TEST Garáž Auto.cz Fiat Bravo 1,4 MultiAir – Co vás zajímá?
K testu tento týden dorazilo Bravo ve špičkové benzinové specifikaci. Malý přeplňovaný motor 1,4 l s variabilním rozvodem MultiAir se zatím musí obejít bez přímého vstřikování, přesto výrobce slibuje dobrou ekonomiku provozu a ještě lepší projev motoru za jízdy. Jak je to ve skutečnosti?
Hlavní úspora plyne z toho, že velký točivý moment (230 Nm) je k dispozici v extrémně nízkých otáčkách (1750 min-1). Toho využili konstruktéři převodovky, která má velmi dlouhé převodové stupně. Rádce řazení v běžném jízdním režimu nutí řidiče řadit vzhůru až nezdravě brzy. Motor to zvládá, ale musíte být opravdu hodně pozorní, aby vám nezhasl, protože pásmo kam vás elektronika posílá, je velmi úzké a nepříliš vzdálené od volnoběhu. Odezva motoru na sešlápnutí plynu v 1700 min-1 logicky nemůže být příliš rychlá a ona taky není.
Hodně se toho změní, když přepnete na režim Sport. Řídicí jednotka vypne spořící režimy, přeplňování pracuje naplno, motor se ochotněji vydává do otáček a přibližně kolem 3000 min-1 začíná ukazovat co v něm opravdu je. Gradace výkonu je příjemně a pro dnešní přeplňované motory netypicky působivá. MultiAir má smysl vytáčet až k 6000 min-1.
Ve městě není snadné dostat spotřebu pod 9 l/100 km, navzdory stop-start systému. Ten navíc není z těch nejrychlejších, takže jej asi budete spíše vyřazovat z činnosti. Na dálnici je to se spotřebou lepší, rychlá, ale stále ještě předpisová jízda znamená odběr kolem 8 l/100 km, což zhruba odpovídá možnostem podobně výkonného atmosférického motoru. Dlouhodobý průměr na trase 1500 km činí 7,4 l/100 km. Při klidnější jízdě, na kterou se teprve chystáme, by se měla úspora paliva ukázat nejvíce.
Další postřehy najdete v připravovaném testu. Než Bravo v pondělí vrátíme, čeká nás dalších 300 km. Vaše otázky k tomuto konkrétnímu vozidlu zodpovíme v diskuzi nebo v testu.