To je dobrý, byť očekávaná zpráva.
Jen tak dál. Diesely ještě bohužel nejsou mrtví a ať se mi to líbí a nebo ne, kdo dnes nemá v managerské limuzíně diesel, jako by nebyl. Takže jo, je to tak v pořádku. Pod přímým a jediným vlivem Fiatu se může motorárna dále rozvíjet... Je kam..
Fiat a jeho JTD patřily vždy k tomu nejlepšímu na trhu. O VM Motori se to až tak říci nedá.
No hlavně aby je měly kam dát. Ghibli s QP to samo neutáhne ;-)
Možná že to nevíš, ale VM Motori také prodává licence - postaví motor a potom ho sakumprásk prodá .........
Korejský Chevrolet, i Hyundai ale i řada dalších používá tyto licenční motory. Kdyby měli vyžít z pouhých 90 000 motorů vyrobených ročně, to by asi nešlo.
Vím, a proto mi řekni, který z těch motorů nějak vyniká?
Poslední konkurenčně nadstandardní je snad 20let starý 2.4 a 2.5TD.
Netvrdim, že jsou špatné, ale rozhodně ničím nevybočují z šedého průměru. Stejně jako auta do kterých se povětšinou montovaly. Chevrolety, HuKi, Daewoolety a podobné...
Fiat Powertrain si dělal o třídu lepší motory.
No vždyť ano, oni jsou šikovní a loví v kalných vodách tam, kde chybí know-how dieselových motorů.
Když se podíváš na dnešní 2,0 / 2,2 / 2,5 motory korejských značek, jsou všechny odvozeny od původní licence VM Motori a již mají velice dobré parametry.
I proto jim patří všechna čest, VM Motori dělají dobrou práci.
A pokud budou mít lepší rozpočet, než měli pro korejské a čínské značky, jistě budou schopni vyrobit špičkové motory.
no, nazdar... takze spicka se pozna podle toho, ze tomu praska hlava? Lakujes marne - jezdim sluzebniho Passata, takze mam vyzkouseny, ze je to hlucny a docela zere... ale hlava na nem jeste nepraskla - a to UZ ma najeto 30 tisic! :-p
nikdo ti nevyčítá nepřesnost - to, že BMW sídlí v Mnichově, ale motory pro ně vyvinul a vyrábí Steyr v Rakousku je opravdu drobnost... diskuze s tebou nemá smysl proto, že jsem buď zaslepenej nebo placenej roztleskávač.
Pašíka jsem uváděl jako příklad, protože s ním jezdím - ale můj není. Za svoje peníze bych si takový auto nikdy nekoupil.
Praskání hlav je ale společným rysem motorů ve vozech VW i BMW... jedinou vyjímkou v Říši je Mercedes, kterej docela drží - ale zase nemá tak dobré charakteristiky.
Vysoce pravděpodobně to spolu souvisí a jediné, co se snažím říct je, že kromě hospodských tahanic je lepší mít papírově slabší motor, ale s dramaticky niřší pravděpodobností drahé závady než unikát, který sice vyhraje každý závod na semaforu... ale po 4 letch a cca 200 tis km jde do AAA, protože byl stvořen jako služební a tam se kupuje nové.
>:-[]
Motory Mercedesu jak 4válcové tak 6válcové jsou dělány i na provoz v užitkových automobilech (Vito, Viano, Sprinter).
Takže určitě vydrží víc než motory BMW, které mají momentálně nepříliš dobrou pověst, nicméně e třeba konstatovat, že dostávají hrozně nakládáno, což Mercedesy možná ne.
První common rail vyrobili v Japonsku, v roce 1994, tedy o 2 roky dříve než v Itálii. Výrobcem bylo Denso pro vozidla Isuzu. Nicméně to byla nákladní vozidla, zatímco Fiat vyráběl jako první pro nákladní vozidla.
no.. ale on ten první common rail vlastně nebyl common rail, že ne... ;-)
Používal to i Land Rover na svém motoru TD5 a mělo to blíž německému systému pupma-tryska.
Je fakt, že šlo o vysokotlaké vstřikování nafty... a už to umělo kouzla, jako je předvstřik a podobně.
Ale pořád zásobník tlaku byl oddělenej pro každou trysku... teda aspoň pokud vím.
Takhle to bylo běžně na "trhu".
Zásluha Magnetti Marelli bylo právě to společné rameno.
A nezpochybnitelná zásluha Mercedesu byla masové rozšíření... takže prvotní náklady se rychleji zaplatily.
