Fiat vede v Evropě pořadí značek v produkci emisí CO<sub>2</sub>

Fiat vede v Evropě pořadí značek v produkci emisí CO2

 

Vážený průměr emisí CO2 u nově zaregistrovaných vozů v Evropě klesl za rok o 5 g/km na 153,7 g/km.

Velmi sledovaný údaj o produkci CO2, resp. kombinované spotřebě paliva se evropským automobilkám podařilo v roce 2008 snížit, ale k limitům navrhovaným evropskými úřady má většina automobilek stále daleko.

Údaj, o kterém je řeč, představuje vážený průměr produkce CO2 u jednotlivých modelů prodaných na trhu v Evropě. Rozlišuje se tedy, zda se prodá více automobilů jednoho modelu s nižší spotřebou (menším motorem) nebo s vyšší spotřebou (větším motorem). Samotný fakt, že automobilka uvede na trh automobil s nízkými emisemi ještě nic neznamená, musí jej totiž zakoupit dostatečný počet zákazníků, aby se snížení reálně na váženém průměru projevilo.

V posledních letech vede snaha o snižování emisí k zavádění techniky, která tento údaj snižuje. Výrobci se snaží maximálně přizpůsobit režimu Evropského jízdního cyklu, který je pro určení tohoto údaje rozhodující. Zavádí se tak systémy vypínající chod motorů během stání (teoretická úspora 8 % v městském cyklu), opatření snižující valivý odpor (speciální pneumatiky, vyšší tlak), případně aerodynamický odpor (snížení světlé výšky, aerodynamické doplňky). Z hlediska spotřeby v jízdním cyklu je také účinné snížení provozních otáček motoru cestou prodloužení převodových stupňů. Norma, podle níž jsou emise zjišťovány, určuje rychlostní profil i okamžik a četnost řazení rychlostí.

V roce 2008 byl Fiat značkou s nejnižšími emisemi CO2 v Evropě. Údaj 133,7 g/km je o 3,6 g/km nižší než v roce 2007, kdy byl Fiat také nejlepší. Peugeot je se 138,1 g/km jedinou další automobilkou, která se dostane pod úroveň 140 g/km. Sesterská značka Citroen je se 142,4 g/km třetí v pořadí, následovaná Renaultem (142,7 g/km) a Toyotou (144,9 g/km).

Značky s nejnižšími váženými průměry emisí CO2
ZnačkaPrůměrné emise CO2 [g/km]
FIAT133,7
PEUGEOT138,1
CITROEN142,4
RENAULT142,7
TOYOTA144,9
FORD147,8
OPEL/VAUXHALL151,1
VOLKSWAGEN158,8
BMW160,6
MERCEDES-BENZ185,0

Emise oxidu uhličitého by měly podle Evropské komise do roku 2012 klesnout u 65 procent nových vozů v průměru na 120 gramů na kilometr. Do roku 2015 by se měl tento limit postupně rozšířit na všechny nové automobily. Dlouhodobým cílem by mělo být snížení emisí na 95 gramů na kilometr do roku 2020.

Emise CO2 jsou ekvivalentem spotřeby paliva v kombinovaném cyklu. Je to jeden z produktů spalování uhlovodíkových paliv, která u osobních automobilů dnes převažují. Hodnota je relativně snadno měřitelná, jde o jeden údaj, který výrobci navíc již řadu let uvádějí a pro zákazníka je snadno zjistitelná a porovnatelná. Skutečný přínos zlepšení životního prostředí je ale velmi diskutabilní. Problém spočívá jednak v nereálnosti Evropského jízdního cyklu, který se od skutečných podmínek velmi liší, další otázkou je skutečná rizikovost této složky spalin. Bohužel také neplatí pravidlo čím nižší emise CO2, tím nižší emise nebezpečných nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého nebo oxidů dusíku. Automobil s velmi nízkými emisemi CO2 tak může vypouštět více HC, CO a NOx, než jeho konkurent, který ale z hlediska evropské legislativy vypadá díky nižším emisím CO2 jako ekologicky šetrnější.

Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob

Nejméně 57 lidí zabil sebevražedný útočník, který se…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 
Zdroj: JATO

Štítky Fiat

 

Přidat názorDiskuse: Fiat vede v Evropě pořadí značek v…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já říkám, že byla

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já…

Zase jen remíza. Na jaře už šestá. Ano, plichta 1:1, kterou Karviná uhrála doma s Teplicemi, je už šestým…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…