Fiat Grande Punto 1.9 Multijet Sport - spořivý divoch (+ video)

Fiat Grande Punto 1.9 Multijet Sport - spořivý divoch (+ video)

 
 

Nové punto se Fiatu povedlo. Je hezké, prostorné, má kvalitně zpracovaný interiér. Narazíte však i na chybičky. Jak jezdí s nejsilnějším turbodieselem 1.9 Multijet jsme zjišťovali v redakčním testu.

Kdo hledá, najde. Fiat hledal a naštěstí našel. Fiat konečně našel svou novou identitu, jež usilovně hledá od roku 2001. Paradoxní je, že dospěl tam, kde před pěti lety začínal.

V roce 2001 italský automobilový gigant udělal významný krok a představil světu nástupce kulaťoučkých a značně populárních modelů Bravo a Bravo. Nová štika nižší střední třídy neměla se svými předchůdci shodné jméno, design, ani interiér, nový Fiat Stilo neměl se svými předky společného prakticky nic. Význam stila spočíval především ve vyhlášení války (ze strany Fiatu) řečem o nekvalitních italských šunkách.

Nové stilo výrazně posunulo kvalitu interiéru, uvnitř čekala dobře zpracovaná palubní deska, hodnotnější materiály a podstatně zdokonalené elektronické systémy. Novému designérskému pojetí, které přineslo místo elegantních prohlubní a vypouklin ostré hrany, se nevěnovala taková pozornost. Netrvalo však dlouho a Fiat pochopil, že zatímco přísnějšími výstupními kontrolami a větším důrazem na výběr materiálů šel zákazníkům naproti, s novým designem kráčel proti nim.

Fešák

Mnozí „fiatisti“ si na moderní hranatý design nezvykli a nostalgicky vzpomínali na období brava či prvního punta. S třetí generací malého velkého hatchbacku proto Fiat zavelel ke změně, poslal objednávku na ztvárnění designu slavnému Giugiarovi a čekal, co mistr vymyslí. Italská designérská škola nezklamala a nakreslila automobil navazující spíše na první než druhé punto. Hra na ostré hrany skončila a Fiat se vydal cestou, ze které sešel na konci minulého století.

obrázek [300 x 247] Fanoušci skákali radostí a velká část nevyhraněné motoristické veřejnosti se zájmem studovala punto na mezinárodních autosalonech, v časopisech a na internetu. Stačil jediný pohled na stánek Fiatu ve Frankfurtu 2005, aby vám došlo, že tohle auto bude hit. Dynamická, ale zároveň mohutná a přesto roztomilá příď, větší, ale ne příliš dlouhé přední světlomety, sportovní silueta a téměř neodolatelná záď. Jo, kdo umí, umí. Italdesign se vyznamenal.

Na ulici budí italský krasavec pozornost, zvláštně v mnou testované červené barvě a výbavě Sport, zvědavé pohledy mu adresují snad všechny věkové skupiny, muži i ženy. Design holt prodává. Přestože tedy mnoho řidičů nebo řidiček učiní rozhodnutí o koupi pouze na základě vizuálního dojmu, my se snažíme v testu nahlédnout pod pokličku.

Design na prvním místě

Začněme třeba v zavazadlovém prostoru. První věc, která vás v souvislosti s kufrem zarazí, bude zcela hladké víko, bez madla i zámku, do kterého byste mohli vsunout klíč a víko otevřít. Designéři puntu tyto vymoženosti odepřeli, čímž majiteli trochu zkomplikovali přístup do zavazadelníku. Víko můžete uvolnit tlačítkem na klíči nebo na palubní desce. To ale není zrovna pohodlné. Druhá nepříjemnost spočívá v tom, že víko i zadní blatník postrádá vybraní pro prsty.

Pro zvednutí víka proto pod něj musíte zasunout prsty (po uvolnění zámku víko mírně odskočí), takže se téměř stoprocentně zašpiníte. V špatném počasí více, v hezkém méně. Osobně bych raději oželel designérsky méně čistou záď a otevíral víko standardním způsobem, ale chápu, že se chtěl Fiat odlišit. Každopádně hladké víko s velkým zadním oknem, o němž bude ještě řeč, zakrývá úložný prostor se základním objemem 275 litrů.

