Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat přesune výrobu nové generace Pandy do Itálie

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Italská automobilka Fiat se rozhodla investovat 700 milionů eur (zhruba 17,7 miliardy Kč) do své továrny u Neapole a přesunout do ní výrobu nové generace modelu Panda z Polska. Oznámila to dnes firma.

Italská automobilka Fiat je rozhodnuta prosadit dříve avizovaný záměr, podle něhož bude nový model svého úspěšného vozu Panda vyrábět blízko Neapole, nikoli v Polsku. Rozhodnutí padlo navzdory tomu, že změnu výrobního místa si přeje méně italských zaměstnanců, než management předpokládal.

Panda je v kategorii malých osobních vozů nejprodávanějším autem v Evropě. Fiat plán přesun výroby nastínil v polovině června a krátce nato nechal o záměru hlasovat dělníky v italském závodě. Pro výrobu nového vozu Panda v Itálii se ale vyslovilo jen asi 62 procent zaměstnanců, firma přitom počítala s větší podporou záměru.

Rozhodnutí o změně místa výroby vozu Panda by podle agentury Reuters mohlo mít mnohem vážnější dopady, než se může na první pohled zdát. V sázce je změna zastaralého systému práce a s tím související šance na zvýšení konkurenční schopnosti italského průmyslu. Fiat je největší průmyslovou skupinou v Itálii, výroba automobilů je její největší součástí. Automobilka Fiat je pátá největší v Evropě podle podílu na trhu.

Management již absolvoval jednání se zástupci čtyř odborových svazů, a to FIM, UILM, FISMIC a UGL. Ty návrh Fiatu schválily v červnu a souhlasí i s navrhovanou úpravou pracovních podmínek. Jejím cílem je zvýšit v továrně Pomigliano objem výroby.

Plán například počítá s omezením stávek a některých zaměstnaneckých výhod. To je i hlavní důvod, proč se proti němu staví odborový svaz Fiom. Národní koordinátor svazu Enzo Masini ale proti rozhodnutí firmy nakonec nic nenamítá. "Ať to prosadí," řekl. Pokud ale nové pracovní podmínky budou znamenat ohrožení práv zaměstnanců, pak odborový svaz podle Masiniho zváží právní kroky.

"Na konci (včerejšího) jednání bylo dohodnuto, že budeme realizovat plán, na kterém jsme se 15. června dohodli se zástupci odborových svazů FIM, UILM, FISMIC a UGL a který počítá s výrobou příštího modelu Panda v závodě Pomigliano d'Arco," uvedl Fiat. Vláda pravého středu premiéra Silvia Berlusconiho oznámení automobilky vítá.

"Všichni ti, kdo prorokují nezdar a dnes a denně sázejí na to, že naše země bude mít ještě větší problémy, jsou znovu poraženi převahou pozitivní energie (italské) společnosti. Dokonce víc, než jejími institucemi," uvedl ministr práce Maurizio Sacconi.

Šéfem Fiatu je italsko-kanadský manažer Sergio Marchionne, který ve firmě uskutečnil jednu z nejúspěšnějších totálních přeměn podniku. Marchionne řekl, že nadešel čas na velké kolektivní úsilí, jehož cílem je zlepšit obecné dobro. Původně přitom požadoval, aby odboráři záměr firmy podpořili jednohlasně.

Fiat kvůli globální ekonomické recesi zmrazil od října 2008 veškeré investice do vývoje, ale tento stav trval jen do konce loňského roku. Měl však za následek zpoždění oficiálních premiér několika modelů, včetně nástupce Pandy. Dle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho budou investice postupně obnovovány do původně plánované výše 4,5 miliardy eur během letošního roku. Před dvěma lety přitom italský koncern utratil takřka 5 miliard, loni ovšem omezil výdaje na vývoj o 32 % na necelé 3,4 miliardy.

Plánovaná investice Fiatu je součástí širšího plánu, v jehož rámci chce firma do roku 2011 v celém světě investovat kolem osmi miliard eur (asi 203 miliard Kč). Investice do italského závodu by měla zvýšit počet pracovních příležitostí a přispět k růstu italské ekonomiky. Ten zaostává za růstem v ostatních vyspělých zemích.

