26.7. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Ducato L2H2 2.3 MJT: Chytrák

 

Modernizované Ducato se kromě funkčních vylepšení může pochlubit novými elektronickými pomocníky. Jaký celek dohromady vytvářejí?

Fiat pro inovovaný model Ducato připravil mnoho vylepšení, která se týkají mechanických funkčních součástí a zejména bezpečnostních a komfortních prvků. Pro dokreslení situace si připomeňme, že furgon registrovaný v kategorii N1 ještě nespadá do emisního požadavku Euro 6, proto jej poháněl čtyřválec 2.3 Multijet s emisemi dle Euro 5+.

Super infotelematika

Po usednutí za volant jsme si nejdříve přes bluetooth připojili telefon. Rádio Uconnect s CD a USB mechanikou i vestavěnou navigací nabízelo skvělé možnosti, které vyvrcholily v nabídce předčítat nahlas přijaté smsky. Vyzkoušeli jsme tuto službu a navzdory tomu, že překladač ignoroval háčky a čárky, bylo mu dobře rozumět.

Na pětipalcovém displeji jsme krásně rozlišovali nastavení audiosystému, navigace a vyhledávání bodů zájmu jako například čerpacích stanic či restaurací. Uvedení do vozidla tedy bylo velmi příjemné a mohli jsme vyrazit na první kilometry.

Ty nám v rámci navigované trasy přinesly příjemné upozornění na stacionární rychlostní radary, což člověku řídícímu denně několik hodin považujeme za mimořádně cenného ochránce před důsledkem toho, že se řidič například více zaposlouchá do hudby a sešlápne omylem plynový pedál, více než dovolují pravidla silničního provozu.

Sledování značek

Další novou pomoc řidiči jsme zjistili po minutí dopravní značky omezující rychlost, protože se nám ikona dopravního značení objevila na přístrojovém štítě. Příjemné upozornění mělo dostatečnou intenzitu, abychom jej periferně zaregistrovali, ale zároveň nepříjemně nebilo do očí. Další milé překvapení následovalo při zobrazení svislé dopravní značky Zákaz předjíždění, protože na rozdíl od neoprávněného přejetí souvislé čáry uprostřed vozovky je za porušení výše zmíněné svislé značky sedm bodů, pokuta pět až deset tisíc korun a zejména zákaz řízení na půl až jeden rok. Pod touto hrozbou se infografika zobrazující omezenou rychlost a nedovolené předjíždění jeví ještě přínosnější.

Jízdní pruhy

Systém sledování jízdního pruhu má největší smysl pro dálniční křižníky typu návěsových souprav a turistických autobusů, ale k velkému bezpečnostnímu přínosu se postupně dostal i do segmentu dodávek registrovaných v kategorii N1. Pochopitelně jde o hmotnostní rozpětí 3–3,5 tuny, protože jde o vozidla zajišťující mnohdy i mezinárodní transport.

Pro tento druh přepravy by však ducato mělo dostat delší převod diferenciálu, protože při rychlosti 130 km/h motor na šestý převodový stupeň točil zbytečně vysokých 3000 min-1.

S přihlédnutím, že vozidla v kategorii N1 nejsou vybavena tachografem ani omezovačem rychlosti, nikdo nesleduje, zda řidič prosedí za volantem dvanáct až osmnáct hodin a směle může využít plný rychlostní limit. V takovém případě považujeme systém sledování jízdního pruhu za více než přínosný a s chutí jsme jej v ducatu vyzkoušeli.

Na suchých silnicích tyto systémy hojně již autorem článku prověřené v nákladních vozidlech a autobusech fungují perfektně, občas mnohou nastat potíže za deště či při oprýskaném vodorovném dopravním značení. Ducato si s deštěm poradilo bez chybičky, i když nešlo o nově nabarvené značení hranice krajnice a přerušovanou čáru uprostřed vozovky.

Stačí 96 kW?

Čtyřválec z dílny Fiatu používal objem 2,3 litru k točivému momentu 320 N.m. Díky vstřikování common rail Multijet druhé generace dochází k velmi jemnému rozptýlení paliva a kultivovanému chodu. Slušný záběr podporuje mezichladič stlačeného vzduchu. Jen je potřeba myslet na to, že rozvody pohání ozubený řemen na rozdíl od řetězu dodávaného do třílitrové jednotky.

