reklama


Fiat Panda 4x4: mikrooffroad

Fiat Panda 4x4: mikrooffroad

 
 

Koncern Fiat stále balancuje na hraně ekonomické propasti, ale vedení slibuje návrat do černých čísel během několika let. Do té doby příjde na trh řada nových modelů. Na příkladu Pandy už nyní vidíme, že nepůjde pouze o velkosériové produkty.

Koncern Fiat stále balancuje na hraně ekonomické propasti, ale rakouský manažer Herbert Demel v jeho čele, slibuje návrat do černých čísel během několika let. Do té doby příjde na trh řada nových modelů a na příkladu Pandy už nyní vidíme, že nepůjde pouze o velkosériové produkty.

První Panda, Auto roku 1980, se v osmdesátých letech začala prodávat také s jednoduchým pohonem všech kol. Neobvyklé spojení malého a levného vozu s přiřaditelným pohonem zadní nápravy zaznamenalo úspěch hlavně v alpských zemích, protože na trhu nebylo mnoho tak snadno dostupných čtyřkolek. Nová Panda, která se na trh dostala před rokem a také získala evropský titul Auto roku, pokračuje ve stejném duchu. První informace o cenách slibují novou čtyřkolku za necelých 12 tisíc Euro, takže je celkem pravděpodobné, že u nás bude cena atakovat hranici 350 tisíc Kč.

Fiat přichází na trh se dvěmi provedeními. Spartánštější Panda 4x4 je zaměřena na šetřivé horaly, kteří slyší na zaklínadlo Value for money. Panda 4x4 Climbing je naproti tomu přikrášlena po stránce vzhledu exteriéru, exkluzivnější je také výbava interiéru. Na trh bude uvedena prozatím jediná motorizace (zážehový čtyřválec 1.2 44 kW), příští rok nabídku rozšíří nejmenší čtyřválec common-rail 1.3 JTD Multijet.

Panda 4x4 přichází se sofistikovanějším pohonem všech kol, než nabízel předchůdce. Systém je tvořen dvěma nápravovými diferenciály a centrální rozdělovací viskózní spojkou, která je zabudována do skříně zadní rozvodovky. Pohon zadní nápravy je samočinně přiřazen kdykoli je to potřeba. Na suchém asfaltu, při ideálních adhezních podmínkách, je 98 % hnacího momentu přenášeno přední nápravou, takže se Panda 4x4 chová podobně jako dvoukolka. Jakmile je přenos síly pouze jednou nápravou obtížnější, existuje tendence k prokluzu předních kol, viskózní spojka upravuje plynule rozdělení hnacího momentu na všechna kola vozidla.

Viskózní spojka se skládá z několika perforovaných nebo žebrovaných kotoučů, ponořených ve viskózní kapalině. Ta má specifické vlastnosti, protože s rostoucí teplotou roste také její viskozita. Ve chvíli kdy se začnou otáčet kola přední nápravy jinými otáčkami než kola zadní nápravy, dochází k prokluzu, kapalina ve spojce se míchá a zahřívá, roste její viskozita a postupně tak vstupní hřídel (od přední nápravy) unáší výstupní hřídel (k zadní nápravě).

Přední náprava je se změnami převzatý McPherson z verze 2WD. Vzadu byla nahrazena vlačená ramena spojená zkrutnou příčkou, novou nápravou se zcela nezávislým zavěšením kol, která poskytla prostor pro montáž rozvodovky. Větší pružiny pozvedly Pandu o několik centimetrů výše (4x4 má světlou výšku +52 mm proti 2WD, 4x4 Climbing +54 mm proti 2WD).

Panda 4x4 má lepší trakční schopnosti, ale bohužel také vyšší pohotovostní hmotnost (+105 resp. +120 kg), o 1 litr vyšší spotřebu (6,6 l / 100 km) a menší nádrž (30 l), než Panda 2WD (35 l). Zavazadlový prostor se zmenšil jen nepatrně (200 l v základním uspořádání s nedělenou zadní řadou sedadel).                   

Fiat Panda-srovnání verzí s pohonem dvou a čtyř kol
 PandaPanda 4x4 ClimbingPanda 4x4
Uspořádání motoruR4R4R4
Zdvihový objem [cm3]124212421242
Výkon [kW při ot./min]44 / 500044 / 500044 / 5000
Točivý moment [Nm při ot./min]102 / 2500 102 / 2500 102 / 2500
Zrychlení 0 - 100 km/h [s]142020
Nejvyšší rychlost [km/h]155145145
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,66,66,6

Fiat Panda-srovnání verzí s pohonem dvou a čtyř kol
RozměryPandaPanda 4x4 ClimbingPanda 4x4
Délka [mm]353835743538
Šířka [mm]157816051578
Výška [mm]15401632*1590
Rozvor [mm]229923052305
Rozchod vpředu [mm]136613661366
Rozchod vzadu [mm]135713581358
Objem nádrže [l]353030
Pohotovostní hmotnost [kg]860980965
Zavazadlový prostor
Základní objem [l]206200 (230)**200
Maximální objem po střechu při sklop. sed. [l]775855 (780)855

*=se střešními lištami
**=údaje v závorkách pro dělené sedadlo, v základní poloze posunuto zcela vpřed

Spolupracujeme s TipCars.com
Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

Konopí došlo. Můžou za to úřady? Konopí došlo. Můžou za to úřady?

Uběhlo dva a půl roku po otevření legální cesty léčebného…

Průměrná mzda Slováků prudce roste, nechtějí už pracovat v Česku Průměrná mzda Slováků prudce roste, nechtějí už pracovat v Česku

Na Slovensku rostou platy rychleji než v Česku, takže…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání

Nikdo nevěřil, že hranaté auto jménem Gingo z Ženevy 2003…

Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic

Druhá generace Pandy nekončí, stává se levnější…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Dnes 17:55

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou naopak národ čtenářů

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou…

I když je Česko často vnímáno jako oproti západní Evropě méně rozvinuté, mnohdy je na vrcholu pozitivních…

Miss Jitka Boho s dcerkou u prsu: Mám strašnou pleť, ale kojit budu dál!

Miss Jitka Boho s dcerkou u prsu: Mám strašnou pleť,…

Bývalá Česká Miss Jitka Boho (rozená Válková) (25) už víc jak rok kojí svou dceru Rosalii. I když s tím už kvůli…

 

iSport.cz

Skvělý počin! Házenkářky Olomouce nafotily kalendář pro nemocnou Elenku (2)

Skvělý počin! Házenkářky Olomouce nafotily kalendář…

Rozhodly se: Tu holčičku podpoříme! Interligové házenkářky Zory Olomouc nafotily kalendář a výtěžkem z jeho…

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit obra, který pořád vítězí

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit…

Olympijský vítěz, mistr světa, mistr Evropy. V polotěžké váze do 100 kg už Lukáš Krpálek dokázal vše a zařadil…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama