Na články o Fiatu jsem logicky alergicekej. Tohle je ale jiné kafe. Jsou zde totiž fakta, která jednoznačně ukazují, co je Fiat ve skutečnosti a ne čím se jeví, jak sám sebe prezentuje, nebo dokonce - jak ho někteří místní fans neustále oslavují.
Přenos Pandy do nejhoršího závodu koncernu je hazardní rozhodnutí, Polsko představovalo onoho "vrabce" v hrsti. Ukazuje se rovněž obrovský rozdíl v úrovni pracovní síly v Polsku a v Itálii. Navíc Panda byla nejen nejvíce vyráběný typ Fiatu, ale byla i nesporně nejkvalitnější. Je to rovněž auto, které je ve své kategorii (na rozdíl od Punta a Brava) hodně vidět. Inu, kde jsou ty časy, když nás tady "wolffové" velkohubě tvrdili, jak Punto a Barvo ovládnou svoje kategorie napříč Evropou....
Jinak šokující jsou ona fakta, která ve článku jsou :
- Italové pracují 235 dní v roce (130 ne) a to ve dvousměnných provozech
- v Itálii se vyrobilo 650 tisíc aut, což je o něco víc, než na Slovensku...
- závod v Tychách je největší fabrikou Fiatu - 534 tisíc aut ročně
K tomu je třeba dodat, že se ukazuje, jak je nevýhodné být pouze "montovnou" a v případě politicko-ekonomickcýh hrátek vás nezachrání ani to, že jste lepší - to jest po všech stránkách kvalitnější a levnější.
No bude to zajímavé, pokud "účetní" donutí Italy pracovat, bude to zázrak, nicméně představa zdesetinásobení produkce továrny ze stávajících 30 tisíc na 270 až 300 tisíc je pozoruhodná a nemá nikde obdoby, pokud nepředpokládají, že ten cílový násrust bude trvat několik let.
Za úplně nejzajímavější pokládm onu nenápadnou větu, kde se hovoří, že aby byly závody v Itálii ZISKOVÉ...atd, ze které vyplývá, že na slavné italské pracující vydělávají Poláci a Brazilci. A to u žádného jiného koncernu nemá obdobu.
Nářek vypadá jinak, co kdybys třeba nějak okomentoval ta fakta, která se tady podle mně v této strohé podobě ještě neobjevila? Člověka vždycky potěší, když se někde objeví objektivní informace, co říkáš sousede? :-)
Pořád nechápu.. Když tě ten fiat tak s*e*r*e, tak proč ho pořád řešíš? Vždyť patříš mezi největší komedianty pod články fiatu. Tebe by v tom Fiatu měli zaměstnat, podle tvých rádoby chytrých příspěvků bys je určitě vytáhl z problemů.
ale na druhou stranu má pravdu,já sem sice zastánce fiatu a sám s fiatem jezdím,ale současnou politiku..už pár let jaksi nechápu a teď bych si auto od nich asi nekoupil,snad jen 159ku a mám strach že pokazej i dobrou pandu,pak to ale můžou rovnou zavřít..
Já ho neřeším, řešení vypadá jinak, doporučuji ti přečíst si, co jsem napsal. Jinak právě výše uvedená fakta ukazují, že řešení je asi kvadratura kruhu. Jinak, až tady budou články proporčně k významu automobilek a každý druhý nebude o FIATu a spol., tak se budu bavit jinde. Nakonec to většinou i dělám, rozdíl je, že když napíšu, že se mi nelíbí nový Focus, tak dneska tam už žádnou hysterickou reakci jako tady nezaznamenám. Ale když je tady každej druhej článek i Fiatu, tak co se dá dělat...FIAT má dost svých pomazaných hlav a jak píšu, uspěje-li pan "účetní", tak je génius. Bez pejeorativního významu. Jestli Lůďo víš, co to je....
