Fiat Linea 1,3 JTD - sedan s elegancí kupé-kabrioletu

Fiat Linea 1,3 JTD - sedan s elegancí kupé-kabrioletu

 
 
22.10. 2007 Ondřej Láník

Krása u Fiatu zase vítězí. Jedním z nejhezčích tříprostorových sedanů dneška je Linea. Chtělo by se rovnou dodat bella linea. Vyplatí se ale říkat hop, dokud jsme nepřeskočili? Krása přece není všechno.

Hezkých a dostupných sedanů v poslední době přibývá a tak se možná dočkáme boomu tříprostorových karoserií, taženého nabídkou. Fiat vsadil na známou kartu – design. Od počátků renesance značky před několika desítkami měsíců se představilo hned několik modelů, které se nelíbí jen opravdu vyhraněným osobnostem. Grande Punto, Bravo i nová pětistovka jsou modely, které budí zájem a přitom jsou cenově dostupné. Přesně to platí také pro sedan Linea. Jeho kořeny jsou v modulární stavbě, která využívá prvky z Grande Punta i Brava. Celek je však tak originální jako málokterý dnešní sedan.

Krásná silueta připomíná svou elegancí luxusní modely, kterým několik automobilek dalo do vínku módní označení čtyřdveřové kupé. Fiat si na nic takového nehraje. Nemá to totiž zapotřebí. Lidé se za Lineou otáčejí i bez masivní marketingové masáže. Vyvážené tvary patří Fiatu, ale přitom příbuznost s Grande Puntem ani Bravem není na první pohled prozrazena.

obrázek [555 x 349]
 

Příď je vyšší a výrazně zaoblená, a když zvolíte dražší výbavu Emotion, bude tak jako ta naše bohatě chromovaná. Mohutnější tvary dobře doplňují spíše subtilnější zbytek karoserie. Okolí A-sloupku přeci jen připomene mateřské Grande Punto, ale rozvor 2,6 m, který rodinnému sedanu padne jako ulitý, značí, že Fiat šel s novým sedanem daleko za hranice třídy malých vozů.

Zadní pohled patří k nejzdařilejším. Čistotou tvarů s lehkostí připomíná Linea v této póze kupé-kabriolet s nataženou střechou, s tím rozdílem, že boční silueta není tím zklamáním, které vás obvykle u karoserií CC potkává.

Skvělý design podtrhují velká mnohopaprsková kola, která jsou v našem případě obuta do nízkoprofilových pneumatik 205/45 R17 (+10.000,-Kč k výbavě Emotion).

obrázek [555 x 233]
 

Soulad funkce s formou

Automobilová krása se v případě Liney snoubí s užitnými vlastnostmi v nebývale široké míře. Řeč je především o zavazadelníku s velkým objemem (500 l), pravidelným tvarem a relativně dobrou přístupností. Pod dnem je vzhledem k rozměru pneumatik pouze lepicí sada a několik dalších úložných prostor pro lékárničku a další nezbytnosti. Zavazadlový prostor lze rozšířit sklopením zadních sedadel. Plocha, která tak vzniká, přitom zůstává dobře využitelná, díky zanedbatelnému schodu a dostatečně dimenzovanému průchozímu otvoru.

Slušná šířka vozu spadá přesně mezi Grande Punto a Bravo, podobně jako hierarchické zařazení modelu do nabídky Fiatu. Prostor na předních i na zadních sedadlech odpovídá rodinnému zaměření vozu, přičemž ani vzadu se dospělí nebudou tísnit. Problém budou mít lidí vyšší než 175 cm s místem nad zadními sedáky – kontakt se střechou je nevyhnutelný. Řidič může přizpůsobit polohu sezení svým potřebám díky opravdu velkým rozsahům nastavení sedadla i volantu. Poloha za volantem je velmi sportovní, blíží se více Grande Puntu než Bravu, zřejmě díky převzaté konstrukci přístrojové desky a karoserie v oblasti A-sloupků. Z vozu je dobrý výhled ven, ale karoserie samotná je dost nepřehledná tím, že nejsou vidět konce vozu. Zejména vzadu je od hrany skla ke kraji nárazníku pěkných pár decimetrů. Jestli často parkujete do podélné mezery mezi auta, bude to chtít zpočátku dost cviku, dokonce i s pomocí pomaleji reagujícím parkovacím asistentem vzadu (+ 9.000,-Kč).

