Fiat Idea – malý velký vůz nebo velký malý vůz?

Fiat Idea – malý velký vůz nebo velký malý vůz?

 
 
12.2. 2004

Od roku 1996, kdy se na světových trzích objevil Renault Scénic jako první představitel třídy MPV (Multi Purpose Vehicle) a zapříčinil svými prodejními úspěchy nejednu bezesnou noc lídrům ostatních automobilek, se situace na trhu rapidně změnila. Dnes, pokud jste příznivcem „multi-funkčních vozů, si můžete vybrat z celé plejády MPV.

Všechny tyto vozy jsou založeny na platformách vozů nižší střední třídy a nabízejí proto podobné parametry. Krok stranou od zavedených zvyklostí provedl nedávno Opel svým modelem Meriva, který byl zmenšen na rozvoru oproti Zafiře o 64 milimetrů a na délce o téměř 30 centimetrů. Myšlenku vytvořit v rámci třídy MPV svébytnou kategorii „compact se nyní dále rozhodl rozvíjet Fiat a svým modelem Idea dává jasně najevo, kam až hodlá zajít.

Fiat Idea je MPV zmenšené až téměř na rozměry malého vozu, který u Fiatu reprezentuje Punto. Podíváme-li se na rozměry nové Idei a Punta podrobněji, zjistíme, že Idea sice vyhrává ve všech směrech, ale nijak dramaticky. Rozvor Idei je 2508 mm (+48 mm), délka 3930 (+130 mm), šířka 1698 (+38 mm) a výška 1660 (+180 mm). Nejedná se tedy o MPV postavené přímo na platformě Punta, ale k malým vozům má hodně blízko.

Designově zdařilý vůz založený na stylistických prvcích použitých poprvé u modelu Stilo působí vyváženým dojmem. Čelní maska výrazně zúžená dvojicí velkých světlometů s čirou optikou nese dvě vodorovné chromované lišty s logem Fiat. Spodní část předního nárazníku zcela obsadily otvory pro přívod vzduchu k chladiči a pro poznávací značku tak zbylo jen nezbytně nutné místo. Vzhůru pokračuje čelní maska rychle stoupající kapotou s výrazným prolisem ve tvaru V. Od předních světlometů se po celé délce vozu táhne hrana protínající kliky bočních dveří zdůrazňující klínovitý tvar karosérie. Velké čelní sklo je součástí pro tyto vozy tak typické rozsáhlé prosklené plochy. Tu dotváří malá trojúhelníková okna a velká dveřní okna společně s prosklením zadní části. Záď je velmi střízlivá s téměř rovnými pátými dveřmi a jen nepatrnou linkou uprostřed.

Hlavním kritériem při posuzování vozů MPV je vždy variabilita a prostornost interiéru. I v tomto ohledu se snaží Idea z minima vytěžit maximum. Větší výška vozu zajišťující vzpřímenější „posaz posádky (bod H je oproti Puntu o 50 mm výše) umožňuje získat dostatečný prostor pro cestující na předních i zadních sedadlech a přitom zůstává ještě místo pro slušných 320 litrů zavazadel (450 litrů při posunuté zadní řadě sedadel zcela vpřed). Pro dosažení maximální variability vnitřního prostoru jsou obě opěradla předních sedadel sklápěcí dopředu do vodorovné polohy. Zadní sedadla jsou dělena 2:3 a u každé části je možno nezávisle polohovat opěradlo v rozsahu 45 stupňů. Zároveň jsou zadní sedadla nezávisle posunovatelná vpřed a vzad. Pokud tedy sklopíme např. opěradlo menšího ze zadních sedadel a zároveň opěradlo sedadla spolujezdce, dostaneme prostor pro dlouhé předměty. V případě kompletního složení zadní řady potom úložný prostor o objemu 1420 litrů (měřeno po střechu).

