reklama


Fiat Panda 4x4: mikrooffroad

Fiat Panda 4x4: mikrooffroad

 
 

Koncern Fiat stále balancuje na hraně ekonomické propasti, ale vedení slibuje návrat do černých čísel během několika let. Do té doby příjde na trh řada nových modelů. Na příkladu Pandy už nyní vidíme, že nepůjde pouze o velkosériové produkty.

Koncern Fiat stále balancuje na hraně ekonomické propasti, ale rakouský manažer Herbert Demel v jeho čele, slibuje návrat do černých čísel během několika let. Do té doby příjde na trh řada nových modelů a na příkladu Pandy už nyní vidíme, že nepůjde pouze o velkosériové produkty.

První Panda, Auto roku 1980, se v osmdesátých letech začala prodávat také s jednoduchým pohonem všech kol. Neobvyklé spojení malého a levného vozu s přiřaditelným pohonem zadní nápravy zaznamenalo úspěch hlavně v alpských zemích, protože na trhu nebylo mnoho tak snadno dostupných čtyřkolek. Nová Panda, která se na trh dostala před rokem a také získala evropský titul Auto roku, pokračuje ve stejném duchu. První informace o cenách slibují novou čtyřkolku za necelých 12 tisíc Euro, takže je celkem pravděpodobné, že u nás bude cena atakovat hranici 350 tisíc Kč.

Fiat přichází na trh se dvěmi provedeními. Spartánštější Panda 4x4 je zaměřena na šetřivé horaly, kteří slyší na zaklínadlo Value for money. Panda 4x4 Climbing je naproti tomu přikrášlena po stránce vzhledu exteriéru, exkluzivnější je také výbava interiéru. Na trh bude uvedena prozatím jediná motorizace (zážehový čtyřválec 1.2 44 kW), příští rok nabídku rozšíří nejmenší čtyřválec common-rail 1.3 JTD Multijet.

Panda 4x4 přichází se sofistikovanějším pohonem všech kol, než nabízel předchůdce. Systém je tvořen dvěma nápravovými diferenciály a centrální rozdělovací viskózní spojkou, která je zabudována do skříně zadní rozvodovky. Pohon zadní nápravy je samočinně přiřazen kdykoli je to potřeba. Na suchém asfaltu, při ideálních adhezních podmínkách, je 98 % hnacího momentu přenášeno přední nápravou, takže se Panda 4x4 chová podobně jako dvoukolka. Jakmile je přenos síly pouze jednou nápravou obtížnější, existuje tendence k prokluzu předních kol, viskózní spojka upravuje plynule rozdělení hnacího momentu na všechna kola vozidla.

Viskózní spojka se skládá z několika perforovaných nebo žebrovaných kotoučů, ponořených ve viskózní kapalině. Ta má specifické vlastnosti, protože s rostoucí teplotou roste také její viskozita. Ve chvíli kdy se začnou otáčet kola přední nápravy jinými otáčkami než kola zadní nápravy, dochází k prokluzu, kapalina ve spojce se míchá a zahřívá, roste její viskozita a postupně tak vstupní hřídel (od přední nápravy) unáší výstupní hřídel (k zadní nápravě).

Přední náprava je se změnami převzatý McPherson z verze 2WD. Vzadu byla nahrazena vlačená ramena spojená zkrutnou příčkou, novou nápravou se zcela nezávislým zavěšením kol, která poskytla prostor pro montáž rozvodovky. Větší pružiny pozvedly Pandu o několik centimetrů výše (4x4 má světlou výšku +52 mm proti 2WD, 4x4 Climbing +54 mm proti 2WD).

Panda 4x4 má lepší trakční schopnosti, ale bohužel také vyšší pohotovostní hmotnost (+105 resp. +120 kg), o 1 litr vyšší spotřebu (6,6 l / 100 km) a menší nádrž (30 l), než Panda 2WD (35 l). Zavazadlový prostor se zmenšil jen nepatrně (200 l v základním uspořádání s nedělenou zadní řadou sedadel).                   