Ve srovnání například s pětidveřovou fabií, která nabízí 260 litrů, nejde o špatný výsledek, ale jsou hatchbacky, které putno překonají (viz. srovnávací tabulka níže). Přístup do zavazadlového prostoru není úplně ideální, zvláště nakládací hrana leží dosti vysoko, ale každodenním potřebám vyhovuje. Víkendový nákup kufr spolkne jako nic, celkem snadno se uvnitř ztratí i dvě větší zavazadla. Sklopením sedaček vzroste objem na 1030 litrů, a to už dovoluje převážet i větší předměty.

Fiat Grande Punto a konkurence - srovnání základních rozměrů
 Fiat Grande PuntoŠkoda FabiaFord FiestaRenault Clio
Délka [mm]4030397039163986
Šířka [mm]1687164616831707
Výška [mm]1490145114321496
Rozvor [mm]2510246224862575
Rozchod kol vpředu [mm]1473143514641472
Rozchod kol vzadu [mm]1466142414341470
Poh. hmotnost [kg]1030101011121090
Zavazadlový prostor [l]275260284288

Nový, lepší Fiat

Pamatujete si doby, kde se Fiatu soustavně vyčítalo bídné zpracování interiéru, otřepené plasty a otřesné slícování? Někteří dealeři dokonce sami připouštěli, že vystavení vozu na showroomu předcházelo přitahování šroubů a docvaknutí některých plastových částí. Ty doby jsou definitivně pryč. Už s pandou, ideou a samozřejmě cromou Fiat naznačil, že hodlá nadále zlepšovat kvalitu svých vozů (neboli že pokrok u stila nebyl výkřikem do tmy) a s puntem daroval svému snaženi korunu.

To, co vás čeká uvnitř Fiatova hatchbacku, si podlé mého názoru zaslouží ocenění interiér roku. Fiat udělal tlustou čáru za minulostí, dal vale všem drobným nedokonalostem, které srážely celkový dojem starších vozů a stvořil kus auta. Palubní desku vytesal z velmi kvalitních, napůl měkčených a napůl tvrdých materiálů a o sto procent zlepšil slícování. Jednotlivé plastové části na sebe přesně navazují, uvnitř testovaného vozu jsem nenarazil na nerovnoměrnou spáru nebo odstávající plast.

Člověku se chce říct konečně. Konečně Fiat pochopil, co znamená kvalitní interiér a dotáhl se na úroveň konkurence. Tím bych ovšem Fiatu trochu křivdil. Italský výrobce totiž konkurenci v mnoha ohledech překonal. Pominu-li skutečnost, že členitá a komplikovaná palubní deska nevydá na zdevastovaných českých vozovkách ani hlásku, což můžeme považovat za nutnost, musím pochválit skvělou ergonomickou stránku. Tak intuitivní ovládání jsem nečekal.

Na středové konzole natočené vzhůru se velmi rychle zorientujete a právě díky chytrému sklonu máte perfektní přehled o údajích na displeji audiosystému a klimatizace. Tlačítka jsou velká a kvalitní, čímž prakticky vylučují časté přehmaty, s audiosystémem a dvouzónovou klimatizací se ve Fiatu ještě nepracovalo lépe. Totéž platí pro páky pod volantem uchycené v optimální výšce i vzdálenosti od volantu, s tempomatem v puntu se mi zacházelo dokonce pohodlněji než v Alfě Romeo GT 3.2 V6 (její test pro vás chystáme).

obrázek [300 x 222] Zahlcení údaji nehrozí ani na přístrojové desce, naopak velký displej umístěný mezi budíky poskytuje všechny potřebné informace uspořádané v logických celcích. V počtu odkládacích ploch punto za některými svými konkurenty zaostává, docela mi scházela například přihrádka na vrcholu palubní desky nad středovou konzolou, ocenil jsem naopak široké kapsy na dveřích. Mezi lahůdky testovaného provedení patřily sportovní kožené sedačky.

Sportovní sedadla potažená černou kůží s bílým lemem puntu velmi sluší, ale především perfektně drží tělo v zatáčkách, přitom netlačí a výborně podpírají stehna. Sedadla nezklamou ani na delších trasách, jsou velmi komfortní a nezpůsobují pocity ztuhlosti a bolesti zad. Však také tato sranda přijde na 45.000 Kč. Dostáváme se k jedné z nejsilnějších zbraní a významnému prodejnímu argumentu třetí generace punta – vnitřnímu prostoru.

