Skupina Fiat Auto má nový motor 1.7 Turbo (147 kW, 320 Nm), alias 1.8 TBi, alias 1.8 Di Turbo Jet

Skupina Fiat Auto má nový motor 1.7 Turbo (147 kW, 320 Nm), alias 1.8 TBi, alias 1.8 Di Turbo Jet

 
 

Kandidátem na titul International Engine of the Year chce letos být nový přeplňovaný motor z konstrukční kanceláře Fiat Powertrain Technologies. Jedinou slabinou se zatím zdá být poněkud zavádějící označení.

Skupina Fiat Auto bude chtít letos ukázat, že umí dělat nejen špičkový design, ale také špičkové motory. Prvním a bezesporu revolučním počinem v této oblasti bude nový zážehový přeplňovaný čtyřválec, který Alfa Romeo a Lancia představí na autosalonu v Ženevě.

Motor má zdvihový objem 1742 cm3, a tak označení 1,8 Di Turbo Jet (používá Lancia), 1,75 l (používá Alfa Romeo), resp. 1.8 TBi (používá Alfa Romeo na autě) vypadá poněkud podivně. Jednotka připravená na rozšíření v malých a výkonných Alfách, elegantních Lanciích na hranici střední třídy i v sedanech a kombi Alfy (řady 159) má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů, vysokotlaké přímé vstřikování benzinu do válců, přeplňování moderním výfukovým turbodmychadlem a špičkový, velmi rychlý motormanagement, který má radikálně zkrátit reakční čas turbodmychadla i celého motoru ve chvíli, kdy řidič náhle sešlápne pedál akcelerátoru.

Základní parametry vypadají velmi slibně. Nejvyšší výkon 147 kW je dosahován již ve 4750 ot./min a zůstává konstantní až do 5500 ot./min. Důležitější bude ale mimořádně vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách, který má u určitých verzí dosáhnout svého maxima už ve 1400 ot./min. Zatím byly zveřejněny parametry poněkud méně optimistické varianty tohoto motoru v Alfě 159 a Lancii Delta (viz parametry v tabulce), ale nezapomeňme, že to určitě není poslední slovo Fiatu. V Ženevě bude totiž k vidění také studie Alfy MiTo GTA, která má mít stejný motor se 169 kW.

Nový motor 1.7 Turbo v Alfách Romeo a Lanciích
ModelAlfa Romeo 159Alfa Romeo 159 SWAlfa Romeo BreraLancia Delta
Motor1.8 TBi1.8 TBi1.8 TBi1.8 Di Turbo jet
Zdvihový objem [cm3]1742174217421742
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]147/5000147/5000147/5000147/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]320/2000320/2000320/2000320/2000
Max. rychlost [km/h]235233235230
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,77,97,77,4
Komb. spotřeba [l/100 km]8,18,38,17,8
Pohotovostní hmotnost [kg]1430148014301430

Alfy Romeo (159, Brera ) budou standardně dodávány se šestistupňovou manuální převodovkou, Lancia se šestistupňovým automatem.

Mimořádné měrné parametry nového čtyřválce jsou podle Fiatu dosaženy kontinuálním monitoringem a optimalizací parametrů chodu motoru prostřednictvím přesně dávkovaného množství paliva, polohy variátorů časování ventilů, předstihu zážehů nebo časování vstřiku paliva. V praxi je díky tomu možné určit velmi přesně vhodný okamžik střihu ventilů, usnadňující rychlou a efektivní výměnu náplně válců, a tím (výfukovými plyny) rychle roztáčet turbodmychadlo do pracovních otáček. Řízení celého procesu má na starost nová řídicí jednotka. Výsledkem je podle konstruktérů točivý moment v 1500 ot./min o 70 % vyšší, než u jiných přeplňovaných motorů stejného objemu a poloviční čas prodlevy mezi pohybem akcelerátoru a náběhu turbodmychadla.

Přímé vstřikování pracuje s tlakem 150 bar a sedmiotvorovými tryskami. Teplotu ve válci snižuje odpařování vstřikovaného paliva, což snižuje náchylnost k předčasnému nežádoucímu samovznícení směsi. Vysoký kompresní poměr (9,5:1) sice riziko tohoto jevu zvyšuje, ale současně je předpokladem pro dosažení mimořádných výkonových parametrů motoru.

Plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů rozšiřuje možnosti motoru, novinkou je užší propojení práce variabilního ventilového rozvodu s prací turbodmychadla přes motormanagement, což nakonec zmenšuje turboefekt.

Turbodmychadlo je napojeno na nové výfukové potrubí, které využívá tlakových pulzací pro zvýšení točivého momentu motoru v nízkých otáčkách. Turbína i výfukové potrubí jsou vyrobeny z oceli, která přečká i teploty až do 1020 °C.

Vnitřní ztráty třením byly ve srovnání s předchozí generací motorů Twin Spark výrazně sníženy. Rolničková vahadla ventilů tak mají například ve 2000 min-1 o 65 % nižší ztráty než dosud.

Už jsme si zvykli, že obchodní označení motorů už neodpovídá skutečnému zdvihovému objemu, a to co je někde prodáváno jako TSI, mají jinde v nabídce jako TFSI. Fiat do ženevské prezentace svého špičkového agregátu vnesl podobný zmatek, který snad má navodit dojem, že Lancia i Alfa Romeo mají nový, ale v každém z modelů jiný motor. Zatímco u Alfy Romeo má nová jednotka v tiskových materiálech označení 1.75 l Turbo, na autě se objevila zkratka 1.8 TBi a Lancia propaguje pro změnu název 1.8 Di Turbo Jet.

Do začátku výstavy ještě zbývá několik dnů, takže je možné, že se ještě objeví některá upřesnění...

Spolupracujeme s TipCars.com
Slovenskou ministryní vnitra bude Saková Slovenskou ministryní vnitra bude Saková

Kandidátka na novou slovenskou ministryni vnitra Denias…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii

Francouzský prezident Emmanuel Macron vyslal minulý týden…

Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty

Uvolněná politika Evropské centrální banky ovlivňuje…

 

Štítky Lancia Design

 

Přidat názorDiskuse: Skupina Fiat Auto má nový motor 1.7 Turbo…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Dnes 15:54

Pekingský autosalon se blíží a pomalu se nám odhalují ty největší novinky. Jednou z nich je i čínský konkurent BMW řady 1.




Blesk.cz

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe, říká Jiří. Petra ale tvrdí něco jiného

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe,…

Od rána probíhá další kolo soudní pře mezi rozvádějícími se manželi Jiřím Paroubkem (65) a Petrou Paroubkovou…

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a stvořil rodinu

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a…

To slovo zaznělo mezi hořícími doutníky hned několikrát: rodina. Hokejové klišé, které ale po svém nadřízeném…

 

Reflex.cz

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech si přes deset let nikdo nevšiml

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech…

THC, hlavní psychoaktivní složka marihuany, je ve Francii povolena od roku 2007, aniž by si díry v zákonech…

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového objezdu, žádají norské úřady

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového…

Třicetitisícové norské město Ringsaker se dostalo do pozornosti světových médií. Ředitel místního dopravního…