Události posledních dnů nabraly spád, a proto je pojďme stručně zrekapitulovat. Aliance italského Fiatu a amerického Chrysleru je po rok trvajících rozhovorech podepsána. Fiat dokonce plánuje převzetí evropské větve GM.
"Celá transakce proběhne prostřednictvím zrychleného převedení takřka všech aktiv Chrysleru do nové společnosti s podílem Fiatu (zůstane jí ovšem současný název Chrysler LLC), tím se podaří splatit většinu poskytnutých úvěrů, zejména těch od americké vlády." Mohl bych poprosit o vysvetleni teto vety? Jak by se mohlo podarit splatit uvery tim, ze vsechny zivotaschopny soucasti podniku vyvedu do novy firmy a naopak vsechny zavazky spolu s nekterymi nerentabilnimi aktivy (na autoblogu se pise o 8 tovarnach) necham na bedrech puvodni bankrotujici spolecnosti? Mozna jsem vedle, ale byl bych rad, kdyby mi to nekdo osvetlil. Mam totiz zato, ze ona puvodni spolecnost proste zanikne rozprodanim majektu v konkurzu, jenz vsak logicky bude mit ve srovnani se zavazky spolecnosti pouze zanedbatelnou hodnotu a vsichni veritele Chrysleru vcetne americke vlady prijdou zkratka. Nezda se mi ale, ze by to bylo takhle jednoduchy, pochybuju totiz, ze by byl podobnej postup v US legalni...
Ono to je tak, ze nova spolocnost vznikne na zaklade planu, ktory sa vypracoval v sucinnosti s bankrotovym sudom. Tento proces dovoluje paragraf 383 kapitoly 11 americkeho Zakona o bankrotoch. Vramci neho sa (mimo ine) presne urci, ktore zavazky a v akej forme musia (!) byt prevedene do novej spolocnosti, aj forma a cas ich plnenia.
V tomto pripade ide v podstate o pravneho nastupcu starej spolocnosti. Zbytky tejto starej spolocnosti potom pojdu do predaja / krachu. Neznamena to ale, ze by v starej spolocnosti ostali zavazky voci dlznikom. To samozrejme v nijakom pripade. Na ich splatenie je presny plan a dokonca aj dalsie navysovanie podielov Fiatu v Chryslery je viazane na splatenie vladnej pozicky.
Diky za odpoved, ja jsem nicmene z nekolika zdroju cetl, ze "staremu" Chrysleru zustane i rada dluhu. Jinak ani nevidim duvod, proc vytvaret novou spolecnost - vzdyt prodelecnych tovaren by se mohli zbavit tak jako tak. Jeste jsem o tom neco nacetl a stran zavazku Chrysleru jsem se dozvedel pouze to, ze na splaceni jeho dluhu statu je vazano navyseni podilu Fiatu na 51%. Ale tato transakce je beztak planovana az na roky 2013-16. Sikovne to udelal Fiat v tom, ze krome pocatecnich 20% akcii bude moci ziskat dalsich 15%, aniz by vkladal do spolecneho podniku jakoukoliv hotovost - 5% dostane za poskytnuti platformy, 5% za motory a dalsich 5% za zpristupneni distribucni site. Je vsak otazka, jak se Chrysler s celkem cca 10ti miliardovym dluhem vuci vlade popsauje, kdyz prvni ovoce prinese nove spojenectvi nejdriv za 18 mesicu. A o tom, jak hodla resit dalsi zavazky vcetne tech vuci hedgeovym fondum jsem nikde nenasel ani zminku...
Tento postup bol zvoleny z toho dovodu, pretoze jeho vyhodou je vraj rychlost procesu (30-60 dni).
Akym sposobom budu uspokojeni veritelia neviem ani ja. :-( Boh vie, ci to je vobec verejne pristupne info (ja som to ani vlastne nehladal) - ci to nie je len v nariadeni sudu ako nejaky dvojstranny proces medzi Chrysler LLC a dlznikmi. Viem len to, ze Cerberus vpodstate pride o celu svoju investiciu do Chrysleru.
