Focus C-Max - první jízdní dojmy

Focus C-Max - první jízdní dojmy

 
 

Fordova novinka je pouze pětimístná, přesto chce konkurovat i Opelu Zafira či VW Touran. Po prvních desítkách absolvovaných kilometrů se sériovým vozem si myslíme, že ambice jsou to oprávněné...

Předsériový model, vystavený na jaře v Ženevě, upoutal zejména variabilitou pětimístného interiéru. Při praktických testech, které jsme absolvovali v okolí rakouského Grazu, vynikly navíc dobré vlastnosti, které C-MAX přinesl z klasického Focusu: výbornou ovladatelnost, jízdní vlastnosti a úsporné motory.

(Prosím čtenáře o prominutí – kladných hodnocení se v tomto článku dočká ještě víckrát a jakkoli to vypadá podezřele, vyplývají z osobní zkušenosti s vozem, nikoli z propagačních materiálů. Takže přiznám na začátku: Už dlouho jsem nejel s tak vyváženě kvalitním a příjemným autem. Což samozřejmě nevylučuje možná zklamání později – při jízdách s velkosériovým provedením po českých silnicích, při seznámení s cenou a podobně. )

Na začátku bylo u fordu rozhodnutí: Malé MPV bude důsledně pětimístné! Od tohoto okamžiku se tedy konstruktéři přestali omezovat nutností natěsnání třetí řady sedadel a mohli tvořit auto podle svých představ. Ostré linie lemů blatníků či podélných prolisů, jak je známe z Focusu, jsou u C-MAX zjemněny a také podélný profil karosérie je i na MPV plošší.

Z různých úhlů působí C-MAX jako různě velký vůz – na při klasickém focení předního profilu zespodu se opticky téměř vyrovná větší Galaxy, při pohledu na záď shora pak připomíná trochu povyrostlý Fusion. Buďte ale bez obav, C-MAX se z žádným jiným autem od Fordu ani od jiné značky splést nedá, což je nepopiratelná výhoda.

Koeficient aerodynamického odporu vzduchu činí jen cx = 0,31, což je nejnižší hodnota v tomto segmentu. K charakteristickým designérským rysům nového Focusu C-MAX patří nízká přední kapota, výrazně sešikmené čelní okno a klenutá linie střechy, zakončená decentním zadním spoilerem. Kapota motoru prudce stoupá od předního nárazníku, je však poměrně krátká – velmi dobrý výhled jsme osobně vyzkoušeli.

Základ podvozku převzal minivanz úspěšného Focusu a není žádným tajemstvím, že změny představené na C-MAXu se objeví i na inovovaném Focusu. Rozvor vzrostl o 25 mm a rozchod o 40 mm. Standardem jsou brzdové kotouče s větším průměrem (nyní na všech kolech), elektrohydraulický posilovač řízení, zesílené uložení náprav a podobně. Vpředu přibyl pomocný rám, který se v případě havárie zasouvá pod podlahu. Nové jsou také zesílené podélníky absorbující čelní nárazy a příčné výztuhy karosérie pod palubní deskou. Samozřejmostí je montáž až šesti airbagů, přičemž hlavové záclony zasahují i na zadní sedadla.

V interiéru nenajdeme ze „starého“ Focuse téměř nic. Rozměrná palubní deska je o poznání střízlivější, obří ovladače audia a klimatizace zmizely. Před posádkou se rozkládá elegantně a na první pohled kvalitně řešený prostor, do kterého všechny ukazatele a ovladače patří jakoby odjakživa. Krátká řadicí páka se přemístila na pohodlné stanoviště vedle volantu, vestavěné rádio je pohodlně ovladatelné a ve výbavě Ghia překvapí elektrická parkovací brzda.

Tradičně pohodlná sedadla jsou subjektivně trochu tužší než ve Focusu, neubralo jim to ale na pohodlí. C-MAX sice není sportovní vůz, i při velmi dynamické jízdě jsme se ale cítili pohodlně a bezpečně usazeni. Dvouose nastavitelný volant připomíná spíš Mondeo, optimální síla věnce i kožený potah ale nepřipouští estetické ani provozní výhrady.

