Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Fiat Automóveis: Po Brazílii jezdí už na etanol 2,5 milionu Fiatů

Brazilská divize Fiatu slaví netradiční milník – minulý týden vyrobila auto schopné spalovat čistý etanol s pořadovým číslem 2.500.000.
Zpět na článek
4. 8. 2009 12:26
4. 8. 2009 17:27
4. 8. 2009 17:21
4. 8. 2009 17:38
4. 8. 2009 18:24
10. 8. 2009 09:22
4. 8. 2009 10:15
Katastrofa
V Brazilii jezdi miliony aut na lih. V evropskem Svedsku statisice. Vsude to bezproblemu funguje, a jak zmineno, v Brazilii ani auta bez te moznosti nedelaji. Proc take ne, kdyz ta uprava stoji ve vyrobnich nakladech par stokorun. Jenom v CR musime strasne opatrne, protoze kdyby s tim nahodou nekdo prisel, tak se nebesa otevrou a nastane katastrofa nevidanych rozmeru. Minimalne v mistni diskuzi urcite. Proto treba Skoda se svou lihovou technologii naklada jak s traskavym materialem a odvazi se ji dodavat jen do Svedska. Oni to vyrabi, ale zaradit to do ceskeho ceniku je nadpozemsky narocny ukol, na ktery si jentak ledajaky manager netroufne. To rozhodnuti chce celeho chlapa.
Rozbalit vlákno
16
4. 8. 2009 11:01
Re: Katastrofa
Mám to chápat tak, že Škodovka nedělá auto na líh pro náš trh, protože by to nějak postihlo místní diskuse, nebo tak, že "celý chlap" by začal lít chlast do auta a ne do krku?
4. 8. 2009 11:40
Re: Katastrofa
Aha, tak proto. Tenhle duvod mne nenapadl, ale mozna ze to je ten hlavni. Treba v Rusku by lihove motory znamenaly kolaps automobilizmu a mozna i cele zeme - nadrze by vyschly, jatra by ztvrdly.
4. 8. 2009 12:26
Re: Katastrofa
Problém je hlavně ve výrobě a v ceně. EÚ přišla s tím, že bude podporovat výrobu lihu z obilí a v Evropě se bude líh přidávat do benzínu a tím se zabijí dvě mouchy jednou ranou - zlikviduje se zeměndělská nadprodukce a přispěje se i "ekologii". V Brazílii je líh lacinější než benzín, protože jeho výroba z cukrové třtiny je technologicky i energeticky mnohem méně náročnější než v Evropě...

Malér byl už v tom, že EÚ (a ČR ji rigidně následovala) přišla s tím, že se do EÚ nebude smět líh dovážet. Okamžitě si monopol začali dělit nejrůznější "přátelé", lobbisté začali lobbovat a končilo to u politiků a výsledkem bylo, že např. tendr na dodávky lihu do benzínu u nás byl odpískán už v roce 2005. Pak se taky ukázalo, že dělat líh z potravinářské pšenice je tak neekonomické, že litr stál u nás víc než benzín (s daní), jako komplet dovezený z Brazílie. Tuším to bylo 16 CZK u nás a 9 CZK z Brazílie včetně dovozu. Ve Švédsku je sice líh lacinější než benzín, ale je zdaněn (byť méně) - erár si přijde na své (mimochodem vyšší spotřeba u lihu než u benzínu), tady by domácí líh s daní stál ještě víc než benzín.

Pár lihovarů se u nás rozestavilo, ten první byl po odzkoušení hned zakonzervován, další se s vyjímkou snad jednoho ani nedostavěly. Ten sice funguje, ale zato smrdí....

Mezitím EÚ zrušila zákaz dovozu a tak se většina těch tří nebo snad pěti procent, co se do benzínu už přimíchávají dováží i k nám - z Brazílie.

V masmédiích všichni oblbují švédským zázrakem, kde se líh prodává na 2/3 pump, pak se zablábolí nesmysl, jak ve Švédsku dělají líh i ze dřeva a to, že Švédsko už léta ignoruje zákaz dovozu a ve skutečnosti dováží líh odjakživa z Brazílie, únie neúnie a jediný průmyslový lihovar mají spíš pro parádu na dohled od tankoviště, kam se vozí ten brazilskej už novináři nezmiňují. A Švédsko je vor ekologie a ráj motoristů....

