28.4. 2013 Svět motorů

Finále dlouhodobého testu: Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Finále dlouhodobého testu: Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Pobyl s námi v redakci přesně rok, urazil 43 210 kilometrů. Jak se nám po nich mávalo naftovému Renaultu Grand Scénic? Troufáme si říci, že po roce života o něm víme skoro všechno.

Jaro

Úterý 20. března 2012, v pražských Ďáblicích si přebíráme naleštěné auto s motorem 1.6 dCi. Ač syrový, v prvních dnech si nás okamžitě získává. Hodnoty 96 kW a 320 N.m nevypadají dobře jen v techničáku, i subjektivně se šestnáctistovka vyrovná dvoulitrové kubatuře: je silná, pružná a úsporná. Však hned počáteční stovky kilometrů dělají radost našemu finančnímu řediteli: auto zvládne prvních pět tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou pod šest litrů. Tak skvělý výsledek zopakujeme až ke konci roku. Lebedíme si i nad přesným řazením šestistupňové převodovky a agilními jízdními vlastnostmi.

Hodně nám ale vadí prodleva turba v nízkých otáčkách. „Projevuje se hlavně ve městě. Pokud zaváháme a motor neroztočíme, klidně se staneme v křižovatce pražské džungle plné nervózních chvátačů plazivou vránou. Jinak renault jede neuvěřitelně. Takže až na praní se s turbodírou start jako řemen, fialový kamaráde!“ píšeme pak v prvním hodnocení. Na takové tvrzení máme dost střeliva, vždyť s autem v květnu 2012 vyrážíme i k moři kvůli reportáži o mapování slovinské zkratky na cestě k Jadranu.

Léto

Snímky z cest vesele přibývají: třeba k tenisovému ATP stadionu v Umagu dojedeme za 6,1 litru nafty na 100 km. Víc nám motor bere, když mu na Horské Kvildě naložíme na střechu bicykly – spotřebu to zvedá o 1,2 litru. Ve městě se konzumace pohybuje kolem 6,6 litru, na dlouhých štrekách záleží na citu řidiče. „Na hranici šesti litrů by se však měl dostat i ten, kdo má místo chodidla cihlu. Na cestách do dálav oceňujeme velmi přesný a příjemně ovladatelný tempomat,“ píšeme si do palubního deníku.

Rekordy, které si v něm v této době také znamenáme, nakonec zůstanou zlatem a stříbrem až do konce testu: šéfredaktor zvládne zářijové dva tisíce kilometrů na trase Praha–Pag–Praha s průměrně zatíženým vozem při dodržování rychlostních limitů za 5,4 litru. Nejmladší ze všech redaktorů Matouš Jelínek ho později trumfne na obrátce do Vídně s výsledkem 5,2 l. Motor a řidiči jsou na konci léta 2012 v nejlepší formě!

Na kolik přišel servis
Olej 5W-30 2134 Kč
Olejový filtr 286 Kč
Filtr topení 639 Kč
Filtrační podložka 446 Kč
Potrubí ostřikovačů 314 Kč
Náplň ostřikovačů 59 Kč
Chladicí kapalina 20 Kč
Těsnění 8 Kč
Přezutí pneu 584 Kč
Údržba vozidla 539 Kč
Další práce 662 Kč
DPH 1139 Kč
Celkem placeno 6830 Kč

Podzim

Scénic se pomalu blíží ke hranici 30 000 ujetých kilometrů. Krásná sedmnáctipalcová kola vypadají stále dobře, vůz je na nich ale dost tvrdý a na rozbitých okreskách poskakuje. „A rychlejší jízda po D1 nám záda natřese víc než dvě thajské masérky najednou,“ píšeme v hodnocení číslo 2.

V autě ale stále nic nevrže ani nedrnčí a vydrží to tak až do konce testu. Zpracování nakonec můžeme napsat jedničku.

Podobně jako obřímu kufru. Díky výborné variabilitě by na ni mohla dosáhnout i zadní sedadla – jen při jejich vyndávání a nasazování zpět se dost zapotíme. „Když není čas podrobně studovat manuál, nejde to úplně snadno. A na intuitivní postupy zapomeňte,“ čteme si v už docela tlustém deníku auta.

S výjimkou tankování nafty, dolévání kapaliny do ostřikovačů a zákonem daného listopadového přezutí na zimní pneumatiky (slyšitelně hlučnější) vůz pořád nevyžaduje žádné servisní náklady. Dokonce i mor praskání žárovek nás nepotká až do konce testu.

O skvělé kondici svědčí i první servisní kontrola, na kterou jedeme po 30 000 kilometrech. Přijde nás na 6830 Kč, značí totiž jen pravidelné úkony v čele s nalitím nového oleje. Pracovníci servisu v Ďáblicích na voze mění vzduchový filtr a přívod k ostřikovačům. Ty na náš vkus stříkaly málo a příliš nízko.

Zima

Už dříve nás zaráželo, jak slabě auto občas topí. Šéfredaktor při noční cestě promrzl už v září a zima je samozřejmě prubířským kamenem. U dieselových motorů běžně trvá trochu déle, než vytopí velký interiér MPV na komfortní teplotu. Jenže naše topení si počíná mnohem nevyzpytatelněji. Lednové mrazy zvládá bez problémů: 26. ledna 2013 je v Jablonci při venkovních -21 °C uvnitř auta jako v sauně. Při mnohem vyšších teplotách naopak zima. „Čím to?“ ptáme se sebe i odborníků. Kromě toho, že malý diesel nemá tepla nazbyt a musí si pomáhat elektrickým přímotopem, je občas zmatená automatická regulace. Pochopili bychom, kdyby přímotop nefungoval v sérii krátkých zimních jízd kvůli vybitému akumulátoru. Tím ale rozhodně nebyla zmíněná zářijová cesta šéfredaktora. Vůz zkrátka topí líp v mrazech, a ne kolem nuly, kterou ještě nepovažuje za zimu, docházíme k závěru v redakci.

