Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Automóveis: Po Brazílii jezdí už na etanol 2,5 milionu Fiatů

Diskuze (18)
Brazilská divize Fiatu slaví netradiční milník – minulý týden vyrobila auto schopné spalovat čistý etanol s pořadovým číslem 2.500.000.

Fiat je s 25% podílem nejsilnější značkou na brazilském trhu a to samé platí pro jeho pozici v segmentu aut spalujících alkohol. Motory řady dual fuel s obchodním označením Flex zde nabízí od roku 2003 a za tu dobu jimi bylo vybaveno 2,5 milionu automobilů. Současná nabídka pokrývá modely Mille, Palio, Siena, Punto, Linea i užitkové Fiorino, Dobló a pickup Strada. V mnoha z nich je pro modelový rok 2010 tato technologie dokonce standardem.

Princip je z uživatelského hlediska jednoduchý – v nádrži je možné mít libovolnou směs benzinu a etanolu. Motory jsou schopné jízdy jak na čistý benzin, tak na 100% etanol, při spalování etanolu je výkon mírně vyšší. Jako výhodu Fiat uvádí vyrovnanou bilanci CO2: cukrová třtina, ze které se v Brazílii etanol vyrábí, při svém růstu absorbuje většinu tohoto plynu vypuštěného při spalování v motoru.

V Latinské Americe se alkohol jako palivo vždy těšil relativně velké popularitě. V posledních desetiletích rozsah jeho použití upadal, obrat přišel až s rostoucí cenou benzinu. Fiat v roce 2003 vyrobil je 3000 aut s motory Flex, v dalších letech ale roční objem produkce prudce rostl. Loni se tak vyšplhal na 690 tisíc kusů a letos by měl přesáhnout dva miliony; také právě díky faktu, že do mnoha modelů se v Brazílii jiný typ motoru už nedodává.

Diskuze (18)
10. 8. 2009 09:22
Re: Katastrofa
Já so osobně myslím, že problém je právě v tom, že tady máme ropnou lobby, která by přišla o část svých zisků. Nemám sice rád teorie spiknutí, ale když jsme si přečetl jednou materiál, jak uhelná lobby v USA zbrzdila o desítky let nástup řízené jaderné sysntézy, tak si myslím své. Benzínu by s eprodávalo prostě míň, navíc ta technologie je tak jednoduchá, že se jedná sktečně o pár ifentiských dílů, které se liší materiálově a navíc - obě paliva lze libovolně kombinovat, není třeba provádět různá složitá opatření jako u plynu i na distribuční síti...je to jednoduché, ale v jednom směru by to nepřineslo DOSTATEČNÝ ZISK (třeb automobilkám - hybridy jsou z ekonomického hlediska výhodnější) a u jiných by to vedlo ke SNÍŽENÍ ZISKU. Takže tam je podle mně ten zakopaný pes....proč se biethanol nerozvíjí třeba v Německu nebo ve Francii?
Avatar - Falco
5. 8. 2009 07:10
Svět jezdí na ethanol!
Pánové, zapomínáte na jednu věc, na Zemi žije 6,5 miliardy hladových krků! [odkaz] [odkaz]
4. 8. 2009 20:43
Re: Katastrofa
A kde je tedy ten problem, proc nekde se ten biolihovy system rozjede, byt treba s importovanym lihem, a nekde, jako treba u nas, ne. Ja v soucasne chvili vidim problem v automobilkach, protoze nemaji zadnou motivaci, komplikovat si zivot a delat neco noveho, nejisteho, kdyz vlastne nemusi. Lih by byl, legislativa uz konecne vicemene taky, tak ted schazi uz jen auta.
4. 8. 2009 18:24
Re: Katastrofa
Ropu z Ruska dostávají rafinerie na stejnou vzdálenost (ze Sibiře) potrubím v katasrofálním stavu s haváriemi ve frekvenci jedna na kilometr za rok. Další část jde po vodě - z arabských zemí, ale i třeba jenom ze zemí těžících v pevninových šelfech. Havárie tankerů s ropou jsou noční můrou ekologů - tedy těch skutečných, ne těch mocichtivých populistů...A ty vzdálenosti nejsou zase tak o nic menší než z té Ameriky.

Netrvám na Brazílii - výhodné jsou země, kde se cukrová třtina už pěstovala a nyní je v úpadku (Peru), ale i Kuba, kde tahle plodina byla dříve daleko rozšířenější. A další země tentokrát v Africe je třeba Senegal. Ono není třeba rozšiřovat plochy - třeba na té Kubě je už máš a produkce se neustále snižuje. Navíc, nesmí se pěstovat na úkor třeba potravin. Do pralesů to nemusí zasahovat, ty plochy tady už jsou a není potřeba další náklady (kácení a zpřístupňování pralesa) řešit. A navíc zelené plíce planety jsou především plankton.

Každá monkultura je katastrofa, byť by to byly banány v některých středoamerických státech.

A nakonec - když dopravuješ líh, vozíš už hotový produkt. Ropa je surovina. A výhoda bioetanolu z cukrové třtiny je právě v jeho optimální energetické využitelnosti - vrchní části rostlin se dají pálit (výroba páry a elektrické energie pro vlastní výrobu) a totéž platí i po zbytcích z destilace - to je ona biomasa, ze které se dá vyrábět bioplyn. U obilí jsou sice podobně využitelné výpalky, ale ta ekonomie tam prostě nevychází. Třtina je třtina - nic lepšího nenajdeš. Jenom pro porovnání - v rovníkovém pásu prakticky nemusíš otápět fermentační tanky, v nás je musíš topit polovinu roku a v zimě dokonce při minus 15. Už tady je to v Evropě nevýhoda, která je zřejmá.

No a nakonec - tohle by byla třeba daleko efektivnější pomoc rozvojovým zemím (hlavně v Africe, i když třeba taková Paraguay na tom taky není neijak skvěle..), než posílání potravinových pomocí (likvidujících místní zemědělství), obnošeného šatstva a podobných krámlů a také vybavování místních hrůzovládců zbraněmi....
Avatar - Ricardo
4. 8. 2009 17:47
Re: Katastrofa
Má to ale dvě ale - ten alkohol se musí z Brazílie vézt přes půl zeměkoule a pokud rapidně naroste poptávka po lihu z cukrové třtiny, povede to nejspíš k dalšímu kácení pralesů.