Fiat Stilo Multiwagon Uproad 1,9 JTD - Žádné OFF, jen UP

Fiat Stilo Multiwagon Uproad 1,9 JTD - Žádné OFF, jen UP

 
 

Multiwagon patří od roku 2002 k všestranným kombi nižší střední třídy. Od loňska se u nás nabízí i v takřka expediční verzi Uproad. Jaký tento fotogenický Fiat vlastně je?

Trvalo dlouho než se v Evropě ukázaly první SUV, které by neměly alespoň jednoduchý pohon všech kol. Přitom všichni víme, jak často se extrémní schopnosti opravdového off-roadu v praxi využívají. Pro naprostou většinu dnešních majitelů terénních automobilů je důležitý pocit bezpečí a vzhled, který je odlišuje od ostatní automobilové populace. A právě to jsou atributy, které ctí fiatův nepravý off-road.

Fiat Stilo patří k nejstarším modelům v nabídce automobilky a s letitým stylingem mnoho nezmůžou ani četné facelifty, kterými tento model v posledních letech prošel. Dobrý základ s překvapivě širokým využitím palubní elektroniky je spolu s optimálním mixem motorů právem považován za důležitý model evropské nižší střední třídy. Jeho odbytová křivka však nezadržitelně padá s blížícím se termínem příchodu nové generace.

V takové fázi života výrobku nezbývá obvykle nic jiného než se pokusit s minimálními náklady prodloužit život stávajícího modelu, bojovat s konkurencí diverzifikovanou nabídkou a přitom ještě útočit cenou. Fiat vedle pravidelné modelové péče přispěchal před dvěma lety se studií vozu zdánlivě náležejícího do segmentu SUV. Na českém trhu se Uproad začal prodávat od loňského léta.

Vizáž téměř jako off-road

Obal prodává a v případě Stila Uproad je tím největším překvapením. Důvěrně známé Stilo Multiwagon díky aplikaci plastové sady a exkluzivní zlaté metalízy prokouklo a přestože Multiwagon jezdí po světě již od roku 2002, budil pozornost kdekoliv jsme s ním zastavili.

obrázek [300 x 230] Sada šedých plastových dílů dokonale obepíná celý Multiwagon. Opticky jsou obrněny nejen lemy blatníků, ale podobný efekt mají mít také stříbrně lakované spodní části nárazníků a chromově lesklé části ochranných dílů na bočních dveřích. Šedý plast se objevil také na posledním sloupku karoserie, který je běžně zatmaven, aby utvářel jednotný pás bočních oken, nebo po posledním faceliftu vyveden v barvě karoserie. Standardní sedmnáctipalcová kola byla v našem případě nahrazena šestnáctipalcovými. Obutí bylo podobně jako podvozek s jedinou hnací nápravou ryze silniční (Contionental Premium Contact 205/55 R16).

Pohodlné svezení

obrázek [300 x 226] Jízda se Stilem Uproad zůstává navzdory novému vzhledu stejná. Pohodlné kombi má vhodně nastavené odpružení, které umožňuje přepravit bezpečně zatížení o hmotnosti až 510 kg. Chování automobilu je dobře čitelné jak při jízdě s prázdným vozem tak s plným zatížením. Řízení dává řidiči optimální zpětnou vazbu o situaci pod koly a pro slabší řidičky je připraven posilovač s režimem City, při němž je otáčení volantem při parkovacích manévrech hračkou vskutku pro každého. Pánové, kteří se budou za volantem dobrodružného Stila cítit jaksi „mocnější“, městský režim posilovače zřejmě nikdy nepoužijí, vzhledem k tomu, že i při standardním programu je otáčení volantem poměrně snadné.

Palubní pohodlí vychází především z dobrých vlastností běžného Multiwagonu. Cestující vpředu i vzadu mají dostatek místa ve všech hlavních směrech a lze říci, že v této disciplíně není Fiat ani přes svůj věk pozadu.

obrázek [300 x 216] Expedičnímu zaměření dobře odpovídá rozměr dvou odkládacích schránek před spolujezdcem, neboť ta horní je klimatizací ochlazovaná a lze do ní uložit např. celou 1,5 litrovou PET láhev. Materiály použité v interiérech Stila vždy patřily k nejlepším ve třídě, horší je to již s jejich zpracováním. Pozastavili jsme se nad slícováním víka jedné z poliček před spolujezdcem i nad kontrastem mezi kvalitou takřka luxusního materiálu přístrojové desky a lacině vyhlížejícím plastem použitým na dveřních klikách. S nimi velmi často přijdete do styku a proto tento nedostatek nelze snadno přehlédnout.