Technik z Renaultu Luděk Šára má toto vysvětlení: „Vozidlo je vybaveno odporovými ohřívači vzduchu. Řídicí jednotka vyhodnocuje, kdy je dostatečné topení odpadovým teplem motoru a kdy je potřeba dotápět elektricky. Kromě jiného hrají roli zátěž alternátoru, respektive stav nabití akumulátoru vozidla, venkovní teplota, požadovaná teplota v interiéru a podobně. Sada odporů se nepřipojuje, je-li zátěž alternátoru 98 % a vyšší, když venkovní teplota překročí 21 °C, teplota vody 70 °C, napětí na akumulátoru klesne pod 11 voltů či není motor v chodu. Potom pokud nejsou topné odpory aktivní, může být subjektivně vnímaný náběh teploty v interiéru pomalejší,“ píše Šára.

Končíme

Středa 20. března 2013. Venku začíná astronomické jaro a nám nezbývá než za závorou v Ďáblicích autu definitivně zamávat. Uvažujete-li o větším rodinném voze a nechcete finančně vykrvácet, můžeme automobil se jménem Scénic doporučit. Najetých 43 210 kilometrů se na jeho opotřebení nijak neprojevilo. A z nové pětileté záruky můžeme usuzovat, že se dá tenhle závěr vztáhnout na celý model, ne jen na náš konkrétní kousek. Ten si až na vytápění a turbodíru jinak skvělého motoru od nás odnáší na ročním vysvědčení jedničku.

Cena a výbava: Navigace přečte i značky

Renault nabízí pro své vozy vestavěné navigace TomTom, které v sobě mají funkci upozornění na rychlostní omezení. Jak nám dokázal dlouhodobě testovaný Grand Scénic, funguje docela spolehlivě, i v něm ale systém tu a tam zaspal. Potíže dělaly autu hlavně úseky s povolenými 30 km/h ve městech, navigace je často ignorovala a hlásila padesátku i v místech, kde cedule přikazuje třicítku už roky. Skvělé je, že v samotném navigování neměl vůz potíže na většině míst Evropy – spolehlivě nás dovedl i 1000 km k Jadranskému moři včetně nových silnic. Informace jsou totiž čerpány z paměťové karty. Tu stačí vyndat a podklady před cestou zaktualizovat.

Motor a převodovka: Šest litrů s dírou

Naftový agregát je pro auto kategorie MPV ideální volbou. Zvlášť když se šestnáctistovka Renaultu tak povedla. Její základ byl odvozen od dvoulitru z laguny, má tedy lehký blok z grafitové litiny. Těsně podčtvercová konfigurace zaručuje nízké tření, kinematické ztráty i vibrace a pomáhá snadnému vytáčení. Společně s citelnou prodlevou turbodmychadla je ale tato konstrukce příčinou nepříjemné turbodíry – vlastně jediného nedostatku, který nás v dlouhodobém testu trápil. Pod hranicí patnácti set otáček byl motor zdechlý. Podle měření výrobce jsme měli jezdit za 4,4 l, zvládli jsme to o 1,7 litru výš. Výhodou motoru byla nízká spotřeba i při zátěži, což pramení z revoluční technologie dvouokruhové recirkulace spalin. Díky ní není nutné škrtit sání a obohacovat směs pro redukci oxidů dusíku. Moc jsme si pochvalovali spolupráci se šestistupňovou převodovkou.

Technické údaje
Motorpřeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC
Válce/ventily4/4
Zdvihový objem 1598 cm3
Výkon 96 kW při 4000 ot./min
Točivý moment320 N.m při 1750 ot./min.
Převodovkašestistupňová přímo řazená
Nejvyšší rychlost195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s
Spotřeba město/mimo město 5,1/4,0 l/100 km
Emise CO2 115 g/km.
Kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2770 mm
Délka x šířka x výška4573 x 1845 x 1645 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1599-1723/545 kg
Objem palivové nádrže 60 l
Pneu 205/55 R 17
Objem kufru 752 /2050 l

Závěrečné hodnocení

Plusy

  • Kultivovaný, pružný a úsporný motor
  • Pohodlí na dlouhé cesty
  • Po 43 210 km téměř žádné opotřebení
  • Vhodně odstupňovaná převodovka

Minusy

  • Tah motoru z nejnižších otáček
  • Výhled na rychloměr přes volant
  • Vytápění při teplotách kolem 0 °C

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Finále dlouhodobého testu: Renault Grand…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Renault Grand Scénic: I sedmimístné MPV se přiblížilo crossoverům Renault Grand Scénic: I sedmimístné MPV se přiblížilo crossoverům

Nový Grand Scénic je proti předchůdci delší, širší i…

Renault Grand Scénic po 100.000 kilometrech: Překvapivě odolný Renault Grand Scénic po 100.000 kilometrech: Překvapivě odolný

Německý magazín AutoBild podrobil dlouhodobému testu…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…