26.7. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Ducato L2H2 2.3 MJT: Chytrák

 

Modernizované Ducato se kromě funkčních vylepšení může pochlubit novými elektronickými pomocníky. Jaký celek dohromady vytvářejí?

Fiat pro inovovaný model Ducato připravil mnoho vylepšení, která se týkají mechanických funkčních součástí a zejména bezpečnostních a komfortních prvků. Pro dokreslení situace si připomeňme, že furgon registrovaný v kategorii N1 ještě nespadá do emisního požadavku Euro 6, proto jej poháněl čtyřválec 2.3 Multijet s emisemi dle Euro 5+.

Super infotelematika

Po usednutí za volant jsme si nejdříve přes bluetooth připojili telefon. Rádio Uconnect s CD a USB mechanikou i vestavěnou navigací nabízelo skvělé možnosti, které vyvrcholily v nabídce předčítat nahlas přijaté smsky. Vyzkoušeli jsme tuto službu a navzdory tomu, že překladač ignoroval háčky a čárky, bylo mu dobře rozumět.

Na pětipalcovém displeji jsme krásně rozlišovali nastavení audiosystému, navigace a vyhledávání bodů zájmu jako například čerpacích stanic či restaurací. Uvedení do vozidla tedy bylo velmi příjemné a mohli jsme vyrazit na první kilometry.

Ty nám v rámci navigované trasy přinesly příjemné upozornění na stacionární rychlostní radary, což člověku řídícímu denně několik hodin považujeme za mimořádně cenného ochránce před důsledkem toho, že se řidič například více zaposlouchá do hudby a sešlápne omylem plynový pedál, více než dovolují pravidla silničního provozu.

Sledování značek

Další novou pomoc řidiči jsme zjistili po minutí dopravní značky omezující rychlost, protože se nám ikona dopravního značení objevila na přístrojovém štítě. Příjemné upozornění mělo dostatečnou intenzitu, abychom jej periferně zaregistrovali, ale zároveň nepříjemně nebilo do očí. Další milé překvapení následovalo při zobrazení svislé dopravní značky Zákaz předjíždění, protože na rozdíl od neoprávněného přejetí souvislé čáry uprostřed vozovky je za porušení výše zmíněné svislé značky sedm bodů, pokuta pět až deset tisíc korun a zejména zákaz řízení na půl až jeden rok. Pod touto hrozbou se infografika zobrazující omezenou rychlost a nedovolené předjíždění jeví ještě přínosnější.

Jízdní pruhy

Systém sledování jízdního pruhu má největší smysl pro dálniční křižníky typu návěsových souprav a turistických autobusů, ale k velkému bezpečnostnímu přínosu se postupně dostal i do segmentu dodávek registrovaných v kategorii N1. Pochopitelně jde o hmotnostní rozpětí 3–3,5 tuny, protože jde o vozidla zajišťující mnohdy i mezinárodní transport.

Pro tento druh přepravy by však ducato mělo dostat delší převod diferenciálu, protože při rychlosti 130 km/h motor na šestý převodový stupeň točil zbytečně vysokých 3000 min-1.

S přihlédnutím, že vozidla v kategorii N1 nejsou vybavena tachografem ani omezovačem rychlosti, nikdo nesleduje, zda řidič prosedí za volantem dvanáct až osmnáct hodin a směle může využít plný rychlostní limit. V takovém případě považujeme systém sledování jízdního pruhu za více než přínosný a s chutí jsme jej v ducatu vyzkoušeli.

Na suchých silnicích tyto systémy hojně již autorem článku prověřené v nákladních vozidlech a autobusech fungují perfektně, občas mnohou nastat potíže za deště či při oprýskaném vodorovném dopravním značení. Ducato si s deštěm poradilo bez chybičky, i když nešlo o nově nabarvené značení hranice krajnice a přerušovanou čáru uprostřed vozovky.

Stačí 96 kW?

Čtyřválec z dílny Fiatu používal objem 2,3 litru k točivému momentu 320 N.m. Díky vstřikování common rail Multijet druhé generace dochází k velmi jemnému rozptýlení paliva a kultivovanému chodu. Slušný záběr podporuje mezichladič stlačeného vzduchu. Jen je potřeba myslet na to, že rozvody pohání ozubený řemen na rozdíl od řetězu dodávaného do třílitrové jednotky.

Po naložení tří metrických centů zkušební zátěže mělo ducato stále chuť slušně zrychlovat a dynamika odpovídala svižnému tempu, jakým běžní řidiči dodávek do tři a půl tuny celkové hmotnosti obvykle jezdí.

