Fiat Panda 4x4: mikrooffroad

Fiat Panda 4x4: mikrooffroad

 
 

Koncern Fiat stále balancuje na hraně ekonomické propasti, ale vedení slibuje návrat do černých čísel během několika let. Do té doby příjde na trh řada nových modelů. Na příkladu Pandy už nyní vidíme, že nepůjde pouze o velkosériové produkty.

Koncern Fiat stále balancuje na hraně ekonomické propasti, ale rakouský manažer Herbert Demel v jeho čele, slibuje návrat do černých čísel během několika let. Do té doby příjde na trh řada nových modelů a na příkladu Pandy už nyní vidíme, že nepůjde pouze o velkosériové produkty.

První Panda, Auto roku 1980, se v osmdesátých letech začala prodávat také s jednoduchým pohonem všech kol. Neobvyklé spojení malého a levného vozu s přiřaditelným pohonem zadní nápravy zaznamenalo úspěch hlavně v alpských zemích, protože na trhu nebylo mnoho tak snadno dostupných čtyřkolek. Nová Panda, která se na trh dostala před rokem a také získala evropský titul Auto roku, pokračuje ve stejném duchu. První informace o cenách slibují novou čtyřkolku za necelých 12 tisíc Euro, takže je celkem pravděpodobné, že u nás bude cena atakovat hranici 350 tisíc Kč.

Fiat přichází na trh se dvěmi provedeními. Spartánštější Panda 4x4 je zaměřena na šetřivé horaly, kteří slyší na zaklínadlo Value for money. Panda 4x4 Climbing je naproti tomu přikrášlena po stránce vzhledu exteriéru, exkluzivnější je také výbava interiéru. Na trh bude uvedena prozatím jediná motorizace (zážehový čtyřválec 1.2 44 kW), příští rok nabídku rozšíří nejmenší čtyřválec common-rail 1.3 JTD Multijet.

Panda 4x4 přichází se sofistikovanějším pohonem všech kol, než nabízel předchůdce. Systém je tvořen dvěma nápravovými diferenciály a centrální rozdělovací viskózní spojkou, která je zabudována do skříně zadní rozvodovky. Pohon zadní nápravy je samočinně přiřazen kdykoli je to potřeba. Na suchém asfaltu, při ideálních adhezních podmínkách, je 98 % hnacího momentu přenášeno přední nápravou, takže se Panda 4x4 chová podobně jako dvoukolka. Jakmile je přenos síly pouze jednou nápravou obtížnější, existuje tendence k prokluzu předních kol, viskózní spojka upravuje plynule rozdělení hnacího momentu na všechna kola vozidla.

Viskózní spojka se skládá z několika perforovaných nebo žebrovaných kotoučů, ponořených ve viskózní kapalině. Ta má specifické vlastnosti, protože s rostoucí teplotou roste také její viskozita. Ve chvíli kdy se začnou otáčet kola přední nápravy jinými otáčkami než kola zadní nápravy, dochází k prokluzu, kapalina ve spojce se míchá a zahřívá, roste její viskozita a postupně tak vstupní hřídel (od přední nápravy) unáší výstupní hřídel (k zadní nápravě).

Přední náprava je se změnami převzatý McPherson z verze 2WD. Vzadu byla nahrazena vlačená ramena spojená zkrutnou příčkou, novou nápravou se zcela nezávislým zavěšením kol, která poskytla prostor pro montáž rozvodovky. Větší pružiny pozvedly Pandu o několik centimetrů výše (4x4 má světlou výšku +52 mm proti 2WD, 4x4 Climbing +54 mm proti 2WD).

Panda 4x4 má lepší trakční schopnosti, ale bohužel také vyšší pohotovostní hmotnost (+105 resp. +120 kg), o 1 litr vyšší spotřebu (6,6 l / 100 km) a menší nádrž (30 l), než Panda 2WD (35 l). Zavazadlový prostor se zmenšil jen nepatrně (200 l v základním uspořádání s nedělenou zadní řadou sedadel).                   

