Finská Rally 2010 – Finové doma kralují aneb mládí vpřed

Finská Rally 2010 – Finové doma kralují aneb mládí vpřed

 

Mladší členové továrních týmů jezdící na postu dvojek předčili své starší a zkušenější kolegy a ovládli nejvyšší příčky na stupních vítězů. Znamená to snad ústup starší generace úspěšných soutěžáků?

Osmý podnik letošního mistrovského šampionátu WRC nás zavedl do Finska, kde se uskutečnil již 60. ročník legendární Neste Oil Rally Finland. A organizátoři k oslavě svého kulatého jubilea připravili kromě 308,9 ostrých soutěžních kilometrů také několik novinek.

Soutěž se jela pouze jako dvoudenní, dlouhé a náročné soutěžní etapy se tak uskutečnily již v pátek a sobotu. Ostrých kilometrů bylo nejméně za posledních 35 let, spolu s přejezdy však celková délka soutěže dosahovala o jeden tisíc najetých km více. Díky teplému počasí byla šotolina mimořádně kluzká, mohli jsme se tedy těšit na zajímavé situace. Tradiční předsoutěžní čtvrteční shakedown dlouhý 4,46 km, který provázel problém s neukázněnými diváky, vyhrál jeden z největších aspirantů na vítězství Mikko Hirvonen (2:02,2). O pouhou desetinku za ním skončil týmový kolega Latvala a také NeSkandinávec, který tu již vyhrál, Sebastien Loeb.

Video

Vedle něj se v továrním týmu Citroën nově objevil Sebastien Ogier, který nahradil Daniho Sorda. Mladý Seb tak bude vedle svého jmenovce sbírat nejen zkušenosti, ale i body do poháru konstruktérů. Na Španěla, který několik let dělal poctivou týmovou dvojku, už zbylo místo pouze u Juniorů, kde doplnil Kimiho Räikkonena. U Fordů se nezměnilo nic, doma by si však mohli finští piloti vylepšit svou letošní pochmurnou bilanci a reputaci. Finsko se také jelo jako podnik PWRC a SWRC, v obou kategoriích jsme měli české zástupce – Martin Semerád a Roman Kresta (Lancer Evo IX) resp. Martin Prokop na Fiestě S2000. Doma startoval také člen továrního týmu Škoda Motorsport Hänninen na Fabii S2000.

Ještě ve čtvrtek večer se jela úvodní zkouška Laajavuori dlouhá 4,31 km, kterou nejrychleji zdolal Petter Solberg na C4 WRC. Za ním se seřadili Hirvonen (+1,0), Loeb a Latvala (+ 1,6).

První etapa: Hirvonenův crash a Ogierova dovednost

V pátek bylo připraveno deset měřených úseků v délce 147,5 km s jednou servisní zónou. První dvě zkoušky se odehrály podle předpokladů – obě vyhrál domácí Hirvonen následovaný Latvalou a Loebem resp. Petterem Solbergem a Loebem ve druhém testu. Před servisem se dvojice testů opakovala, ale již v tom prvním skončil Hirvonen na kolech – ale po několikanásobném otočení svého Focusu WRC přes střechu. Asi největší kandidát na vítěze a obhájce loňského vítězství tak končí, prapor Fordu již bude držet pouze Latvala. Jak dopadnul soutěžní vůz se můžete podívat na videu:

Testy dopadly vždy stejně: Citroën – Latvala – Petter Solberg, kdy za Citroën si můžete dosadit Ogiera resp. Sorda. Po pěti odjetých erzetách tak vede Petter Solberg před Latvalou (+1,3), Sordem (+5,1), Ogierem (+11,8) a Loebem (+18,9), který na RZ4 špatně dopadnul po skoku, přišel o spoiler a jeho vůz špatně zatáčí. Následuje polední servisní zóna.

Po obědě svou snahu přehnal Al Qassimi, který svého Focuse zaparkoval v příkopu. Dobře se naopak rozjel Latvala, který dvě úvodní odpolední zkoušky vyhrál a posunul se do celkového vedení před Pettera. Ogier se vyšvihnul na třetí příčku a pojel i nového juniora Sorda. V osmém testu jsme se konečně dočkali – i čistič trati Loeb si dojel pro první vítězství. Zajímavější ale byla havárie Henninga Solberga, který odstupuje z pátého místa, na pátý flek klesá Sordo, který má problémy s rozpisem.

