Fiat 500 a jeho americký start: 20tisícová skutečnost místo 50tisícového plánu
Fiat letos uvedl na americký trh model 500. Italská automobilka měla se stylovým hatchbackem velké plány, v Severní Americe chtěla v roce 2011 prodat 50 tisíc exemplářů tohoto vozu. Skutečnost je ale jiná, do konce listopadu 2011 prodal Fiat v USA méně než 20 tisíc pětistovek.
Server Yahoo Finance dokonce automobil kvůli svým nízkým prodejům zařadil mezi největší propadáky roku 2011. V tomto žebříčku se mimochodem umístil i Chevrolet Volt. Tomu vedle nízké poptávky uškodil incident, kdy baterie vozu začaly několik dní po nárazovém testu hořet.
Nejvíce pětistovek se v USA prodalo během loňského července a srpna, kdy prodeje přesáhly třítisícovou hodnotu. Poté počet prodaných malých Fiatů ve Spojených státech pozvolně klesal, v září se jich prodalo 2.733 exemplářů, v říjnu 1.965 a v listopadu jich bylo pouhých 1.618. Do konce listopadu tak Fiat v USA prodal 17.444 pětistovek.
Podle kritiků stojí za nízkými prodeji špatná reklamní kampaň, jejíž tváří je zpěvačka Jennifer Lopez, a řídká síť dealerů. Ta měla do konce loňského roku čítat 130 showroomů.
Důsledkem nízkých prodejů modelu 500 byla změna ve vedení severoamerického zastoupení Fiatu. Dosavadní šéfka Fiatu North America Laura Soaveová byla v loňském listopadu nahrazena Timothym Kuniskisem, který do té doby pracoval jako ředitel marketingového oddělení Fiatu a Chrysleru.
Jako první se k americkým zákazníkům dostal Fiat 500 v pětisetkusové edici Prima Edizione. Ta byla nabízena výhradně prostřednictvím webové stránky fiatusa.com, všech 500 exemplářů se prodalo během 100 minut. Zájemci se museli registrovat prostřednictvím internetového formuláře a zaplatit zálohu 500 dolarů.
Limitované provedení Prima Edizione i standardní specifikace Fiatu 500 pro modelový rok 2012 bylo dodáváno s jedinou motorizací, čtyřválcem 1,4 MultiAir (75 kW) s manuální převodovkou.
Druhým Fiatem, který zamířil k severoamerickým zákazníkům, se stala pětistovka s plátěnou střechou. Vedle dvou karosářských variant je Fiat 500 v USA nabízen také v edicích by Gucci a Pink Ribbon, v letošním roce je počítáno se zahájením prodeje Abarthu 500.