Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Dobló Cargo Maxi 1.9 JTD - Nejen streetworker

AutoProfi
Diskuze (0)
Moderní lehký dodávkový automobil Fiat Dobló Cargo uvedl výrobce na trh již v roce 2000, po čtyřech letech prošel inovační kúrou s nepatrným faceliftem a předloni vyjela do světa nová generace.

Jakkoli je Dobló vozidlem italským, vyrábí se v Turecku. Na českém trhu je velmi populární vzhledem k poměru ceny a užitné hodnoty.

Zájemce o něj má k dispozici pestrou paletu zážehových i vznětových motorů, stejně jako verzí výbavy a hlavně variant karoserie. Existuje samozřejmě jako kombi, respektive velmi praktický, vysloveně osobní automobil, byť poněkud "krabicového" designu. Liší se tedy mírou prosklení, ale také množstvím druhých bočních dveří (nejjednodušší typ je nemá vůbec). Zadní dveře jsou také ve dvou verzích - nepříliš populární klasické výklopné vzhůru, nebo v drtivé většině případů žádané dvoukřídlé svisle dělené. V nabídce je také karoserie se zvýšenou střechou, která poskytuje objem nákladového prostoru 3,8 m3 (delší Maxi bez zvýšené střechy však nabízí dokonce 4,0 m3).

Největšími rivaly italského dělníka silnic Fiatu Dobló Cargo jsou velmi podobně koncipované, rozměrově blízké a stejně velkosériově vyráběné francouzské automobily Renault Kangoo, Peugeot Partner a Citroen Berlingo, svým způsobem však také německé Ford Transit Connect, VW Caddy a Opel Combo. Úspěch Itala vyplývá jednoznačně z mimořádně příznivého poměru ceny a užitné hodnoty a technicky i technologicky zdařilé moderní konstrukce s výrazně dominující praktičností. Má například špičkovou výšku zadních dveří (1450 mm) a průměrnou šířku (1231 mm), stejně tak je elitou co do šířky prostoru mezi podběhy zadních kol (1200 mm) a jedničkou je ve výšce podlahy od země (535 mm).

Testované vozidlo mělo karoserii typu Maxi ve verzi s prosklenými svisle asymetricky dělenými křídlovými dveřmi vzadu a posuvnými plechovými pouze na pravém boku. Označení Maxi se vztahuje k rozvoru náprav (+ 380 mm), ale také samozřejmě k celkové délce dodávkového automobilu (také +380 mm). Prodloužení rozvoru i celkové délky je sice velmi praktické, ale nelze je kombinovat se zvýšenou střechou. Ta je k dispozici jen u krátkých verzí. Maxi má vnitřní rozměry nákladového prostoru skutečně velkorysé - 2060 x 1470 x 1305 mm, což představuje využitelný objem 4,0 m3.

Z mnoha variant tohoto užitkového fiatu, které jsou na českém trhu k dispozici, jsme zvolili typ s moderním motorem řady Multijet, přeplňovaným vznětovým řadovým čtyřválcem 1.9 JTD se špičkovým elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikováním paliva systémem Common Rail poslední generace. Je zajímavý mimo jiné rozvodem SOHC s dvěma ventily na válec a již zmíněným vstřikováním paliva, které je původně výsledkem spolupráce automobilky s významným světovým výrobcem příslušenství motorů, firmou Magneti Marelli, ale později modernizovaným ve spolupráci s neméně renomovanou značkou Bosch.

Podobně jako u veškeré konkurenční techniky tvoří konstrukci fiatu rozměrná samonosná karoserie s motorem uloženým vpředu a pohánějícím kola přední nápravy. Ta jsou nezávisle zavěšena na vzpěrách McPherson, zadní náprava je jednoduchá tuhá odpružená podélně uloženými listovými pružinami.

Výhled všemi směry nemá slabinu. Vnitřní zpětné zrcátko vzhledem k instalaci prosklených dveří na zádi mělo svou funkci (výhledu vzad prospělo asymetrické dělení dveří!), ale více než dostatečně velká a výborné umístěná vnější zrcátka jsme užívali jako dominantní i při couvání.

Pohodlí za volantem je více než dostatečné. Počínaje rozsahem nastavitelnosti sedadla i délkou sedáku i opěradla a konče jeho čalouněním či příkladně kvalitním potahovým textilem s relativně drsnou strukturou a velmi dobrou prodyšností i zjevnými předpoklady pro nekonečnou životnost. V tomto směru může dobló některým konkurentů sloužit za vzor.