Vetší než obvykle

Už samotný název Grande Punto naznačuje, že malý „punťa“ ve srovnání se svými předchůdci pořádně vyrostl a zaútočí na pozice nejprostornějšího hatchbacku svého segmentu. Délka 4030 mm a rozvor 2519 mm dává jeho ambicím reálný základ a osobní zkušenost ukazuje, že punto dokonce překračuje hranice třídy. Hojnost prostoru čeká posádku zejména nad hlavou a vzadu u kolen, ale například šířkou v oblasti ramen se automobil jednoznačně řadí mezi malé hatchbacky.

obrázek [300 x 359] Teprve na delších trasách zjistíte, že si s řidičem mírně překážíte a nemáte kam složit levou ruku. Tady punto zůstane zřejmě navždy uvězněno ve své mateřské třídě. Ještě jednu věc musím vyzvednout a poslat za ni velkou pochvalu designérům a konstruktérům. Tak skvělý výhled a přehled o dění před a za vozem dlouho dobu žádný zástupce B segmentu neposkytnul. Velké čelní okno a dostatečně velké boční okno poskytuje světlý výhled vpřed, nejvíce mě ovšem potěšilo rozměrné zadní okno.

Jeho velikost a ideální sklon způsobuje, že vidíte velmi dobře dozadu a výborně se vám couvá. Obrovská vnější zpětná zrcátka a vnitřní zpětná zrcátko jsou potom třešničkou na dortu.

Nejsilnější a nejhlučnější

Fiat Punto s výbavou Sport se prodává se dvěma motory. Zážehovou čtrnáctistovkou s výkonem 57 kW a turbodieselem 1.9 Multijet s výkonem 96 kW a točivým momentem 280 Nm při 2000 otáčkách, který v současnosti plní úlohu nejsilnějšího motoru v nabídce. S touto jednotkou se punto dostavilo na redakční test. V době našeho setkání venku ještě vládla zima, takže se agregát musel vypořádat s nízkými ranními teplotami.

Startování v minus pěti stupních Celsia probíhalo za doprovodu typické traktorové kulisy, motor první dva až tři kilometry jízdy hlasitě chraptěl, poté se další kilometr uklidňoval a následně hladina hluku klesla na běžnou úroveň. V odpoledních hodinách byly starty klidnější a jednotka se také rychleji uklidnila. Hladina hluku zůstává v kabině na nízké úrovni, nebo spíše úrovni běžné v třídě malých vozů, do 3000 otáček, poté hluk vzrůstá a okolo omezovače motor nepříjemně hučí.

Mezi 1600 – 1800 otáčkami interiér prostoupí dunivý zvuk, dunění naštěstí není příliš silné. Maximum točivého momentu dostupného ve 2000 otáčkách doprovází citelný zátah, ale „nakopnutí“ známé například z automobilů koncernu Volkswagen a motorů TDI se nekoná. Pod 2000 otáček od jednotky zázraky neočekávejte, síla začne prudce narůstat až od 1800 otáček a přestože maximum výkonu se dostavuje ve 4000 otáčkách, nejlepší výkony Punto podává mezi 2000 – 3500 otáčkami.

Spojení nízko položeného točivého momentu a slušného výkonu dělají z Punta dynamický hatchback, který dokáže svižně akcelerovat a neztrácí dech ve vysokých rychlostech na dálnici. Předjíždění nečiní vozu problém, v plném naložení hravě zdolá prudký kopec. Spotřeba kolísá mezi 5,8 a 7,4 litry v závislosti na stylu jízdy, sportovní jízda znamená spotřebu okolo 7,5 litru, budete-li s plynovým pedálem zacházet opatrně a jezdit především mimo město, dočkáte se spotřeby pod šest litrů.

