Vývoj hybridních automobilů není cizí ani značkám, u nichž spotřeba paliva dosud hrála naprosto nedůležitou roli. V Ženevě to dokazuje například zelenočerné Ferrari 599 HY-KERS.

Snižování flotilové spotřeby se týká i značek, které nikdy před tím na tyto hodnoty nehleděly. V Ženevě tak měl premiéru vůz Ferrari California se systémem Stop & Start, který normovaný údaj o kombinované spotřebě, díky vypínání motoru při stání, snížil o 6 %.

599 HY-KERS Vettura Laboratorio

Název vozu říká nejen to, že hybrid vychází z modelu 599 GTB Fiorano, ale i to, že jeho technika čerpá z vývoje systému KERS pro F1. Přídomek Vettura Laboratorio pak značí výzkumné vozidlo, tedy funkční prototyp, který zatím není určen pro sériovou výrobu.

Ferrari si pochopitelně nemůže (a ani nechce) dovolit slevit z vysokých výkonů svých plnokrevníků. Ač se objevily informace, že hybridní verze Fiorana má pod přední kapotou ukryt menší osmiválec, oficiální zpráva hovoří o tom, že v útrobách je umístěn standardní vidlicový dvanáctiválec objemu 6,0 litru. Elektromotor má výkon přes 74 kW (100 k) a disponuje točivým momentem 137 Nm. Lithium-iontové baterie jsou umístěny mezi podlahou a aerodynamickým krytem podvozku, čímž bylo těžiště vozu ještě sníženo. Zavazadlový prostor a interiér tak zůstaly nedotčeny.

Více než stokoňová elektrická pohonná jednotka neslouží jen pro krátkodobé zvýšení výkonu, jako je tomu u systému KERS. Napomáhá jízdní dynamice a plynulému zrychlování při předjíždění, trakčním schopnostem i brzdění. Vůz je ale také schopen jízdy pouze na elektřinu, a to zejména v městském provozu. Chladicí a mazací systémy pohonného ústrojí byly optimalizovány tak, aby jejich účinnost byla maximální při všech provozních teplotách a zatíženích.

Třífázový vysokonapěťový elektromotor váží asi 40 kg a je spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou F1. Přenos síly je tak plynulý a bez ztrát. Samozřejmostí je dobíjení baterií pomocí kinetické energie vzniklé při brzdění, o to se stará speciální elektronický modul. Ten také napájí například posilovače řízení a brzd, klimatizaci a další palubní systémy. Odpadlo tedy použití tradičního akumulátoru, hybridní 599 nemá ani klasický startér. Jejich absence částečně kompenzuje zvýšení hmotnosti kvůli instalaci elektromotoru, generátoru a baterií. Hybridní Ferrari přibralo oproti svým sériovým sourozencům celkem asi 100 kg, ale mělo by být zhruba o 25 % úspornější.

Také slavné italské automobilky se vzpínajícím se koněm ve znaku se týkají normy průměrné spotřeby paliva a emisí, které vyhlásila Evropská unie. V důsledku toho se od roku 2007 podařilo snížit konzumaci benzinu u maranellských vozů o 30 procent, a to také díky uvedení nových modelů California a 458 Italia. Právě California by se měla sériové verze hybridního systému dočkat již příští rok. Letošní Ženeva je navíc svědkem premiéry tohoto vozu s funkcí automatického vypínání motoru Stop & Start.

Ferrari ovšem nesnižuje spotřebu jen u svých vozů, ale také přímo v továrně. Na střeše objektu pro strojní obrábění se v lednu 2009 objevily fotovoltaické články. Automobilka si je schopna vyrábět elektrickou energii, teplo i chladicí vzduch sama z jednoho zdroje, což ji činí v tomto ohledu nezávislou na svém okolí a běžných sítích.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
Zdroj: redakce

Štítky Ferrari Ženeva 2010

 












Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…