Dělat líh v našich podmínkách z obilí a notabene ještě v potravinářské kvalitě je nesmysl, bohužel takto se u nás (a nejen u nás) problém zatím řeší. Že by se inevestovalo do zemí rovníkového pásma a líh se vyráběl tam, přičemž by platilo ekonomický = ekologický, to se od EÚ nedá čekat a tím pádem ani od ČR ne....
4. 8. 2009 14:11
Re: Katastrofa
Kvalitní příspěvek. :yes:
Mám úplně stejné informace.
4. 8. 2009 16:26
Re: Katastrofa
Lepe bych to neshrnul. To je minulost a pritomnost. A ted co budoucnost? Kdyz uz se tedy da lih dovazet z Brazilie, v senatu lezi navrh na osvobozeni bioslozky od dane a Skoda MB vyrabi lihove motory pro Svedsko tak co tomu chybi??. Podle mne to jedine. Aby v MB ty lihove Skodovky, ktere vyrabi tak jako tak, uvedli take konecne na cesky trh. To by snad nebyl tak nakladny problem. A pak at se trh ukaze.
Avatar - Ricardo
4. 8. 2009 17:00
Re: Katastrofa
Nechci být špatným prorokem, ale to bude nejspíš jako všechny ty Greeline a podobný aktivity, čili za úpravu motoru, která neznamená v podstatě žádný náklady navíc (proč to tak nejde vyrábět prostě standardně jako to dělá ten brazilský Fiat?), se bude připlácet nějaký nesmysl třeba 15 tisíc Kč a proto to stejně nikdo nekoupí.
4. 8. 2009 17:14
Re: Katastrofa
Mě by zajímalo, kde bych tedy tankoval, nebo jestli stačí rum z Lidlu a taky, jaká je u toho spotř. daň, aby se "nějakej" politik takříkajíc necukal.
Avatar - Ricardo
4. 8. 2009 17:24
Re: Katastrofa
No dokud na to ty auta nebudou moct jezdit, tak nikdo nezačne budovat infrastrukturu. Nebo ty bys jako majitel benzinky vybudoval stojan na alkohol, když ho nebude nikdo kupovat (protože ho nemá do čeho natankovat)?
4. 8. 2009 17:27
Re: Katastrofa
Někteří investoří toho tzv. bioetanolového programu v ČR se rekrutovali z výrobců alkoholu - mám takový pocit, že hlavním motivem byla představa, že si někde namontují kohoutek a budou mít "přísun" lihu bez daně. Na druhou stranu požadavky celní správy na zajištění byly neskutečné, hlavní byla zásada ani litr bez kontroly s ohledem na možný únik daně - při sedmdesáti korunách na litr se člověk nediví. Jinak ten líh musí být minimálně tak 80%, takže bych doporučil rum Stroh, půl litru stojí pouhých baťovských 299 CZK. A to se vyplatí - problém je, že u Lídla ho nemají. Teda asi...
4. 8. 2009 17:21
Re: Katastrofa
Ona úžasná "úprava" představuje náhradu několka dílů za nerezové - líh je agresivnější než benzín. Zase je to nafouknutá bublina, protože úprava na bioetanol vyžaduje právě jen montáž pár materiálově jiných dílů.

Jinak v té Brazílii je to trochu jinak, ten program tam funguje mnohem déle než kdekoliv na světě - počátky sahají do sedmdesátých let (tzv. ropná krize) a je to hlavní a převažující palivo pro osobní auta.

Navíc jsou dál i v technologiích (spolupráce s Japonci), např. v USA používané technologie (i tam se líh do benzínu přimíchává) jsou mnohem méně efektivnější (hlavní surovinou je kukuřice...). Holt, Brazílie už dneska není (přes obrovské místní i sociální rozdíly) žádná rozvojová země a v tomhle je prostě dál než naše stará dobrá Evropa ale i USA.

Ale opakuji, je to dáno i zeměpisnými podmínkami - ze třtiny se vyrábí surovina pro destilaci mnohem snáz a levněji (není potřeba zdaleka takové množství drahých enzymů), vršek třtiny se usuší a použije se na výrobu tepla a části fermentace a destilace jsou menší (rozmístěny v krajině) a líh se sváží ke konečné úpravě (odvodnění) z těchto menších středisek. No, a také - třtina dorůstá celý rok a není potřeba stavět obrovská sila a skladovat obilí od sklizně do sklizně...
Avatar - Ricardo
4. 8. 2009 17:26
Re: Katastrofa
Tak tak, rozdíl mezi benzinovým a ethanolovým autem je směšně banální, zvlášť ve srovnání s LPG a CNG. Navíc bonusem je vyšší výkon, u plynu je stejný nebo nižší. Samozřejmě pokud by se měl veškerý etanol dovážet z Brazílie tak to nebude optimální a zelenomodrá planeta nad tím zapláče. Ale snad se už vyvíjí výroba průmyslového alkoholu z bioodpadu. Ale jak je na tom s ekonomickou a ekologickou efektivitou, to netuším
4. 8. 2009 17:38
Re: Katastrofa
Planeta nezapláče, energetické náklady v té Brazílii jsou podstatně nižší než v chladnější Evropě nebo USA. Naopak, výhoda je v tom, že třtina má vysoký obsah cukru, což umožňuje snadnou a lacinou fermentaci - u biomasy (líp by to samozřejmně vysvětlila Kateřina Jacques) je ono zcukernatění složitý a energeticky i biotechnologicky náročný proces. A tím pádem i mnohem dražší. Cukrová třtina se může pěstovat v celé oblasti kolem rovníku - růstem rostliny se likviduje CO2 a energetické vstupy jsou mnohem nižší, u velkých objemů doprava zase nehraje takovou roli.

