Fiat Panda 1.3 16V Multijet - Multivitamin

Fiat Panda 1.3 16V Multijet - Multivitamin

 
 

Když jsme v září roku 2003 poprvé dostali Pandu k redakčnímu testu zhodnotili jsme nový počin Fiatu v oblasti lidových automobilů jako velký pokrok. Naše tušení se za několik měsíců po zveřejnění prvního testu stalo skutečností...

Když jsme v září roku 2003 poprvé dostali Pandu k redakčnímu testu zhodnotili jsme nový počin Fiatu v oblasti lidových automobilů jako velký pokrok. Naše tušení se za několik měsíců po zveřejnění prvního testu stalo skutečností a Panda se celý rok 2004 pyšnila titulem evropského auta roku. Skutečné terno z technického a uživatelského hlediska přináší moderní vznětový čtyřválec 1248 cm3, známý jako 1.3 JTD Multijet. Právě ten jsme jeden týden uprostřed letošní zimy trochu potrápili.

Od chvíle kdy jsme se v září 2003 s Fiatem Panda rozloučili uplynula spousta času. Panda se sice nestala na našem trhu kasovním trhákem, ale 293 prodaných kusů v roce 2003 a 995 Pand prodaných v roce 2004 jsou čísla, která řadí malého Fiata na vrchol segmentu mini vozů. V minulém roce se prodalo sice jen šest Pand Multijet, ale také 29 Opelů Agila se stejným motorem. Vzhledem k datu zahájení prodeje vznětové verze (až od roku 2004) a s ohledem na vyšší cenu je malý odbyt vznětové Pandy pochopitelný. Ceny zážehových verzí totiž začínají již na necelých dvou stech tisících korun, kterým o sto tisíc dražší Multijet jen těžko může konkurovat. Dvojnásob to platí v segmentu, kde stále ještě kraluje benzín (podíl vznětových motorů v třídě mini za rok 2004 je 2%).

Zvolíme-li jiný úhel pohledu je Panda 1.3 16V Multijet přístupným a k životnímu prostředí šetrným vozem. Ačkoli to výrobce marketingově „neprodává“ tak výrazně jak by mohl, kombinovaná spotřeba v evropském jízdním cyklu dosahuje pohádkových 4,3 l na 100 kilometrů! Na příznivou spotřebu má vliv řada faktorů. Jedním z nich je nízká hmotnost vozu (1010 kg vč. řidiče o hmotnosti 75 kg) i samotného agregátu (130 kg).

Hlavním zdrojem úspor je však samotný motor. My jsme se s ním setkali již při testu Fiatu Idea, ale přesto si zopakujme jeho některé charakteristiky. Nejmenší čtyřválec common-rail současné světové autoprodukce má zdvihový objem 1248 cm3. Nejvyšší výkon 51 kW při 4000 ot./min a maximum točivého momentu 145 Nm již od 1500 ot./min. Novinkou v tak malém motoru byl před dvěma lety představený systém vstřikování common-rail druhé generace, který ve srovnání s generací první uměl přesněji a rychleji dávkovat palivo v menších množstvích až v pěti dávkách během jediného pracovního cyklu ve válci. Pět dávek se sice uplatní jen ve specifických provozních stavech, ale to jen proto, že jejich prostřednictvím se má maximálně stabilizovat chod motoru, omezit vibrace a typický hluk vznětového motoru. Tedy například při plném zatížení a vysokých otáčkách pracuje motor s menším počtem objemnějších dávek paliva, kdyžto při částečných zatíženích a nízkých otáčkách se uplatňují až dva předvstřiky, hlavní dávka a až dva post-vstřiky. Nové širší možnosti regulace dodávky paliva usnadnily cestu ke snížení spotřeby a emisí pod úroveň emisní normy Euro 4. Multijet v Pandě je přeplňován turbodmychadlem s pevnou geometrií lopatek, ale Opel již avizoval další verzi stejného motoru s variabilní geometrií, která dále zvyšuje specifické hodnoty výkonu a točivého momentu motoru. Vzhledem k úzké spolupráci Fiatu a GM Powertrain lze očekávat příchod silnějšího čtyřválce 1.3 16V i do větších Fiatů.

Naše druhá zkušenost s tímto motorem je prakticky opakováním té první. Po nastartování je nezahřátý motor slyšet, po chvíli jízdy se však vibrace vytratí a agregát neobvykle ochotně spolupracuje v širokém pásmu od 1500 do 4500 ot./min. Nevadí mu ani vytáčení k hranici 5000 ot./min, výrazné odmítnutí spolupráce se dostavuje až za touto hranicí.

