Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fisker se topí v dluzích, hledá vhodného investora

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Americký výrobce luxusního sedanu Karma, elektromobilu s prodlouženým dojezdem, stále hledá východisko z kritické finanční situace.

Kalifornský Fisker na tom nebyl nikdy finančně příliš dobře, do vleklých problémů se ale dostal hlavně po krachu výrobce a jeho výhradního dodavatele baterií A123 Systems loni v říjnu. Americká vláda sice poskytla Fiskeru dotaci ve výši 529 milionů dolarů (aktuálně celých 10 miliard korun), ale loni z nich ministerstvo energetiky celých 300 milionů (5,65 mld. Kč) zmrazilo. Už více jak půl roku nevyjelo z kalifornské továrny ani jedno auto.

V prosinci 2012 vyšlo najevo, že Fisker dluží také značnou finanční částku státu Delaware, od kterého si vypůjčil. V nové továrně v tomto státě chtěl od roku 2014 nebo 2015 vyrábět model Atlantic. Komplex však dosud nestojí.

Od srpna minulého roku vede automobilku nový šéf Tony Posawatz. Fisker Automotive aktuálně najal poradce, který bude dohlížet na každodenní operace ve snaze ušetřit finance, zprávu zveřejnila agentura Bloomberg. Vyvoleným je dle mluvčího automobilky Rogera Ormishera konzultant Hugh Sawyer z agentury Huron Consulting.

Pokračuje i hledání vhodného investora, nabídkové řízení může začít již v únoru. Jednání s finským Valmetem neuspěla. Blýská se ale možná na lepší časy. Většinu aktiv zkrachovalé A123 Systems koupí původně čínská společnost Wanxiang, která už dostala souhlas od amerického Výboru pro zahraniční investice.

Další dění kolem Fiskeru ale zůstává nejasné. Mimochodem, sedan Karma lze při troše štěstí potkat i na českých silnicích. Dle statistik SDA u nás jezdí tři vozy tohoto typu.

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
2. 2. 2013 01:00
Na Fiskery pozor,
stačí trocha vody a auto lehne popelem, nedoporučuje se používat při záplavách a v dešti :-)
Tady je jasně vidět, jak Evropa a USA ztrácí dech. USA ani EU nedovedou vyrobit konkurenceschopný elektromobil ani s extrémními dotacemi a přitom v Číně se prodávají elektromobily za komerční ceny úplně v pohodě. Sice vypadají jako kopie Smarta, ale jinak OK.
1. 2. 2013 18:26
Re: Projekt,
to si pis ze hlavnim problemem jsou baterie a jejich vaha a cena, pac dobijet dnes elektromobil stoji velice velice malo, na verejnych dobijeckach casto funguji pausaly kde za par stovek mesicne muzes dobijet jak se ti zlibi, treba nonstop jeden elektromobil za druhym ;-) kdo ma vlastni solarni, vodni nebo vetrnou elektrarnu, tak dokonce muze na kazdem nabite kW i vydelat, proto taky vetsina firem co si poridila na strechy fabryk solar, ma zaroven zapujceny nebo koupeny nejaky elektromobil ;-)
1. 2. 2013 18:22
Re: Projekt,
miliardu automobilu? a kdo by tu miliardu automobilu provozoval? a elektricke vlaky nebo lode jezdi snad bezne jiz dnes

tak jako se vyvyji elektro prumysl, tak se vyvyji i usporna opatreni ohledne elektriny a vyvyji se i metody jak ziskavat vice elektriny, vcetne toho aby nebylo potreba elektrinu zbytecne rozvadet na vetsi dalky, takze nez tu bude alespon 10-15% automobilu na elektrinu, tak to vsechno davno bude vyresene, tohle jsou vsechno horizonty desitek let, nic z toho se najednou neobjevi za noc, tak nevim co plasite lidi >:D
1. 2. 2013 17:53
Re: Projekt,
elektřina je levná dnes. Otázka je kolik bude stát až bude napájet miliardu automobilů, letadel, lodí, vojenských aut a vlaků atd. Zájem státních institucí po celém světě na elektrizaci obyvatelstva je logický - naprostou většinu jaderných a elektráren vůbec vlastní státní podniky.
1. 2. 2013 16:43
Re: Projekt,
To je síce tiež veľký problém ... ale ak by bola lacná elektrina, tak by nevadili ani 2 tonové bežné autá s ťažkými batériami ....oplatilo by sa to ...