Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finská Rally 2011 – Loeb vyprášil kožich všem Skandinávcům (fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (79)
Jeden z mála neskandinávců, kteří dokázali vyhrát na finské šotolině, je “ufon“ Loeb. Dokázal to již podruhé. Domácí Hirvonen se blýsknul famózní stíhací jízdou.

Závěrečná etapa, která se jela netradičně již v sobotu, byla nejdelší – měřila 140,1 km, které byly rozděleny do jedenácti rychlostních zkoušek (dva průjezdy pěticí testů + divácká speciálka jetá jako Power Stage).

I když se včera opět taktizovalo a v největší nevýhodě by měl být první startující na trati – v tomto případě Loeb – díky vlhké šotolině tomu tak nebylo. Zkušený Seb první dvě zkoušky vyhrál a nadělil druhému Ogierovi rovných osm sekund. Pak se probudil Hirvonen, navázal na své včerejší výkony a zbylé tři dopolední vložky projel nejrychleji. Díky tomu se přiblížil pátému Ostbergovi na dostřel (+6,1) a zcela jistě bude útočit na jeho pozici. Mladý Ogier dokázal svého staršího jmenovce porazit pouze jednou o 0,7 sekundy, takže v sobotu v poledne před ním celkově vedl Loeb o 10,8 sekundy. Třetí Latvala nijak bláznivě neútočil a svůj sekundový odstup ztratil až na hodnotu +9,2.

Henning Solberg s přenastavenou Fiestou WRC spolu s Raikkonenem předstihli Meeka, který přece jenom není ve WRC šampionátu tak ostřílený a odsunuli jej na desátou příčku. Zároveň z elitní desítky vytlačili Hänninena na atmosférické Fábii S2000, který vede pořadí SWRC. Sordo na Mini WRC drží sedmé místo, což je vzhledem k „testování v reálné soutěži,“ které tým Mini letos praktikuje, velmi slušný výsledek. Následuje polední servis.

Také odpoledne patřilo jezdcům modrého oválu, kteří dílčí vítězství nikomu nepustili – ovládli všech pět testů. Navíc na čtyřech z nich vybojovali i druhé místo a vzhledem k tomu, že na první odpolední erzetě měl druhý Ogier defekt (stejně tak Meeke), předstihnul jej výborně jedoucí Latvala. A dokázal si do závěrečné Power Stage vybudovat malý náskok 4,4 sekundy. Hirvonen si dokázal polepšit až na čtvrtou pozici (+1:09,7), když pojel Ostberga i Pettera Solberga – Fordy v neděli jednoduše neměli konkurenci. Vedoucí Loeb kontroloval svůj hubený náskok, jež však měl před poslední vložkou (4,2 km) dostatečnou hodnotu v podobě 8,4 sekundy.

Hned po obědě odstoupil pro technickou závadu Rus Novikov, Kuiper zase nezvládnul svou Fiestu WRC a na posledním skoku sedmnácté erzety ji poslal přes střechu. Meekeho Mini dostihly technické problémy a musel odstoupit.

Power Stage

Závěrečnou rychlostní zkoušku před TV kamerami a před jásajícími finskými fandy ovládlo opět duo továrního Fordu, přičemž Latvala byl pomalejší o 0,3 sekundy než Hirvonen. Někteří také spekulovali, že Jarri-Matti úmyslně zpomalil, aby zbytečně neobral parťáka o jeden bod – podle splitů byl totiž mimo cíl rychlejší. Třetí místo a jeden bod vybojoval Ogier, kterému však ke konci nedržely pořádně zadní gumy.

Z celkového vítězství se však ve Finsku raduje francouzský démon Sebastien Loeb, kterému se již podruhé podařilo dobít baštu skandinávských jezdců, ve které ostatní národnosti prostě nemají místo. To jenom ukazuje jaký je Seb starší fenomenální jezdec, který i na zvláštní rychlé finské šotolině dokáže pokořit místní matadory, kteří na ní vyrůstají a jezdí od malička. Navíc startoval jako první, což je na šotolině nevýhoda, která se zde kvůli dešti tolik neprojevila jako za sucha. Loeb se tak stal prvním neskandinávcem na světě, který vyhrál ve Finsku dvakrát (poprvé v roce 2008).