Devátou erzetu ovládnul Latvala, který dostal od týmového šéfa jednoznačný rozkaz zvítězit. Pomalu si tak buduje vedení před dotírajícím soukromníkem Petterem. Další test se stal kořistí Loeba, mladý Ogier však na 15,5 km zaostal pouze o 0,7 sekundy a oba se tak vzdalují kolegovi Sordovi. Diváckou speciálku vyhrál Petter, Latvala však o mnoho nezaostal a zůstává tak v celkovém vedení o 9,1 sekundy. Třetí je Ogier (+21,8), který zatím dokazuje, že rozhodnutí posunout jej do továrního týmu je správné – Sordo je až pátý se ztrátou 43,7. Mezi nimi je Loeb, který se po odpadnutí Hirvonena bezhlavě nepožene vpřed (+ 32,0).

Zajímavé je sedmé místo legendárního Juhy Kankkunena, který se posadil do Focusu WRC08 a ukazuje mladým, že i v jednapadesáti letech je může svižně prohánět. Raikkonen na něj ztrácí 7,5 sekundy, Wilson je na dostřel (35,4).

„Vést soutěž je skvělý pocit, cítím se uvolněně což je dobré. Po jednom skoku jsme si narazil záda, ale fyzioterapeut pomohl a je to pryč. Cítím za sebou Pettera, ale i Ogiera a Loeba. Nezdá se, že by nějak ztrácel čištěním trati. Doufám, že se nestane to co na Zélandu (kdy Loeb vyhrál všechny erzety druhé etapy). Doufám, že nebudou tak rychlí jako na Zélandu.“

PWRC a SWRC

Martin Semerád vstoupil do soutěže šestým místem, bohužel již od počátku jej provázely problémy s uvolněnou tyčí řízení. Ty vyvrcholily ve čtvrté erzetě, kde se Máca ocitnul na sedm minut mimo trať a zpět na trať mu museli pomáhat diváci. Ocitnul se tak na chvostu hodnocení produkčních aut (šestnácté místo), postupně se do konce dne vyšplhal na osmou příčku (+9:34,6, zajel jedno dílčí druhé a tři třetí místa). Vede Estonec Tanak před Flodinem a Paddonem. Roman Kresta je po menších problémech celkově sedmadvacátý (+9:19,0).

Martin Prokop soutěž začal pátým místem, pak klesnul až na sedmé a po skvělých soubojích s domácím Tuohinem (Ford Fiesta S2000) je mezi es-dvoutisícovkami šestý – ale první mezi NEskandinávci. V čele je čtveřice Fábií S2000 v pořadí Hanninen – Rantanen – Andersson – Sandell.

Druhá etapa: Hon na Latvalu

Na druhou (a poslední) etapu bylo přichystáno 162,78 ostrých km rozdělených do osmi vložek. Nejlépe se do soboty probudil Ogier, který se vytrvale dotahuje na druhého Pettera (+8,6) – tomu se úvodní test podle jeho slov vůbec nepovedl. V další rychlostní zkoušce se přes něj mladý Seb již dostal. Test sice vyhrál Loeb, ale Ogi byl na necelých třiceti kilometrech pomalejší jen o 1,7 sekundy, kdežto Petter o 11,9. Talentovaný Francouz se tak posunuje na celkové stříbro, Petter padá na bronz. Raikkonen dojíždí do cíle s poškozenou levou stranou – podle vyjádření byl příliš široký v jedné pravé zatáčce a poškodil řízení.

Poslední vložku před servisem vyhrál Latvala, který sice postupně navyšuje své vedení (z 9,1 na 22,5), ale před smečkou Citroënů se musí mít pořád na pozoru. Druhý Ogier, kterému tým nařídil neriskovat, ztrácí 22,5 a třetí Petter Solberg 28,6 sekundy. O další 4,5 vteřinky zpět je Loeb. Následuje dopolední servisní zóna.