Jo, Cerberus to podelal opravdu neskutecne - kdyz si clovek predstavi, ze pred 2 lety za Chrysler zaplatili 7 a pul miliardy dolaru a rok predtim takrka stejnou castku za GMAC... :-) Musim ale priznat, ze se nemuzu ubranit lehky skodolibosti, nebot to byli prave dobraci typu investicnich bankeru z tehle private equity fondu, ktery dostali US ekonomiku a s ni celej svet tam, kde momentalne je.
To ano :-) Naviac, Cerberus mal velke oci od zaciatku. Tieto private-equity spolocnosti su mozno na nieco dobre, ale maju svoje limity. Ich manazeri ale casto a rychlo ziskaju dojem, ze mozu riadit vesmir. A stratia prehlad o tom, ze nieco ine je stavat hotelovy komplex niekde v Karibiku (alebo riadit oceliarne) a nieco ine je riadit automobilku, kde sa vyrabaju a vyvijaju kazdy den velmi komplexne produkty a sluzby, ktore su potom v predaji na celom svete. Tak ci onak, myslim si, ze Cerberus (ale aj ine P-I a fondy, ktore sa pokusaju ziskat automobilky) nemaju sancu ako nestrategicky investor takuto vec ustat.
Pokud zde vse "dobre" dopadne, stane se Fiat svetovou dvojkou ve vyrobe automobilu, hned za Toyotou. To by byl potencial v evrope nevidany. Tak drzme palce.
To nebude fungovat. Fiat se oddlužil jen díky stupidně pro GM sepsané smlouvě, kdy mohl z aliance Fiat vycouvat s dárkem v podobě 3,3 mld USD.
Možná že se chlapci z Fiatu chtěji pokusit ještě jednou o něco podobného ale tentokrát jim sklapne, na tom si vylámou zuby. Chrysler jim nic než balík problémů nemůže přinést. A ještě k tomu Opel... Opel je ok a má skvělé portfolio vozů, ale překrývá se s Fiatem a někdo bude muset ustoupit...
A dohromady s Chryslerem to je myslím hodně riskantní podnik.
podle me by udelali lip, kdyby sli jen po opelu jen takovem. to je taky podle me jedina znacka z celeho GM, ktera stoji za zachovani (+ corvette :D, to je klasika, tahle krasavice nesmi umřít)
no dyt ja taky nevim o co se hadas ? napsal sem ze chtej chrysler a ze podle me by meli brat spis opel. o tom ze je GM vetsi nez chrysler se preci nebavim :-) nebo sem ti asi spatne rozumnel...
jo, menšie nedorozumenie..jasne že nádej do budúcnosti má skôr opel ako chrysler ale vidina vstupu na americký trh a získanie niektorých zaujímavých technológií (EV) za pár šupiek je asi tiež lákavá..
V alianci s Opelem by slo o usporu nakladu na vyvoj.. takze prekryvajici portfolio neni v tomto ohledu problem ale spis vyhoda jako hrom. O vstupnich podminkach se ted jedna a pochybuju ze do toho Fiat pujde nejak bezhlave s tim ze bude financovat uplne vse (kde by na to asi tak vzal?)..spis opet pujde o nabidku sdileni technologii, vyrobnich postupu a komponent a tedy zvyseni konkurenceschopnosti pri snizeni nakladu = zvyseni zivotaschopnosti a tedy zachovani x tisic prac. mist. Platit bude nakonec Nemecka vlada.
Aliance s Chryslerem je na podobne bazi.. tedy nez prima koupe spis poskytnuti technologii. Kdyz se Chrysler zvedne tak pro Fiat otevrena brana do USA + kontrola nad spolecnosti a kdyz ne tak jak velky dopad to muze mit na Fiat? Myslim ze nijak vyznamny.. zalezi kolik proinvestije z vlastni kapsy.. a tam si myslim ze bude hooodne opatrny.