Myslíš, že zpracování ropy a její doprava jsou více šetrné k naší planetě? Ten bioetanol by se mohl vyrábět ve význačné části Latinské Ameriky i třeba v Africe. Brazílie by nepokryla prudce zvýšenou spotřebu, ale jsou zde další země, pro které by to mohl být dobrý byznys. A planetě by to vadilo určitě míň, než těžba ropy a její zpracování - i ta rizika z hlediska havárií jsou zde podstatně měnší. Investice ve Střední nebo Jižní Americe by byly nižší (a to dost podstatně..) než třeba u nás.
Avatar - Ricardo
4. 8. 2009 17:47
Re: Katastrofa
Má to ale dvě ale - ten alkohol se musí z Brazílie vézt přes půl zeměkoule a pokud rapidně naroste poptávka po lihu z cukrové třtiny, povede to nejspíš k dalšímu kácení pralesů.
4. 8. 2009 18:24
Re: Katastrofa
Ropu z Ruska dostávají rafinerie na stejnou vzdálenost (ze Sibiře) potrubím v katasrofálním stavu s haváriemi ve frekvenci jedna na kilometr za rok. Další část jde po vodě - z arabských zemí, ale i třeba jenom ze zemí těžících v pevninových šelfech. Havárie tankerů s ropou jsou noční můrou ekologů - tedy těch skutečných, ne těch mocichtivých populistů...A ty vzdálenosti nejsou zase tak o nic menší než z té Ameriky.

Netrvám na Brazílii - výhodné jsou země, kde se cukrová třtina už pěstovala a nyní je v úpadku (Peru), ale i Kuba, kde tahle plodina byla dříve daleko rozšířenější. A další země tentokrát v Africe je třeba Senegal. Ono není třeba rozšiřovat plochy - třeba na té Kubě je už máš a produkce se neustále snižuje. Navíc, nesmí se pěstovat na úkor třeba potravin. Do pralesů to nemusí zasahovat, ty plochy tady už jsou a není potřeba další náklady (kácení a zpřístupňování pralesa) řešit. A navíc zelené plíce planety jsou především plankton.

Každá monkultura je katastrofa, byť by to byly banány v některých středoamerických státech.

A nakonec - když dopravuješ líh, vozíš už hotový produkt. Ropa je surovina. A výhoda bioetanolu z cukrové třtiny je právě v jeho optimální energetické využitelnosti - vrchní části rostlin se dají pálit (výroba páry a elektrické energie pro vlastní výrobu) a totéž platí i po zbytcích z destilace - to je ona biomasa, ze které se dá vyrábět bioplyn. U obilí jsou sice podobně využitelné výpalky, ale ta ekonomie tam prostě nevychází. Třtina je třtina - nic lepšího nenajdeš. Jenom pro porovnání - v rovníkovém pásu prakticky nemusíš otápět fermentační tanky, v nás je musíš topit polovinu roku a v zimě dokonce při minus 15. Už tady je to v Evropě nevýhoda, která je zřejmá.

No a nakonec - tohle by byla třeba daleko efektivnější pomoc rozvojovým zemím (hlavně v Africe, i když třeba taková Paraguay na tom taky není neijak skvěle..), než posílání potravinových pomocí (likvidujících místní zemědělství), obnošeného šatstva a podobných krámlů a také vybavování místních hrůzovládců zbraněmi....
4. 8. 2009 20:43
Re: Katastrofa
A kde je tedy ten problem, proc nekde se ten biolihovy system rozjede, byt treba s importovanym lihem, a nekde, jako treba u nas, ne. Ja v soucasne chvili vidim problem v automobilkach, protoze nemaji zadnou motivaci, komplikovat si zivot a delat neco noveho, nejisteho, kdyz vlastne nemusi. Lih by byl, legislativa uz konecne vicemene taky, tak ted schazi uz jen auta.
10. 8. 2009 09:22
Re: Katastrofa
Já so osobně myslím, že problém je právě v tom, že tady máme ropnou lobby, která by přišla o část svých zisků. Nemám sice rád teorie spiknutí, ale když jsme si přečetl jednou materiál, jak uhelná lobby v USA zbrzdila o desítky let nástup řízené jaderné sysntézy, tak si myslím své. Benzínu by s eprodávalo prostě míň, navíc ta technologie je tak jednoduchá, že se jedná sktečně o pár ifentiských dílů, které se liší materiálově a navíc - obě paliva lze libovolně kombinovat, není třeba provádět různá složitá opatření jako u plynu i na distribuční síti...je to jednoduché, ale v jednom směru by to nepřineslo DOSTATEČNÝ ZISK (třeb automobilkám - hybridy jsou z ekonomického hlediska výhodnější) a u jiných by to vedlo ke SNÍŽENÍ ZISKU. Takže tam je podle mně ten zakopaný pes....proč se biethanol nerozvíjí třeba v Německu nebo ve Francii?
Avatar - Falco
5. 8. 2009 07:10
Svět jezdí na ethanol!
Pánové, zapomínáte na jednu věc, na Zemi žije 6,5 miliardy hladových krků! [odkaz] [odkaz]
Rozbalit vlákno
0