Po naložení tří metrických centů zkušební zátěže mělo ducato stále chuť slušně zrychlovat a dynamika odpovídala svižnému tempu, jakým běžní řidiči dodávek do tři a půl tuny celkové hmotnosti obvykle jezdí.

Ačkoliv jsme test provedli ještě před novoroční sněhovou nadílkou, mohli jsme na kluzké louce vyzkoušet další elektronický systém Traction+. U vozů Fiat se před mnoha lety objevil v modelu Panda, také dostal zelenou v užitkovém modelu. Systém pomáhá zejména na vozovce s různou adhezí (pruhy náledí a sněhu), na nezpevněných vozovkách či jen při plném natočení hnaných předních kol na kluzkém povrchu, kdy vlivem směru svislých čepů dochází k odlišné adhezi vnitřního a vnějšího kola. Elektronika v takových případech po odhalení prokluzu jednoho kola jej okamžitě provozními brzdami omezí, a tím dojde k přenosu větší části točivého momentu na kolo s lepší přilnavostí. Jednoduché opatření tak částečně nahrazuje samosvorný diferenciál, což v náročnějších podmínkách může být otázkou uvíznutí dodávky či jejího pokračování v cestě. Tento systém nijak nezvyšuje spotřebu paliva ani nepřidává kilogramy pohotovostní hmotnosti.

Posílení karoserie

Nové vydání modelu Ducato obdrželo navenek neviditelná zlepšení, která se poznají až při dlouhodobějším užívání vozidla. Pro profesionální využití automobilu jde o zásadní skutečnosti. Patří k nim zesílené spojkové obložení i brzdová soustava, vyztužení karoserie nad bočními posuvnými dveřmi a s tím související masivnější mechanismus jejich pohybu. V praxi to přináší dlouhodobé snadné zavíraní i otvírání rozměrných posuvných dveří i v případě, že řidič používá k jejich zavírání přílišnou sílu.

Plusy

  • Zesílení posuvných dveří
  • Nové bezpečnostní prvky
  • Tichý čtyřválec

Minusy

  • Příliš krátký koncový převod

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 Multijet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2287
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 96/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 320/1800
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,933
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,1-7,4
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5413/2050/2524
Rozvor (mm) 3450
Pohotovostní hmotnost (kg) 2000
Celková hmotnost (kg) 3300
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 11,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 3120/1870/1932
Šířka mezi podběhy (mm) 1422
Objem nádrže paliva (l) 90
Nejvyšší rychlost (km/h) 150
Cena (Kč bez DPH) 472 209
Spolupracujeme s TipCars.com
Srbsko je na cestě stát se velmocí v těžbě lithia. Pláclo si s těžařským obrem Rio Tinto Srbsko je na cestě stát se velmocí v těžbě lithia. Pláclo si s těžařským obrem Rio Tinto

 Nadnárodní těžařský gigant Rio Tinto se dnes se srbskou…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce

V energetice se často setkáváme se zkratkami SEK či ASEK.…

Miliardář Beran rozšiřuje byznys s půjčkami v Rusku a na Filipínách Miliardář Beran rozšiřuje byznys s půjčkami v Rusku a na Filipínách

Skupina Profireal Group miliardáře Davida Berana, která…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video) Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video)

Fiat Professional si připomněl významné výročí v historii…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Dnes 18:47

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

Jak bankéř Pokluda zametá stopy: Podvedl Bohdalovou, pak se oženil, přepsal byt a zmizel

Jak bankéř Pokluda zametá stopy: Podvedl Bohdalovou,…

Podvodník, který zřejmě naletěl podvodníkům! Příběh VIP bankéře slavných Radka Pokludy (45), který pod falešnou…

 

iSport.cz

Hlinka o pokračování ve Spartě: Ještě bych jednou rád zažil titul

Hlinka o pokračování ve Spartě: Ještě bych jednou…

Matador nesložil zbraně. Velezkušený kapitán hokejové Sparty Jaroslav Hlinka zahodil myšlenky na konec aktivní…

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl v přípravě

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl…

Fotbalisté Ostravy vstoupí do nové sezony bez dosavadního kapitána Tomáše Zápotočného. Sedmatřicetiletý stoper…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…