Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 JTD/115k -

Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 JTD/115k - "kombík" po italsku (05/2003)

 
 

Krátce po testu jsme měli možnost vyzkoušet si Fiat Stilo Multi Wagon s motorem 1.9 JTD/115k (85 kW) ve výbavě Dynamic. Vzhledem k srovnatelným rozměrům, výbavám a výkonovým charakteristikám motorů lze oba vozy považovat asi za největší konkurenty v dané třídě na českém trhu. Zbývá tak zodpovědět otázky, jaký na nás Fiat udělal dojem a jak je na tom ve srovnání...

Krátce po testu Peugeotu 307 SW 2.0 HDI/110k jsme měli možnost vyzkoušet si Fiat Stilo Multi Wagon s motorem 1.9 JTD/115k (85 kW) ve výbavě Dynamic. Vzhledem k srovnatelným rozměrům, výbavám a výkonovým charakteristikám motorů lze oba vozy považovat asi za největší konkurenty v dané třídě na českém trhu. Zbývá tak zodpovědět otázky, jaký na nás Fiat udělal dojem a jak je na tom ve srovnání s "esvéčkem" od Peugeotu?

Stilo Multi Wagon působí opticky jako rozměrné a robustní auto, které má oproti "krátkému" pětidveřovému Stilu prodloužený zadní převis o 263 mm. Celkově je tak tento kombík dlouhý 4516 mm, rozvor náprav 2600 mm však zůstal zachován. Designérsky se "kombík" od kratšího sourozence odlišuje protaženou a pozměněnou zadní částí a podélnými lištami střešního nosiče. Při srovnání s francouzským konkurentem je Stilo Multi Wagon o 97 mm delší, ale má o 108 mm kratší rozvor. Italský vůz má tak výrazně delší převisy vpředu i vzadu. Rozdíl v šířce obou vozů je pouhý milimetr, Stilo je ovšem o 26 mm vyšší. Fiat nabízí v základním provedení zavazadlový prostor o objemu 510 litrů, který lze zvětšit sklopením dělených zadních sedadel na 1480 litrů. Manipulaci s nákladem při nakládání a vykládání usnadňuje nízko položená nakládací hrana a celkový tvar zadního nárazníku. Z uživatelského hlediska lze považovat za praktické i samostatně otevíratelné okno (za příplatek 6.000 Kč) a rozměrné madlo pro otevírání na pátých dveří.

Po usazení ve voze jsme ocenili dobré boční vedení předních sedadel a dostatečný prostor na předních místech. Sedadlo řidiče je posazeno poněkud výše, je tak zajištěn, i díky velkému prosklení, lepší výhled z vozu. Výškové nastavení sedadla řidiče není vyřešeno nejlépe, když se nastavuje pouze sklápěním sedáku a ne pohybem celého sedadla. Přitom dochází ke změně polohy těla vzhledem k opěradlu, což v některých polohách způsobí nevhodnou polohu těla vůči bočnímu vedení u opěradla. Velmi dobrý prostor pro nohy a hlavu pak nabízejí zadní sedadla, která měla u testovaného vozu posuvné sedáky (podle poměru dělení sedadel 1/3:2/3) se sklopnými opěradly. Posuvná zadní sedadla jsou ovšem dodávána jako mimořádná výbava za 10 tisíc korun a nelze je vyjmout jako u Peugeotu, stejně tak neexistuje možnost instalace třetí řady sedadel. Při přepravě dlouhých předmětů najde své uplatnění funkce sklápění opěradla u sedadla spolujezdce vpředu (bohužel však opět za přípatek - 2500 Kč). Vedle toho lze ve voze nalézt několik praktických odkládacích prostorů.

Uvnitř vozu působí již na první pohled impozantně mohutná palubní deska z kvalitních a na dotyk příjemných materiálů. Ovladače jsou soustředěny převážně na středové konzoli, jsou přehledné a z místa řidiče dobře dostupné. Na středové konzoli je umístěno také rádio, v našem případě s CD a MP3-přehrávačem, a displej klimatizace. LCD displej nalezneme také na přístrojovém panelu, kde plní funkci multifunkčního informačního displeje a informuje o hodnotách z palubní počítače a některých parametrech vozu. Zajímavě řešený je design volantu, který díky silnému věnci dobře padne do rukou a ve spojení s kvalitním elektrickým posilovačem umožňuje příjemné ovládání vozu. U posilovače lze navíc volit režim CITY (zvýšený účinek), který se hodí pro jízdu v městském provozu a při manévrování například během parkování.