Velký a dobře přístupný

obrázek [300 x 255] Zmínit musíme výborně přístupný zavazadlový prostor, který má velmi nízko položenou nákladovou hranu (550 mm nad zemí u nezatíženého vozu), rozměrné víko i nadprůměrný objem. Ten je navíc tvořen ukázkově pravidelným tvarem, který pojme mezi podběhy předmět široký až 1110 mm (!). Výška pod kryt měří 550 mm a délky u dna a krytu 1000 resp. 750 mm. Sklopením zadní se dadel (nejprve sedák vpřed a poté opěradla) vzniká zcela rovná plocha pro náklad, jejíž délka činí 1,7 m. Od hrany čelního skla ke konci zavazadlového prostoru jsme naměřili 3,1 m. Většinu tohoto rozměru lze také reálně využít díky možnosti sklápět sedadlo spolujezdce vpředu. K několika málo odlišnostem patří například zvláštní vzor potahové látky sedadel.

Objemný, úsporný a hlučný

Pohon expedičního Multiwagonu Uproad byl zajišťován známým turbodieselem 1,9 JTD (88 kW). Slabší dvouventilová verze známého agregátu 1910 cm3 je pochopitelně vybavena vstřikováním common-rail, které Fiat před lety jako jeden z prvních výrobců nabízel. Dnes již ale špičkové diesely této objemové kategorie umí více. Nejde přitom ani tak o výkon nebo točivý moment, který nám po dobu testu prakticky nikdy nescházel, jako spíše o klidnější chod. Extrémně je stav patrný po studeném startu, ale i i během jízdy se zahřátým motorem byl zvuk vznětového čtyřválce pronikavý. Vzpomínali jsme při našich jízdách na čerstvou zkušenost s velmi tichým dieselem korejského původu. Hluk italského motoru byl teprve při dálničních jízdách potlačen okolním aerodynamickým svistem, takže subjektivně nejhorší zvukové vlastnosti lze pocítit při jízdě po městě a častém stání na křižovatkách, kde si dosytosti užijete volnoběžného „nýtování“.

K silným stránkám motoru patří příznivá spotřeba paliva. Během našeho testu se na 1500 kilometrech ustálila na 6 litrech na 100 km jízdy. Většina trasy přitom vedla mimo město se 70% zatížením. Při snaze o úspornou jízdu mimo město lze docílit asi pětilitrového odběru, ve městě se údaj palubního počítače zřejmě přehoupne přes 7 litrů a mezi 6 až 7 litry spálené můžete počítat při opravdu ostré jízdě po německé dálnici.

I když na vybraných trzích je Stilo Uproad k dostání i se silnějším dieselem 1.9 16V JTD Multijet (110 kW), český zákazník se musí spokojit se slabší verzí 1.9 8V JTD Multijet (88 kW).

Uproad za 545.000,- Kč

Fiat naordinoval Stilu před několika týdny ještě jeden facelift, takže automobil na našich fotografiích si vlastně dnes již jako nový nepořídíte. Na druhou stranu změny na masce a i v interiéru jsou spíše decentní a nic zásadního se na tomto Fiatu nemění. Uproad je vítaným zpestřením nabídky rodinných kombi. Není to ale offroad! Ani automobilka sama to netrvdí.

Přistoupíte-li k němu jako ke způsobu jak se odlišit, splní vaše očekávání. Navíc to nebude ani příliš drahé! Racionálně uvažující zájemce o Multiwagon s tímto dieselem zřejmě sáhne po výbavě Family (520.000,- Kč), jenže Uproad, který je vybaven podobně (schází mu parkovací senzor za 8.000,- Kč a naopak přebývají zde standardní boční airbagy za 9.000,- Kč), příjde na 545.000,- Kč.

25 tisíc korun, to je podle nás dobrá cena za individualitu, za kterou u konkurenčních vozů podobného vzezření často platíte mnohonásobně více.

Související články

První cena vozu386.000,-Kč (1.4 16V Active)
První cena vozu s testovanou motorizací496.000,-Kč (1.9 Multijet, Active)
Základní cena testovaného vozu545.000,-Kč (1.9 Multijet, Uproad)
Cena testovaného vozu vč. příplatků584.500,-Kč (1.9 Multijet, Uproad)

Plusy:

  • originální vnější design
  • odpovídající cena
  • nízká spotřeba paliva
  • prostorný interiér
  • velký a dobře přístupný zavazadlový prostor

Minusy

  • hlučný motor při volnoběžných a nízkých otáčkách
  • kvalita některých použitých materiálů v interiéru, nedokonalé zpracování
  • nízko umístěný displej a ovládací prvky klimatizace
  • nemožnost zvolit jiný motor, jinou barvu karoserie
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Stilo Multiwagon Uproad

Cena v základní výbavě: 545 000 Kč Cena v testované výbavě: 584 500 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, ESP, kola z lehkých slitin 17“, dvoustupňové čelní airbagy s deaktivací spolujezdcova airbagu, boční airbagy, mlhovky, rádio s CD + 6 repro a ovládání na volantu, elektricky ovládaná všechna boční okna s jednodotykovým uspořádáním, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrický posilovač řízení, centrální zamykání s DO, dvouose nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, manuální klimatizace

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 0,-), automatická dvouzónová klimatizace (+10.000,-), elektricky ovládaná zadní okna (+5.000,-), alarm (+9.000,-), parkovací asistent vzadu (+8.000,-), volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží (+5.000,-) , opěradlo spolujezdce sklopné do tvaru stolku (+ 2.500,-)

Polský prezident Duda hodlá vetovat zákon o změně soudního systému Polský prezident Duda hodlá vetovat zákon o změně soudního systému

Polský prezident Andrzej Duda se rozhodl vetovat dva…

Valentův Synot se trápí, meziročně mu klesly výnosy i zisk Valentův Synot se trápí, meziročně mu klesly výnosy i zisk

Společnost Synot Tip, která patří k nejvýznamnějším…

Důvěra v českou ekonomiku roste, zůstávají však obavy ze zvyšování cen Důvěra v českou ekonomiku roste, zůstávají však obavy ze zvyšování cen

Důvěra v českou ekonomiku v červenci vzrostla. Souhrnný…

 
Technické údaje
Motor Fiat Stilo Multiwagon Uproad
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.7 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 1480
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1410 / 510
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4516
b) šířka (mm): 1773
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1514
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 500
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Stilo Multiwagon Uproad
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup

Fiatem tam, autobusem zpět. Takovým vtipům měl učinit…

Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku

Brazilská filiálka automobilky Fiat představila pro…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po svém synovi!

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po…

Rodinná tragédie! Hvězda snímku Sám doma byla nalezena mrtvá v sobotu v hotelovém pokoji. John Heard (†72),…

Atentátník se odpálil v autě v Kábulu. Nejméně 35 mrtvých

Atentátník se odpálil v autě v Kábulu. Nejméně 35 mrtvých

Nejméně 35 mrtvých si dnes ráno v Kábulu vyžádal útok sebevražedného atentátníka. S odkazem na představitele…

 

iSport.cz

Czech Bowl se řítí na Žižkov: Ostrava chce překvapit Black Panthers

Czech Bowl se řítí na Žižkov: Ostrava chce překvapit…

Žižkov dnes zaplaví v Česku stále rostoucí komunita amerického fotbalu, aby na hřiště Viktorie oslavila Czech…

Opustí Tecl nabitou Slavii? Chce hrát, zájem je z Jablonce i ciziny

Opustí Tecl nabitou Slavii? Chce hrát, zájem je z…

Chce hrát, ale ve Slavii to asi nebude možné. Základní sestava vypadá nepravděpodobně, beznadějně se jeví i…

 

Reflex.cz

Jeremy Renner ve Varech: Hvězda na pravém místě

Jeremy Renner ve Varech: Hvězda na pravém místě

Jeremy Renner přijel do Varů, i když měl obě ruce v dlahách a hned bylo jasné, že je to snový host. Host, jakého…

Karibské zapadákovy: Vítejte na ostrovech Bequia, Barbuda, Canouan a souostroví Bahía

Karibské zapadákovy: Vítejte na ostrovech Bequia,…

Jsou to trochu outsideři vedle větších a skvostnějších členů karibské rodiny, ale pro ostrovní fajnšmekry mají…