Fiat vede v Evropě pořadí značek v produkci emisí CO<sub>2</sub>

Fiat vede v Evropě pořadí značek v produkci emisí CO2

 

Vážený průměr emisí CO2 u nově zaregistrovaných vozů v Evropě klesl za rok o 5 g/km na 153,7 g/km.

Velmi sledovaný údaj o produkci CO2, resp. kombinované spotřebě paliva se evropským automobilkám podařilo v roce 2008 snížit, ale k limitům navrhovaným evropskými úřady má většina automobilek stále daleko.

Údaj, o kterém je řeč, představuje vážený průměr produkce CO2 u jednotlivých modelů prodaných na trhu v Evropě. Rozlišuje se tedy, zda se prodá více automobilů jednoho modelu s nižší spotřebou (menším motorem) nebo s vyšší spotřebou (větším motorem). Samotný fakt, že automobilka uvede na trh automobil s nízkými emisemi ještě nic neznamená, musí jej totiž zakoupit dostatečný počet zákazníků, aby se snížení reálně na váženém průměru projevilo.

V posledních letech vede snaha o snižování emisí k zavádění techniky, která tento údaj snižuje. Výrobci se snaží maximálně přizpůsobit režimu Evropského jízdního cyklu, který je pro určení tohoto údaje rozhodující. Zavádí se tak systémy vypínající chod motorů během stání (teoretická úspora 8 % v městském cyklu), opatření snižující valivý odpor (speciální pneumatiky, vyšší tlak), případně aerodynamický odpor (snížení světlé výšky, aerodynamické doplňky). Z hlediska spotřeby v jízdním cyklu je také účinné snížení provozních otáček motoru cestou prodloužení převodových stupňů. Norma, podle níž jsou emise zjišťovány, určuje rychlostní profil i okamžik a četnost řazení rychlostí.

V roce 2008 byl Fiat značkou s nejnižšími emisemi CO2 v Evropě. Údaj 133,7 g/km je o 3,6 g/km nižší než v roce 2007, kdy byl Fiat také nejlepší. Peugeot je se 138,1 g/km jedinou další automobilkou, která se dostane pod úroveň 140 g/km. Sesterská značka Citroen je se 142,4 g/km třetí v pořadí, následovaná Renaultem (142,7 g/km) a Toyotou (144,9 g/km).

Značky s nejnižšími váženými průměry emisí CO2
ZnačkaPrůměrné emise CO2 [g/km]
FIAT133,7
PEUGEOT138,1
CITROEN142,4
RENAULT142,7
TOYOTA144,9
FORD147,8
OPEL/VAUXHALL151,1
VOLKSWAGEN158,8
BMW160,6
MERCEDES-BENZ185,0

Emise oxidu uhličitého by měly podle Evropské komise do roku 2012 klesnout u 65 procent nových vozů v průměru na 120 gramů na kilometr. Do roku 2015 by se měl tento limit postupně rozšířit na všechny nové automobily. Dlouhodobým cílem by mělo být snížení emisí na 95 gramů na kilometr do roku 2020.

Emise CO2 jsou ekvivalentem spotřeby paliva v kombinovaném cyklu. Je to jeden z produktů spalování uhlovodíkových paliv, která u osobních automobilů dnes převažují. Hodnota je relativně snadno měřitelná, jde o jeden údaj, který výrobci navíc již řadu let uvádějí a pro zákazníka je snadno zjistitelná a porovnatelná. Skutečný přínos zlepšení životního prostředí je ale velmi diskutabilní. Problém spočívá jednak v nereálnosti Evropského jízdního cyklu, který se od skutečných podmínek velmi liší, další otázkou je skutečná rizikovost této složky spalin. Bohužel také neplatí pravidlo čím nižší emise CO2, tím nižší emise nebezpečných nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého nebo oxidů dusíku. Automobil s velmi nízkými emisemi CO2 tak může vypouštět více HC, CO a NOx, než jeho konkurent, který ale z hlediska evropské legislativy vypadá díky nižším emisím CO2 jako ekologicky šetrnější.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

 
Zdroj: JATO
 

Přidat názorDiskuse: Fiat vede v Evropě pořadí značek v…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…