Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat nebude v Srbsku platit 10 let daně, Zastava bude zřejmě vyrábět nové Topolino

Diskuze (35)
Fiat bude v Srbsku osvobozen deset let od daní a získá další výhody. Výměnou za to rozšíří výrobu v Kragujevaci a rozšíří zdejší produkci o dva nové modely.

Viceprezident Fiatu Alfredo Altavilla a starosta srbského města Kragujevac Veroljub Stevanović podepsali memorandum, které zbavuje Fiat v Srbsku na deset let povinnosti platit daně. Zároveň italská automobilka získá zdarma pozemky pro rozšíření továrny Zastava v Kragujevaci.

Fiat stojí za oživením výroby automobilů Zastava, která byla v 90. letech výrazně omezena kvůli sankcím OSN a ze strany USA a EU. Během kosovské krize byla v roce 1999 továrna částečně vybombardována, což dále prohloubilo krizi. Současná výrobní kapacita je 60 tisíc aut ročně. Zastava od loňského roku vyrábí licenčně Fiat Punto druhé generace pod označením Zastava 10. Kromě toho zůstávají ve výrobě modernizované straší modely.

Podle Altavilly patří investice v Srbsku k největším strategickým projektům Fiatu. Zatímco v roce 2006 se v Kragujevaci vyrobilo 15 tisíc aut, příští rok Fiat plánuje dosáhnout 200 tisíc a na konci roku 2010 by se toto číslo mělo vyšplhat ke 300 tisícům. V těchto počtech je započítán nový levný model segmentu B určený pro trhy střední a východní Evropy, který se začne vyrábět v roce 2010.

Kromě aut určených pro místní trhy ale chce Fiat v Kragujevaci ještě v roce 2009 spustit produkci miniauta se zkrácenou platformou modelů 500 a Panda. Automobil, označovaný jako „nové Topolino“, bude čtyřmístný a jeho celková délka bude 3,15 metru. Odvozený model by se měl prodávat i pod značkou Lancia, jeho výroba bude probíhat také v Srbsku a bude zahájena v roce 2010.

Celková hodnota investice bude 700 milionů Euro, z toho 200 milionů bude podíl srbského státu v podobě daňových úlev a investičních pobídek. Díky modernizaci továrny vznikne 10 tisíc nových pracovních míst. Srbsko minulý týden podepsalo asociační dohodu s Evropskou unií, což otevírá další možnosti spolupráce. Srbský prezident Boris Tadić prohlásil, že investice Fiatu v Kragujevaci je pouze počátkem oživení srbského průmyslu a že se Srbsko stává vůdčí silou rozvoje jihovýchodní Evropy.

Diskuze (35)
12. 5. 2008 17:45
Re: Ještě že to neudělal VW
že to není blaf? Tak sem děj nějaké argumenty.

Já říkám, že je to stejný kec jako to, že rusáci nám nedovolili vyrábět nic lepšího než mají oni (Škoda 720). To byl taky nesmysl.
12. 5. 2008 11:35
Re: Ještě že to neudělal VW
Dalsi zajimavou veci kterou jsem nyni v rychlosti nasel je toto (cit. ekonom.ihned.cz):
"Když na začátku devadesátých let německý Volkswagen vstupoval do mladoboleslavské Škodovky, stát k tomu účelu vytvořil Škodu Auto, a. s. Všechny dluhy a ekologické závazky byly převedeny do státní akciové společnosti Prisko, která měla v době privatizace bankovní dluh 4,5 miliardy korun a pasiva 7,2 miliardy.
Prisko (ve vlastnictví Konsolidační banky, která ho získala od Fondu národního majetku) drželo akcie Škody Auto, jež představovaly 69 procent základního jmění."
12. 5. 2008 11:19
Re: Ještě že to neudělal VW
citace Tipcars.com : "Než došlo k samotnému spojení...
uběhla řada měsíců postupného sbližování a spolupráce VW a Škody. Celý rok trvaly přípravy, než se došlo ke smlouvě. Ta byla nakonec podepsána 28. března 1991 odpoledne. Podle smlouvy dostala nová společnost název Škoda, automobilová akciová společnost a dnem 16. dubna 1991 se stala jedním ze společenství VW. Hodnota škodovky byla oceněna (včetně přihlédnutí ke zadlužení) na 800 miliónů marek. Koupí emitovaných akcií za 300 milionů marek získal VW 31% podílu ve Škodě a k tomu zaplatil 120 milionů marek, jimiž umořil část dluhů továrny. Podle smlouvy měl zaplatit v r. 1994 dalších 350 milionů marek, jimiž získá celkem 50,5 % akcií a 40 milionů marek na další snížení dluhu. V roce 1995 měl pak VW zaplatit třetí, poslední částku, kterou by se investice zvýšily na konečných 1,2 miliardy marek a podíl dosáhl konečných 70%."
12. 5. 2008 11:13
Re: Ještě že to neudělal VW
Soucasti podminek pro prodej Skody-Auto koncernu VW bylo zachovani vyroby favoritu a jeho dalsi modernizaci. Druhy uchazec ve vyberovem rizeni Renault - chtel vyrabet auta na bazi starsich Renaultu - Tudiz licencni montovna, to ze ve Skodovce byl nejaky vyvoj nebylo dano vyrobnim potencialem, nybrz pozadavkem vlady. howgh...
11. 5. 2008 22:13
Re: Ještě že to neudělal VW
Máš pravdu. S tou jednou výnimkou, že to nie je blaf ale realita. Ale tiež si myslím, že keby do ČR prišla v tej dobe ďalšia automobilka, na Škodu by o žiadny zásadný vplyv nemalo. ;-)