Stříbro si připisuje Jari-Matti Latvala, který v závěru soutěže našel optimální nastavení podvozku své Fiesty WRC a dokázal být rychlejší než dvojka Citroënu Ogier. Ten i kvůli defektu skončil “až“ třetí a po taktizování a pomýšlení na vítězství na něj zbyl pouze bronz.

Bramborovou medaili získal Mikko Hirvonen, který po čtvrteční chybě nasadil k neuvěřitelné stíhací jízdě a stal se ozdobou této soutěže. Z šestatřicátého místa se ztrátou 2:02,7 to dnes jednatřicetiletý Fin dokázal díky třinácti vyhraným erzetám vytáhnout až na čtvrté místo a ztrátu na vítěze snížit na 1:09,1. Klobouk dolů před tímto výkonem.

Mini Coopery WRC si po celou soutěž nevedly vůbec špatně, Sordo se držel sedmého místa a to by jistě byl cenný výsledek. Ovšem oba tovární exempláře postihla technická závada, která je vyřadila ze hry. Tak snad příště uvidí i cíl…

Celkové výsledky Neste Oil Rally Finland 2011:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC 2:39:37,0
2. Jari-Matti Latvala / Mikko Anttila Ford Fiesta RS WRC +8,1
3. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Citroën DS3 WRC +12,8
4. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +1:09,1
5. Petter Solberg / Chris Patterson Citroën DS3 WRC +1:16,2
6. Mads Ostberg / Jonas Andersson Ford Fiesta RS WRC +1:27,8
7. Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko Ford Fiesta RS WRC +3:25,5
8. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Fiesta RS WRC +3:53,2
9. Kimi Raikkonen / Kai Lindström Citroën DS3 WRC +3:59,8
10. Juho Hänninen / Mikka Anttila Škoda Fabia S2000 +5:13,7

„Bylo to velmi dobré, velmi těžká soutěž. Tři dny jsme čistili trať jako první a ve finále jsme na konci stále nejrychlejší. Opravdu jsme museli bojovat až do samotného konce, takže je to velkolepé vítězství,“ radoval se z dalšího triumfu v kariéře vítězný Sebastien Loeb.

„Do soutěže jsem se vzbudil poněkud trošku pozdě. Byla to však skvělá rally, opravdu jsem si ji užil. Samozřejmě je tu trošku zklamání, protože jsem chtěl vyhrát a nedosáhnul jsem na to,“ komentuje své stříbro domácí Jari-Matti Latvala.

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 171
2. Mikko Hirvonen (FIN) 144
3. Sébastien Ogier (FRA) 140
4. Jari-Matti Latvala (FIN) 96
5. Petter Solberg (NOR) 83
6. Mads Ostberg (NOR) 56
7. Matthew Wilson (GBR) 40
8. Kimi Räikkönen (FIN) 26
9. Henning Solberg (NOR) 26
10. Federico Villagra (ARG) 20
11. Juho Hänninen (FIN) 13
12. Dani Sordo (ESP) 8
13. Martin Prokop (CZE) 7
14. Ott Tänak (EST) 7

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 290
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team 225
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 101
4. Petter Solberg World Rally Team 71
5. Ice 1 Racing 38
6. Munchi’s Ford World Rally Team 32
7. Team Abu Dhabi 20
8. FERM Power Tools World Rally Team 16
9. Monster World Rally Team 8
10. Brazil World Rally Team 1
11. Van Merksteijn Motorsport 0

SWRC

Vítězství v pěti dopoledních testech si rozdělili Hanninen a Tanak v poměru 3:2. Vzhledem k tomu, že druhý Martin Prokop (+1:59,7) si jede svoje tempo, Hanninen navyšuje svůj náskok v čele. Třetí Tanak (+3:44,8) sice mírně stahuje Prokopův náskok, ale jihlavský jezdec se nemá čeho obávat a pokud nepřijde technická závada, tak by mohl na stříbrné pozici být i v cíli. Uvidíme co předvede odpoledne.

