Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finále dlouhodobého testu: Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Svět motorů
Diskuze (38)
Pobyl s námi v redakci přesně rok, urazil 43 210 kilometrů. Jak se nám po nich mávalo naftovému Renaultu Grand Scénic? Troufáme si říci, že po roce života o něm víme skoro všechno.

Jaro

Úterý 20. března 2012, v pražských Ďáblicích si přebíráme naleštěné auto s motorem 1.6 dCi. Ač syrový, v prvních dnech si nás okamžitě získává. Hodnoty 96 kW a 320 N.m nevypadají dobře jen v techničáku, i subjektivně se šestnáctistovka vyrovná dvoulitrové kubatuře: je silná, pružná a úsporná. Však hned počáteční stovky kilometrů dělají radost našemu finančnímu řediteli: auto zvládne prvních pět tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou pod šest litrů. Tak skvělý výsledek zopakujeme až ke konci roku. Lebedíme si i nad přesným řazením šestistupňové převodovky a agilními jízdními vlastnostmi.

Hodně nám ale vadí prodleva turba v nízkých otáčkách. „Projevuje se hlavně ve městě. Pokud zaváháme a motor neroztočíme, klidně se staneme v křižovatce pražské džungle plné nervózních chvátačů plazivou vránou. Jinak renault jede neuvěřitelně. Takže až na praní se s turbodírou start jako řemen, fialový kamaráde!“ píšeme pak v prvním hodnocení. Na takové tvrzení máme dost střeliva, vždyť s autem v květnu 2012 vyrážíme i k moři kvůli reportáži o mapování slovinské zkratky na cestě k Jadranu.

Léto

Snímky z cest vesele přibývají: třeba k tenisovému ATP stadionu v Umagu dojedeme za 6,1 litru nafty na 100 km. Víc nám motor bere, když mu na Horské Kvildě naložíme na střechu bicykly – spotřebu to zvedá o 1,2 litru. Ve městě se konzumace pohybuje kolem 6,6 litru, na dlouhých štrekách záleží na citu řidiče. „Na hranici šesti litrů by se však měl dostat i ten, kdo má místo chodidla cihlu. Na cestách do dálav oceňujeme velmi přesný a příjemně ovladatelný tempomat,“ píšeme si do palubního deníku.

Rekordy, které si v něm v této době také znamenáme, nakonec zůstanou zlatem a stříbrem až do konce testu: šéfredaktor zvládne zářijové dva tisíce kilometrů na trase Praha–Pag–Praha s průměrně zatíženým vozem při dodržování rychlostních limitů za 5,4 litru. Nejmladší ze všech redaktorů Matouš Jelínek ho později trumfne na obrátce do Vídně s výsledkem 5,2 l. Motor a řidiči jsou na konci léta 2012 v nejlepší formě!

Na kolik přišel servis
Olej 5W-30 2134 Kč
Olejový filtr 286 Kč
Filtr topení 639 Kč
Filtrační podložka 446 Kč
Potrubí ostřikovačů 314 Kč
Náplň ostřikovačů 59 Kč
Chladicí kapalina 20 Kč
Těsnění 8 Kč
Přezutí pneu 584 Kč
Údržba vozidla 539 Kč
Další práce 662 Kč
DPH 1139 Kč
Celkem placeno 6830 Kč

Podzim

Scénic se pomalu blíží ke hranici 30 000 ujetých kilometrů. Krásná sedmnáctipalcová kola vypadají stále dobře, vůz je na nich ale dost tvrdý a na rozbitých okreskách poskakuje. „A rychlejší jízda po D1 nám záda natřese víc než dvě thajské masérky najednou,“ píšeme v hodnocení číslo 2.

V autě ale stále nic nevrže ani nedrnčí a vydrží to tak až do konce testu. Zpracování nakonec můžeme napsat jedničku.

Podobně jako obřímu kufru. Díky výborné variabilitě by na ni mohla dosáhnout i zadní sedadla – jen při jejich vyndávání a nasazování zpět se dost zapotíme. „Když není čas podrobně studovat manuál, nejde to úplně snadno. A na intuitivní postupy zapomeňte,“ čteme si v už docela tlustém deníku auta.

