Fiat Doblo Maxi: Nové logo i technika
Fiat Professional vede v České republice registrace nových lehkých užitkových vozidel. Během prvních pěti měsíců letošního roku zaregistroval 1249 LUV, což je proti loňskému roku nárůst o 64 procent. Z toho činí 1116 furgonů, i když také model Doblo umí nabídnout podvozek či valník pod názvem Workup. Zaměříme-li se výhradně na segment Dobla, tedy s celkovou hmotností do tří tun, najdeme tento model na prvním místě tuzemských registrací nových lehkých užitkových vozidel s počtem 539 kusů a téměř čtvrtinovým podílem 22,8 procenta.
Smysluplnost změny
Proč něco měnit, když je o Doblo takový zájem? Odpověď najdeme v zářijovém termínu přísnějšího emisního požadavku Euro 6. Výrobce však tohoto legislativního nároku využil k rozsáhlejším změnám ve prospěch snížení provozních nákladů při zachování užitných vlastností. My jsme do testu zvolili střední turbodiesel 1.6 MJT II, který používá mezichladič stlačeného vzduchu a produkuje točivý moment 290 N.m už od otáček motoru 1500 min-1. Výhoda agregátu spočívá vedle středního objemu v rychlém ohřátí a silném točivém momentu. Tento čtyřválec je již standardně spojen se šestistupňovou převodovkou, což mu dává rozlet i na dálnici bez zběsilých a spotřebu gradujících otáček motoru.
Ecojet
Zkoušená specifikace obdržela ekonomickou soupravu, která má příznivý vliv na spotřebu. Začneme-li u motoru, zjistíme dvě úpravy. První je očím zřetelná a spočívá v systému start-stop. Jelikož se do obecného povědomí čím dál více dostává fakt, že studené starty způsobují největší opotřebení motoru, zjistíme, za jakých podmínek se motor začne automaticky vypínat. S masivním rozvojem maloobjemových motorů opatřených přeplňováním je v povědomí motoristů povědomí o tom, že turbodmychadlo potřebuje k řádnému mazání ohřátý, ale nepřehřátý olej. Proto systém start-stop podrobíme druhé zkoušce, za jak dlouho po svižné jízdě pod dálnici a náhlém zastavení u čerpací stanice automaticky vypne motor.
Nízkoviskózní olej
Následkům studených startů bude bránit další součást kitu Ecojet, kterým je olej viskozity 0W-30. Samozřejmě jde o specifikaci C3 vhodnou pro turbodiesely s filtrem pevných částic. Olej s výbornou mazací schopností při nízké teplotě prospěje opotřebení motoru kvůli technice start-stop, zároveň mírně sníží třecí ztráty agregátu. Jde však o méně vyráběný olej než klasické specifikace 5W-30, takže je třeba počítat s nárůstem jeho ceny.
Nízkoviskózní olej doprovází dvoustupňové olejové čerpadlo, které při mírné a střední zátěži motoru pracuje s menším výkonem než u velmi zatěžovaného motoru. Díky tomu se v městském provozu snižují třecí ztráty, v dálničním rytmu či v kopcovitém terénu je zajištěn dostatečný průtok motorového oleje potřebného i k vnitřnímu chlazení dna pístu.
Výhody v interiéru
Období testu v letním období by mělo prověřit vetší plochu výdechů ventilační soustavy, která je tak schopna při stejném výkonu ventilátoru vyměnit větší množství vzduchu. To má smysl nejen v parném létě při jízdě s klimatizací, ale také v zimních měsících pro rychlejší vyhřátí vnitřního prostoru. To platí zejména pro testovanou verzi Maxi s prodlouženou karoserií.
Kalkulace
V rámci pokračování v dlouhodobém testu Fiatu Doblo přineseme přesné kalkulace nejen nákladů za naftu, ale také cenové nároky na pravidelné servisní prohlídky. Český importér nabízí možnost předplatit si pravidelné zastávky v servisu, což v současném stavu podle hesla Ber, dokud můžeš, považujeme za velmi vstřícnou nabídku. Majitel auta ušetří na předepsaném servisu peníze i nervy.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 MJT II |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 16,5:1 |
Chlazení | kapalinou kapalinou |
Nej. výkon (kW/min-1) | 77/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 290/1500 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 4756/1832/1880 |
Rozvor (mm) | 3105 |
Provozní hmotnost (kg) | 1460 |
Celková hmotnost (kg) | 2465 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 4,2 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 2170/1714/1305 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1230 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 164 |
Spotřeba (l/100 km) | 6,2/4,6/5,2 |
CO2 (g/km) | 137 |
Emisní norma | Euro 5+ |
Objem palivové nádrže (l) | 60 |
Cena (Kč bez DPH) | 347 430 |