Odpoledne byl nejrychlejší na trati Estonec Tanak, který lehce stáhnul Prokopa, ale nešlo o nic dramatického. Všichni si hlídali své rozestupy před sebou i za sebou, takže se z vítězství raduje Hänninen před Prokopem a Tanakem. Škoda chyby, kterou mladý Estonec vyrobil v osmé erzetě…

Juho byl v cíli nesmírně šťastný: „Strašně moc jsem toužil po tomto vítězství – a dokázali jsme to! Cítím neskutečné vzrušení, když letím plnou rychlostí zdejšími lesními cestami. Toto je ryzí rally a jsem celému týmu vděčný za skvěle připravené auto. Jeli jsme pořád konstantně rychle a bez zbytečného rizika, dávali jsme pozor na kameny a drželi správnou stopu. Získané body jsou moc důležité do hodnocení šampionátu.“

Celkové výsledky Neste Oil Rally Finland 2011 v kategorii SWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Juho Hänninen / Mikko Markkula Škoda Fabia S2000 2:44:50,719,0
2. Martin Prokop / Jan Tománek Ford Fiesta S2000 +2:37,7
3. Ott Tänak / Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 +3:38,3
4. Hermann Gassner jr. / Kathi Wüstenhagen Škoda Fabia S2000 +5:52,6
5. Frigyes Turán / Gábor Zsiros Ford Fiesta S2000 +6:11,2
6. Bernardo Soussa / Paulo Babo Ford Fiesta S2000 +8:39,4
7. Karl Kruuda / Martin Järveoja Škoda Fabia S2000 +10:40,1

Spokojený byl také šéf týmu Raimund Baumschlager: „Velký kompliment pro celý tým. Když dojedeš do cíle s oběma vozy, k tomu bez problémů a ještě na prvním a čtvrtém místě, pak je ve světě rally pro nás vše v pořádku. Juho udělal další důležitý krok směrem k titulu mistra světa."

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Juho Hänninen (FIN) 86
2. Martin Prokop (CZE) 68
3. Ott Tänak (EST) 55
4. Bernardo Sousa (POR) 51
5. Hermann Gassner jr. (GER) 49
6. Karl Kruuda (EST) 48
7. Frigyes Turán (HUN) 31
8. Nasser Al-Attiyah (KAT) 20
9. Eyvind Brynildsen (NOR) 16
10. Albert Llovera (AND) 14

PWRC

V produkční třídě dopoledne řádil domácí Jarkko Nikara, který všech pět testů bezpečně vyhrál. Svou konkurenci doslova deklasoval, např. na první erzetě dlouhé 21,4 km nadělil druhému Flodinovi 22,1 sekundy, což představuje ztrátu 1,04 s/km! A o tom, že Švéd Flodin není žádné ořezávátko netřeba pochybovat. Nikara se tak posunuje z páté rovnou na třetí pozici.

Skvěle jedoucí Nikara pokračoval ve svých výkonech i odpoledne, chvíli se přetahoval o třetí příčku s Katomakim, následně si vyšlápnul i na Švéda Flodina, který posléze kapituloval. Vedoucího Paddona však ohrozit nedokázal a tak se musel finský mladík spokojit se stříbrem, což je pro něj obrovský úspěch. Český jezdec po havárii odjíždí s Finska bez bodu, vítězný Paddon se mu v celkovém hodnocení šampionátu vzdaluje o 25 bodů.

Celkové výsledky Neste Oil Rally Finland 2011 v kategorii PWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Hayden Paddon / John Kennard Subaru Impreza STi 2:51:57,2
2. Jarkko Nikara / Petri Nikara Mitsubishi Lancer Evo IX +40,2
3. Partik Flodin / Goran Berqsten Subaru Impreza STi +1:07,7
4. Jukka Ketomaki./ Kai Risberg Mitsubishi Lancer Evo X + 1:13,2
5. Michal Kosciuszko./ Marcel Szcepaniak Mitsubishi Lancer Evo X + 2:12,6
6. Valeriy Gorban./ Vadim Chernega Mitsubishi Lancer Evo IX + 13:08,8
7. Alexey Kikireshko./ Sergey Larens Mitsubishi Lancer Evo IX + 22:05,8
8. Dmytriy Tagirov / Anna Zavershinskaya Subaru Impreza STi +22:34,2

Celkově pořadí v šampionátu PWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Hayden Paddon (NZE) 75
2. Martin Semerád (CZE) 50
3. Patrik Flodin (SWE) 34
4. Jukko Ketomaki (FIN) 30
5. Valeriy Gorban (UKR) 28
6. Nicolas Fuchs (RAK) 27
7. Dmitriy Tagirov (RUS) 25
8. Benito Guerra (MEX) 20
9. Jarkko Nikara (FIN) 18
10. Michal Kosciuszko (POL) 17
11. Gianluca Linari (ITA) 14
12. Alexander Salyuk jr.(UKR) 14
13. Majed Al-Shamsi (SAE) 8

FIA Academy

V akademii mezi sebou třetí etapu zápolili dva jezdci – Craig Breen a Egon Kaur – kteří jeli svoji ligu. Vítězství nakonec ukořistil Estonec Kaur o 2,6 sekundy před Brčeném. Třetí van der Marel měl manko již 4:36,5 minuty. Český jezdec Jan Černý si při svém prvním startu ve Finsku odváží body za páté místo, když na vítěze ztratil téměř 5:58,5.

