Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2010: Trh v nižší střední vzrostl o více než 40 %, vede Octavia a Focus

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
Fordu se daří nejen v malých vozech, ale i o kategorii výše. Zde válcuje veškerou dováženou konkurenci pomalu odcházející druhá generace Focusu.

Zářijový trh se v meziročním srovnání ocitl opět v zisku. Dosáhl dokonce velmi razantního navýšení +42,9 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 3.418 vozů, letos 4.883, tedy o 1.465 více.

Nižší střední vládla tradičně domácí Škoda Octavia s 2.218 kusy. Na druhé pozici (a první mezi importy) ovšem skončil jako minule Ford Focus, jenž dosáhl na vysokých 584 exemplářů. Ač nástupce již pomalu klepe na dveře, stávající provedení se bude pro Evropu vyrábět ještě do léta příštího roku. Třetí Hyundai i30 měl 461 registrací, čtvrté místo obsadilo dvojče i30 Kia Cee'd (295) a konečně pátý je Volkswagen Golf s 276 kusy. Kiu i VW tedy máme zpátky v Top 5, naopak zde chybí oba Renaulty: Mégane i Fluence.

První Octavia si ve srovnání s devátým měsícem roku 2009 polepšila o slušných 765 aut, tedy +52,6 %. To ale ještě není nic oproti Focusu, který dosáhl +243,5 %. Loni jich bylo zaregistrováno jen 170, letos o 414 (!) více, titul Skokana roku mu tak neunikl. Současná akční nabídka začíná na částce 279.900 Kč za pětidveřovou verzi Trend Plus s motorem 1,4 Duratec/59 kW, cena je platná při využití firemního leasingu. Hyundai i30 vylétl o 190 jednotek (+70,1 %), Kia Cee'd má o 14,3 % více (+37 aut, loni 258). Golf jako jediný z Top 5 ztratil, a to 25 kusů (-8,3 %).

Největší postup uplynulého měsíce si tedy připisuje Focus. Trojciferné navýšení vykazuje ještě Astra, zlepšila se o 128,1 %. V září 2009 se prodalo pouhých 57 vozů, zatímco teď si jich připsala na konto 130 a stačilo jí to na sedmé pořadí. Seat Leon má přes 90 procent, pak již v této statistice následují i30 a Octavia.

Propadák musíme znovu hledat mimo hitparádu, je skryt v kolonce Ostatní modely. Je jím Volvo C30 s -80 %, do svých garáží si jej postavili jen dva noví majitelé místo deseti. Nejhorším mezi první pětadvacítkou je Fiat Bravo s -71,3 % (z 52 registrací na pouhých 14). Ztrátu přes 60 mají také Volkswagen Jetta (ten je mimo Top 25) a Citroën C4, který se propadl ze 108 na 41 kusů.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v září 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20101-9/20109/20101-9/2010
1.Škoda OCTAVIA22181931145,4%45,3%
2.Ford FOCUS584254912,0%6,0%
3.Hyundai i3046126139,4%6,1%
4.Kia CEE´D29532596,0%7,6%
5.Volkswagen GOLF27628985,7%6,8%
6.Renault MEGANE17723123,6%5,4%
7.Opel ASTRA1309342,7%2,2%
8.Toyota AURIS1168642,4%2,0%
9.Peugeot 30811412962,3%3,0%
10.Renault FLUENCE9910482,0%2,5%
11.Seat LEON654181,3%1,0%
12.Dacia LOGAN6314771,3%3,5%
13.Chevrolet CRUZE464000,9%0,9%
13.Honda CIVIC435380,9%1,3%
15.Citroën C4415590,8%1,3%
16.Mazda 3303740,6%0,9%
17.Mitsubishi LANCER282310,6%0,5%
18.BMW 1142440,3%0,6%
18.Fiat BRAVO142980,3%0,7%
20.Audi A3103580,2%0,8%
21.Toyota COROLLA9890,2%0,2%
22.Alfa Romeo GIULIETTA8470,2%0,1%
22.Fiat LINEA8870,2%0,2%
22.Volvo S40/V508600,2%0,1%
25.Chevrolet LACETTI6400,1%0,1%
25.Subaru IMPREZA6740,1%0,2%
25.Volkswagen SCIROCCO6740,1%0,2%
-Ostatní modely81560,2%0,4%
-CELKEM488342608100,0%100,0%

Český trh v nižší střední třídě získal oproti roku 2009 15,8 %, počty nových aut stouply z 36.800 jednotek na 42.608. Tato kategorie je na tom tedy i nadále velmi dobře.

V celkovém pořadí od ledna vede po devíti měsících Octavia s 19.311 kusy (podíl 45,3 %). Druhá příčka stále náleží Cee'du (3.259, 7,6 %), třetí je evropský bestseller z Wolfsburgu Golf (2.898, 6,8 %). Na čtvrtém místě najdeme Hyundai i30 (2.613, 6,1 %), páté pořadí okupuje nově Focus (2.549, 6 %). Přes dva tisíce kusů se dostal ještě šestý Mégane, tisíc a více mají rovněž Dacia Logan, Peugeot 308 a Renault Fluence.

V meziročním srovnání získala vedoucí Octavia rovných 4.200 vozů (+27,8 %), Kia zatím prodala o 276 Cee'dů méně (-7,8 %), Golf si naopak polepšil (+22,2 %, o 527 kusů více). Hyundai i30 získal už 8,8 % (loni 2.402, letos +211), od června, kdy se dostal do plusu, tedy neustále posiluje. Focus díky současným úspěchům vylétl o značných 667 exemplářů, tedy +35,4 %. Více už mají jen Chevrolet Cruze a Seat Leon, Cruze se ale neprodával celý minulý rok. O něco menší navýšení, stále však přes třicet procent, má i Opel Astra.

Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.802 (81,2 % z celkových registrací). Ford Focus má také velmi vysokých 157 aut, v procentech je to ovšem daleko méně: 26,9 %. Hyundai i30 je na tom ještě hůře: 75 kusů a 18,7 %. Příliš nevybočuje ani Kia Cee'd, která měla na kontě 51 exemplářů s agregáty CRDi (17,3 %). Golf se alespoň blíží Focusu (65, 23,6 %).

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
15. 10. 2010 14:02
Re: Mladá Boleslav
Automobilce je jedno, jestli si její auto koupí firma, zaměstnanec anebo Brouk Pytlík, takže takové dělení je zcela zbytečný...
15. 10. 2010 13:59
Re: Focus
Ty máš ale divnej vkus. Tolik zajímavých značek závodí v F1 a ty si vybereš zrovna Renault >:-[]
15. 10. 2010 13:58
Re: Focus
V tom případě se musíš spokojit s předokolkou :-)

To, že je EVO lepší, bereš z vlastní zkušenosti, z testů anebo je to tvoje zbožné přání? >:D
15. 10. 2010 11:00
Re: Focus
já chtěl značku, co závodí ve F1, tak jsem koupil Renaulta :-!

ale chtěl jsem i značku co závodí (a vyhráva ;-) ) ve WRC - tak jsem si koupil ještě i Citroena.

Teď to při proplétání jednosměrkama na Žižkově nandám každému VW, která není ani v F1, ani ve WRC. :-!
Avatar - white label
15. 10. 2010 09:05
Re: Takymto tempom
... a Deadlift je vzácně vyvážená kombinace obou.... :-O >:-[]