1.2. 2016 Ladislav Černý

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

 

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti dostali na číslici 14.000. Znamená to ujetí více než osmi tisíc kilometrů.

Segment lehkých užitkových vozidel v Česku nádherně rozkvetl, protože registrace nových vozidel meziročně rostou v řádu desítek procent. Srovnání prvních osmi měsíců let 2014 a 2015 přináší přírůstek 29,97 procenta a prvenství Fiatu Professional s podílem 18,22 %. Zkoušený Fiat Doblo nového vydání má na úspěchu Fiatu značný podíl.

Úspěchy ve výběrových řízeních či u živnostníků se opírají o tvrdá data. My jsme v rámci více než osmi tisíc kilometrů prověřili spotřebu, která se nakonec ustálila na průměrných 5,54 l/100 km. Velký vliv na spotřebu mělo tropické léto, které si vyžádalo téměř neustálou práci klimatizace.

Klesání žízně

Velký rozdíl v žízni jsme zaznamenali při jízdě po dálnici, nároky na naftu také postupně klesaly s přibývajícími najetými kilometry. Například v červnu při nájezdu vozu necelých sedm tisíc kilometrů jsme při polovině dálničních tras dosáhli v rámci celého testu nejvyšší průměrné spotřeby 6,02 l/100 km. Tankovali jsme s jedinou výjimkou u stejné čerpací stanice i stojanu, aby dotankování na první vypnutí pistole bylo co nejvíce stejné po celou dobu testu.

Během deseti tankování vždy po cca osmi stech kilometrech bylo znát zajíždění motoru, ložisek kol atd. Zatímco v prvních čtyřech tisících kilometrech činila průměrná spotřeba 5,73 l/100 km, ve druhé polovině dlouhodobého zkoušení klesla na 5,35 l/100 km. Poslední dva tisíce kilometrů bez delších tras po dálnici jsme ujeli se spotřebou 5,04, resp. 5,11 l/100 km. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,2 l/100 km.

Ceny servisních prohlídek Fiatu Doblo na 100.000 KM (Kč bez DPH)
Servisní prohlídka (km)/motor 1.6 Multijet (77 kW)1.3 Multijet (66 kW) 1.4 T-Jet (88 kW) 1.4 T-Jet (88 kW CNG)
30 000 km   5 786 6 510
35 000 km 5 152 4 111  
60 000 km   6 459 7 038
70 000 km 7 016 6 003  
90 000 km   5 699 5 554
105 000 km 5 933 10 706  
CELKEM 16123* 17251* 17 944 19 102
* Přepočítáno na 100 000 km

Náklady na kilometr

Postupné snižování spotřeby nafty a pokles její ceny v posledních měsících daly dohromady razantní pokles nákladů na palivo. Zatímco prvních dva tisíce kilometrů se pohybovaly nad hranicí 1,5 Kč bez DPH/km, postupně klesly až na 1,18-1,25 Kč bez DPH/km. Zájemce o vůz samozřejmě potřebuje dokalkulovat výdaje za servisní prohlídky a po dvouleté záruce také nemůže vyloučit náklady na opravy.

V současnosti lze jednoduše vyřešit nebezpečí pozáručních oprav dokoupením prodloužené záruky Fiat Komfortplus na pět let s omezením 200.000 km. Doblo během testu jednou nebylo možné nastartovat, což v autorizovaném servisu bryskně odhalili v nefunkčním startovacím relátku. Po jeho výměně Doblo šlapalo bez zaváhání. Jediný drobný zádrhel během dlouhodobého testu hodnotíme při stavu současných nových automobilů jako příznivý výsledek.

Předplacený servis?

Delší záruku si připlatit lze, ale pravidelné servisní prohlídky zatím v paketu předem nezaplatíte. Podle českého importéra se tato položka dostane do nabídky v roce 2016. Proto v tabulce najdete výdaje na jednotlivé servisní prohlídky podle ujetých kilometrů a doby jízdy. Částky se týkají pouze předepsaných úkonů.

Abychom mohli nabídnout nákladové srovnání jednotlivých motorizací v závislosti na udávané spotřebě paliva a jeho ceně, vyžádali jsme si také servisní náklady na další zajímavé motorizace. Mezi ně zaslouženě patří také CNG provedení s moderní přeplňovanou čtrnáctistovkou.

Celkové náklady na vlastnictví (TCO) Fiatu Doblo Cargo Base na 100.000 km (Kč bez DPH)
 1.6 Multijet (77 kW) 1.3 Multijet (66 kW) 1.4 T-Jet (88 kW) 1.4 T-Jet (88 kW CNG)
Pořizovací cena 322 860 249 900 305 160 396 120
Servisní náklady 16 123 17 251 19 944 19 102
Průměrná spotř. pal. l (kg)/100 km) 5,4 5,3 7,4 4,9 (kg)
Cena paliva Kč/l (kg) 24,81 24,81 26,64 21,57
Cena za palivo na 100 000 km 133 974 131 493 197 136 105 693
Celkové náklady 472 957 398 644 522 240 520 915

Snazší otvírání

Možnost víceměsíčního testu odhaluje drobnosti, které jsou důležité pro profesionálního uživatele, ale krátkodobě si jich řidič nevšimne. Nás zaujalo snadné otvírání zadních křídlových dveří, což řidič v běžném pracovním vytížení používá mnohokrát denně. Pochvala rovněž směřuje na zavření dvoukřídlých dveří, které nevyžadovalo nadmíru síly a fungovalo spolehlivě.

V parném létě jsme se potýkali se sluneční clonou v situaci, kdy jsme ji přetočili směrem k oknu levých dveří. Clona kvůli umístění otočného čepu mimo její okraj nedosahovala dostatečně dozadu a slunce z levé strany občas svítilo do očí. Parádní disciplínu Dobla však tvořilo uspořádání tří sedadel a variabilita. Ve dvoumístném obsazení bylo možné sklopit prostřední opěradlo a dostat tak stoleček s klipsnou na dokumenty. Ve zkoušeném provedení SX standardně (k verzi Base za 890 korun bez DPH) najdete velkou schránkou pod vyklopitelným sedákem spolujezdce. Jde o skvělé místo a pro případné nenechavce neviditelné. Pod zdvojeným sedadlem spolujezdce se velký odkládací prostor nachází rovněž.

Tři metry v pohodě

Velká výhoda zkoušeného dobla spočívala v multifunkční přepážce a sklopných opěradlech spolujezdců. Průchod skrze drátěnou přepážku sice nezabíral celou pravou polovinu, ale pro transport menších, ale dlouhých břemen bohatě stačil. Neměli jsme problém převézt třímetrový koberec v dodávce s celkovou délkou 4,76 m.

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 Multijet II
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Kompresní poměr 16,5:1
Chlazení kapalinou
Nej. výkon (kW/min-1) 77/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 290/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4756/1832/1880
Rozvor (mm) 3105
Provozní hmotnost (kg) 1460
Celková hmotnost (kg) 2465
Objem nákladového prostoru (m3) 4,2
D/š/v nákladového prostoru (mm)2170/1714/1305
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
Spotřeba (l/100 km) 6,2/4,6/5,2
CO2 (g/km) 137
Emisní norma Euro 5+
Objem palivové nádrže (l) 60
Cena (Kč bez DPH) 347 430
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc

S Fiatem Doblo jsme ujeli 5000 km. Jaké provozní náklady…

Fiat Doblo Maxi: Nové logo i technika Fiat Doblo Maxi: Nové logo i technika

Zahájili jsme dlouhodobý test čtvrtého vydání Fiatu Doblo…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…