Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Osm tisíc (dlouhodobý test 3. část)
Turbodiesel o objemu 1,248 litru měl v letních měsících napilno. Dlouhé trasy a dálniční režim skvěle zajišťovaly činnost systémů dočišťování výfukových plynů pomocí katalyzátoru LNT na vypalování oxidů dusíku a filtru pevných částic. Ručka otáčkoměru se po delší časové úseky držela v rozmezí 2500-3000 min-1. Pro turbodiesel to není žádný šlágr, proto jsme rychlost na dálnicích upravili tak, aby skvostný čtyřválec se čtyřventilovou technikou nemusel v řádu minut držet tempo přes tři tisíce otáček.
Fiorino je primárně určeno do městského a okolního prostředí, proto nelze konstruktérům nijak vyčítat, že nejmenší dodávka Fiatu Professional nedostala šestku.
Navzdory značnému podílu dlouhých tras se svižným tempem nestoupla průměrná spotřeba v dlouhodobém testu nad hranici 5,2 l/100 km, což u malého pracanta s pomalými převody velmi mile potěšilo.
Po 8000 km | |
Palivo (l) | 414,73 |
Průměrná spotřeba (l/100 km) | 5,18 |
Průměrný náklad na 1 km (Kč bez DPH) | 1,19 |
Při takovém režimu provozu se však motorový olej více zahřívá a výrobcem navržený servisní interval výměny oleje 35.000 km nebo dva roky doporučujeme zkrátit na 20.000 km. Palubní počítač však používá proměnlivý servisní interval. Na základě algoritmu zohledňujícího počet startů, zahřátí motoru a dalších údajů sám upravuje výrobcem určený maximální servisní interval. Návštěva servisu a výměna oleje i filtru nezasáhne příliš do celkových nákladů na Fiorino, protože dle českého zastoupení Fiatu Professional vyjde na 2200 Kč bez DPH.
Všechny servisní prohlídky Fiorina nejsou příliš finančně náročné. Pokud budeme počítat s plným využitím servisního intervalu 35.000 km, zaplatíte za servis do ujetí 100.000 km pouhých 6710 korun bez daně. Zkušenosti s tímto motorem však z hlediska jeho životnosti velí měnit olej po max. 20.000 km, takže se náklady pouze na výměnu oleje do 100.000 km vyhoupnou na 8800 Kč bez DPH. Tato částka zůstává na velmi nízké úrovni, protože u některých vozidel jiných značek dáte tuto částku za jedinou servisní prohlídku.
Například i palivový filtr se u Fiorina nachází na skvěle přístupném místě, takže výměna vložky zabere zkušenému mechanikovi čtvrt hodiny. Uživatelsky i servisně příznivý furgon se nám během testu zamlouval stále více, protože i jízda s ním díky skvělé obratnosti a citlivému řízení byla hračkou.
Užívali jsme si také štědré výbavy, mezi kterou patřilo ovládání audiosoustavy včetně Bluetooth na volantu.
Ceny náhradních dílů | |
Set brzdových destiček | 2590 Kč |
Brzdový kotouč | 2170 Kč |
Set brzdových třmenů | 2630 Kč |