obrázek [555 x 316]
 

Kvalita materiálů nedosahuje špičkové úrovně vnějšího designu. Na fotografiích vyhlíží dvoubarevná kombinace interiérových odstínů takřka prémiově, ale v reálu se dočkáte podivně lesklých plastů, které vás vracejí mezi dostupné modely kategorie Grande Punta.

Jízda v duchu slabé nafty

Marketing Fiatu správně nastavil motorovou nabídku tak, aby Linea zůstala dostupná co nejširšímu spektru zákazníků. Příznivci nafty se musí spokojit se známým čtyřválcem miniaturního zdvihového objemu 1248 cm3, který se v tomto Fiatu poměrně hlasitě projevuje jak při volnoběhu tak i za jízdy. Jeho 66 kW a 200 Nm má pořádně naloženo, neboť 4,58 m dlouhý automobil má provozní hmotnost 1,2 t a vzhledem k nabízenému prostoru se počítá s užitečným zatížením přes 500 kg.

Jízda s ním je podobná jako v Grande Puntu. Musíte však při rozjezdu ještě více přidávat plyn, protože pouštěním spojky pod 2000 ot./min. se vystavujete riziku zhasnutí motoru. Už od zmíněných 2000 ot./min se motor slyšitelně ozývá a subjektivně hlasitá kulisa vás naopak nutká nepřidávat při rozjezdu na křižovatce tolik. Vibrace motoru se při vyšších rychlostech šíří podlahou a sloupkem řízení do volantu.

Převody pětistupňového ústrojí jsou připraveny na těžkou práci, a protože vybírat lze jen z pěti stupňů a pod kapotou je jen 66 kW, na supertichou a úspornou dálniční jízdu Evropou raději rychle zapomeňte. Po zahřátí motoru (které i v počínajícím podzimu chvíli trvá) se lze pohybovat se spotřebou 5,0 l/100 km při rychlosti 100 km/h (2600 ot./min na pětku) resp. 6 l/100 km při konvenční stotřicítce (3100 ot./min na pětku). Nejvíce je motor doma na silnicích mimo město, mezi 70 a 90 km/h, kdy lze spotřebu bez velkých potíží udržet pod 4,5 l/100 km (automobil s polovičním vytížením). Městské kolony jsou problém jak pro spojku a ne právě přívětivou momentovou charakteristiku motoru, tak i pro spotřebu, která se posunuje až k sedmilitrové metě. Na našem palubním počítači se po 1500 km ustálila spotřeba paliva 6,2 l/100 km.

Rodinnému zaměření přiměřeně tuhý podvozek byl v našem případě kombinován s nízkoprofilovými pneumatikami, které milovníkům komfortní jízdy nedoporučujeme, protože zbytečně zhoršují tlumení malých nerovností a při rychlé jízdě jsou také dost slyšet. Jízdní vlastnosti vozu jsou nezáludné, automobil hbitě reaguje na pohyb volantu, i když posilovač je i přes klasickou hydraulickou konstrukci přeci jen příliš horlivý. S ostrými brzdami se Fiatisté asi už sžili a snad je i žádají – jiné vysvětlení pro tuto charakteristiku nemáme. Neznalému člověku chvíli trvá, než kousavému účinku přivykne, zejména v městských pojížďkách a v kolonách.

obrázek [555 x 304]
 

