Fiat se nezúčastnil dnešního jednání o budoucnosti Opelu, další dva zájemci jsou ze hry
I nadále ale má Fiat zájem o převzetí problémové divize americké General Motors. Mluvčí německé vlády potvrdil, že jediným zájemcem, který nyní s vládou jedná, je Magna, Fiat se však může k jednání kdykoliv vrátit.
Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne uvedl, že požadavek vlády, aby Fiat poskytl Opelu peníze na provoz do doby, než vláda rozhodne o načasování a podmínkách překlenovacího úvěru, znamenají pro turínskou firmu zbytečné a bezdůvodné riziko. Poznamenal také, že je nesmyslné očekávat, že Fiat poskytne finanční pomoc, když se zatím nedostal ani k úplným finančním záznamům Opelu, napsala agentura AP.
Ze čtyř původních zájemců o převzetí Opelu ve hře kromě Fiatu zůstal ještě kanadsko-rakouský výrobce automobilových součástek Magna. Nabídky na vstup do Opelu podaly také finanční společnost RHJ International, jejíž součástí je investiční společnost Ripplewood Holdings, a po termínu čínská automobilka Beijing Automotive Industry Corp., obě firmy jsou ale již ze hry. Větší šance na vítězství v boji o Opel se dávají Magně, která je zjevným favoritem spolkové vlády i zemí, a navíc je prý ochotna pomoci i s řešením přechodného financování Opelu.
Dnešní jednání mezi zájemci a německou vládou se má soustředit právě na finanční pomoc pro Opel. Marchionne se již účastnil první berlínské schůzky všech zainteresovaných stran o budoucnosti Opelu, která ale skončila ve čtvrtek ráno bez výsledku. Jednání zkomplikoval nečekaný požadavek zástupců americké strany, která od Berlína požaduje dodatečnou pomoc ve výši 300 milionů eur (přes osm miliard Kč).
Převzetí evropských operací GM, včetně Opelu a britského Vauxhallu, je důležitou součástí strategie Fiatu, která počítá s vytvoření automobilky s kapacitou výroby až šest milionů vozů ročně. Fiat je nyní blízko převzetí podílu 20 procent v Chrysleru.
Fiat nezveřejnil detaily své nabídky, Marchionne ale uvedl, že by automobilka musela v případě vítězství své nabídky propustit po celé Evropě kolem 10.000 zaměstnanců. Opel má v Německu 25.000 zaměstnanců a případné propouštění je ve volebním roce pro vládu velmi citlivým tématem.
Nového investora sice musí vybrat současný majitel, tedy GM, Německo však hraje ve výběru důležitou roli. Vláda rozhodne, zda nový majitel získá státní finanční pomoc a jakým způsobem. Zatím Německo slíbilo překlenovací úvěr 1,5 miliardy eur.
Kvůli krizi GM svolala na dnešek schůzku ministrů hospodářství a průmyslu také Evropská komise.