Plácáš. Land Rover má fakticky to samé co má VW, až na to, že výrobcem byl LUCAS, ne Bosch. A tryska je dvoustupňová, ne jednostupňová jako u Bosche. S common railem to tedy nemá nic společného, leda to elektronické řízení. A navíc to začali vyrábět až ke konci roku 1997, takže to nebylo k dispozici dříve než elektronicky řízený common rail. Je to prostě EUI (německy PD.)
Takže opatrně.
Platí - první, kdo uchopil mechanický systém common rail a začal jej řídit elektronicky je Denso v Japonsku pro Hino a Isuzu a Fiat/Magneti Marelli v Evropě (následně licenci prodali značce Bosch).
Vcelku přesně to mají na wikipedii i když i tam mají řadu nepřesností.
hmm.. proc prenasime tu hadavost od politiku i sem?
Vzdyt pisu to same... a jen se ptam, jestli to, co pouzival prvni system vysokotlakeho vstrikovani (Denso) nebyl taky tenhle oddelen system... tedy nikoliv skutecne common rail.
Tusim, ze to tak ma vetsina kamionu z te doby - Volva, Scanie... ale i Detroity a CATy a tak.
Ale kamiony a tezke stroje jdou trochu mimo me, takze se nehadam.
Schvalne si precti, co jsem psal pred tim jeste jednou... a v klidu.
Mno, tak Fiat stavil na naftu a osobne si myslim, ze zase stavil zle, tak ako poslednych +/-10rokov.
Serdzo Macher povedal, ze elektromobily su pase, terazky idu Diezle. V tomto duchu ponuka naftove prditko 500ku a Bravo uz v CZ kupime jedine s naftovym motorom.
... ale naco im je dalsia firma ked maju vlastnu specializovanu na vyvoj a vyrobu motorov vsetkych moznych typov a druhov? Vari pri terajsom objeme vyroby FPT nestiha?
No pokial si dobre pamatam tak FPT robi pre koncern Fiat kde spada aj Iveco vsetky druhy motorov od najmensich az po najvacsie. Rozny pocet valcov, objem aj sposob vyuzitia od osob.aut az po povedzme Quadtrac Case. Tak preto sa zamyslam nad tym naco este dalsia fabrika.
no, je to složitější.. a nevím, jestli tady mám zabíhat do podrobností.
Primárně - úplně původně bylo VM Motori Itaslko - Kanadskou firmou = má zázemí a výrobní kapacity v Americe, což je výhodné.
Kromě toho je vlastníkem některých speifických řešení - jako třeba stavebnicové koncepce, kdy ckaždý válec je samostatný včetně hlavy = usnadňuje to stavbu atypických motorů, jako jsou dvouválce.. tříválce... ale i opačně víceválce.
V neposlední řasě pokrývá mnohem širší spektrum, než jen automobily... VM Motori fungují od elektrocenrál (např vzduchem chlazený dvouválec... jen 25kW, ale užpři 2300 otáčkách...) ... až po relativně velké lodě (např vodou chlazený řadový šestiválec 4,1 s výkenm 257kW... a mamutím momentem 700Nm...).
Takže rozhodně si mají co předat - a dohromad budou mnohem silnější.
Fiat to dělá dobře... jako skupina je progresivmní a slušně vydělává - především stabilně.
Nesmíš se nechat nachytat na články v podobných plátcích, jako je tento, kde se dozvíš, že Fiat asi zavřou, protože na jednom vyrobeném autě vydělává méně než momentálně protěžované fau vé...
Pro Fiat je výroba osobních aut víceméně přidružená výroba. Ano, mají hodně omezenou nabídku... ale to co prodávají, jsou dobrá auta.
I to Bravo, které se na trhu neprosadilo, je po všech stránkách dobré auto... jen mělo slabší marketing. ;-)
v USA už VM dízle montujú do prvých modelov RAM a Jeep Grand Cherokee a fiatovský van sa začína predávať pod značkou Dodge (predtým to boli Sprintery od mercu). Pokiaľ sa dízle dobre zavedú, fiat ich nebude stíhať vyrábať, takže dobre vie čo robí. Niekomu to v tom fiate myslí pekne dopredu. :yes:
Trojliter od VM mal uz minuly Jeep GC a aj napriek 5-kvaltovemu automatu to jazdilo o 1,5-2l uspornejsie ako vtedajsie ML 320CDI (to pisem ako majitel par MB). V aktualnej generacii Grand Cheera je to vdaka 8-kvaltu este lepsie. Mal som k dispozicii auto len v najzakladnejsej verzii bez mnozstva elektronickych hraciek, ale to je vedlajsie. Motor mal prijemny zvuk a vdaka vybornej prevodovke to bola prijemna jazda. Slovami dalsieho clena partie (majitel dieseloveho Touarega 3,0V6): "So zaviazanymi ocami by som to podla zvuku a tahu nerozoznal...."