Po nastartování studeného turbodieselu 1,9 JTD nás překvapily jeho vibrace, které jsou přenášeny do interiéru. K našemu překvapení se tyto vibrace výrazně nesnížily ani po prohřátí motoru. Obdobně je na tom i odhlučnění interiéru, kdy hluk od motoru je vnímatelný v celém provozním rozsahu jeho otáček. V těchto ohledech tak můžeme italským technikům ledacos vytknout, což je škoda, protože to kazí dojmy celého testu jinak kvalitně navrženého vozu. Motor až na výše uvedené nedostatky v sobě ukrývá slušný výkonový potenciál, který je znát prakticky v každé jízdní situaci. Celkově tak výkonové charakteristiky motoru (115 koní neboli 85 kW a 255 Nm) dávají vozu poměrně slušné dynamické vlastnosti (maximální rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy), což je i zásluhou dobrého sladění s pětistupňovou převodovkou s relativně přesným řazením jednotlivých rychlostních stupňů. Vedle slušné dynamiky jsou to i velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost, které zlepšují náš dojem z tohoto vozu. Stilo Multi Wagon si zachovává za všech běžných režimů stabilitu a to i při rychlém průjezdu zatáčkami. Uznání si zaslouží účinné kotoučové brzdy které mají rychlý náběh maximálního brzdného účinku.

Ani v případě testu tohoto vozu se nám nepovedlo dosáhnout výrobcem udávané spotřeby. V městském provozu jsme tak dosáhli spotřeby 8,5 litrů nafty na 100 km. Lépe si Fiat počínal při jízdě mimo město v rychlostech do 100 km/h, kdy spotřeba klesla na hodnotu 5,3 l/100 km. Ovšem jakmile jsme trochu přidali na temperamentu, zvýšila se spotřeba o více než dva litry. Celkově jsme se tak dostali na průměrnou spotřebu těsně nad hodnotou 7 l/100 km.

Cena Fiatu Stilo Multi Wagon s motorem 1.9 JTD/115 k začíná na částce 514.000,- korun za verzi Actual. Lépe vybavenou verzi Active lze pořídit od 549.000,- Kč, námi testovaná verze Dynamic stojí 599.000,- Kč. Oproti Peugeotu 307 SW s motorem 2.0 HDI/110 k (cena 686.400,-) je tato cena nižší ale po doplnění některých chybějících prvků výbavy se dostaneme na prakticky stejnou cenu (posuvná zadní sedadla, elektricky ovládaná zadní okna, střešní okno). Celkově tak lze považovat ceny obou vozů s přibližně stejnou užitnou hodnotou za srovnatelné. U obou modelů je pak možné výrazně ušetřit volbou slabších verzí turbodieselů (1,9 JTD/59 kW u Fiatu, 2,0 HDI/66 kW u 307 SW). Rozhodnout se musíte sami...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 599 000 Kč Cena v testované výbavě: 650 500 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční a okenní airbagy, ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil (EBD), brzdový asistent, ESP, úchyty Isofix pro uchycení dětských sedaček, mlhové světlomety, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio s CD-přehrávačem, automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná vnitřní cirkulace vzduchu, multifunkční dálkové ovládání centrálního zamykání, imobilizér, elektrický posilovač řízení, palubní počítač s ukazatelem vnější teploty, volant nastavitelný ve dvou osách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, držáky nápojů vpředu, výdechy klimatizace vzadu, dělená zadní sedadla (1/3:2/3), přístrojový panel s jednobarevným multifunkčním LCD displejem, nastavitelná bederní opěrka u sedadla řidiče, odkládací schránka pod sedadlem řidiče, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, podélné střešní nosiče, kola z lehkých slitin a pneumatiky 205/55 R16, tmavá zadní okna a okno pátých dveří, volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+8.000,-), alarm se senzorem proti zdvihnutí (+12.000,-), elektrické ovládání zadních oken (+5.000,-), opěradlo spolujezdce sklopné do tvaru stolku (+2.500,-), posuvná zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradla (+10.000,-), rádio s přehrávačem MP3 (+6.000,-), volant potažený kůží s ovládáním rádia (+2.000,-), okno pátých dveří s nezávislým otevíráním (+6.000,-)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.6 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 1480
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1410 / -
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4516
b) šířka (mm): 1756
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1514
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 500
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 



Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup

Fiatem tam, autobusem zpět. Takovým vtipům měl učinit…

Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku

Brazilská filiálka automobilky Fiat představila pro…

 



 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek. Co to znamená pro řidiče i autoservisy.




Blesk.cz

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

Teroristé začali pálit v mešitě během modliteb: Zmasakrovali nejméně 235 lidí

Teroristé začali pálit v mešitě během modliteb:…

Páteční útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 235 lidí.…

 

iSport.cz

Velký návrat. Výborný obral Boleslav, přesto slyšel ovace: Velikej respekt!

Velký návrat. Výborný obral Boleslav, přesto slyšel…

Pět posledních let strávil trenér František Výborný na lavičce Mladé Boleslavi. Klub vytáhl z první ligy až mezi…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…

Vzkaz pro ODS a Petra Fialu: Nechte jim tu funkci!

Vzkaz pro ODS a Petra Fialu: Nechte jim tu funkci!

Zabili jste mně strejčka, tak tady máte přes držku – v duchu této logiky citované ze slavného Švejka nebyl dnes…