Mezi dvěma sobotními servisy byly na programu tři měřené testy. První dva vyhrál Loeb, který dnes nečistí trať a dostal se tak těsně za Pettera. A pak i před něj a odsunul norského mistra světa pod stupně vítězů. Z druhého místa v obou testech sekundoval velkému Sebovi mladý Ogier, dílčí bronz vybojoval Petter resp. Latvala. Mladý Fin v poslední zkoušce “meziservisové“ sekce dosáhnul na stříbro, celkově stále vede, ale před poslední dvojicí zkoušek už má náskok pouze 10,6 na Ogiera a 23,6 na třetího Loeba. Udrží dvojka továrního týmu vítězství až na cílovou rampu nebo se z vítězství bude radovat zástupce francouzské značky?

V předposledním dějství letošního ročníku Finské Rally zabral Latvala a ukázal, že vítězství opravdu chce. Ogiera udržel za sebou o 0,5 sekundy, třetí Petter ještě honí Loeba a poráží ho o 1,2 sekundy. Prohodí si někdo pořadí v poslední erzetě? Odstupy nejsou nikterak veliké…

Posledních 20,6 km nepřineslo žádné změny v celkovém pořadí, test vyhrál Ogier před Loebem a Latvalou, všichni se vešli do jediné sekundy. Z celkového triumfu (ve Finsku poprvé v kariéře) se tak raduje domácí Jari-Matti Latvala (letos už podruhé), který opět dokazuje, že ve Finsku vyhrávají Finové a nebo alespoň Skandinávci. Stříbro vybojoval nováček v továrním týmu Citroën Sebastien Ogier a ukázal, že i při svém teprve druhém startu ve Finsku s vozem WRC umí konkurovat těm nejlepším. Jeho povýšení do továrního týmu se tak ukazuje jako dobrý tah – Dani Sordo skončil pátý. Bronzový stupínek nakonec před dotírajícím Petterem Solbergem uhájil Sebastien Loeb – u Citroënu nezaúřadovala týmový režie a velký Seb se musel (opět) sklonit před malým Sebem.

Celkové výsledky WRC Neste Oil Rally Finland 2010:

1. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC) 2:31:29,6
2. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) +10,1
3.Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) +26,0
4. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) + 30,7
5. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) + 1:45,0
6. Matthew Wilson (Ford Focus WRC) + 5:43,7
7. Mads Ostberg (Subaru Impreza WRC) + 5:50,8
8. Juha Kankkunen (Ford Focus WRC) + 7:49,0
9. Juho Hanninen (Škoda Fabia S2000) + 9:05,0
10. P-G- Andersson (Škoda Fabia S2000) + 10:15,7

„Tohle vítězství je něco o čem jsem snil od doby, kdy jsem byl ještě hodně malý kluk. Stále si to neuvědomuji. Fanoušci byli stejně jako celá soutěž fantastičtí. Rád bych poděkoval celému týmu, tohle vítězství je pro něj. Pocity jsou opravdu úžasné, nemůžu najít ta správná slova, abych to popsal. Také je skvělé slyšet, že jsem nejmladší vítěz. Sebastien Loeb láme všechny rekordy, ale tento je můj,“ říká šťastný vítěz Jari-Matti Latvala, pro kterého je to čtvrté vítězství v šampionátu WRC.

„Byl to pro mě fantastický víkend, druhé místo je více než jsem očekával. Jari-Matti byl úžasně rychlý, je to perfektní výsledek,“ popisuje finskou soutěž Sebastien Ogier.

„Třetí místo není něco co bych preferoval, ale nepřijel jsem sem pouze zvítězit. Chtěl jsem získal slušné body, vím, že tohle není moje soutěž, je to pro mě zde obtížné. Třetí místo není z hlediska šampionátu špatné,“ dodává třetí v cíli Sebastien Loeb.