Ačkoliv jsme test provedli ještě před novoroční sněhovou nadílkou, mohli jsme na kluzké louce vyzkoušet další elektronický systém Traction+. U vozů Fiat se před mnoha lety objevil v modelu Panda, také dostal zelenou v užitkovém modelu. Systém pomáhá zejména na vozovce s různou adhezí (pruhy náledí a sněhu), na nezpevněných vozovkách či jen při plném natočení hnaných předních kol na kluzkém povrchu, kdy vlivem směru svislých čepů dochází k odlišné adhezi vnitřního a vnějšího kola. Elektronika v takových případech po odhalení prokluzu jednoho kola jej okamžitě provozními brzdami omezí, a tím dojde k přenosu větší části točivého momentu na kolo s lepší přilnavostí. Jednoduché opatření tak částečně nahrazuje samosvorný diferenciál, což v náročnějších podmínkách může být otázkou uvíznutí dodávky či jejího pokračování v cestě. Tento systém nijak nezvyšuje spotřebu paliva ani nepřidává kilogramy pohotovostní hmotnosti.

Posílení karoserie

Nové vydání modelu Ducato obdrželo navenek neviditelná zlepšení, která se poznají až při dlouhodobějším užívání vozidla. Pro profesionální využití automobilu jde o zásadní skutečnosti. Patří k nim zesílené spojkové obložení i brzdová soustava, vyztužení karoserie nad bočními posuvnými dveřmi a s tím související masivnější mechanismus jejich pohybu. V praxi to přináší dlouhodobé snadné zavíraní i otvírání rozměrných posuvných dveří i v případě, že řidič používá k jejich zavírání přílišnou sílu.

Plusy

  • Zesílení posuvných dveří
  • Nové bezpečnostní prvky
  • Tichý čtyřválec

Minusy

  • Příliš krátký koncový převod

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 Multijet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2287
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 96/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 320/1800
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,933
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,1-7,4
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5413/2050/2524
Rozvor (mm) 3450
Pohotovostní hmotnost (kg) 2000
Celková hmotnost (kg) 3300
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 11,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 3120/1870/1932
Šířka mezi podběhy (mm) 1422
Objem nádrže paliva (l) 90
Nejvyšší rychlost (km/h) 150
Cena (Kč bez DPH) 472 209
Spolupracujeme s TipCars.com
NYT: Putin osobně nařídil vměšování do voleb v USA NYT: Putin osobně nařídil vměšování do voleb v USA

Donald Trump dostal loni v lednu dva týdny před svou…

Komentář Petra Koubského: Google a peníze do kasičky Komentář Petra Koubského: Google a peníze do kasičky

Představte si, že máte na účtu sto tisíc a za nějaký…

Ministerstva marně hledají odborné náměstky Ministerstva marně hledají odborné náměstky

Zatímco vládní ANO a ČSSD přemýšlejí, že by si navzájem…

Vláda chce novelou zákona omezit přístup k informacím o trestním řízení Vláda chce novelou zákona omezit přístup k informacím o trestním řízení

Vládní návrh zákona o zpracování osobních údajů omezí i…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 



Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video) Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video)

Fiat Professional si připomněl významné výročí v historii…

 



 
Renault Zoe R90 - Na elektřinu do Brna a zpátky?

Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Dnes 12:50

V Evropě jde o nejprodávanější elektromobil, v tuzemsku je ale Renault Zoe žhavou novinkou. Přijíždí rovnou ve verzi s velkými akumulátory, které slibují pohádkový dojezd.




Blesk.cz

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery: Poslední člen vyvražděného kmene žije už 22 let sám

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery:…

Na internetu se objevily dech beroucí záběry. Poslední známý přeživší z Amazonského kmene, který vyvraždili…

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe uchovat ovoce na vánoční bublaninu

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe…

Jahod, maliny, rybíz, třešně, borůvky, meruňky… ovoce nepřeberné množství, jenže za pár týdnů bude po sezoně a…

 

iSport.cz

Fantasy fotbalové ligy je tu! Sestav si vlastní tým a hraj o 200 tisíc

Fantasy fotbalové ligy je tu! Sestav si vlastní tým…

Už dnes začne první fotbalová liga. To je výborná zpráva i pro hráče Sazka Fantasy, kteří se mohou těšit na…

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen mírně zaostává?

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen…

Obhájí Plzeň titul, sesadí ji přes léto sladěnější Slavia, nebo obživne naposledy klopýtající kolos jménem…

 

Reflex.cz

Generál Šedivý: Zastavte migraci než bude pozdě, na Balkáně už jsou znovu buňky islámských teroristů

Generál Šedivý: Zastavte migraci než bude pozdě, na…

Začalo složité období. Bývalý náčelník generálního štábu české armády Jiří Šedivý vidí ve světě zásadní…

Radek Banga z Gipsy.cz přinesl do šapitó Reflexu fóry a politickou nekorektnost

Radek Banga z Gipsy.cz přinesl do šapitó Reflexu…

Že má Radek Banga, šestatřicetiletý frontman kapely Gipsy.cz a král romano hip hopu, dobrý smysl pro humor, se…