„Chtěli jsme v poslední etapě zkusit zrychlit, což se nám povedlo. Rozpis dnešních rychlostních zkoušek už jsme měli lepší a to byl základ. I samotné rychlostní zkoušky se mi dnes líbily svým charakterem asi nejvíc ze všech tří etap. Potřebovali jsme si vyzkoušet, jestli s rozumnou dávkou rizika můžeme jet s těmi nejrychlejšími a to se nám potvrdilo. Zajeli jsme dva třetí nejrychlejší časy a z toho máme radost. Ke konci jsme ještě zkoušeli stáhnout náskok Reevese, abychom se dostali na čtvrté místo, ale nakonec zůstalo 5,3 vteřin ztráty. S výsledkem jsem celkem spokojený, protože začátek soutěže jsme skutečně neměli dobrý. Dařilo se nám ale zrychlovat, najeli jsme kilometry a nasbírali hodně zkušeností, které nám stále ještě chybí. Až pojedeme ve Finsku příště, tak už to bude lepší,“ říká s úsměvem spokojený Jan Černý.

Celkově pořadí v šampionátu WRC FIA Academy 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Egon Kaur (EST) 88
2. Brendan Reeves (AUS) 36
3. Craig Breen (IRL) 36
4. Miguel Baldoni (ARG) 26
5. Jan Černý (CZE) 22
6. Christian Ridemann (GER) 21
7. Victor Henrikkson (SWE) 20
8. Frederik Ahlin (SWE) 17
9. Andrea Grugnola (ITA) 16
10. Alastair Fisher (POL) 16
Michal Otruba
Diskuze (79)
Avatar - Hammunasakra
2. 8. 2011 18:49
Re: Samoúčelný marketing
DS3 Racing (je docela fajn autíčko :yes:
Avatar - Hammunasakra
2. 8. 2011 10:22
Re: Skoro sen
To URČITĚ NEní "braní iluzí" - že zrovna ve Francii rally(ové) vozy "umí" o to žádná (stačí se podívat na výsledky za posledních .. 30 let? :-)
PS: Nic to ale nemění na tom že koncernovwá auta jsou (ať se vyrobí kde vyrobí) zase (vpodstatě) NĚMECKÁ ;-)
2. 8. 2011 00:24
Samoúčelný marketing
V automobilovým světě se někdy vyskytují poměrně vtipné bizardnosti... Citroen vyhrava rally šampionáty, VW dálkový vytrvalostní soutěže a Renault F1.... prostě se nedokážu vžít do mysli zákazníka Citroenu, VW či Renaultu který se s touhle strategií dokáže identifikovat. Je to stejné jako kdyby Miele vyrobila ultimativní benzínovou motorovou pilu a pak na každou myčku na nádobí dávala slogan "Vítěz kanadského mistrovství světa v rychlotěžbě dřeva 2011". Neříkám že závodní Ferrari je stejný jako to co si odvezete domů z obchodu, ale přecejenom to aspon dává smysl... jinak je to jen bezduchá soutěž o to kdo je ochoten a schopen nasypat víc peněz.

To neberte jako kritiku systému... jen mě zaráží jak se tu někdo poplácává po rameni že Citroen je lepší než.... protože jejich auta válcují WRC...
1. 8. 2011 23:38
Re: Skoro sen
Problém pro Fabii je, že nemáme možnost ji pořádně s někým porovnat. Peugeot už je starej a Frantíci se pořád na něco vymlouvají a Ford se stará o WRC a S2000 nechává na soukromnících.

Ale až se ten rozdíl obrátí ve prospěch WRC, tak klidně smeknu ;-)
1. 8. 2011 22:32
Re: Skoro sen
Taky dobry uhel pohledu. Primo provokativni >:D Tak mi nekaz radost a smekni pred fabkou