Zapomínáš na to, že jakmile je Fiat "v tom", musí Chrysler financovat průběžně a podílet se na umořování dluhů. Pomoc US state je půjčka, ne dotace. Totéž vláda Germany.
Podívej se na daimler jak z toho couval - průběžné financování neustálých ztrát Daimler málem zničilo A TO BYLO JEŠTĚ PŘED KRIZÍ...
Fiat by si rád hrál na chytrou Horákyni, ale myslím že toto je příliš velké sousto.
Co se týče Opelu, tam je to pro Fiat otázka ne sdílení technologií, ale ZACHOVÁNÍ součastného statu quo, dodávky motorů 1,9 a 2,0 JTD. Nový vlastník, např Magna vůbec nemusí tyto motory dále odebírat - v Evropě je řada levnějších nabídek - HDI/TDCI, TDI, DCI.
o tech statnich "pujckach" jsem cetl jen to, ze pokud je Fiat splati stane se majoritnim vlastnikem..pokud ne tak zustane na svych 20 + eventualne dalsich 15 proc za splneni 3. bodu. Ale nevim zas tak celou situaci nestuduju.
To same k tem "nabidkam" motoru.. o tom jsem nic neslysel a nepripada mi nijak logicke ani pravdepodobne. Naopak nejlogictejsi nejmene krkolomnou a nejmene bolestnou pro Opel je podle me varianta fiat+opel prave proto ze uz nektere technologie sdileji. Nechme se prekvapit.
Danieli, az vyrostes, snad pochopis. Pouze takovato krize dokaze prokazat, kdo je opravdu silnym hracem a kdo si na nej pouze hraje.
Neznam Premduv nazor. At je jaky chce, ma na nej pravo. Co se tyce Fiatu, jde o jednoduchou matematiku. Nejde o pohadky a nehorazna prani stat se svetovou jednickou, jde jen o fakta.
Myslim, ze vo Fiate si to preratali a povedali teraz zariskujeme alebo aj nas caka pomala smrt. A mozno to je dobry tah. Uz davnejsie sa pisalo, ze prezije asi iba 5 automobilovych koncernov(okrem luxusnych znaciek), predpovedalo sa, ze to bude Toyota, GM, Ford, VW a Hyundai. No da sa teraz povedat, ze GM je z hry von a tak sa hlada nastupca. Fiatka moze zariskovat a sup, bude tam. Frantici, ktori sa k niecomu naposledy odhodlali pod Napoleonom, zvolili vyckavaciu taktiku, asi ako v dobe Mnichova 38 a tak sa nic od nich neda cakat. Najskor prepasnu prilezitost. Len mozeme dufat, ze to Fiatka zvladne, lebo inak v zastupe caka Tata alebo Great Wall.
Neviem co ti kto spravil ale nechapem preco mas proti amerike taku averziu ? ok nie su najlepsi vo vsetkom ale pozri sa na FoMoCo a uvidi ze zo vsetkych je na tom najlepesie, produkuje najkvalitnejsie vozy z tych troch a je hlavne 10 rokov pred nimi takze neviem preco sa tesis ze skoncia vsetky tri, oukej ja nemam rad VW ale tiez nehovorim nech skrachuje, neviem si predstavit co by sa stalo keby VW group skrachoval ved to jedojna krava celej europy, ved len pre slovensko je ta nasa posrata automobilka v blave dojna krava ktora pred 15 rokmi zlepsila nasu ekonomiku, nemam ho rad ale ked by skrachoval nebolo by to dobre, tak isto aj keby v USA odisli vsetky tri je tam neikolko desiatok tisic pracovnyc miest atd atd, tak skus si rano nieco drbnut a ked nepomoze tak aspon nepis take *...