Palubní deska je vyrobena z měkkého kvalitního plastu a je symetricky uspořádána. V horní části umístěný přístrojový štít obsahuje kromě čtyř obligátních ukazatelů rychlosti, otáček, paliva a teploty chladící kapaliny, ještě multifunkční display. Po obou stranách jsou potom umístěny velké zavírací schránky. Postupujeme-li při průzkumu směrem dolů, narazíme na dvou-DINové rádio s CD přehrávačem vyvinuté speciálně pro Fiat společností Blaupunkt. Následuje ovládání ventilace s topením a na spodní části palubní desky našla své místo, stejně jako např. v Multiple, řadící páka. Trochu „odstrčen se při tomto uspořádání může cítit tříramenný volant, který jako jediný není umístěn uprostřed, ale zato ho lze doplnit ovládáním audio soustavy a palubního počítače. Další menší či větší kapsy najdeme v úrovni řidičových i spolujezdcových nohou a samozřejmě mezi předními sedadly a v předních i zadních dveřích.

Fiat nabízí v základní výbavě dvojici čelních airbagů, pětici hlavových opěrek a tříbodových bezpečnostních pásů (přední s předpínači a omezovači tahu), ABS+EBD, dálkové centrální zamykání, přípravu pro autorádio se šesti reproduktory, elektricky ovládaná přední okna a nový elektrický posilovač řízení „Dualdrive s proměnnou účinností. Také je tu systém proti krádeži Fiat CODE, který při každém zasunutí klíčku do zapalování načte plovoucí autentizační kód.

Výbavu lze rozšířit o manuální či automatickou dvouzónovou klimatizaci, dva boční a dva hlavové airbagy, systém jízdní stability ESP, parkovací čidlo, dešťové čidlo (spouští samočinně stěrače), čidlo rozsvicející automaticky světla, tempomat, hill holder (asistent pro rozjezdy v kopci), hi-fi audio soustavu s osmi reproduktory a bass boostem v zavazadlovém prostoru, automatické uzamykání dveří po rozjezdu či funkci „follow me home", která umožňuje po vyjmutí klíčku ze zapalování rozsvítit světla na 30 – 210 vteřin s jejich automatickým zhasnutím. Tato funkce je výhodná, pokud potřebuje v noci nalézt bezpečně cestu od auta např. ke dveřím domu. Pro zvýšení bezpečnosti při nehodách dodává Fiat protipožární systém FPS (Fire Prevention System), který zastaví přívod paliva a odpojí zdroj elektrické energie. Třešničkou na pomyslném výbavovém dortu je ale střešní okno, zabírající 70% plochy střechy. Skládá se ze dvou skleněných panelů a sluneční clony. Zadní větší panel je pevný, zatímco přední je polohovatelný jako moderní střešní okno. Lze ho tedy vyklopit jako spoiler, či libovolně zasunovat pod zadní pevnou část. Sluneční clona může být rovněž složena, částečně rozložena či může clonit celé střešní okno. Dají se tak vytvořit kombinace od automobilu bez střešního okna, až po téměř kabriolet.

Zvláštní kapitolu výbavy tvoří nadstavbový systém CONNECT NAV+, který je jakýmsi centrálním mozkem celého automobilu sbírajícím po sběrnici CAN bus řadu informací. Jedná se o multimediální komunikační systém nabízející digitální rádio s RDS, CD přehrávač podporující mp3 soubory, duální GSM telefon s handsfree a wap technologií, 7 barevným displayem, navigací a SOS klávesou pro napojení na Contact centrum Fiatu. Toto centrum nabízí zákazníkům celou škálu běžných i nadstandardních motoristických asistenčních služeb, ale i např. rezervování pokoje v hotelu či letenky (tento systém se bohužel v ČR zatím nenabízí).