Vy dva chytrolíni. Fiat právě chce převést výrobu pandy do té nejhůře výdělečné(nebylo řečeno prodělečné) továrny v Itálii, neboť v Polsku se zase bude vyrábět nové verze lancie ypsilon. a teď to zhrneme: v Polsku to bude nadále výdělečná továrna a z té italské udělají též velice výdělečnou, protože jak už bylo řečeno, panda je nejvíce oblíbeným vozem ve své kategorii v Evropě. A mimo jiné největší továrna fiatu je v Brazílii, chtělo by to důkladněji číst články
jenže když bude kvalita výroby špatná tak se rázem z oblíbené pandy stane okrajové auto které se občas prodá..výsledek pak může být že fiat na tom bude hůř a třeba bude muset zavřít i nějakou jinou továrnu a reputaci si zpět jen tak nezíská,nakonec je to vidět u alfy či ostatních modelů fiat,jinak mě přijde taky magorárna vyrábět Y v polsku když 90% Y se prodá v itálii..mimoto že kapacita v polsku bude trošku odlišná..počet vyrobených kusů pandy a Y sou myslím jasné
Berane, berane, myslim ze by bylo dobre si zopakovat matematiku a zakladni znalosti: rok mam 56 tydnu t.z. 56 vikendu, t.j. 112 sobot a nedele. K tomu pripocteme 8 ( slovy osm ) volnych dni a jsme na cisle 120! Chapes? Jinak samozrejmne ta produktivita tam byla hruzostrasna vyrobenych cca 30tis aut je zoufale malo a 10 ti nasobny narust si nedokazu dost dobre predstavit. Na druhou stranu si precti clanek o Skode a pevne verim, ze na system WV ( pro neznale vysvetlim vyroba dilu v cine a montaz do vozu v evrope) ze na toto FIAt nepristoupi, tak jako nechce Skoda v tomto uhnout WV, ale bohuzel casem bude muset ponevadz jim nic jineho nezbyva! :'-(
Je vidieť, že v Taliansku sa vyznáš. :-)
Len tak na okraj ešte aj talianski žiaci chodia do školy od pondelka do soboty. V pondelok poobede je väčšina obchodov v Taliansku zatvorená, ale v sobotu sa pracuje bežne do 20.00 hod. Dokonca boli požiadavky, aby vo veľkých turistických destináciach boli prevádzky a služby i v nedeľu, na čo samozrejme zaútočil Vatikán. Tak neviem prečo má taliansky robotník pracovať od pondelka do piatku. Je to linka ako každá iná.
A Fiat na systém VW určite neprejde. Ak mu EU a talianska vláda neprispeje ďalšou čiastkou na "podporu rozvoja a zamestnanosti", tak to Sergio zabalí a presunie výrobu aj do Argentíny, ak to bude účtovne vyhovovať.
Inak citujem "rok má 56 týždňov"...... Doma používate mayský, či čínsky kalendár?
Takže, kdopak si zopakuje základní znalosti?
Milane, milane, i kdyby ten rok měl těch 56 víkendů (docela by se mi to líbilo), tak na faktech, které jsem vytáhl z článku to nemění nic. Problém je taky v tom dvousměnném provozu a hlavně "flexibilitě" italských pracujících a to nejen ve fabrikách....měl jsem možnost to před dvěma lety sledovat a kolega, který řídil projekt, na který byla hlavním dodavatelem firma z Itálie (strojírenství) a to té severní, byl po půl roce na "odpis". Jediný termín nedodrželi, jedinou informaci nepodali včas, realizaci zpozdili o dva měsíce, ale na konci se blaženě usmívali, pochvylovali si perfektní spolupráci a nabízeli další... :-) Budoucnost FIATu je asi ksutečně v Brazílii, USA a Kanadě a ty Tychy je ještě budou mrzet.
Na tom co jsi napsal dale se opravdu shodneme, ze ta produktivita byla naprosto zoufala a prevodem vyroby z Tych to vidim take trochu blede hlavne to 10ti nasobne navyseni vyroby. :-( Na druhou stranu
ono vsude v evrope se velmi razantne tlaci na pilu a vyssi produktivitu vcetne nemecka takze se budou chte nechte muset prizpusobit i v italii. Jinak pokud zvladnou vyrobu alespon stejne jako u Bravo ( myslim kvalitativni ) tak nemam strach, pri srovnani s francouzkou konkurenci, Fordem a Opelem je na tom Fiat ve zpracovani o neco lepe.
Je obrovský rozdiel medzi severným a južným Talianskom
Čísla o počte pracovných dňoch a zmenách sú asi spriemerované pre celé Taliansko. Sever Talianska (Turín) sa asi moc nelíši od zvyšku Európy, ale juh Talianska - to je vraj úplne iný svet. Z viacerých zdrojov mám informácie, že robotníci sú tam ochotní pracovať len každý druhý deň (kvôli množstvu sviatkov), mať dlhé prestávky a pod. V podstate sú to roľníci, ktorí pracujú v priemyselnej fabrike. Na poli polhodina sem polhodina tam, o jeden deň viac alebo menej nehrá žiadnu rolu, ale v priemysle...