S výjimkou tankování nafty, dolévání kapaliny do ostřikovačů a zákonem daného listopadového přezutí na zimní pneumatiky (slyšitelně hlučnější) vůz pořád nevyžaduje žádné servisní náklady. Dokonce i mor praskání žárovek nás nepotká až do konce testu.

O skvělé kondici svědčí i první servisní kontrola, na kterou jedeme po 30 000 kilometrech. Přijde nás na 6830 Kč, značí totiž jen pravidelné úkony v čele s nalitím nového oleje. Pracovníci servisu v Ďáblicích na voze mění vzduchový filtr a přívod k ostřikovačům. Ty na náš vkus stříkaly málo a příliš nízko.

Zima

Už dříve nás zaráželo, jak slabě auto občas topí. Šéfredaktor při noční cestě promrzl už v září a zima je samozřejmě prubířským kamenem. U dieselových motorů běžně trvá trochu déle, než vytopí velký interiér MPV na komfortní teplotu. Jenže naše topení si počíná mnohem

nevyzpytatelněji. Lednové mrazy zvládá bez problémů: 26. ledna 2013 je v Jablonci při venkovních -21 °C uvnitř auta jako v sauně. Při mnohem vyšších teplotách naopak zima. „Čím to?“ ptáme se sebe i odborníků. Kromě toho, že malý diesel nemá tepla nazbyt a musí si pomáhat elektrickým přímotopem, je občas zmatená automatická regulace. Pochopili bychom, kdyby přímotop nefungoval v sérii krátkých zimních jízd kvůli vybitému akumulátoru. Tím ale rozhodně nebyla zmíněná zářijová cesta šéfredaktora. Vůz zkrátka topí líp v mrazech, a ne kolem nuly, kterou ještě nepovažuje za zimu, docházíme k závěru v redakci.

Technik z Renaultu Luděk Šára má toto vysvětlení: „Vozidlo je vybaveno odporovými ohřívači vzduchu. Řídicí jednotka vyhodnocuje, kdy je dostatečné topení odpadovým teplem motoru a kdy je potřeba dotápět elektricky. Kromě jiného hrají roli zátěž alternátoru, respektive stav nabití akumulátoru vozidla, venkovní teplota, požadovaná teplota v interiéru a podobně. Sada odporů se nepřipojuje, je-li zátěž alternátoru 98 % a vyšší, když venkovní teplota překročí 21 °C, teplota vody 70 °C, napětí na akumulátoru klesne pod 11 voltů či není motor v chodu. Potom pokud nejsou topné odpory aktivní, může být subjektivně vnímaný náběh teploty v interiéru pomalejší,“ píše Šára.

Končíme

Středa 20. března 2013. Venku začíná astronomické jaro a nám nezbývá než za závorou v Ďáblicích autu definitivně zamávat. Uvažujete-li o větším rodinném voze a nechcete finančně vykrvácet, můžeme automobil se jménem Scénic doporučit. Najetých 43 210 kilometrů se na jeho opotřebení nijak neprojevilo. A z nové pětileté záruky můžeme usuzovat, že se dá tenhle závěr vztáhnout na celý model, ne jen na náš konkrétní kousek. Ten si až na vytápění a turbodíru jinak skvělého motoru od nás odnáší na ročním vysvědčení jedničku.

Cena a výbava: Navigace přečte i značky

Renault nabízí pro své vozy vestavěné navigace TomTom, které v sobě mají funkci upozornění na rychlostní omezení. Jak nám dokázal dlouhodobě testovaný Grand Scénic, funguje docela spolehlivě, i v něm ale systém tu a tam zaspal. Potíže dělaly autu hlavně úseky s povolenými 30 km/h ve městech, navigace je často ignorovala a hlásila padesátku i v místech, kde cedule přikazuje třicítku už roky. Skvělé je, že v samotném navigování neměl vůz potíže na většině míst Evropy – spolehlivě nás dovedl i 1000 km k Jadranskému moři včetně nových silnic. Informace jsou totiž čerpány z paměťové karty. Tu stačí vyndat a podklady před cestou zaktualizovat.