Cestování mimo město je možno označit vzhledem k velikosti automobilu za nadprůměrně komfortní. Při rychlosti 100 km/h se na pátý převodový stupeň otočí kliková hřídel 2500 krát, při 120 km/h motor vykoná 3000 ot./min a při 140 km/h přibližně 3200 ot./min. Městské akcelerace nejsou provázeny extrémně rychlým nárůstem točivého momentu. Motor dává k dispozici snadno dávkovatelnou sílu, která může být nedostatečná snad jen v oblasti pod 1500 ot./min. Ani tam sice motor neprotestuje, ale odnáší to slabá dynamika jeho reakce.

Při snaze o extrémně nízkou spotřebu jsme mimo město dosáhli na stokilometrové trati spotřebu 3,9 l/100 km, běžně bychom mohli mimo město jezdit do 4,5 l/100 km. Nejvyšší spotřebu jsme naměřili ve městě, kde se po 50 kilometrech v mrazivém počasí (a na zimních pneumatikách) vyšplhal údaj palubního počítače na 5,9 l/100 km.

Popis užitných vlastností, interiéru a karosérie Fiatu Panda naleznete v prvním testu (Fiat Panda 1.2 Dynamic).

Fiat Panda se vznětovým motorem se u nás dodává pouze ve vyšší výbavě Dynamic, která již v ceně 313.900,-Kč zahrnuje mj. airbag řidiče, ABS, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, elektrický posilovač řízení nebo zadní dělené sedadlo. V současné době navíc probíhá plošná sleva na všechny Pandy ve výši 15.000,- Kč.

Další snížení spotřeby paliva by zřejmě stálo neúměrně mnoho peněz nejprve automobilku a nakonec i zákazníka. Viděli jsme to například na třílitrovém Volkswagenu Lupo 3L, který vykazuje a pravděpodobně i v praxi dosahuje spotřeby paliva výborných 2,99 l/100 km (kombinovaná spotřeba v evropském jízdním cyklu), jenže pořizovací cena tohoto vozu činí v Německu 15225 Euro (cca 460.000,-Kč, přímý přepočet kurzem 30,3 Kč/Euro). Tady je na místě otázka, který ze směrů je lepší: nízká spotřeba „pro všechny“ nebo extrémně nízká spotřeba „pro vybrané nadšence“?

Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Panda 1.3 16V Multijet

Cena v základní výbavě: 313 900 Kč Cena v testované výbavě: 390 400 Kč

Základní výbava:airbag řidiče, bezpečnostní pásy vpředu s omezovačem tahu a pyrotechnickým předpínačem, imobilizér, elektrický posilovač Dualdrive, dělené zadní opěradlo 50/50 (sedačka nedělená) a úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky, zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Follow Me Home"), palubní počítač, otáčkoměr, recirkulace vzduchu, nárazníky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívané zadní sklo, výškově nastavitelný volant, centrální zamykání, elektrické ovládání přední oken

Výbava testovaného vozu:metalická barva (+5.000,-), boční ochranné lišty (+1.500,-), airbag spolujezdce (+8.000,-), boční airbagy (+8.000,-), mlhovky (+3.500,-), klimatizace (+20.00,-), dálkové ovládání centrálního zamykání (+3.000,-), parkovací senzor vzadu (+5.000,-), autorádio Blaupunkt s CD přehrávačem+4x repro (+7.500,-), ovládání rádia na volantu (+3.000,-), kola z lehkých slitin (+12.000,-)

Štítky Fiat Testy MPV

Technické údaje
Motor Fiat Panda 1.3 16V Multijet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 51 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.7 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 206 / 860
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1010 / 370
Rozměr pneu:165/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3538
b) šířka (mm): 1578
c) výška (mm): 1540
d) rozvor (mm): 2299
e) rozchod vpředu (mm): 1366
f) rozchod vzadu (mm): 1357
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1270
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Panda 1.3 16V Multijet
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání

Nikdo nevěřil, že hranaté auto jménem Gingo z Ženevy 2003…

Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic

Druhá generace Pandy nekončí, stává se levnější…

 



 
Online: Kvalifikace na GP Monaka 2017

Räikkönen získal po devíti letech pole position. Ferrari ovládlo první řadu!

Dnes 13:49

Poprvé od Velké ceny Francie 2008 a po 128 závodech získal Kimi Räikkönen pole position.




Blesk.cz

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce. Injustice 2 je přesto super bojovka

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce.…

Superhrdinové a padouši spolu v komiksech bojují od samotného vzniku bublinkového čtiva. Postavit je proti sobě…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…