Množství odkládacích prostor odpovídá třídě rodinných minivanů, ty pravé prostorové orgie se ale odehrávají na zadních sedadlech. Jen pro příklad: Protože ovladač brzdy EPB je mnohem menší než tradiční páka, vytvořili stylisté pro modely s elektricky ovládanou ruční brzdou zvláštní středovou konzoli. Ta nyní obsahuje sklopnou loketní opěrku, držáky šálků s nápoji a velkou schránku pod loketní opěrkou, do které se vejde dvanáct plechovek o objemu 0,33 l, nebo jedna plastová láhev o objemu 1,5 l a devět plechovek. Vzadu jsou do konzole integrovány další dvě odkládací schránky, přičemž spodní obsahuje ovladače na přání dodávaného komunikačního systému pro zadní sedadla.

V pětimístném uspořádání jsou sedadlo i opěradla děleny v poměru 40-20-40 a zavazadlový prostor má objem 550 litrů. Po sklopení středního sedadla a opěradla vzad a posunutí krajních sedadel s opěradly šikmo vzad se prostor pro kolena cestujících vzadu zvětší o 100 mm, místo pro hlavu i navzdory svažující se střeše zůstává zachováno a místo pro ramena se zvětší o 60 mm. Všechna sedadla i opěradla lze samozřejmě i jednotlivě sklápět nebo zcela vyjmout, přičemž ve dvoumístném uspořádání se do C-MAXu vejde 1620 l nákladu. Všechny manipulace se sedadly lze provést jednou rukou.

Na přání je možno objednat dvouzónovou klimatizaci, audiosystém Sony nebo DVD přehrávač s výklopnou obrazovkou ve střeše.

Pod kapotou vozů Focus C-MAX se objevují dva nové turbodiesely „common-rail“ řady Duratorq TDCi, vyvinuté ve spolupráci se společností PSA Peugeot-Citroën.

Nový čtyřválec Duratorq TDCi o objemu 1,6 l disponuje výkonem 109 k při otáčkách 4000 min-1, jeho nejvyšší točivý moment, dosažitelný už při otáčkách 1750 min-1, činí 240 Nm.

Focus C-MAX poháněný čtyřválcem 1.6 Duratorq TDCi zrychluje z 0 na 100 km/h během 11,3 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 185 km/h. Spotřeba v normovaném městském provozu je 6,3 l nafty na 100 km jízdy, mimo město činí spotřeba 4,1 l/100 km a kombinovaná spotřeba je 4,9 l/100 km. Emise CO2 činí 129 g/km. Tento motor nebyl při testovacích jízdách k dispozici.

Turbodiesel Duratorq TDCi o objemu 2,0 l a výkonu 136 k je největším „common-rail“ agregátem v nabídce automobilky Ford. Maximální točivý moment 320 Nm, dosažitelný už při otáčkách 2000 min-1 je zkombinován se šestistupňovou manuální převodovkou MMT6.

Focus C-MAX se čtyřválcem 2.0 Duratorq TDCi zrychluje z klidu na 100 km/h během 9,6 s a jeho nejvyšší rychlost činí 200 km/h. Spotřeba v městském provozu činí 7,5 l/100 km, při jízdách mimo město 4,5 l/100 km a kombinovaná spotřeba je 5,6 l/100 km. Emise CO2 činí 148 g/km.

První desítky kilometrů s tímto motorem víceméně potvrzují papírové předpoklady. Velmi dobrá elasticita a nízká hladina hluku patří ke kladům, jinak dobře odstupňované převodovce by ale prospěly o trochu kratší dráhy řazení. Při velmi dynamické jízdě převážně v mimoměstském provozu se spotřeba pohybovala pod sedmilitrovou hranicí, naopak s velmi lehkou nohou a zatížení dvěma osobami si motor řekl jen o 4,9 l/100 km.

Oba nové motory Duratorq TDCi vyhovují emisní normě Euro III.