Rozmístění a dosažitelnost všech ovladačů splňuje i přísnější ergonomické požadavky, bezproblémová je jejich funkčnost, stejně jako srozumitelnost symbolů označujících funkci. Potěšující je také počet, rozměry a tvar nejrůznějších odkládacích prostorů, protože není nic nepříjemnějšího, než usedat za volant s běžnou taškou a nemít ji kam odložit, nenajit v dosahu ruky schránečku pro bezpečné uložení mobilu či krabičky cigaret atd. Fiat těmto požadavků dlužen rozhodně nezůstává.

Rozjezd řidiči usnadní příkladně fungující spojka s minimální ovládací silou, ale také mimořádná pružnost motoru ochotného pracovat již od volnoběžných otáček. Nepatrně hlučnější projev na prvních stovkách metrů jízdy s prochladlým agregátem rozhodně není nepříjemný a neobtěžuje ani posádku, ani okolí. Navíc rychle mizí. Prohřátý motor běží naopak až překvapivě tiše.

Příznivý dojem zanechává i tím, že je schopen a ochoten "točit" s neklesajícím točivým momentem i nad 4000/min-1. Až někde okolo 4300/min-1 mu dochází dech. Nejlépe se však chová v rozmezí přibližně 1500-4000/min-1. Při jízdě bez nákladu si říká spíše o větší vytáčení, při plném zatížení potěší mohutností záběru "zdola". Účinný je však také při brzdění motorem.

Užitková vozidla populární kategorie, do níž dobló patří, nemají snadnou roli v tom, že jejich jízdní vlastnosti je těžké optimalizovat pro výrazně odlišné podmínky provozu bez nákladu a naopak s plným zatížením. Nutno však říci, že fiat v tomto směru patří k úspěšným řešitelům dilematu. Jen za velkých rychlostí a nerovném povrchu má prázdné vozidlo tendenci k neklidné stopě a mírnému "plavání". Větší jsou i jeho náklony v zatáčkách. Běžné je i výrazné odlehčení vnitřního zadního kola nad vozovku.

Naklonit dobló dokonce na dvě kola není příliš velkým problémem. Vozidlo však i v takto extrémních podmínkách zůstává ovladatelné a naprosto poslušné.

Při úplném využití užitečné hmotnosti se jeho jízdní vlastnosti velmi výrazně optimalizují, byť samozřejmě se současným úbytkem dynamiky. Oceníme však účinnost brzdové soustavy (přestože na zadní nápravě jsou bubnové brzdy) a stabilitu podvozku při razantní jízdě.

Náš test jsme absolvovali převážně v pražských podmínkách a navíc bez nejmenší stopy o úsporný způsob jízdy, výrazně razantně až sportovně, přibližně polovinu doby s plným zatížením a polovinu bez nákladu a navíc v nepříznivých zimních velmi chladných dnech (včetně hlubokých mrazů). Motor však neměl nejmenší problémy se spouštěním, které nikdy nedoprovázel kouř z výfuku. Ostatně řada motorů Multijet s rezervou vyhovuje současným exhalačním u hlukovým normám. Příjemným zjištěním byl konečný průměr spotřeby paliva, protože jsme dosáhli nečekaně příznivé hodnoty 5,7 1/100 km. Při jen trochu úspornějším stylu jízdy a menším podílem postávání v kolonách (a za příznivějších klimatických podmínek) by bylo reálné dosažení hodnoty přibližně 5,0-5,3 l/100 km.

Technické parametry
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 1910 cm3
Rozvod ventilů SOHC/8 V
Největší výkon 77 kW/4000 min-1
Točivý moment 200 N.m/1750 min-1
Převodovka pětistupňová
Brzdy P/Z kotoučové/bubnové
Vnější rozměry 4633 x 1722 x 1831 mm
Rozvor náprav 2963 mm
Rozchod kol P/Z 1514/1505 mm
Provozní hmotnost 1330 kg
Užitečná hmotnost 850 kg
Objem nákl. prostoru 4,0 m3
Objem nádrže paliva 60 l
Pneumatiky 185/65 R 15
Největší rychlost 168 km/h
Spotřeba paliva 5,7 l/100 km
Cena od 457 900 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Alena Nosková

fiat novemodely dodavky fiat novemodely dodavky

AutoProfi
Diskuze (0)