Fiat Stilo 1,6 16V Active - solidnost především (02/2002)

Fiat Stilo 1,6 16V Active - solidnost především (02/2002)

 
 

Novinkou na trhu automobilů nižší střední třídy je Fiat Stilo. Již se prodává i u nás, takže je nejvyšší čas "podívat se mu na zoubek". Nový Fiat nahrazuje řadu Bravo/Brava a má nyní pro obě karosářské varianty (3D a 5D) stejný název - Stilo. Pro test jsme si vybrali nejdříve sportovně vyhlížející variantu se třemi dveřmi a během měsíce se nám do rukou dostane i verze...

Novinkou na trhu automobilů nižší střední třídy je Fiat Stilo. Již se prodává i u nás, takže je nejvyšší čas "podívat se mu na zoubek". Nový Fiat nahrazuje řadu Bravo/Brava a má nyní pro obě karosářské varianty (3D a 5D) stejný název - Stilo. Pro test jsme si vybrali nejdříve sportovně vyhlížející variantu se třemi dveřmi a během měsíce se nám do rukou dostane i verze pětidveřová.

Model Stilo je jedním z prvních vozů značky Fiat, který by se rád svou kvalitou zpracování pustil do přímého souboje s nejkvalitnějšími vozy své třídy. Proto byl také použit zcela nový název, protože Fiat chce zahájit právě Stilem novou éru vysoce kvalitních a dobře vybavených vozů. Již letmý pohled na tento vůz naznačuje, že nižší kvalita zpracování "odešla" spolu s řadou Bravo/Brava. Zvenku je zřetelné kvalitní slícování karosářských dílůinteriér je vystavěn na materiálech, za které by se nemusel stydět ani vůz o třídu výše. Zdá se, že Stilo nasadilo pomyslnou laťku kvality hodně vysoko.

Druhým nepřehlédnutelným argumentem pro zájemce o Stilo je jeho standardní výbava, která obsahuje prvky u konkurence dosud nevídané. Příkladem je rozsáhlá sériová bezpečnostní výbava zahrnující například: 6 airbagů (2x přední, 2x boční, 2x hlavové), dále ABS+EBD (dělič brzdného účinku), systém podpory brždění a protiprokluzový systém. Bezpečnostní výbavu je možné dále rozšířit o ESP (elektronický stabilizační systém) za snesitelnou částku dvaceti tisíc korun. Mimochodem ve verzích 1,8, 2,4 a 1,9JTD 115k je ESP standardem (!) Ani další sériová výbava není k zahození: mlhovky, elektrický posilovač řízení Dualdrive, centrální zamykání se systémem Dead-lock, elektrické ovládání oken vpředu s pojistkou proti přivření, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, rádio a dělená zadní sedadla.

Interiéru vévodí mohutná přístrojová deska, která je z větší části vyrobena z velmi kvalitního pogumovaného plastu. Velmi dobrý tvar má také tříramenný volant s dostatečně silným věncem. Elektrický posilovač řízení Dualdrive však má příliš silný účinek a řidiči neponechává dostatečný kontakt s vozovkou. Jako úplně zbytečná se v tomto případě zdá funkce "City", která účinek posilovače ještě zvýší.

Řazení je slabší stránkou Stila. Jde poněkud ztuha a dráhy poměrně dlouhé řadící páky nejsou zcela přesné.

Přední sedadla mají dobré boční vedení a potěší též délka opěradla, která výrazně přesahuje ramena. Posez je však trochu vyšší, což příliš nekoresponduje se sportovním vzhledem třídveřové verze. Místo vzadu je dostatečné pro dvě dospělé osoby, a to jak pro nohy, tak i pro hlavy cestujících. I zde se maximálně hledí na bezpěčnost a tak na zadních sedadlech nechybí 3x tříbodový pás a 3x opěrka hlavy. Zavazadlový prostor o objemu 305 litrů není rekordmanem své třídy, ale pro běžné nároky postačí (5D verze má základní objem zav. prostoru 335 l, rozšířitelný posuvem zadních sedadel až na 410 litrů). Sklopením dělených sedadel dojde samozřejmě k jeho dalšímu zvětšení. Když už se bavíme o zavazadlovém prostoru, všimněte si krásných "prostorových" zadních světel Stila 3D.

Šestnáctistovkao výkonu 76 kW dokázala testované Stilo slušně rozhýbat, ale bylo nutné použít vysokých otáček, protože v nízkých a středních otáčkách (do 4000 otáček), motor nejevil příliš chuti do práce. Zato vyšší otáčky jsou doménou tohoto motoru a umožňují velmi svižnou jízdu. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládá Stilo 1,6 3D za 10,5 s a nejvyšší rychlost je 185 km/h. Průměrné normované spotřeby 7,3 l/100 km se nám dosáhnout nepodařilo, naopak spotřeba byla během testu skoro o dva litry vyšší. Nebyla to však zřejmě až tak chyba motoru, ale především vyšší podíl jízdy ve městě a časté využívání vyšších otáček motoru. Chod motoru je kultivovaný a do středních otáček i dobře odhlučněný. Ve vyšších otáčkách je však pronikání hluku do interiéru již vyšší.

