Frankfurt živě: Fiat Punto – První dojmy
Na vysoce elegantní karoserii, mnohými přezdívané „baby maserati“, nebylo moc co měnit. Tak vyvážený a působivý objekt totiž většina konkurentů dodnes nedokázala nabídnout. Přesto však bylo třeba předejít okoukání stylisticky čisté přídě a proto se, jak je u subkompaktních fiatů už tradicí, přistoupilo v polovině modelového života k faceliftu, který zcela změnil tvář vozu.
První pohled do nově rozčleněné přídě přinesl spíše rozpaky. Fiat není škodovka, aby neustále jen „zlepšoval dokonalé“, a proto se, místo další cizelace křišťálově čistých křivek, přistoupilo k jejich poupravení směrem k nové firemní identitě, reprezentované příčnou chromovanou lamelou na přídi ve stylu slavných fiatů z padesátých let 20. století. Na první pohled tak nové punto vypadá jako do všech stran natažená „pětistovka“, až ten druhý zjistí, že základní tvary jsou vlastně skoro stejné. Asi nejkontroverznější změnou je přidaný plastový pás, který má zřejmě chránit nejen auto před drobnými oděrkami, ale i zamaskovat zlepšenou ochranu chodců a přípravu na plnění amerických bezpečnostních norem (Fiat chystá prostřednictvím získaného Chrysleru expanzi malých modelů do USA). Celková délka totiž narostla o 3 centimetry a je zřejmé, že to má na svědomí právě vyměkčený přední nárazník, připravený plnit přísnější crash testy, který by původní, čisté tvary zřejmě pokazil. Mlhovky se posunuly blíž ke středu a přidaly funkci corner, nové místo dostaly i blikače.
Na stánku jsou vystavena různě barevná punta, výsledný dojem je, že konečná líbivost hodně záleží na barevné kombinaci laku a přidané lišty. Kontrastnější kombinace vypadají lépe, což platí i pro upravenou záď s podobně tvarovaným přidaným plastem.
Uvnitř se také zlepšovalo – architekti si vzali k srdci výtky o tvrdých plastech a poněkud překonaných tvarech palubní desky. Tu vymysleli zcela novou a dosáhli maximálního efektu. Přesně taková totiž puntu chyběla – důsledně oblá, prostorově zvýrazněná a emotivní. Asi nejpůsobivější jsou přístroje, po sportovnu zapuštěné do chromem lemovaných tubusů. A co potěší nejvíc? Na měkčené plasty sice peníze nezbyly, ale prsty nyní kloužou aspoň po nalepených pásech luxusně vypadající perforované hmoty, imitující kůži. Přímo fantasticky působí potahy anatomických sedaček v „kovovém“ dezénu v hodně atraktivních barevných kombinacích a můžeme jen doufat, že nižší výbavy, než vystavené vrcholné „Sport“ a „Dynamic“, nebudou vedle nich působit jako diskontní zboží.
Už se moc těším na první svezení s motorem MultiAir s hydraulicky otevíranými ventily; deklarovaná zlepšení totiž vypadají více než slibně, a pokud motoráři z FPT neudělali zásadní chybu při vývoji, která by celý systém pohřbila například malou spolehlivostí či odolností, čeká na Fiat, momentálně více než dobře vedený Sergiem Marchionnem, další zářná kapitola v malých vozech. Z příprav na americký trh pak vytěží všichni, protože nově montovaný kolenní airbag se údajně stane součástí standardní výbavy všech provedení.