Fiat 1400/1900 – rodinný Ital

Fiat 1400/1900 – rodinný Ital

 
 

Moderní konstrukce v nenápadném kabátu, tak by se dal charakterizovat Fiat 1400 i jeho silnější dvojče Fiat 1900. Tyto vozy střední třídy se v mnoha verzích vyráběly v letech 1950 až 1958.

Skvělý konstruktér Dante Giacosa (1905 – 1996) začal pracovat v automobilce Fiat hned po dokončení turínské polytechniky v roce 1928. Jeho rukopis nese řada typů malých i větších Fiatů. Mezi ty větší patří Fiat 1400, první sériově vyráběný model této značky se samonosnou karoserií.

Myšlenkou na stavbu lehkého automobilu bez podvozkového rámu se Giacosa začal zabývat už v roce 1937. Vzorem mu byl první evropský vůz této konstrukce, Opel Olympia, vyráběný od roku 1935. První Fiat se samonosnou karoserií, typ 700, postavil už v roce 1939, ale začátek války a odmítavý přístup vedení překazil plány na jeho sériovou výrobu. Giacosa se nenechal odradit a pustil se do další konstrukce, typu 1300/1900. Ten sice dostal od šéfa Fiatu Agnelliho zelenou, ale vývoj opět zbrzdila válka. Krátce po jejím konci pokračovaly pokusy o samonosnou konstrukci typem 101. První verze tohoto typu (E1 a E2) ještě neuspěly, ale typ 101 E3, částečně ovlivněný pobytem Giacosy v USA, byl konečně připraven k sériové výrobě.

Velká premiéra

Fiat 1400 byl slavnostně představen na ženevském autosalonu v roce 1950 a stal se hlavním exponátem oslav padesátého výročí založení automobilky Fiat (11.7.1899). Samonosná ocelová karoserie měla vcelku elegantní jednoduché tvary s blatníky integrovanými do karoserie, dopředu otevíranou čtveřicí dveří a širokou maskou chladiče se třemi vodorovnými lištami. Malé zadní okno neposkytovalo příliš dobrý výhled dozadu, zato zavazadlový prostor se svisle umístěnou rezervou byl dostatečně velký.

obrázek [555 x 384]
 

Vpředu umístěný, výrazně podčtvercový motor (vrtání 82 mm, zdvih 66 mm) s objemem 1395 cm3 a blokem ze šedé litiny měl výkon 32,4 kW (44 k) při 4400 min-1. Poháněl zadní kola přes robustní převodovku se synchronizovaným druhým až čtvrtým rychlostním stupněm. Při pohotovostní hmotnosti 1120 kg vůz dosahoval rychlosti 120 km/h. Technicky zdařilé bylo řešení přední nápravy s nezávislým zavěšením kol, odpružením vinutými pružinami a hydraulickými teleskopickými tlumiči kombinovanými s příčným zkrutným stabilizátorem.

Karoserie s rozměry 4325 x 1655 x 1575 mm zajišťovala dostatek pohodlí pěti osobám. Na jednoduché přístrojové desce byly před dvouramenným volantem umístěny dva kruhové přístroje (rychloměr a otáčkoměr) a uprostřed obdélníkový ukazatel stavu paliva. Vůz byl díky nové konstrukci karoserie mimořádně tichý. V roce 1952 byly výsuvné směrové šipky na bocích nahrazeny blikači, umístěnými pod světlomety.

Kabriolet a diesel

Brzy po uvedení sedanu se na trhu objevil i dvoudveřový kabriolet s plátěnou stahovací střechou a důkladně vyztuženou karoserií. Estetický dojem posilovaly chromované lišty na bocích. Při natažené střeše bylo možné uzavřít vnitřní prostor vysunutím bočních oken. Cena kabrioletu byla přibližně o 40 % vyšší než cena sedanu. Od roku 1952 se kabriolet dodával i s větším motorem 1,9 l. Dvoudveřová karoserie kabrioletu se stala později základem pro kupé Fiat 1900 Grand Vue resp. Gran Luce. Kabriolety na bázi Fiatu 1400 stavěla i berlínská firma Rometsch a údajně byly levnější než tovární kabriolety.

Prvním osobním Fiatem se vznětovým motorem se v roce 1953 stal Fiat 1400 Diesel. Navzdory číslovce v názvu měl použitý motor objem 1901 cm3. Motor s výkonem 29,5 kW (40 k) nestačil na víc než na 100 km/h, byl ale celkem úsporný. Za jeden a půl roku se jich prodalo kolem 13.500 kusů. Celkem vzniklo do roku 1954 přes 77.000 Fiatů 1400 (včetně kabrioletů a dieselů).

Větší bratr ve stejném kabátu

Fiat od začátku plánoval, že k typu 1400 nabídne luxusní verzi s nejméně dvoulitrovým motorem. Řadový šestiválec však byl příliš dlouhý a vidlicový osmiválec moc drahý. Nakonec skončil Giacosa u nejlevnější varianty, čtyřválci z Fiatu 1400 se zvětšeným zdvihem, díky čemuž se objem motoru zvýšil na 1,9 litru. Tento motor byl poprvé použit v terénním vozidle Campagnola. V říjnu 1952 byl na pařížském autosalonu představen velký Fiat 1900 s tímto motorem. Karoserie totožná s typem 1400 se lišila jen v luxusních doplňcích, jako byla bohatěji chromovaná maska chladiče a lišty na bocích. Také vnitřní výbava byla bohatší, včetně sériově montovaného autorádia ve středu přístrojové desky a loketních opěrek mezi sedadly.

obrázek [555 x 323]
 

Dlouhozdvihový motor (vrtání 82 mm, zdvih 90 mm) s objemem 1901 cm3 měl výkon 44 kW (60 k) při 3700 min-1, ale dosti neklidný běh s nepříjemnými vibracemi, částečně eliminovanými hydraulickou spojkou. Vůz s pohotovostní hmotností 1180 kg dosahoval až 135 km/h.