Podvozek má vpředu vzpěry McPherson, vzadu jsou vlečená ramena. Všechna kola jsou osazena kotoučovými brzdami, doplněnými o ABS a EBD (dělič brzdného účinku), řidiči pomáhají i protiprokluzové systémy ASR a MSR, ale také brzdový asistent, reagující nejen na sílu, vyvinutou na pedál, ale i na rychlost sešlápnutí. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, jak při běžné jízdě (přiměřeně tuhé odpružení) i při jízdě sportovní, kde je Stilo jen mírně nedotáčivé a jízdní vlastnosti předvídatelné. Jen pro zajímavost - podvozek není shodný s tím, co je použit v Alfě 147. Také karosérie je příkladně tuhá. Na nerovnostech nedochází k jejímu kroucení, což má příznivý vliv na jízdní vlastnosti i minimum pazvuků v interiéru.

Fiat Stilo 1,6 16V Active s bohatou základní výbavou stojí 444.000 korun a s několika prvky nadstandardní výbavy se cena testovaného kusu vyhoupla na 461.000 Kč.

Koncern Fiat se rozhodl jít cestou vysoké kvality zpracování a vybavenosti svých nových produktů, což by mohlo díky o něco vyšší základní ceně překvapit dosavadní příznivce značky, ale zcela jistě tato strategie získá zákazníky nové.

Uvidíme jaký bude prodejní úspěch Stila v porovnání s etalony třídy: VW Golf, Opel Astra, Ford Focus či Peugeot 307. To se po čase dočtete v našich pravidelných analýzách prodeje nových vozů v ČR.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 444 000 Kč Cena v testované výbavě: 461 000 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy, ABS + EBD, brake assist, ASR + MSR, mlhovky, elektronický posilovač řízení Dualdrive, centrální zamykání se systémem Dead-lock, elektrické ovládání oken vpředu s pojistkou proti přivření, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dělená zadní sedadla, rádio 4x 35W

Výbava testovaného vozu:základní + Rádio s CD přehrávačem (+4.000,- Kč), volant a rukojeť řadící páky potažená kůží (+5.000,- Kč), metalický lak (+8.000,- Kč)

Tusk: Naše jednota je v zájmu Británie. Její návrh jednání ale rázně odmítl Tusk: Naše jednota je v zájmu Británie. Její návrh jednání ale rázně odmítl

Předseda Evropské rady Donald Tusk opět zdůraznil, že…

Před 210 lety začala budovat slávu Becherovka. Dnes vyrábí 10 milionů lahví ročně Před 210 lety začala budovat slávu Becherovka. Dnes vyrábí 10 milionů lahví ročně

Již 210 let se objevuje na trhu nejznámější český bylinný…

Schäuble: Británie nesmí mít žádné výhody, nic není zadarmo Schäuble: Británie nesmí mít žádné výhody, nic není zadarmo

Británie musí pochopit, že nemůže mít po odchodu z…

V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 76 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 5.7 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 1002
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1100 / 430
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4182
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1514
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

 




Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup

Fiatem tam, autobusem zpět. Takovým vtipům měl učinit…

Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku

Brazilská filiálka automobilky Fiat představila pro…

 



 
Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dnes 08:00

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Povodněmi dál hrozí Opava, Odra a Bečva. Další řeky se už zklidnily

Povodněmi dál hrozí Opava, Odra a Bečva. Další řeky…

Na řece Opavě v Držkovicích stále platí třetí stupeň povodňové aktivity, tedy stav ohrožení, na Odře v Ostravě…

 

iSport.cz

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton vede v sérii 2:0

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton…

Hokejisté St. Louis porazili v pátečním utkání play off NHL Nashville 3:2 a vyrovnali stav série druhého kola na…

Rada slavil na tribuně: Mourinho má odřený kolena, mě hned vykážou

Rada slavil na tribuně: Mourinho má odřený kolena,…

Strach o další překvapivou ztrátu vystřídala euforie. Trenér Sparty Petr Rada si vítězný gól v Příbrami na 2:1 z…

 

Reflex.cz

Soudkyně Ivanka a oběšený mluvčí. Podívejte se na Trumpových 100 dní v čele USA očima Simpsonových

Soudkyně Ivanka a oběšený mluvčí. Podívejte se na…

V sobotu 29. dubna končí prezidentovi USA stodenní doba hájení. A servítky si vůči němu nebere ani žlutá rodinka…

Politici a svět jejich narcistní bubliny. Proč v tom žijí a chtějí žít?

Politici a svět jejich narcistní bubliny. Proč v tom…

Jsou politici skutečně narcisté a žijí ve své vlastní bublině, která je v jejich postojích utvrzuje? Na toto…