Tou trojkou jsem měl na mysli ty tři o kterých je řeč v článku, nikoliv velkou trojku v US. Že je na tom Ford z US automobilek nejlépe o tom není žádného sporu.
No, tak nezbývá než spekulovat o motivacích... Pokr znáš? Pokud jo, můžeš začít uvažovat co touhle akcí fiat sleduje. Bohužel, ekonomické poměry automobilek v Evropě neumožňují hrát otevřenou investiční hru a kupovat krachující automobilky jako housky na krámě. Každej se tu třese, někdo více, někdo méně, především o to, aby přežil. Jak se asi tak klepe fiat si jistě umíš představit sám. Celé to tango kolem Opelu a Chrysleru bude jinak. Trochu hodně jinak...
Tak především Chrysler, nad propastí vlastních pastí. Nepřesvědčivý pro vládu USA, přitažlivý pro fiat. Proč? Dostat do států pětistovku? Ach bože... koukám, že Hans Christian Andersen byl vlastně amatér. Amerika přece nepotřebuje evropský dovoz, ta potřebuje život v jejich vlastních továrnách.
A Opel? Umíš si představit, že si Škodovka koupí zítra evopského Forda? nebo Saaba? Vždyť je to absurdní. Totiž jsou chvíle, kdy ani tak nejde o to koupit, jako patřit mezi ty, kteří přece koupit chtěli.
Jak známo vědět a chtít je něco úplně jiného, než umět a moci...
nikdy nerikej nikdy :-) mazda si uz postupne bere zpet to, co fordu vydelavalo penize a az ford odproda sechny tyhle vydelavajici akcie, bude rada na jeho tovarnach :-) evropska odnoz to nezachrani...
Nojo, zase ta 500-vka. Ak si dobre pamatam, tak si sa vyjadril kedysi, ze 500-vka bude vybuch tisicrocia (alebo dako podobne). Ze bude na tom radove horsie, ako novy brouk (sic!). A ejhle, ono to je za rok 2008 druhe najpredavanejsie mini v europe (pricom na prvom mieste je tiez Fiat)...
To si si spravil vtedy poriadnu ostudu, ze pan vizionar? Ale ty si nedas pokoj s tou patstovkou, tusim sa chces zase dobre strapnit, ze? :-)
S celkovym GTI-ho hodnocenim vznikajici aliance nesouhlasim (psal jsem o tom v postu pod jinym clankem na dany tema), stejne tak jako nesouhlasim v jeho hodnoceni 500ky - tu ja naopak povazuju za ohromne vydareny a pohledny auto. No a o jejich prodejnich uspesich netreba diskutovat. Rozhodne ale souhlasim v tom, ze v Americe diru do sveta neudela a uz vubec nemuze byt bran jako spasa pro Chrysler. Je potreba si uvedomit, ze ve srovnani s tradicnim americkym vozovym parkem pusobi 500ka jako trpaslik z jiny planety a svoje kupce si najde pouze ve velmi uzke skupine nekonformnich a ekologicky smyslejicich lidi z velkomest.
V tyhle souvislosti bych rad dodal, ze medii opakovana mantra o tom, ze pricinou soucasnych problemu americkych automobilek jsou ziznive vozy, je uplne mimo. Drtivou vetsinu Americanu ekologie vubec nezajima a jejich snem je mit co nejvetsi auto s co nejsilnejsim motorem. Jediny, co je muze primet tento pristup trochu zmenit, je exremne vysoka cena paliva, coz uz je dnes bohuzel minulosti. To, co dostalo americky automobilky do kolen, jsou predevsim neporovnatelne vyssi naklady ve srovnani s konkurenci a mizerna kvalita/spolehlivost jejich aut.