Prakticky současně se sedanem 1900 přišel Fiat s pěkným kupé, nazvaným pro italský trh Gran Luce a pro cizinu Grand Vue. Obojí znamenalo hodně světla a mělo vyjádřit, že proti sedanu s poměrně malými bočními okny poskytovalo kupé lepší prosvětlení interiéru.

První modernizace (1400/1900 A)

V dubnu 1954 se na turínském autosalonu představil model Fiat 1400 A s modernizovanou karoserií a zvýšeným výkonem motoru. Vzhled vozidla byl vylepšen novou maskou chladiče se svislou mřížkou a znakem Fiatu uprostřed, vodorovně uspořádanými předními blikači, chromovaným ptákem na kapotě, ozdobnými lištami na dveřích a prodlouženými zadními blatníky s většími koncovými světly. Zvětšilo se také zadní okno a interiér byl lépe vybaven. Na přístrojovém panelu před volantem přibyly hodiny a uprostřed přístrojové desky našly místo reproduktory autorádia Autosuper. Na přání se dodávaly pneumatiky s bílými boky. Dvojitý karburátor a zvýšený kompresní poměr měly zásluhu na zvýšení výkonu motoru na 37 kW (50 k) při 4600 min-1. Maximální rychlost stoupla na 125 km/h a spotřeba se pohybovala kolem 10 l/100 km. Vznětový motor zůstal beze změn.

Fiat 1900 A měl proti typu 1400 A výraznější přední masku se dvěma zabudovanými mlhovými světlomety, lišty na bocích a ještě o něco větší zadní okno. Motor 1,9 l dával 51,5 kW (70 k) při 4000 min-1. Rovněž kupé 1900 A Gran Luce (Grand Vue) dostalo silnější motor a karoserie menší kosmetické úpravy.

Ještě jedno vylepšení (1400/1900 B)

Turínský autosalon 1956 se stal, jako už tradičně, dějištěm uvedení poslední verze Fiatu 1400/1900 označené písmenem B. Jedinými kosmetickými změnami na karoserii Fiatu 1400 B bylo dvoubarevné provedení s bočními lištami oddělujícími obě barvy a mlhový světlomet uprostřed masky chladiče. Uvnitř se náhradní kolo přestěhovalo na dno zavazadlového prostoru a rychloměr dostal módní vodorovnou stupnici. Výkon benzinového motoru dál vzrostl na 42,7 kW (58 k) při 4800 min-1 a maximální rychlost na 135 km/h.

obrázek [555 x 315]
 

Rovněž Fiat 1900 B si ponechal karoserii modelu 1900 A, ale stejně jako u typu 1400 B dostal dvoubarevné lakování (včetně metalízy) a další změny, totožné s typem 1400 B. Výkon motoru se posunul na konečnou hodnotu 59 kW (80 k) a maximální rychlost na 145 km/h. V roce 1957 prošel Fiat 1900 B posledním faceliftem s novou přední maskou. Stejnou masku dostalo i kupé 1900 B Grand Vue a navíc jeho velké zadní okno už nemělo dělicí příčky předešlého modelu kupé.

obrázek [555 x 307]
 

Celých osm let stály Fiaty 1400/1900 na špičce nabídky tohoto italského výrobce, což bylo déle, než se původně předpokládalo. Už v roce 1954 začaly vývojové práce na nástupci. Tím se po pěti letech vývoje stal typ 1800/2100. V roce 1953 začala licenční výroba Fiatů 1400 ve Španělsku u firmy Seat. V roce 1960 dostaly tyto Seaty karoserii z nového typu Fiat 1800. Pod označením Seat 1400 C se vyráběly až do roku 1964.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice

Ruská policie v centru Moskvy zatkla opozičního vůdce…

Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

Příprava daňového přiznání je administrativní činnost,…

Zástupci ropných velmocí chtějí prodloužit omezení těžby Zástupci ropných velmocí chtějí prodloužit omezení těžby

Společný výbor ministrů ze zemí OPEC a států mimo tuto…

Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf

Z úspěšného vstupu Ferrari do letošní sezóny formule 1 má…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Vyzkoušeli jsme brýle pro virtuální realitu: Budeme takhle nakupovat nová auta?

Vyzkoušeli jsme brýle pro virtuální realitu: Budeme takhle nakupovat nová auta?

Dnes 13:39

Vyzkoušeli jsme zařízení, které promění váš telefon v bránu do další dimenze.




Blesk.cz

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a spolujezdec měli nože

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a…

Londýn se ještě nevzpamatoval ze středečního teroristického útoku před parlamentem a městem otřásl další útok,…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól Slovensku a trápilo Iry

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól…

V neděli čeká české fotbalisty nejslabší soupeř v jejich kvalifikační skupině o MS 2018 - San Marino. Mužstvo,…

Florida rozstřílela Chicago, Jágr nedohrál. Za Flyers válel Neuvirth

Florida rozstřílela Chicago, Jágr nedohrál. Za…

SOUHRN | Drtivým způsobem ukázala Florida, že nevzdává bitvu o play off, favorita z Chicaga porazila 7:0! V…

 

Reflex.cz

Starostové jsou pro KDU-ČSL velkou posilou. Tento bonus jim další strany závidí

Starostové jsou pro KDU-ČSL velkou posilou. Tento…

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) si odsouhlasilo, že půjde do podzimních voleb do Poslanecké sněmovny ve…

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli…

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat na jedné noze. Šiva odtud zkoušel osvítit lidstvo.…