Jízdní vlastnosti

Fiat Punto ve výbavě Sport postavený na krásných 17palcových litých kolech vypadá jako hot hatch, ale hledat v něm konkurenta např. Fordu Fiesta ST není správné. Toto auto jako čistokrevný sporťák pouze vypadá a pokud Fiat pošle proti skvělé Fiestě ST (její test naleznete v našem zde) malý sporťák, bude se jmenovat Punto Abarth. Každopádně i sériový třídveřový model vyšperkovaný sportovními doplňky toho umí hodně.

Na 17palcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami poměrně suverénně vykrouží zatáčku a navzdory vysoké stavbě karoserie se přitom příliš nenaklání, punto rovněž dobře drží příčný směr, a to i ve vysokých rychlostech. Vysoká stavba karoserie si vybírá svou daň při losích testech, rychlá změna směru jízdy zprava doleva způsobuje poměrně nepříjemné náklony karoserie a mírné odlehčení zádě.

Řízení zakončené příjemným volantem avšak se zbytečně výraznými „rohy“ sportovně vypadá, ale nechová se tak. V nízkých rychlostech posilovač zasahuje s přehnanou razancí, o režimu city ani nemluvě, ve vyšších rychlostech sice ztuhne, ale stále nepodává řidiči tolik informací o dění na vozovce, kolik potřebuje. Řízení by navíc neuškodila větší strmost.

obrázek [300 x 174] Zato řazení dotáhli inženýři Fiatu téměř k dokonalosti. Jednotlivé rychlosti zapadají lehce, při řazení nemusíte překonávat odpor, tradičně dlouhá řadicí páka jde velmi ochotně tam, kde ji pošlete. Brzdy nastupují velmi razantně a dokáží v mžiku zkrotit rozparáděné punto z vysokých rychlostí, při opakovaném brždění však mírně vadnou. S nerovnostmi punto zápasí i na velkých kolech statečně…

Fiat Punto Sport není hot hatch, ale hatchbak se sportovním nádechem. Nejsilnější naftový motor a zároveň nejsilnější motor v nabídce (momentálně) dodává autu solidní dynamiku, cena vozu s několika příplatkovými položkami nicméně překročí magickou hranici 500.000 Kč. Ale nové punto za to stojí.

První cena vozu279.000,-Kč (1.2 3D Active)
První cena vozu s testovanou motorizací472.900,- Kč (1.9 Sport MJET)
Základní cena testovaného vozu472.900,- Kč (1.9 Sport MJET)
Cena testovaného vozu vč. příplatků553.400,- Kč (1.9 Sport MJET)

Plusy

  • hezký design
  • kvalitně zpracovaný interiér
  • velký vnitřní prostor
  • výborný výhled z vozu
  • dobrá ergonomie
  • úsporný motor

Minusy

  • absence madla pátých dveří
  • vyšší pořizovací cena
  • příliš účinný posilovač řízení

Video:

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Grande Punto 1.9 Multijet Sport

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 553 400 Kč

Základní výbava:boční prahové spoilery, zadní spoiler, volant a řadicí páka potažená kůží, ABS + EBD, ESP, ASR, MSR, HBA a Hill holder, elektrický posilovač řízení Dualdrive, elektricky ovládaná přední okna, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatická dvouzónová klimatizace, přední, boční a okenní airbagy, přední mlhová světla, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu , palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené zadní sedadlo 40/60, nárazníky a vnější kliky dveří v barvě karoserie, chromovaný rámeček a hlavice řadící páky

Výbava testovaného vozu:zatmavení zadních bočních oken (+2.500,-), kožené sportovní čalounění (+45.000,-), sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou (+6.000,-), přední loketní opěrka s odkládacím prostorem (+2.000,-), tempomat (+10.000,-), parkovací senzor vzadu (+8.000,-)

Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun

Praha za zbylé akciové podíly v Pražských službách…

Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla…

Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

 

Štítky Fiat Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Fiat Grande Punto 1.9 Multijet Sport
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.7 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 275 / 1030
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 485
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1687
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1467
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Grande Punto 1.9 Multijet Sport
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku! Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku!

Fiat Punto bude s nulovým počtem hvězd bezpochyby nejhůře…

Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

 



 
Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Dnes 09:58

Výsledek souboje o nejprodávanější luxusní značku světa byl loni nakonec jasný.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

I když se Lucie Vondráčková (37) sem tam reklamám nebrání, rozhodně ale nemá nic společného se "zázračným"…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…