Ale zpatky k veci - Chrysler se musi postavit na nohy sam pomoci kvalitniho portfolia a restrukturalizace nakladu. Zadna 500ka ani Alfa Romeo, ktera v nabidce nema ani jedno auto rozmerove odpovidajici americke stredni stride, ho urcite nevytrhne.
Neviem čo chceš povedať tým, že či si viem predstaviť, že Škoda kúpi FORD. Fiat predsa nie je len FIAT, ale gigantický koncern. Inak, to spojenie s Chryslerom, to sa mi fakt nezdá. Spojiť sa s tak chorým partnerom, to môže znamenať iba jedno. Ochorie aj druhý partner. Áno, niekedy sa zvyknú spájať dvaja chorý, aby sa vyliečili. Spomene príklady. MORRIS a AUSTIN vznik BMC. BMC a BRITISH LEYLAND. Vznik BLMC. Alebo Packard a Studebaker. Lenže v tomto prípade, je Fiat neporovnateľne lepšie ako Chrysler. A vôbec neviem, načo bude Fiatu podiel v Chryslery. Veď FIAT potrebuje len jediné. Zdieľať platformy. A na to nepotrebuje ozdravovať firmu. Na druhej strane, Chrysler je tak slabý, že Fiatu sa bude omnoho ľahšie jednať. Nebude to totižto partnerstvo konkurenčným firiem. Proste Fiat bude pánom. Ale ako hovorím, nebude ho to stáť veľa? Nestačí iba zdieľať platformy a hotovo?
Jako posledně? Myslíš tu situaci, kdy Německo zabralo celou Evropu. Pak bylo horko těžko poraženo a SSSR dostalo v rámci REPARACÍ (najdi si co to je) celou výrobu Oplu?
Já tomu rozumím, nezpochybňuji to, a znám tuto historii včetně toho, jak GB odmítla výrobu Brouka. Chtěl jsem právě připomenout, že Opel už jednou na ruský trh vstoupil, i když trochu jinak. Tentokrát mohou Opla legálně koupit, ale výsledek může být stejný. Rozdíl by mohl nastat v tom, že budou auta se značkou Opel vyráběny pouze v Rusku a nabízeny k prodeji po celé Evropě.
, že v evropě jsou pouze dvě automobilky, které jsou v současné době v černých číslech. Ano je to VW (díky zejména Audi a škodovce) a pak Fiat. Všechny ostatní automobilky v evropě jsou v číslech červených. Z tohtoo důvodu nevidím důvod, proč by Fiat neměl ukočírovat koupi realtivně velké, relativně zdravé automobilky s portofoliem do celkem velké míry technologicky s Fiatem propojeným... Já sám pro Opel moc nejsem (ať si to němci řeší sami), ale nápad musím uznat není úplně špatný..
A chrysler... Na tom může Fiat jen vydělat... Oni italští manageři nejsou takové lamy jako jejich němečtí kolegové... od Diamleru podotýkám, kteří Chrysler i přes jeho zajímavé portfolio vedli zugrunt...
A VW je v čierných číslach určite aj vďaka Volkswagenu a ešte z nákladných, Scania s Manom sú, myslím úspešné. Inak, wolf, neviem prečo sa hráš na odborníka, to tvoje zveličovanie je fakt na smiech. Fiat je tam síce dobre, ale je značne zadlžený, veď bol roky v stratách. Ale jak inak-Fiat je proste je to Fiat. >:D
Nevím, jestli Fiat sám má na to získat pozici samostatného velkého hráče na světovém trhu, spíš bych to viděl na nějakou alianci s finančně silným partnerem jako je TATA Motors, se kterou už teď Italové spolupracují. Případná restrukturalizace Chrysleru a vývoj nových modelů by totiž znamenala ohromné výdaje, navíc v segmentech s nimiž nemá Fiat dosud zkušenosti...
Fiat je hlavně toto: www.exor.com .... a pořádně je třeba číst co všechno tato firma vlastní...třeba druhou největší americkou realitní a developerskou firmu na světě.