Fiat nabízí Ideu se čtyřmi motory. Dvěma benzínovými a dvěma přeplňovanými turbodiesely se vstřikováním common-rail druhé generace. Nejmenší je benzínová jednotka s označením Fire 1.2, která z objemu 1242 cm3 poskytuje výkon 59 kW/5000 ot/min a kroutící moment 114 Nm/4000 ot/min. Ta se ale v České republice neprodává a ani se o jejím zařazení do nabídky neuvažuje. Následuje turbodiesel 1.3 16V Multijet (1251 cm3) s výkonem 51 kW/4000 ot/min a kroutícím momentem 180 Nm/1750 ot/min, který svou kombinovanou spotřebou 5,1 litru a plánovanou životností 250.000 km jistě osloví řadu českých zákazníků. Druhou (v ČR první) a bohužel i poslední nabízenou benzínovou jednotkou je Fire 1.4 16V (1368 cm3) s výkonem 70 kW/5800 ot/min a kroutícím momentem 128 Nm/4500 ot/min. Nejsilnější nabízenou variantou je turbodiesel 1.9 Multijet (1910 cm3), který poskytuje výkon 74 kW/4000 ot/min a kroutící moment 260 Nm/1750 ot/min.

Převodové ústrojí je nabízeno celkem se čtyřmi převodovými skříněmi tak, aby byly optimálně využity parametry motoru. Jsou zde tři pětistupňové manuálně řazené převodovky. První pro benzínové motory 1.2 a 1.4 16V. Druhá je určena pro malý turbodiesel 1.3 Multijet a poslední pro turbodiesel 1.9 Multijet. Motory 1.4 16V a 1.3 Multijet mohou být také spojeny s „robotizovanou pětistupňovou převodovkou Dualogic od firmy Magneti Marelli. Výkon je na vozovku přenášen u nejslabšího modelu přes pneumatiky 185/65 R14 a u ostatních přes 195/60 R15 či za příplatek 205/50 R16. Brzdy jsou vpředu kotoučové s vnitřním chlazením o průměru 257 mm (284 mm u motoru 1.9) a zadní bubnové 203 mm (228 mm u 1.9). Podvozek využívá vpředu osvědčenou techniku nezávislého zavěšení McPherson se stabilizátorem a vzadu tuhou nápravu s torzním členem.

Pro zákazníky jsou pro ČR vybrány dva stupně výbavy (z původních čtyř) – Active a Dynamic. V interiéru lze volit ze dvou typů potahů, každý ve třech barvách, a u karoserie z dvou pastelových a devíti metalických barev. Základní ceny nabízených modelů jsou v následující tabulce (platné 02-2004).

1.4 16V Active 406.900,-

1,4 16V Dynamic 446.900,-

1,3 Multijet 16V Active 449.900,-

1,3 Multijet 16V Dynamic 489.900,-

1,9 Multijet Dynamic 529.900,-

„Malý Fiat u nás rozšířil řady kompaktních MPV, kterých je zatím na našich silnicích jako šafránu. Díky výbavě, která zahrnuje i řadu prvků, které jsme si zvykli vídat spíše u luxusnějších vozů a příznivé ceně se ale masového rozšíření těchto vozů jistě dočkáme velmi brzy.

Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží

Lázeňské město Poděbrady bude 30. 8. - 2. 9. 2018 opět…

Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat

Americký prezident Donald Trump odebral bezpečnostní…

Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka

Policie dnes odpoledne požádala o vydání poslance KSČM…

Samsung a Spotify se spojují proti Applu Samsung a Spotify se spojují proti Applu

Akcie hudební společnosti Spotify povyskočily o šest…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 



Fiat Idea 2014: omlazení zevnějšku i kabiny Fiat Idea 2014: omlazení zevnějšku i kabiny

Trošku překvapivě až z Brazílie přichází informace o…

Fiat bude v Srbsku vyrábět nové mini MPV Fiat bude v Srbsku vyrábět nové mini MPV

Nástupce Fiatu Idea se začne příští rok vyrábět v bývalé…

 



 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Včera

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Snili jste někdy o tom, jaké je to být součástí týmu slavné kapely? Chcete vidět, co všechno obnáší koncert, jak…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…