Motor a převodovka: Šest litrů s dírou

Naftový agregát je pro auto kategorie MPV ideální volbou. Zvlášť když se šestnáctistovka Renaultu tak povedla. Její základ byl odvozen od dvoulitru z laguny, má tedy lehký blok z grafitové litiny. Těsně podčtvercová konfigurace zaručuje nízké tření, kinematické ztráty i vibrace a pomáhá snadnému vytáčení. Společně s citelnou prodlevou turbodmychadla je ale tato konstrukce příčinou nepříjemné turbodíry – vlastně jediného nedostatku, který nás v dlouhodobém testu trápil. Pod hranicí patnácti set otáček byl motor zdechlý. Podle měření výrobce jsme měli jezdit za 4,4 l, zvládli jsme to o 1,7 litru výš. Výhodou motoru byla nízká spotřeba i při zátěži, což pramení z revoluční technologie dvouokruhové recirkulace spalin.

Díky ní není nutné škrtit sání a obohacovat směs pro redukci oxidů dusíku. Moc jsme si pochvalovali spolupráci se šestistupňovou převodovkou.

Technické údaje
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC
Válce/ventily 4/4
Zdvihový objem 1598 cm3
Výkon 96 kW při 4000 ot./min
Točivý moment 320 N.m při 1750 ot./min.
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Nejvyšší rychlost 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s
Spotřeba město/mimo město 5,1/4,0 l/100 km
Emise CO2 115 g/km.
Kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2770 mm
Délka x šířka x výška 4573 x 1845 x 1645 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1599-1723/545 kg
Objem palivové nádrže 60 l
Pneu 205/55 R 17
Objem kufru 752 /2050 l

Závěrečné hodnocení

Plusy

  • Kultivovaný, pružný a úsporný motor
  • Pohodlí na dlouhé cesty
  • Po 43 210 km téměř žádné opotřebení
  • Vhodně odstupňovaná převodovka

Minusy

  • Tah motoru z nejnižších otáček
  • Výhled na rychloměr přes volant
  • Vytápění při teplotách kolem 0 °C
Svět motorů
Diskuze (38)
23. 1. 2016 20:03
Re: Dlouhodobý test? Nedejte se vysmát...
Ty tomu teda rozumíš .... jel jsi v tom autě, že o něm takhle "plácáš" ... Já ho pochopitelně mám a jsem s ním NAPROSTO spokojený !!!! jezdil jsem v hodně značkách a typech a tak mohu porovnávat ... jezdím cca 30-50tisíc km ročně ...jak "dálku" ...do Francie... tak i "město" a hlavně dálkové jízdy jsou v pohodě !!!! a jak se dělají auta v Německu nevím ale jel majitel Fabie ( nové..) v mém autě a chrochtal blahem...tak neposuzuj podle "starých" předsudků ... časy se mění !!!!
29. 4. 2013 21:52
Re: pod kytky
no mas tam jeden probelm. Ty ma absolutne nepoznas, tak skus tu vetu upravit, nech ti dava zmysel. A sup sup po novu zdochlinu s 1.2 HTP, vsak na viac zarobit nedokazes. ;-) a este daj ten s tym vozikom na dialnici ako minule >:D
29. 4. 2013 11:00
Re: Dlouhodobý test? Nedejte se vysmát...
DI se léčit ty chudáku!! :no:
Avatar - Ozzman
29. 4. 2013 10:53
Re: Dlouhodobý test? Nedejte se vysmát...
No.. Moje bývalka (Laguna) už by měla mít teď taky asi 4. motor, ale je paradoxní, že zrovna ten motor tam prý pořád drží :-) Ostatní věci odcházejí... ale je to hlavně věkem a z 90% zacházením s autem :-) Tlumiče, čepy, kola..... :-) Možná, kdyby se Áda přihlásil na kurz správné údržby vozu, tak by najezdil i 200 tisíc km s tím Renaultem >:D
Avatar - Ozzman
29. 4. 2013 10:46
Re: Dlouhodobý test? Nedejte se vysmát...
Jojo zato německé vozy (především ty z produkce koncernu) jsou vzorem spolehlivosti >:D Nechtěj mě naštvat... v rodině a okolí jich dost máme a všechny do jednoho mají ne-levné a někdy dost fatální poruchy a jedna se zrovna teď řeší, takže sem nyní na toto téma háklivý....

Takže za mě radši Renault, co vydrží motorově do 110 tisíc km než VW do 30 tisíc... Vlastní zkušenost!

p.s. a Rencka sem taky měl a jezdil slušně.