Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda Jolly: Slunci vstříc

Ladislav Čermák
Diskuze (7)
Koncept zcela otevřené Pandy představilo Centro Stile Fiat

Malý Fiat, zcela zbavený nejen střechy, ale i pevných bočnic - to už tu v minulosti párkrát bylo. Jednou z nejslavnějších a sběratelsky nejvyhledávanějších jsou fiátky s přídomkem Jolly, vyráběné od roku 1956 do konce 60. let minulého století. Na základě tehdejších typů 500, 500 Giardiniera, 600 a 600 Multipla vyráběl tehdy nezávislý italský karosář Ghia letní verze Jolly, u nichž se nepočítalo se špatným počasím. Pevná kovová střecha totiž vzala za své a bočnice nahradilo jen jakési zábradlíčko. Před příliš prudkým sluncem chránila posádku plátěná markýzka. První byla Multipla Jolly z roku 1956, ostatní modifikace následovaly krátce poté. Fiat 500 Jolly se v letech 1958 - 1961 dovážel dokonce i do USA, kde se na krátkou dobu stal velmi módním golfovým vozíkem a přes jeho nemalou cenu si jej koupil mj. Yul Brynner či Aristoteles Onassis.

Fiat Panda Jolly

vznikla jako designérské cvičení ve vývojovém středisku Centro Stile Fiat v roce 50. výročí vzniku původního Fiatu 600 Multipla Jolly. Jedná se již o druhý model toho jména - tím prvním byla akční verze staré Pandy, vyráběná koncem devadesátých let, tedy na sklonku dlouhého života původního FIatu Panda. Jediný prototyp bez ambicí na sériovou výrobu je propracován do nejmenších detailů, včetně několika retroprvků (kola, "zábradlíčko"). Vyztužený základ poskytla sériová Panda, vršek s odstraněnou střechou a dveřmi je už dílem mladých stylistů. Za původní přístrojovou deskou se také rozehrály tvůrčí orgie - interiér toho příliš společného s originálem nemá, zcela nové sedačky působí vzdušně a navíc odolávají UV záření i namočení vodou. Vzhledem k tomu, že k zajištění byť minimální pasivní bezpečnosti by bylo třeba mnoho celků zásadně přepracovat, budeme se na jedinou krásnou vzpomínku chodit dívat zřejmě jen do muzea.

Ladislav Čermák
Diskuze (7)