Pořadí v šampionátu WRC po osmi soutěžích:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 166
2. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) 118
3. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC) 105
4. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) 90
5. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) 86
6. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) 77
7. Matthew Wison (Ford Focus WRC) 48
8. Federico Villagra (Ford Focus WRC 26
9. Henning Solberg (Ford Focus WRC) 25
10. Mads Ostberg (Subaru Impreza WRC) 16
11. Kimi Räikkönen (Citroën C4 WRC) 15

Pořadí v šampionátu týmů WRC po osmi soutěžích:

1.Citroën Total WRT 265
2. BP Ford Abu Dhabi WRT 210 bodů
3. Citroën Junior Team 145
4. Stobart M-Sport Ford RT 108
5. Munchis Ford WRT 40

PWRC a SWRC

Martin Semerád si v sobotu udržoval konstantní rychlost a jednotlivých erzetách zajížděl stabilně pátá místa. K tomu ještě přidal dvě čtvrtá a jedno třetí a výsledkem je tak celkové šesté místo se ztrátou 11:36,2 na vítězného Estonce Tanaka. Stříbro vybojoval Ketomaki, bronz Paddon – všichni tři sedlali vozy Mitsubishi Lancer Evo X. Ve třetí sobotní zkoušce odstoupil pro poruchu motoru z druhého místa Patrik Plodin.

Celkové výsledky PWRC Neste Oil Rally Finland 2010:

1. Tanak (Mitsubishi Lancer Evo IX) 2:46:50,5
2. Ketomaki (Mitsubishi Lancer Evo IX) +1:28,3
3. Paddon (Mitsubishi Lancer Evo IX) +3:06,0
4. Grondal (Subaru Impreza WRX STi) +4:55,3
5. Raschi (Mitsubishi Lancer Evo X) +10:13,1
6. Semerád (Mitsubishi Lancer Evo IX) +11:36,2

Ve druhé zkoušce havaroval Rantanen, Martin Prokop zajížděl čtvrtá až šestá místa a to mu celkově stačilo na čtvrté místo mezi es-dvoutisícovkami – byl však nejlepší mezi NEskandinávci. V celkovém hodnocení šampionátu SWRC se Prokop posunul na bronzovou pozici. Soutěž vyhrál Juho Hanninen před P-G. Anderssonem a Patrikem Sandellem, všichni tři na Škodách Fabiích S2000.

Celkové výsledky SWRC Neste Oil Rally Finland 2010:

1. Hanninen (Škoda Fabia S2000) 2:40:34,6
2. Andersson (Škoda Fabia S2000) + 1:10,7
3. Sandell (Škoda Fabia S2000) + 1:30,0
4. Prokop (Ford Fiesta S2000) +4:07,2
5. Kosciuszko (Škoda Fabia S2000) + 5:55,1
6. Tuohino (Ford Fiesta S2000) +6:09,7
7. Al-Attiyah (Ford Fiesta S2000) +17:15,5

Pořadí v šampionátu SWRC:

1. Xevi Pons (Ford Fiesta S2000) 86
2. P-G. Andersson (Škoda Fabia S2000) 68
3. Martin Prokop (Ford Fiesta S2000) 60
4. Jari Ketomaa (Ford Fiesta S2000) 58
5. Patrik Sandell (Škoda Fabia S2000) 49
6. Eyvind Bryndilsen (Škoda Fabia S2000) 42
7. Michael Kosciuszko (Škoda Fabia S2000) 40
8. Naser Al-Attiyah (Ford Fiesta S2000) 34
9. Jane Tuohino (Ford Fiesta S2000) 30
10. Juho Hanninen (Škoda Fabia S2000) 25

Spolupracujeme s TipCars.com
Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 

Štítky Ford Focus WRC

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Dnes 18:58

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Diplomat z KLDR varuje: Jaderná válka je na spadnutí, agresorem jsou Spojené státy

Diplomat z KLDR varuje: Jaderná válka je na…

Zástupce severokorejského velvyslance pro OSN se v pondělí nechal slyšet, že „situace na Korejském poloostrově…

 

iSport.cz

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella čeká třetí dítě!

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella…

Jeden z nejlepších fotbalistů planety Lionel Messi bude trojnásobným otcem. Třicetiletý argentinský kanonýr ve…

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče Krupy k Plíškové

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče…

Barbora Strýcová třímala trofej pro vítězku turnaje v Linci a měla knedlík v krku. To když děkovala svému kouči…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…