Zážehový motor Duratec o objemu 1,8 l Motor Duratec o objemu 1,8 l, který je členem Fordovy rodiny nových řadových zážehových čtyřválců, se objevuje i pod kapotou nového Focusu C-MAX. Motor má proti stejnému agregátu používanému v modelové řadě Mondeo o něco snížený výkon, ale je optimalizovaný z pohledu co nejlepšího průběhu točivého momentu.

Zážehový čtyřválec Duratec o objemu 1,8 l má výkon 118 k při 6000 min-1, točivý moment vrcholí při otáčkách 4000 min-1 hodnotou 165 Nm. Focus C-MAX s tímto agregátem zrychluje z 0 na 100 km/h během 10,8 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 193 km/h. Spotřeba paliva tohoto modelu v režimech město / mimo město / kombinace činí 9,7 / 5,6 / 7,1 l/100 km. Emise CO2 činí 170 g/km, motor vyhovuje emisním limitům normy Euro IV.

Praktická zkušenost z tímto motorem je zajímavá – zatímco při jízdách po městě a při rychlostech do 90 km/h je jeho výkon sladěn s převodovkou téměř ideálně, na svazích a při vyšších rychlostech je třeba motor vytáčet o něco více a řadit o něco častěji, než je obvyklé. Chování není na závadu a poměr dynamická/klidná jízda 8,6/6,2 l /100 km dokazuje, že i s touto charakteristikou lze dosahovat solidní spotřeby. Zážehový agregát bude také zřejmě výhodný z hlediska pořizovací ceny.

Jízda s C-MAX je zcela bez překvapení. Vůz se nijak výrazně nenaklání, i do prudčeji najetých zatáček se vrhá bez ztráty stability, přičemž elektrohydraulický posilovač má proměnný účinek skutečně sladěný s rychlostí. Pokus o přetáčivý smyk auto téměř ignoruje, příčné nerovnosti přejíždí i na sedmnáctipalcových kolech celkem bez otřesů a výtluky na rakouských silnicích také nevedou ke ztrátě adheze. Téměř dokonalý výhled do všech stran omezuje přece jen trochu nízké zadní okno s malým stěračem, je to ale asi ta nejvážnější výhrada, kterou k vozu máme.

Sériová výroba nesporně povedeného vozu začala v červnu, uvedení na český trh se předpokládá v listopadu. Ceny jsou zatím velkou neznámou, osobně tipujeme základ okolo 520.000,- za provedení Trend se zážehovým motorem 1.8.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič

Na stavebním projektu se podílí mnoho různých účastníků…

Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem

Sesazený katalánský premiér Carles Puigdemont nebude…

Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček

Na místopředsedy Sněmovny budou kandidovat Petr Fiala…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

 



Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi vs. Citroen Xsara Picasso 1,6 HDi - Hrana lepší křivky? Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi vs. Citroen Xsara Picasso 1,6 HDi - Hrana lepší křivky?

K tomuto srovnávacímu testu nás vedlo hned několik…

Ford Focus C-MAX - O půl generace dáll Ford Focus C-MAX - O půl generace dáll

Ford patří mezi poslední výrobce, kteří dosud…

 



 
Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Včera

Tak to netrvalo dlouho! Jen krátce po představení nové generace Tesly Roadster přichází auto, které chce být ještě rychlejší než ona. Opravdu má šanci na realizaci?




Blesk.cz

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je obětí zvrhlíka dítě

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je…

Velká část pachatelů, které soudy v Česku loni odsoudily za znásilnění, dostala podmínečný trest. Ve většině…

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

 

iSport.cz

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na Vary, ty padly v Prostějově

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na…

Hokejisté Českých Budějovic navázali na výhru v Karlových Varech a porazili Kladno 3:0. Motor ani v jedenáctém…

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho ohromuje každý večer

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho…

Hokejový útočník Jaromír Jágr se v minulých dnech představil ve dvou bývalých působištích, ale žádnou nostalgii…

 

Reflex.cz

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek Vondráček z Babišova ANO

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek…

Předsedou Sněmovny dnes zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě…

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…