Fiat Panda-srovnání verzí s pohonem dvou a čtyř kol
 PandaPanda 4x4 ClimbingPanda 4x4
Uspořádání motoruR4R4R4
Zdvihový objem [cm3]124212421242
Výkon [kW při ot./min]44 / 500044 / 500044 / 5000
Točivý moment [Nm při ot./min]102 / 2500 102 / 2500 102 / 2500
Zrychlení 0 - 100 km/h [s]142020
Nejvyšší rychlost [km/h]155145145
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,66,66,6

Fiat Panda-srovnání verzí s pohonem dvou a čtyř kol
RozměryPandaPanda 4x4 ClimbingPanda 4x4
Délka [mm]353835743538
Šířka [mm]157816051578
Výška [mm]15401632*1590
Rozvor [mm]229923052305
Rozchod vpředu [mm]136613661366
Rozchod vzadu [mm]135713581358
Objem nádrže [l]353030
Pohotovostní hmotnost [kg]860980965
Zavazadlový prostor
Základní objem [l]206200 (230)**200
Maximální objem po střechu při sklop. sed. [l]775855 (780)855

*=se střešními lištami
**=údaje v závorkách pro dělené sedadlo, v základní poloze posunuto zcela vpřed

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump prodal všechny své akcie, měly hodnotu jedné miliardy korun Trump prodal všechny své akcie, měly hodnotu jedné miliardy korun

Nově zvolený americký prezident Donald Trump v červnu…

Ochráníme vás před EET, slibuje spolek kontroverzního youtubera Ochráníme vás před EET, slibuje spolek kontroverzního youtubera

Za téměř devět tisíc korun ročně by se podnikatel nemusel…

Ze souboje o Prazdroj vypadla americká Bain Capital, favoritem je japonská Asahi, píše Reuters Ze souboje o Prazdroj vypadla americká Bain Capital, favoritem je japonská Asahi, píše Reuters

Seznam zájemců o převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších…

Komentář Jiřího Koželouha: Obrátí Trump energetické kormidlo? Stěží Komentář Jiřího Koželouha: Obrátí Trump energetické kormidlo? Stěží

Plány Donalda Trumpa na zpátečku v energetice nebudou…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 




Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání

Nikdo nevěřil, že hranaté auto jménem Gingo z Ženevy 2003…

Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic

Druhá generace Pandy nekončí, stává se levnější…

 



 
Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

Dnes 18:50

Písty představují nejnamáhavější součást spalovacího motoru. Čím se písty liší, z čeho jsou vyrobeny a proč jsou tolik namáhány?




Blesk.cz

Užijte si zimu v teple: Goa, klenot západního pobřeží Indie

Užijte si zimu v teple: Goa, klenot západního pobřeží Indie

Kam v zimě k moři? Rozhodování je teď o něco těžší, protože k tradičním destinacím přibývají další. Jako třeba…

Brabec chce místo skládek spalovny a recyklaci. Ekologové: „Obojí nejde“

Brabec chce místo skládek spalovny a recyklaci.…

Skládkování v Česku by mělo do osmi let, tedy rokem 2024, skončit. Podle šéfa resortu životního prostředí…

 

iSport.cz

Mazuch: Holoubek byl impuls. Ať v Hradci kritizují, až budou hrát poháry

Mazuch: Holoubek byl impuls. Ať v Hradci kritizují,…

Zůstane v novém roce hlavním kormidelníkem Sparty David Holoubek, nebo přenechá otěže někomu zkušenějšímu…

Kdo povede Spartu? Trpišovský ukončil jednání, variantou je Vrba

Kdo povede Spartu? Trpišovský ukončil jednání,…

Kdo bude trénovat Spartu na jaře? Už krátce po konci ligového podzimu odpadl jeden z hlavních kandidátů.…

 

Reflex.cz

Video, které si zaručeně pustíte dvakrát. Reklama se zdrcující pointou ukazuje, co našim očím uniká

Video, které si zaručeně pustíte dvakrát. Reklama se…

I když z videa můžete mít pocit, že sledujete klišé z romantického filmu, opak je pravdou. To důležité vám totiž…

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy Braunové a dalších nacistů se prodaly v dražbě

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy…

Na svatbě v paláci Mirabell v rakouském Salzburku, která se konala 3. června 1944, se sešla tehdejší nacistická…

 
 
reklama