Krása není všechno, ale za tu cenu…

Fiat stlačil cenu dieselu na lákavých 350 tisíc, což je jen o 30 tisíc více než cena za slabší a žíznivější čtyřválec 1,4 (57 kW). Náš exemplář stojí trochu více (1,3 JTD Emotion od 429.900,-Kč), ale výbava, kterou v tomto krásném balení dostáváte, je nezvykle bohatá. Černým koněm nabídky se brzy stane přeplňovaná verze 1,4 T-JET s 88 kW. Už teď se na ni těšíme…

První cena vozu319.900,-Kč (1,4, 57 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací349.900,-Kč (1,3 JTD Multijet 16V, 66 kW, Active)
Základní cena testovaného vozu429.900,-Kč (1,3 JTD Multijet 16V, 66 kW, Emotion)
Cena testovaného vozu vč. příplatků502.900,-Kč (1,3 JTD Multijet 16V, 66 kW, Emotion)

Plusy

  • líbivý design, reprezentativní vzhled
  • sympatické ceny, nízká první cena dieselu
  • velký zavazadlový prostor
  • prostorný interiér

Minusy

  • jen pětistupňová převodovka, nepřesné řazení
  • vyšší hlučnost motoru
  • omezený komfort se 17“ koly
  • obtížně dávkovatelný účinek brzd
  • jediný diesel v nabídce má jen průměrnou dynamiku
  • interiér vypadá na fotografiích lépe než ve skutečnosti
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Linea 1,3 JTD

Cena v základní výbavě: 429 900 Kč Cena v testované výbavě: 502 900 Kč

Základní výbava:Přední, boční a okenní airbagy, ABS + EBD, ESP, ASR / MSR, HBA a Hill Holder, tempomat, roletka zadního skla - mechanická, volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží, kola z lehkých slitin 16" s pneu 195/55 R16, elektricky ovládaná přední a zadní okna, dálkové ovládání centrálního zamykání, palubní počítač, zapalovač a popelník na středovém tunelu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, centrální zamykání, zadní dělené sedadlo, hydraulický posilovač řízení, výškově a osově nastavitelný volant, automatická klimatizace s protipylovým filtrem, přední a zadní loketní opěrka, elektricky ovládaná bederní opěrka sedadla řidiče, přední mlhová světla, Blue & Me™ hands-free s technologií Bluetooth, ovládání na volantu s 8 tlačítky.

Výbava testovaného vozu:Kožené čalounění interiéru (+45.000,-Kč), metalická barva (+9.000,-Kč), kola z lehkých slitin 17" s pneu 205/45 R17 (+10.000,-Kč), parkovací senzory vzadu (+9.000,-Kč)

Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi

Belgický premiér Charles Michel před poslanci oznámil…

E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

 
Technické údaje
Motor Fiat Linea 1,3 JTD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 870
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1185 / 515
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4560
b) šířka (mm): 1730
c) výška (mm): 1494
d) rozvor (mm): 2603
e) rozchod vpředu (mm): 1471
f) rozchod vzadu (mm): 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Linea 1,3 JTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,57
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat

Octavia spalující stlačený zemní plyn i benzin na podzim…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 



Fiat Linea: Druhá generace dorazí v roce 2015 Fiat Linea: Druhá generace dorazí v roce 2015

Fiat Linea, sedan postavený na základech Punta, se vyrábí…

Fiat Linea 2013 koupíte jen s dieselovým motorem, stojí 270 tisíc Fiat Linea 2013 koupíte jen s dieselovým motorem, stojí 270 tisíc

Sedan italské značky vyráběný v Turecku byl kompletně…

 



 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Včera

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Strach o Zemanovo zdraví: Ovčáček o dovolené prolomil mlčení o prezidentovi

Strach o Zemanovo zdraví: Ovčáček o dovolené…

Na Hradě si na konec roku naplánovali dovolenou a s jedinou výjimkou chtěli tiše odpočívat. Dlouho jim to ale…

Módní policie: Kolotoč, provinčnost, minimalismus! Všichni se snaží a málokdo vyhrává

Módní policie: Kolotoč, provinčnost, minimalismus!…

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…