Továrna u Neapole zaměstnává kolem 5000 lidí a loni se tam vyrobilo asi 30.000 aut. V minulosti se v tomto závodě často stávkovalo a Pomigliano má i nejhorší produktivitu ze všech pěti italských závodů Fiatu. Výkonnost závodu v Pomiglianu zaostává i za výkonností polského závodu, kde se vyrábí nynější model Panda. V polském závodě pracuje mírně přes 6000 lidí, kteří vyrobí kolem 600.000 aut ročně.

Výroba nové generace Pandy by podle současných plánů měla začít ve druhé polovině příštího roku. Mimo jiné se očekává, že výroba přispěje ke zvýšení celkové produkce továrny až na 300.000 vozů ročně.

Automobilka Fiat v prvním čtvrtletí snížila čistou ztrátu na 25 milionů eur ze 410 milionů před rokem. Firma v loňském roce vytvořila alianci s americkým výrobcem automobilů Chrysler. V současnosti vlastní Fiat v americkém podniku pětinový podíl a ovládá rovněž jeho vedení.

Aktuální generace Fiatu Panda se vyrábí v polských Tychách od roku 2003. V roce 2004 získal automobil titul Car of the Year.

Míra nezaměstnanosti v Itálii v květnu činila 8,7 procenta, což je pod průměrem Evropské unie i eurozóny. Čísla ale zkresluje fakt, že podíl pracujících Italů na celkové populaci je nižší než například v Německu či ve Francii. V oblasti kolem Neapole je navíc bez práce mnohem víc lidí, než jsou celostátní průměry.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
12. 7. 2010 15:14
Industrializace zaostalých oblastí.....
Připadá mi, že to, co se píše v článku je zpožděné o 30 let a situováno jinam. Rušení výroby tam, kde je výroba kvalitní (Poláci jsou daleko průmyslovější národ než Neapolitáni...) a to navíc s jedíným produktem, který berou potencionální kupci vážně mně připomíná plánovité budování socializmu v rámci jak socialistického Československa tak RVHP, kdy se výroby zavedené z období mezi válkami ještě z doby kapitalizmu přesouvaly do oblastí bez tradice, odpovídající úrovně pracovní síly a absence infrastruktury. Jestli 6 tisíc Poláků vyrobí 600 tisíc aut (není-li v článku chyba!), jedná se o standardní produktivitu v Evropě, jestli 5000 Neapolitánů vyrobí 30 tisíc(!) aut - tj. 6 na hlavu ročně, má v tomto směru dneska pouze jednoho konkutrenta - VAZ. Tam 110 tisíc lidí vyrobí cca 650 tisíc aut - poměr je stejný. Přitom to není poprvé, co se snaha vyrábět auta na jihu Itálie objevila. Tuším, že to byl někdo z Japonska v 70.letech, kdo odtamtud dost rychle mazal pryč. No, konkurence může jásat, Ital prostě v létě bude tančit a v zimě odpočívat a Polákům popřejme, aby je snížení výroby v Polsku nepostihlo příliš citelně. Nakonec, je to jenom ukázka italského šovinismu, která se Fiatu rozhodně nemusí vyplatit a přitom ukazuje, proč je Fiat tam, kde je. Renault se přes veškerou rétoriku zachoval s Cliem a ostatními modely jinak, PSA rovněž.

Polské automobilky dosahují kvality svých produktů, jakou Italové nikdy nedosáhnou. Když Opel zavíral závody, na ten polský (tuším) v Tychách) nesáhl - naopak tam bude vyrábět Astru. Ten v Belgii zavřel bez zábran - produktivita práce tam byla nesrovnatelně nižší než v Polsku, s kvalitou to bylo taky horší. Přitrouble nabubřelý Ital si tohle ale nepřipustí, nebudu se divit, když za dva tři roky budeme zase poslouchat turínské kvílení, až kvalita Pand začne povážlivě klesat a bude plnit diskuzní fóra nejen motoristických fór.