reklama


26.7. 2016 Ladislav Černý

Fiat Ducato L2H2 2.3 MJT: Chytrák

 

Modernizované Ducato se kromě funkčních vylepšení může pochlubit novými elektronickými pomocníky. Jaký celek dohromady vytvářejí?

Fiat pro inovovaný model Ducato připravil mnoho vylepšení, která se týkají mechanických funkčních součástí a zejména bezpečnostních a komfortních prvků. Pro dokreslení situace si připomeňme, že furgon registrovaný v kategorii N1 ještě nespadá do emisního požadavku Euro 6, proto jej poháněl čtyřválec 2.3 Multijet s emisemi dle Euro 5+.

Super infotelematika

Po usednutí za volant jsme si nejdříve přes bluetooth připojili telefon. Rádio Uconnect s CD a USB mechanikou i vestavěnou navigací nabízelo skvělé možnosti, které vyvrcholily v nabídce předčítat nahlas přijaté smsky. Vyzkoušeli jsme tuto službu a navzdory tomu, že překladač ignoroval háčky a čárky, bylo mu dobře rozumět.

Na pětipalcovém displeji jsme krásně rozlišovali nastavení audiosystému, navigace a vyhledávání bodů zájmu jako například čerpacích stanic či restaurací. Uvedení do vozidla tedy bylo velmi příjemné a mohli jsme vyrazit na první kilometry.

Ty nám v rámci navigované trasy přinesly příjemné upozornění na stacionární rychlostní radary, což člověku řídícímu denně několik hodin považujeme za mimořádně cenného ochránce před důsledkem toho, že se řidič například více zaposlouchá do hudby a sešlápne omylem plynový pedál, více než dovolují pravidla silničního provozu.

Sledování značek

Další novou pomoc řidiči jsme zjistili po minutí dopravní značky omezující rychlost, protože se nám ikona dopravního značení objevila na přístrojovém štítě. Příjemné upozornění mělo dostatečnou intenzitu, abychom jej periferně zaregistrovali, ale zároveň nepříjemně nebilo do očí. Další milé překvapení následovalo při zobrazení svislé dopravní značky Zákaz předjíždění, protože na rozdíl od neoprávněného přejetí souvislé čáry uprostřed vozovky je za porušení výše zmíněné svislé značky sedm bodů, pokuta pět až deset tisíc korun a zejména zákaz řízení na půl až jeden rok. Pod touto hrozbou se infografika zobrazující omezenou rychlost a nedovolené předjíždění jeví ještě přínosnější.

Jízdní pruhy

Systém sledování jízdního pruhu má největší smysl pro dálniční křižníky typu návěsových souprav a turistických autobusů, ale k velkému bezpečnostnímu přínosu se postupně dostal i do segmentu dodávek registrovaných v kategorii N1. Pochopitelně jde o hmotnostní rozpětí 3–3,5 tuny, protože jde o vozidla zajišťující mnohdy i mezinárodní transport.

Pro tento druh přepravy by však ducato mělo dostat delší převod diferenciálu, protože při rychlosti 130 km/h motor na šestý převodový stupeň točil zbytečně vysokých 3000 min-1.

S přihlédnutím, že vozidla v kategorii N1 nejsou vybavena tachografem ani omezovačem rychlosti, nikdo nesleduje, zda řidič prosedí za volantem dvanáct až osmnáct hodin a směle může využít plný rychlostní limit. V takovém případě považujeme systém sledování jízdního pruhu za více než přínosný a s chutí jsme jej v ducatu vyzkoušeli.

Na suchých silnicích tyto systémy hojně již autorem článku prověřené v nákladních vozidlech a autobusech fungují perfektně, občas mnohou nastat potíže za deště či při oprýskaném vodorovném dopravním značení. Ducato si s deštěm poradilo bez chybičky, i když nešlo o nově nabarvené značení hranice krajnice a přerušovanou čáru uprostřed vozovky.

Stačí 96 kW?

Čtyřválec z dílny Fiatu používal objem 2,3 litru k točivému momentu 320 N.m. Díky vstřikování common rail Multijet druhé generace dochází k velmi jemnému rozptýlení paliva a kultivovanému chodu. Slušný záběr podporuje mezichladič stlačeného vzduchu. Jen je potřeba myslet na to, že rozvody pohání ozubený řemen na rozdíl od řetězu dodávaného do třílitrové jednotky.

Po naložení tří metrických centů zkušební zátěže mělo ducato stále chuť slušně zrychlovat a dynamika odpovídala svižnému tempu, jakým běžní řidiči dodávek do tři a půl tuny celkové hmotnosti obvykle jezdí.

Ačkoliv jsme test provedli ještě před novoroční sněhovou nadílkou, mohli jsme na kluzké louce vyzkoušet další elektronický systém Traction+. U vozů Fiat se před mnoha lety objevil v modelu Panda, také dostal zelenou v užitkovém modelu. Systém pomáhá zejména na vozovce s různou adhezí (pruhy náledí a sněhu), na nezpevněných vozovkách či jen při plném natočení hnaných předních kol na kluzkém povrchu, kdy vlivem směru svislých čepů dochází k odlišné adhezi vnitřního a vnějšího kola. Elektronika v takových případech po odhalení prokluzu jednoho kola jej okamžitě provozními brzdami omezí, a tím dojde k přenosu větší části točivého momentu na kolo s lepší přilnavostí. Jednoduché opatření tak částečně nahrazuje samosvorný diferenciál, což v náročnějších podmínkách může být otázkou uvíznutí dodávky či jejího pokračování v cestě. Tento systém nijak nezvyšuje spotřebu paliva ani nepřidává kilogramy pohotovostní hmotnosti.

Posílení karoserie

Nové vydání modelu Ducato obdrželo navenek neviditelná zlepšení, která se poznají až při dlouhodobějším užívání vozidla. Pro profesionální využití automobilu jde o zásadní skutečnosti. Patří k nim zesílené spojkové obložení i brzdová soustava, vyztužení karoserie nad bočními posuvnými dveřmi a s tím související masivnější mechanismus jejich pohybu. V praxi to přináší dlouhodobé snadné zavíraní i otvírání rozměrných posuvných dveří i v případě, že řidič používá k jejich zavírání přílišnou sílu.

Plusy

  • Zesílení posuvných dveří
  • Nové bezpečnostní prvky
  • Tichý čtyřválec

Minusy

  • Příliš krátký koncový převod

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 Multijet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2287
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 96/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 320/1800
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,933
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,1-7,4
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5413/2050/2524
Rozvor (mm) 3450
Pohotovostní hmotnost (kg) 2000
Celková hmotnost (kg) 3300
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 11,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 3120/1870/1932
Šířka mezi podběhy (mm) 1422
Objem nádrže paliva (l) 90
Nejvyšší rychlost (km/h) 150
Cena (Kč bez DPH) 472 209
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video) Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video)

Fiat Professional si připomněl významné výročí v historii…

Dodávková vozidla 4x4: Fiat Dodávková vozidla 4x4: Fiat

Italská automobilka v modelech Scudo a Ducato 4x4 těží ze…

 



 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity: Řešit budou Trumpa a Čínu

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity:…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začíná každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

 

iSport.cz

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou vystřídat Costu v Chelsea

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou…

O jeho budoucnosti v Chelsea se má rozhodnout brzy. Útočník Diego Costa si každopádně hádkou s trenérem Antoniem…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama