Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat ve Frankfurtu 2007

Aleš Jungmann
Diskuze (2)
Fiat je dalším výrobcem, který nechce zůstat pozadu při vývoji ekologických automobilů a pro frankfurtský autosalon si připravil koncept pojmenovaný Aria, vycházející z modelu Panda.

Fiat Aria

K pohonu konceptu Panda Aria má sloužit přeplňovaný dvouválec o objemu 0,9 litru schopný spalovat benzín, ale také směs metanu (70 %) a vodíku (30 %). Nový motor má poskytovat při spalování benzínu výkon až 77 kW (105 k). Při nastavení motoru na výkon 60 kW (80 k) se mají emise CO2 pohybovat na hodnotě 69 g/km. Pro zvýšení úspory paliva je Panda Aria vybavena systémem Stop&Start, který může ušetřit až deset procent paliva.

Fiat Panda Aria je vybavena systémem, který sleduje styl jízdy řidiče, vyhodnocuje jej a může řidiči poradit jak jezdit více ekologicky a úsporně. V interiéru vozu jsou použity recyklované materiály, u některých komponentů byla snížena hmotnost a k úspoře paliva přispívají také pneumatiky Pirelli s nízkým valivým odporem.

Fiat 500

Prodej nového Fiatu 500 se rozběhl ve vybraných státech ihned po jeho premiéře a automobil, který je navržen v Itálii, se vyrábí v polských Tychách. Karoserie je dlouhá 3546 mm, široká 1627 mm, vysoká 1488 mm a vůz má rozvor náprav 2300 mm. Pětistovka stojí na mírně upraveném podvozku Fiatu Panda. Třídveřová karoserie má design vycházející z původního vozu představeného před padesáti lety, ale na rozdíl od něj se nebude jednat o nejlevnější model v nabídce, ale spíše o stylový automobil směřující mezi Pandu a Punto. Cílem Fiatu bylo zahrát na strunu emocí a nabídnout i ve velkosériově vyráběném voze mnoho možností Co je pod karoserií nového Fiatu 500?

Model, který je předurčen k tomu, aby se stal pokračovatelem kultovního minifiatu, bude zpočátku poháněn jedním ze tří motorů. I ten nejslabší čtyřválec 1.2 8v Fire (51 kW/69 k) nabídne dostatek výkonu k urychlení vozu o hmotnosti 865 kg. Oficiální údaje automobilky uvádějí akceleraci z 0 na 100 km/h za 12,9 s, nejvyšší rychlost 160 km/h a kombinovanou spotřebu paliva 5,1 l na 100 km. V nabídce je také motor 1.4 16v Fire (73,5 kW/100 k), s nímž má malý Fiat zrychlovat z 0 na 100 km/h za 10,5 s, uhánět nejvyšší rychlostí 182 km/h a spotřebovat v průměru 6,3 l paliva na 100 km. Třetí nabízenou pohonnou jednotkou je turbodiesel 1.3 16v Multijet (55 kW/75 k). S tímto motorem automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,5 s, dosáhne maximální rychlosti 165 km/h a bude mít kombinovanou spotřebu 4,2 l paliva na 100 km. Všechny tři pohonné jednotky jsou čtyřválce, splňující emisní limity Euro 4 a Fiat uvádí, že jsou navrženy tak, aby plnily i emisní limity Euro 5, které vstoupí v platnost v roce 2009.

Kola přední nápravy jsou poháněna prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky u slabšího benzinového motoru a dieselu, silnější benzinový motor spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. Pro benzinové motory je na přání k dispozici převodovka Dualogic se sekvenčním i samočinným řazením. Již notnou chvíli se mluví o příchodu přeplňovaného dvouválce se zdvihovým objemem 0,9 l, který by mohl disponovat výkonem až 70 kW (95 k) a pracovat se spotřebou výrazně nižší než v případě větších čtyřválcových jednotek, ale zatím není zcela jasné, kdy tato pohonná jednotka bude k dispozici.

Jistý je příchod sportovně laděné verze Abarth 500, která bude vybavena přeplňovaným motorem 1,4 Turbo ve dvou výkonových verzích. Slabší bude mít výkon 100 kW (136 k), silnější Abarth 500 SS (Super Sport) přijede až se 114 kW (155 k). První z nich by měl mít premiéru na nejbližším Tokyo Motor Show na podzim letošního roku.

Pětistovka má v základním provedení kola obutá do pneumatik 175/65 R14 v kombinaci s motory 1.2 8v Fire a 1.3 16v Multijet, zatímco čtrnáctistovka se bude pohybovat na pneumatikách o rozměru 185/55 R15, které budou pro druhé dva motory k dispozici ve spojení s vyššími výbavami.