Fiat Panda-srovnání verzí s pohonem dvou a čtyř kol
 PandaPanda 4x4 ClimbingPanda 4x4
Uspořádání motoruR4R4R4
Zdvihový objem [cm3]124212421242
Výkon [kW při ot./min]44 / 500044 / 500044 / 5000
Točivý moment [Nm při ot./min]102 / 2500 102 / 2500 102 / 2500
Zrychlení 0 - 100 km/h [s]142020
Nejvyšší rychlost [km/h]155145145
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,66,66,6

Fiat Panda-srovnání verzí s pohonem dvou a čtyř kol
RozměryPandaPanda 4x4 ClimbingPanda 4x4
Délka [mm]353835743538
Šířka [mm]157816051578
Výška [mm]15401632*1590
Rozvor [mm]229923052305
Rozchod vpředu [mm]136613661366
Rozchod vzadu [mm]135713581358
Objem nádrže [l]353030
Pohotovostní hmotnost [kg]860980965
Zavazadlový prostor
Základní objem [l]206200 (230)**200
Maximální objem po střechu při sklop. sed. [l]775855 (780)855

*=se střešními lištami
**=údaje v závorkách pro dělené sedadlo, v základní poloze posunuto zcela vpřed

Spolupracujeme s TipCars.com
Grenfell Tower může mít brzy pokračování, protipožárními testy neprošlo 60 budov Grenfell Tower může mít brzy pokračování, protipožárními testy neprošlo 60 budov

Protipožárním testům v Anglii dosud nevyhovělo 60…

Britové evakuovali vyhlídkové kolo London Eye kvůli nálezu nevybuchlé bomby z války Britové evakuovali vyhlídkové kolo London Eye kvůli nálezu nevybuchlé bomby z války

Vyhlídkové kolo London Eye bylo dnes krátce evakuováno…

Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci

Končící aerosalon v Paříži se nesl především v duchu…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

 




Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání

Nikdo nevěřil, že hranaté auto jménem Gingo z Ženevy 2003…

Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic

Druhá generace Pandy nekončí, stává se levnější…

 



 
The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Včera

Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná americké trucky. Cisternový náklaďák však nevznikl ze žádného peterbiltu nebo kenworthu, nýbrž z Tatry 815.




Blesk.cz

Účtenkovou loterii chce hrát jen 15 % Čechů. Auto je nezajímá, chtějí peníze

Účtenkovou loterii chce hrát jen 15 % Čechů. Auto je…

Ministerstvo financí se chystá spustit účtenkovou loterii, od které si slibuje, že se více lidí bude dožadovat…

Před rokem Británie vyšlápla z EU. Rozvod je pomalý, říkají politici

Před rokem Británie vyšlápla z EU. Rozvod je pomalý,…

Přesně před rokem Britové v referendu rozhodli o odchodu z Evropské unie. Od té doby má za sebou Velká Británie…

 

iSport.cz

Ngadeu s Kamerunem na Poháru FIFA končí. Postupují Německo a Chile

Ngadeu s Kamerunem na Poháru FIFA končí. Postupují…

Fotbalisté Německa a Chile postoupili na Poháru FIFA do semifinále. Němci vyhráli skupinu B po vítězství 3:1 nad…

SESTŘIH: Skvělá Kvitová! Otočila finále v Birminghamu a slaví titul

SESTŘIH: Skvělá Kvitová! Otočila finále v…

Petra Kvitová při druhém turnajovém startu po zranění ruky získala titul na trávě v Birminghamu. Sedmá nasazená…

 

Reflex.cz

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik řekne jako první magické slůvko na č?

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik…

Nezaujatý pozorovatel naší politické scény si už dávno musel položit otázku, který politik překročí magickou…

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový trůn ženě?

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový…

Třiaosmdesátiletý japonský císař Akihito na konci příštího roku ze zdravotních důvodů odstoupí ze své funkce.…