Mimochodom aj to jeden z dôvodov, prečo sa sever Talianska chce odtrhnúť od juhu - aby nedotovali leniných a skorumpovaných južanov a mafiu.
A autá z juhu patrili kvalitatívne k najhorším - presne ako v románe Kolesá od Haileyho. Keď sa robotníkom chcelo, trošku na kvalite zapracovali, a keď nie, tak mal zákazník smolu.
Re: Je obrovský rozdiel medzi severným a južným Talianskom
Přesně...My jezdíme na sever Itálie už několik na lyže a věřím tomu, že to je jedna z nejbohatších oblastí Evropy. Vše tam je krásné, nové a taky drahé samozřejmě. Už jen ty auta co tam jezdí, čehož si já všímám. Ze starých aut jen nějaké Punta I a sem tam důchodce s původní Pandou 4x4 jinak jen nové Alfy ale hlavně BMW, Audi a MB.
Navíc tam kde jezdíme my, tj. Dolomity, se místní nepovažují za Italy, ale Südtyrolany a vůbec se jim nedivím, že by se nejraději od lenochů z jihu odtrhli.
Re: Je obrovský rozdiel medzi severným a južným Talianskom
Pozeráš veľa filmov. Mafia už nieje Sicílčan na juhu Talianska. To sú len obyčajní zlodejíčkovia, ktorí sa strieľajú pre pár eur. Skutočná mafia sídli v Ríme, Turíne.....
Majú bledomodré košielky, kravaty, tmavomodré saká a sivé nohavice. Áno a máš ich možnosť stretnúť ako sa rekreujú v tých Dolomitoch. Tak ako píše Parda71.
Inak to odčlenenie Talianska to "riadi" iba politická strana - Lega Nord (Liga Severu, považovanú opozíciou za fašistickú). Je to len politická hra. Taká istá politická hra akú už dávno "hraje" Fiat s talianskou vládou., bez rozdielu, či je pri moci ľavica, či pravica.
Zajímalo by mě,jestli se u nové Pandy taky bude dělat ve 100 000 km generálka přední nápravy,která u dealera stojí 25 000 Kč.Pokud jenom změní exteriér a interiér a podvozek bude stejný,tak asi ano.
prej se bude generálkovat taky zadní náprava a celý motor :yes:
To celé ti nějaký vykutálený autorizák nacení na 250 tisíc, ty to zaplatíš a pak o tom napíšeš článek na iDnes ;-)
no myslím že na našich cestách naprosto běžné že po 100tis.km je náprava na odpis,nebo alespon částečně načatá a taky de o to co jí tam měnili,nebo co si autorizovaný servis naučtoval-jak ji natáhl :-!
mysliš že třeba takový spark je na tom lepe ??? navíc si myslím že na tom mělo vliv i to že tam měla litaky+větší kola-tj.nižší profil pneu ;-) ale to je muj názor...
Nojo, my máme na pandě z roku 2003 najeto 150 tis. po městě i cestou necestou a přední náprava drží, stejně jako původní výfuk. U té přední nápravy stačilo vyměnít ťukající tyčky stabilizátoru ca 600.-Kč/kus a na výfuku sloupnout vnější drnčící obalový plech - to bylo zadarmo. Vím, že když s tím někdo přijede do značkového servisu, obzvláště ženská, tak jí tu nápravu rádi celou zgenerálkujpu a výfuk vymění za nemalé peníze. Doufám, že příští panda bude stejně jednoduchá a praktická - ideální auto na pojížďky a že ti italové nepo.s.e.r.o.u. ;-)
Současná generace Pandy se hodně povedla. Design hezký a nestárnoucí, solidní vnitřní prostor, cena, spolehlivost. Žádné excesy jako třeba metr dlouhá přední světla protažená až pod okno.
Osobně si myslím, že Pandu nelze vylepšit, nová generace asi hezčí a lepší nebude. Je jisté pouze jedno - bude mít vyšší, delší a rovnější předek a bude víc vážit...
Taky přesun do Itálie není dobrý krokem. Poláci ukázali, že umí vyrábět kvalitně už od dob Seicenta, Panda to jen potvrdila. Tyto Fiaty se taky staly díky výrobě v Polsku tak trochu polským národním autem. Dát jim Ypsilon je nesmysl, to auto není praktické ani hezké a bude drahé - nebude se dobře prodávat, Fiat přijde o polské zákazníky.