19.2. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Olej po 10.000 km (dlouhodobý test 4. část)

 

Nástup chladnějšího počasí znamená pro kondici motorového oleje náročnější podmínky. V jakém stavu se nacházel po deseti tisících kilometrů?

Servisní interval na Fiorino 1.3 Multijet činí 35.000 km, ale výrobce upozorňuje, že palubní počítač jej může dle režimu jednotlivých jízd zkrátit. V takovém případě kontrolka ve tvaru olejničky začne jednu minutu blikat (opakuje se pak každé dvě hodiny) nebo bliká pět sekund každé tři minuty jízdy.

My jsme po ujetí 10.000 km nezaznamenali takový pokyn a provedli tzv. kaplovou zkoušku oleje. Pro úplnost dodejme, že jízdní režim zkoušeného fiorina zahrnoval přibližně polovinu tras s délkou cca čtyřicet kilometrů a polovinu s délkou 100 km a delších.

Z hlediska vypalování filtru pevných částic DPF a katalyzátoru LNT (zachycuje oxidy dusíku) mělo testované fiorino příznivé podmínky. Nešlo tedy o ryze městský provoz, který může majitel modelu Fiorino kvůli jeho rozměrům preferovat. Například při rozvozu pizzy a dalšího spíše lehčího zboží se Fiorino cítí jako ryba ve vodě, ale řidič musí dbát po každých cca pěti stech kilometrech na vypálení DPF zvýšením teploty ve výfukovém traktu.

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Osm tisíc (dlouhodobý test 3. část)

Výsledek kapkové zkoušky naznačil, že se v turbodieselu nachází olej s dostatkem detergentů pro omezení usazování sazí na kovových částech. Zubatý okraj tmavého pole však upozorňuje na přítomnost nepatrného množství vlhkosti v oleji, žlutý věnec pak na přítomnost nafty.

Tento výsledek kapkové zkoušky potvrzuje rovněž fakt, že po ujetí deseti tisíců kilometrů je hladina oleje nepatrně vyšší, než jaká byla na začátku testu s hladinou na rysce maximum. Pravděpodobně to způsobovaly ranní chladné starty a pomalý ohřev motoru s vysokou energetickou účinností. Na studených stěnách válce se srážela rozptýlená nafta a pronikala nepatrně do olejové vany. Proto jsme většinou prvních deset kilometrů měli topení vypnuté, aby se turbodiesel rychleji zahřál. Přesto k dosažení provozní teploty motoru bylo při ranních teplotách kolem 5 °C potřeba ujet přibližně dvacet kilometrů.

ZÁZRAK! Ledecká má ZLATO ze Super-G a na ZOH šokovala lyžařský svět

Malý čtyřválcový turbodiesel používá olej specifikace 5W-30 pro dosažení nižšího tření v motoru a úsporu nafty. Přestože se jedná o poměrně řídký olej, nedocházelo k jeho úbytku, protože agregát se stále nacházel ve výborné kondici. Olejová náplň čtyřválce činí pouhé tři litry (+ 0,2 l pro olejový fi ltr), takže je vhodné dle doporučení výrobce každé tři tisíce kilometrů zkontrolovat jeho hladinu. Ta se během celé ujeté vzdálenosti držela na maximu a pomalinku jej nepatrně přesahovala.

Agregát nás stále uchvacoval chutí k práci. Po sešlápnutí akcelerátoru na podlahu dodávka zrychlovala jako střela a těžko by kdo věřil, že má pod kapotou tak malý motor. Od začátku testu nás těší přesnost řazení. Není to záležitostí zkoušeného kusu, Fiat do vznětové verze Fiorina investoval více než do zážehové. Multijetu dopřál hydraulický přenos řazení místo lanový určený pro zážehové jednotky včetně CNG.

Po 10.000 km
Palivo (l) 527,15
Průměrná spotřeba (l/100 km) 5,27
Průměrný náklad na 1 km (Kč bez DPH) 1,20
Spolupracujeme s TipCars.com
Jakarta se potápí. Do roku 2050 může přijít o celé čtvrti Jakarta se potápí. Do roku 2050 může přijít o celé čtvrti

Jakarta je s deseti miliony obyvatel hlavním a největším…

Cena bitcoinu je nejstabilnější za více než rok, počty plateb přesto klesají Cena bitcoinu je nejstabilnější za více než rok, počty plateb přesto klesají

Bitcoin dosud charakterizovaly mimo jiné i obrovské…

Havel byl můj nejlepší šéf, Zemana jsem se zřekl, říká chartista Šolc Havel byl můj nejlepší šéf, Zemana jsem se zřekl, říká chartista Šolc

Když přijely sovětské tanky, vzbudili ho brzy ráno…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 



Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část)

Během dlouhodobého testu jsme s Fiatem Fiorino ujeli…

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Osm tisíc (dlouhodobý test 3. část) Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Osm tisíc (dlouhodobý test 3. část)

Horké léto prověřilo Fiorino na kost, protože na…

 



 
Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Dnes 18:49

Maserati Barchetta vzniklo jako čistokrevný závoďák pro značkový pohár. Dnes je raritou, čemuž odpovídá cena.




Blesk.cz

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke Koptíkovi mizí před očima!

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke…

Mění se před očima! Herečka Hana Gregorová (65) během léta shodila několik kilo. Svoji hubenější postavu přišla…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Nová překážka v Pardubicích! Nedá se přeskočit, přináší také riziko

Nová překážka v Pardubicích! Nedá se přeskočit,…

Dvanáct metrů na šířku, padesát metrů na délku a hloubka maximálně dvanáct centimetrů. V Pardubicích podruhé v…

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata. Matoušek míří do reprezentace

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata.…

Trvale žije na jihu Francie, o českém fotbale má však Jan Koller stále přehled. I v neděli sledoval, jak se jeho…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…