Vedle okouzlujícího vzhledu a bezpečnosti láká Fiat zákazníky také na zřejmě bezkonkurenční množství až 500 tisíc různých možností uprav vzhledu exteriéru a interiéru vozu. Pětistovka může být na základě velkého množství možných úprav stejně tak jednoduchým jako elektronikou napěchovaným strojem. Budete-li chtít, můžete vybavit např. druhou generací GSM rozhraní Blue&Me nebo připojit svůj iPod. Speciálně pro pětistovku bylo vyvinuto přenosné navigační zařízení, které se po připevnění na palubní desku připojí k ovládacímu rozhraní vozu.

Fiat na nový model poskytuje záruku v délce 5 let (či 500 tisíc km), kterou zákazník získá, když využije některou nabídku na financování vozu od Fiat Group Automobiles Financial Services. Automobilka by si s novinkou ráda zopakovala obchodní úspěchy starého modelu 500, který se ve výrobě udržel 18 let. V Polsku počítají s cílovou roční kapacitou 150 tisíc vozů ročně. Projekt vznikl ve spolupráci s Fordem, který uvede na trh novou generaci modelu Ka, sdílející s pětistovkou řadu komponent.

Panda Panda Climbing

Městské vozítko nového věku, postavené díky modifikaci osvědčené konstrukce: to je recept Fiatu. A jaké je? Podle Fiatu se dá charakterizovat čtyřmi slovy: Inteligentní, praktické, pěkné a šetrné k životnímu prostředí. Pandu Pandu Climbing si za prvních několik měsíců roku 2007 již objednalo přes 26 tisíc zákazníků.

Panda Panda Climbing zdědila všechny designové prvky po modelu Panda 4x4 Climbing (kupříkladu pozměněné nárazníky). Protože je určena zejména pro městský provoz, nabízí velmi účinný posilovač řízení Dualdrive. Dále jsou ve výbavě dnes již nezbytní elektroničtí pomocníci ABS a EBD, autorádio Blaukpunt s CD mechanikou schopnou přehrát i soubory formátu MP3 či klimatizace s pylovým filtrem.

Nabízeny jsou nyní již tři karosářské verze: Panda Panda, Panda Panda Van a Panda Panda Climbing. Všechny jsou poháněny motorem o zdvihovém objemu 1,2l, schopném jízdy na benzin či methan (nádrže jsou schopny pojmout 72l methanu). Pokud by řidič chtěl využívat pouze pohon pomocí methanu, ujede v kombinovaném cyklu na plné nádrže 270 km. Díky benzinové nádrži o standardní kapacitě tak stoupl akční rádius malé Pandy na 700 km. Jízda pouze na methan znamená, že se emisní hodnoty sníží na pouhých 114 g CO2/km (dle cyklu NEDC). To by měl podle Fiatu ideální služební automobil, protože ve velkých městech se v podstatě přepravují zaměstnanci do práce a z práce pouze v intravilánu. Jízda na methan taktéž znamená téměř nulové exhalace jemných prachových částic, což je pro životní prostředí ve městech moc dobré.

Multipla Natural Power 360° Special Edition

Fiat v dnešní době působí jako nekorunovaný král automobilů na dvojitý pohon, využívající ke své jízdě benzin a methan. Multipla Natural Power 360° Special Edition je klasická Multipla...ovšem jen na první pohled. V interiéru byla přepracována tak, aby výsledná podoba byla více elegantní a působila kvalitnějším dojmem (své místo si v interiéru našla například velmi oblíbená kůže Alcantara v šedé barvě). Multipla je vynikající volba pro ty, kdo chtějí šestimístné auto, které je ale dlouhé jen něco málo přes čtyři metry. Nyní navíc přichází s velmi zajímavým a ekologičtějším systémem pohonu.

Multipla Natural Power 360° Special Edition totiž nabízí možnost jízdy nejen na klasický benzin (o pohon se v tom případě stará motor o objemu 1,6l a maximálním výkonem 76 kW), řidič může po nastartování zapojit do činnosti alternativní, metanový okruh, který vypouští do ovzduší méně CO2 a téměř žádné jemné prachové částice. V tomto režimu podává agregát nejvyšší výkon 68 kW. Methan je uchováván ve třech ocelových nádržích o objemu 164 litrů pod podlahou vozu. Sečteno a podtrženo, dojezd vozu Multipla Natural Power 360° Special Edition činí krásných 829 km (419 na methan a 410 na benzin).


Aleš Jungmann
Diskuze (2)