Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh: Nejnižší flotilovou spotřebu mají značky Smart, Mini a Fiat

Diskuze (14)
Význam údajů o emisích CO2 (což je ekvivalent kombinované spotřeby paliva) stále roste. To je důvodem, proč SDA ve statistikách registrací nově sleduje i tuto kategorii. Díky tomu vám přinášíme pololetní přehled emisí u značek na českém trhu.

Údaj o emisích CO2, ještě před deseti lety alternativní způsob, jak přesněji vyjádřit spotřebu paliva v normovaném cyklu, se dostal do popředí zájmu a dnes bez nadsázky rozhoduje o dalším vývoji automobilového průmyslu. Statistiky CO2 se nejprve začaly vytvářet v celoevropském měřítku a v zemích, kde je od těchto hodnot odvozeno zdanění resp. zpoplatnění provozu aut, od letošního roku se přidává i Česká republika.

Svaz dovozců automobilů, organizace, která ve spolupráci s Ministerstvem dopravy uveřejňuje statistiky registrací nových aut, zařadil do svých databází průměrné hodnoty emisí CO2 pro jednotlivé značky.

V nich se „vítězem“ stal Smart, který má u nás za první půlrok flotilový průměr 104 g/km. Kdyby se započítávaly jen benzinové Smarty, bylo by toto číslo vyšší (107 g/km), už tak velmi dobrý výsledek ale vylepšuje 5 kusů dieselových Smartů s emisemi 88 g/km (vůbec nejnižší hodnota na trhu).

Další značky už mají výrazný odstup, do 140 g/km se ale svým průměrem vešly ještě Mini, Fiat, Toyota a Chevrolet. Toyota dominuje v pásmu pod 120 g/km, pod touto hranicí je 44 % jejích registrací (1084 ks) a značku Toyota má v ČR celá čtvrtina nových aut s emisemi do 120 g/km.

Mezi 140 a 150 g/km se nacházejí největší značky na českém trhu: jmenovitě Škoda, Kia, Ford, Hyundai a Peugeot. Ve stejném pásmu je také SEAT a poněkud překvapivě Opel, který na českém trhu prodává především středně velká a velká auta.

Zde také leží průměr celého trhu: 89 tisíc aut registrovaných v ČR za prvních šest měsíců roku 2010 mělo průměrné emise CO2 151 g/km.

Volkswagen je se svými 157 g/km již za průměrem a těsně před polovinou žebříčku značek. Důvod je zřejmý: vysoké počty registrací u větších modelů Passat, Tiguan a Touareg. Renault je ovšem jen o jednu příčku výše.

Z luxusních značek je na tom nejlépe Lexus (179 g/km), který těží z komplexní nabídky hybridních aut, jež se mohou pochlubit vzhledem ke své velikosti nízkými hodnotami emisí CO2. V těsném závěsu jsou Audi a BMW, těm zase pomáhá vysoká poptávka pro slabších dieselových čtyřválcích.

Žebříček uzavírají značky Porsche, Land Rover a Infiniti s emisemi CO2 přes 250 g/km. Land Rover je také celkovým rekordmanem: jeho dva registrované vozy s benzinovým motorem mají v průměru 348 g/km! Ve statistikách ovšem chybí značky Cadillac, Ferrari, Hummer a Maserati, u kterých nejsou k dispozici potřebné údaje.

Registrace nových OA v ČR za rok dle emisí CO2 - Pořadí značek 1-6/2010
-ZnačkaPočet registrací [ks]Vážený průměr emisí CO2 [g/km]
1.Smart38104
2.Mini54136
3.Fiat2421137
4.Toyota2444139
5.Chevrolet1511140
6.Škoda29143143
7.Kia4265144
8.Ford7395148
9.Hyundai4567149
10.Opel1685149
11.Peugeot3795149
12.Seat1333149
13.Lancia26151
14.Suzuki1253152
15.Citroën3414153
16.Renault5765154
17.Volkswagen7269157
18.Mazda1136162
19.Alfa Romeo112163
20.Honda1121163
21.Dacia1352164
22.Nissan1005169
23.Mitsubishi568178
24.Saab19178
25.Lexus126179
26.Audi1710182
27.BMW1707182
28.Subaru605182
29.Jaguar24186
30.Mercedes-Benz1457198
31.Volvo836200
32.Lada80221
33.Chrysler57234
34.Jeep98248
35.Porsche152250
36.Land Rover135254
37.Infiniti34276
-ostatní51205
-Celkem89026151

Diskuze (14)
Avatar - igor77
20. 8. 2010 13:04
re Nejnižší flotilovou spotřebu mají značky Smart, Mini a...
Smart a Mini sice mají nejnižší flotilovou spotřebu,
oni jen jaksi nemají tu flotilu :-)
Avatar - Blue Sun
19. 8. 2010 07:48
Re: Co ten
Ten průkopník neřeší ekonesmysl CO2, ale spíše mnohem nebezpečnější emise, jako oxidy síry, dusíku, pevné částice a podobně. Na to, že jedou v podstatě téměř jen na benzinu jsou výborní. Koukni se, kde je další čistě benzinový zástupce - Infiniti. Oproti němu je Lexus o třídu jinde. Japonská filozofie hybridů by tobě neměla být neznámá, už se tu o ní mluvilo mnohokrát.
18. 8. 2010 17:45
Re: Co ten
nema v ponuke dvojlitrove naftaky (a naftaky celkovo, ktore vo velkom ponuka a predava nemecka konkurencia), teda okrem is-ka
18. 8. 2010 16:03
Re: udaje z prevadzky alebo tabulky ?
Ona už samotná norma a metodika měření CO2 je celkem technický nesmysl, tedy udat tuto hodnotu jedinou cifrou a k tomu v g/km...?? Tato hodnota musí být zákonitě přepočtená z koncentrace CO2 v celkovém množství vypouštěných plynů, tedy v g/Nm3 spalin - toto se nechá změřit (dále musí být pro porovnání přepočteno na normální stavové podmínky plynu a navíc suchého - tj. po odečtení hmotnosti vodní páry tj. složky H2O). Další přepočet na g/km už vychází z papírové průměrné spotřeby paliva l/km a je tedy touto chybou silně zatížen. Jinými slovy je to nesmysl, neboli tzv. ekologická bublina. Hodnota složky CO2 ve spalinách navíc úzce souvisí s hodnotou složky kyslíku O2 (součet CO2 + O2 = cca 19% objemových);-)
Avatar - prekladys
18. 8. 2010 15:58
ať hledám, jak hledám
chybí tam matchbox.