Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

FIA: Crash test kolo vs. kokpit ve 225 km/h (video)

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Kryt ze stíhacích letounů může v budoucnu ochránit piloty formulí.

Mezinárodní automobilová asociace (FIA) reaguje na nehody formulí, při nichž jezdci utrpěli zranění hlavy. Řešením může být kryt kokpitu ze speciálního elastického polykarbonátu, který používají stíhací letouny.

FIA vyzkoušela dvě různá řešení, jak by piloty formulí ochránila. Prvním je třívrstvý polykarbonátový větrný štít, tlustý 30 mm, druhým je kryt kabiny stíhacích letounů, vyrobený ze speciálního elastického polykarbonátu. Při testech bylo na tyto prvky v rychlosti 225 km/h vystřeleno dvacetikilové kolo.

Větrný štítek byl sice při nárazu zničen, přesto však dokázal pneumatiku a kolo vychýlit mimo kokpit. Krytu kabiny stíhaček se však dařilo mnohem lépe, pneumatika jej nijak nepoškodila.

Výsledky testů budou předány Technické pracovní skupině Formule 1 (TWG). Ta by měla zvážit, zda v budoucnu nebudou formule doplněny tímto elastickým krytem, který účinně ochránění jezdce před zraněním hlavy.

Důvodem testů zakrytí kokpitů monopostů jsou nedávné nehody, při nichž byli závodníci vážně zraněni. Felippe Massu, brazilského pilota jezdícího formuli 1 za stáj Ferrari, před dvěma lety zasáhla pružina odpadlá z monopostu Rubense Barichella. Massa při nárazu utrpěl zlomeninu lebeční kosti nad levým okem, tržnou ránu na čele a otřes mozku. Jeho rekonvalescence trvala až do konce sezony.

Týden po nehodě Massy se odehrála podobná situace v šampionátu formule 2. Henryho Surteese, syna mistra světa formule 1 z roku 1964 Johna Surteese, zasáhlo kolo z monopostu Jacka Clarka. Osmnáctiletý Surtees svým vážným zraněním podlehl.

Pro ty, kteří si nedokážou představit zakryté kokpity formulí, tu je Caparo T1. Tato dvoumístná formule určená pro silniční provoz už podobný kryt používá. Jeho hlavním úkolem je ale ochránit posádku před nepřízní počasí.

Caparo T1, za nímž stojí konstruktéři McLarenu F1, Ben Scott-Geddes, Graham Halstead a Gordon Murray, je poháněno atmosférickým zážehovým osmiválcem o objemu 3,5 l. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 425 kW (575 k) při 10.500 min-1 a točivý moment 420 Nm při min-1.

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Avatar - white label
21. 7. 2011 11:20
Re: FAQ
Nemyslím si, že v tom bude nějaký zcela zásadní rozdíl, samozřejmě se bavíme o současných moderních stíhačkách, ne o letadlech na vyhlídkové lety apod. Je fakt, že pokud bys takové kolo trefil stejně ve stíhačce bude to průser na každý pád ještě větší, naštěstí je pravděpodobnost toho nesrovnatelně menší... >:-[]

[odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
20. 7. 2011 12:39
FAQ
A není ta pevnost také podpořena tím tvarem? Přeci jen, letecký kokpit je větší bublina...