Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari v Ženevě 2010

Aleš Dragoun
Vývoj hybridních automobilů není cizí ani značkám, u nichž spotřeba paliva dosud hrála naprosto nedůležitou roli. V Ženevě to dokazuje například zelenočerné Ferrari 599 HY-KERS.

Snižování flotilové spotřeby se týká i značek, které nikdy před tím na tyto hodnoty nehleděly. V Ženevě tak měl premiéru vůz Ferrari California se systémem Stop & Start, který normovaný údaj o kombinované spotřebě, díky vypínání motoru při stání, snížil o 6 %.

599 HY-KERS Vettura Laboratorio

Název vozu říká nejen to, že hybrid vychází z modelu 599 GTB Fiorano, ale i to, že jeho technika čerpá z vývoje systému KERS pro F1. Přídomek Vettura Laboratorio pak značí výzkumné vozidlo, tedy funkční prototyp, který zatím není určen pro sériovou výrobu.

Ferrari si pochopitelně nemůže (a ani nechce) dovolit slevit z vysokých výkonů svých plnokrevníků. Ač se objevily informace, že hybridní verze Fiorana má pod přední kapotou ukryt menší osmiválec, oficiální zpráva hovoří o tom, že v útrobách je umístěn standardní vidlicový dvanáctiválec objemu 6,0 litru. Elektromotor má výkon přes 74 kW (100 k) a disponuje točivým momentem 137 Nm. Lithium-iontové baterie jsou umístěny mezi podlahou a aerodynamickým krytem podvozku, čímž bylo těžiště vozu ještě sníženo. Zavazadlový prostor a interiér tak zůstaly nedotčeny.

Více než stokoňová elektrická pohonná jednotka neslouží jen pro krátkodobé zvýšení výkonu, jako je tomu u systému KERS. Napomáhá jízdní dynamice a plynulému zrychlování při předjíždění, trakčním schopnostem i brzdění. Vůz je ale také schopen jízdy pouze na elektřinu, a to zejména v městském provozu. Chladicí a mazací systémy pohonného ústrojí byly optimalizovány tak, aby jejich účinnost byla maximální při všech provozních teplotách a zatíženích.

Třífázový vysokonapěťový elektromotor váží asi 40 kg a je spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou F1. Přenos síly je tak plynulý a bez ztrát. Samozřejmostí je dobíjení baterií pomocí kinetické energie vzniklé při brzdění, o to se stará speciální elektronický modul. Ten také napájí například posilovače řízení a brzd, klimatizaci a další palubní systémy. Odpadlo tedy použití tradičního akumulátoru, hybridní 599 nemá ani klasický startér. Jejich absence částečně kompenzuje zvýšení hmotnosti kvůli instalaci elektromotoru, generátoru a baterií. Hybridní Ferrari přibralo oproti svým sériovým sourozencům celkem asi 100 kg, ale mělo by být zhruba o 25 % úspornější.

Také slavné italské automobilky se vzpínajícím se koněm ve znaku se týkají normy průměrné spotřeby paliva a emisí, které vyhlásila Evropská unie. V důsledku toho se od roku 2007 podařilo snížit konzumaci benzinu u maranellských vozů o 30 procent, a to také díky uvedení nových modelů California a 458 Italia. Právě California by se měla sériové verze hybridního systému dočkat již příští rok. Letošní Ženeva je navíc svědkem premiéry tohoto vozu s funkcí automatického vypínání motoru Stop & Start.

Ferrari ovšem nesnižuje spotřebu jen u svých vozů, ale také přímo v továrně. Na střeše objektu pro strojní obrábění se v lednu 2009 objevily fotovoltaické články. Automobilka si je schopna vyrábět elektrickou energii, teplo i chladicí vzduch sama z jednoho zdroje, což ji činí v tomto ohledu nezávislou na svém okolí a běžných sítích.


Aleš Dragoun