Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Skupina Fiat Auto má nový motor 1.7 Turbo (147 kW, 320 Nm), alias 1.8 TBi, alias 1.8 Di Turbo Jet

Ondřej Láník
Diskuze (170)
Kandidátem na titul International Engine of the Year chce letos být nový přeplňovaný motor z konstrukční kanceláře Fiat Powertrain Technologies. Jedinou slabinou se zatím zdá být poněkud zavádějící označení.

Skupina Fiat Auto bude chtít letos ukázat, že umí dělat nejen špičkový design, ale také špičkové motory. Prvním a bezesporu revolučním počinem v této oblasti bude nový zážehový přeplňovaný čtyřválec, který Alfa Romeo a Lancia představí na autosalonu v Ženevě.

Motor má zdvihový objem 1742 cm3, a tak označení 1,8 Di Turbo Jet (používá Lancia), 1,75 l (používá Alfa Romeo), resp. 1.8 TBi (používá Alfa Romeo na autě) vypadá poněkud podivně. Jednotka připravená na rozšíření v malých a výkonných Alfách, elegantních Lanciích na hranici střední třídy i v sedanech a kombi Alfy (řady 159) má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů, vysokotlaké přímé vstřikování benzinu do válců, přeplňování moderním výfukovým turbodmychadlem a špičkový, velmi rychlý motormanagement, který má radikálně zkrátit reakční čas turbodmychadla i celého motoru ve chvíli, kdy řidič náhle sešlápne pedál akcelerátoru.

Základní parametry vypadají velmi slibně. Nejvyšší výkon 147 kW je dosahován již ve 4750 ot./min a zůstává konstantní až do 5500 ot./min. Důležitější bude ale mimořádně vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách, který má u určitých verzí dosáhnout svého maxima už ve 1400 ot./min. Zatím byly zveřejněny parametry poněkud méně optimistické varianty tohoto motoru v Alfě 159 a Lancii Delta (viz parametry v tabulce), ale nezapomeňme, že to určitě není poslední slovo Fiatu. V Ženevě bude totiž k vidění také studie Alfy MiTo GTA, která má mít stejný motor se 169 kW.

Nový motor 1.7 Turbo v Alfách Romeo a Lanciích
ModelAlfa Romeo 159Alfa Romeo 159 SWAlfa Romeo BreraLancia Delta
Motor1.8 TBi1.8 TBi1.8 TBi1.8 Di Turbo jet
Zdvihový objem [cm3]1742174217421742
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]147/5000147/5000147/5000147/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]320/2000320/2000320/2000320/2000
Max. rychlost [km/h]235233235230
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,77,97,77,4
Komb. spotřeba [l/100 km]8,18,38,17,8
Pohotovostní hmotnost [kg]1430148014301430

Alfy Romeo (159, Brera ) budou standardně dodávány se šestistupňovou manuální převodovkou, Lancia se šestistupňovým automatem.

Mimořádné měrné parametry nového čtyřválce jsou podle Fiatu dosaženy kontinuálním monitoringem a optimalizací parametrů chodu motoru prostřednictvím přesně dávkovaného množství paliva, polohy variátorů časování ventilů, předstihu zážehů nebo časování vstřiku paliva. V praxi je díky tomu možné určit velmi přesně vhodný okamžik střihu ventilů, usnadňující rychlou a efektivní výměnu náplně válců, a tím (výfukovými plyny) rychle roztáčet turbodmychadlo do pracovních otáček. Řízení celého procesu má na starost nová řídicí jednotka. Výsledkem je podle konstruktérů točivý moment v 1500 ot./min o 70 % vyšší, než u jiných přeplňovaných motorů stejného objemu a poloviční čas prodlevy mezi pohybem akcelerátoru a náběhu turbodmychadla.

Přímé vstřikování pracuje s tlakem 150 bar a sedmiotvorovými tryskami. Teplotu ve válci snižuje odpařování vstřikovaného paliva, což snižuje náchylnost k předčasnému nežádoucímu samovznícení směsi. Vysoký kompresní poměr (9,5:1) sice riziko tohoto jevu zvyšuje, ale současně je předpokladem pro dosažení mimořádných výkonových parametrů motoru.

Plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů rozšiřuje možnosti motoru, novinkou je užší propojení práce variabilního ventilového rozvodu s prací turbodmychadla přes motormanagement, což nakonec zmenšuje turboefekt.

Turbodmychadlo je napojeno na nové výfukové potrubí, které využívá tlakových pulzací pro zvýšení točivého momentu motoru v nízkých otáčkách. Turbína i výfukové potrubí jsou vyrobeny z oceli, která přečká i teploty až do 1020 °C.

Vnitřní ztráty třením byly ve srovnání s předchozí generací motorů Twin Spark výrazně sníženy. Rolničková vahadla ventilů tak mají například ve 2000 min-1 o 65 % nižší ztráty než dosud.

Už jsme si zvykli, že obchodní označení motorů už neodpovídá skutečnému zdvihovému objemu, a to co je někde prodáváno jako TSI, mají jinde v nabídce jako TFSI. Fiat do ženevské prezentace svého špičkového agregátu vnesl podobný zmatek, který snad má navodit dojem, že Lancia i Alfa Romeo mají nový, ale v každém z modelů jiný motor. Zatímco u Alfy Romeo má nová jednotka v tiskových materiálech označení 1.75 l Turbo, na autě se objevila zkratka 1.8 TBi a Lancia propaguje pro změnu název 1.8 Di Turbo Jet.

Do začátku výstavy ještě zbývá několik dnů, takže je možné, že se ještě objeví některá upřesnění...

Ondřej Láník
Diskuze (170)
26. 2. 2009 22:05
Re: Inovace
Jednu spolehlivost t. s. mám za sebou, ale o žádných tabulkách jsem se tam neučil. :-! Klidně mi to osvětli, koukám, že jsem možná narazil na podobně vzdělaného člověka.
;-)
PS: Máma mi večeři dělala, když jsem byl základní škole, od té doby jsem se doma moc nevyskytoval a večeři si už pěkných pár let připravuji sám. Takže pozdravuj svoji maminku. ;-)
26. 2. 2009 14:42
Re: Inovace
Zse motáš několik věcí dohromady? Na jakou spolehlivost tu narážíš?

Ono to s těma Turkama v Německu není zas tak hrozný, třeba oproti Turecku. Tam totiž paltí bezezbytku, že matka je daleko a co oči nevidí, to srdce nebolí. ;-)
26. 2. 2009 12:10
Re: Inovace
No tak tos mi řekl novinu!

Si opravdu myslíš, že se zde bavíš s někým, kdo auta hodnotí jen dle obrázků? >:D

Tak to jsi pěkně mimo. :-!

PS: O poctivosti v Německu nebo Turecku mi vůbec nemusíš psát, protože vím z vlastní zkušenosti, jak na tom jsou. A tys byl se někdy podívat v nějakým závodě v Turecku?
A můžu ti s čistým svědomím říct, že raději auto vyrobené v Německu Turky. ;-)
Avatar - Plautus
26. 2. 2009 08:42
Re: a keď nič iné, tak musí byť problémom označenie <b class
ja taktiež nie...ibaže sa nájdu ľudia, ktorí vidia smietku v cudzom oku, ale vo svojom nevidia brvno
25. 2. 2009 19:45
Re: a keď nič iné, tak musí byť problémom označenie <b class
BMW taky používá různý označení pro jeden zdvihový objem a nevidím v tom problém.