Při jízdě z kopce lze mít údajně nulovou spotřebu. Je potřeba mít zařazenou rychlost a nemít nohu na plynu. Pak je spotřeba nulová. Jízda bez zařazeného rychlostního stupně odpovídá tedy spotřebě na volnoběh.
A nebo nejlépe ještě lechce držet plyn z kopce, kdy je více otevřena škrticí klapka, ale ještě nejde palivo do válce. Auto v tu chvíly může z kopce i lechce zrychlovat i s nulovou spotřebou. V tomhle případě nejvíce pomůže ukazatel momentální spotřeby, díky němu jsem se naučil jezdit svižně i zárověň úsporně ;-) .
Jo a kde se bere ta energie která auto 'lehce zrychluje'? Že by perpetuum mobile? Spíš jde do válců tak málo paliva, že je to průtokoměr nezaregistruje :-)
To o nulové spotřebě paliva při brzdění motorem je oblíbená pohádka. Jednou v Auto Moto Revue (nebo jak se to teď jmenuje) udělali test. Jeli přesně stejnou trasu se stejným autem, jednou brzdili z kopců motorem, podruhé jeli kopce s vyřazenou rychlostí na volnoběh. A výsledek? Auto spotřebovalo citelně míň paliva, když jeli z kopce na volnoběh. Důvodem je, že při brzdění motorem sice měřič okamžité spotřeby ukazuje 0, ale ve skutečnosti pořád benzín spaluje, dokonce víc než na volnoběh. Doporučuji jednoduchý test, ale jen zkušeným řidičům. Stačí při brzdění motorem vypnout zapalování. Uvidíte, o kolik víc najednou začne auto brzdit motorem když do něj nepůjde vůbec palivo a přestane zapalovat.