Ford a PSA: další dieselové novinky (2.2 HDI/TDCi 125 kW)

Ford a PSA: další dieselové novinky (2.2 HDI/TDCi 125 kW)

 

Společná cesta PSA a Fordu v oblasti vznětových motorů pokračuje od října 2005 čtvrtou fází. Přinášíme přehled dosavadního vývoje motorů se zkratkami HDI/TDCi a novinky, na které se mohou vyznavači nafty brzy těšit...

Společná cesta PSA a Fordu v oblasti vznětových motorů pokračuje od října 2005 čtvrtou fází. Přinášíme přehled dosavadního vývoje motorů se zkratkami HDI/TDCi a novinky, na které se mohou vyznavači nafty brzy těšit...

V září 1998 podepsaly automobilové skupiny PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company kontrakt pokrývající vývoj a výrobu čtyř rodin vznětových motorů se vstřikováním common-rail. Po třech úspěšně absolvovaných etapách je nyní skupina jedním z největších výrobců vznětových motorů na světě, když za poslední tři roky vyrobila čtyři miliony dieselů.

Etapa 1 se týkala vznětového motoru o objemu 1399 cm3, který Ford nabízí pod obchodní značkou 1.4 TDCi ve Fiestách a Fusionech, Peugeot ve 206 a později 307 a Citroën v C2 a C3, vždy jako 1.4 HDI. To se psal rok 2001. Součástí této etapy byl rovněž větší turbodiesel 1590 cm3, který je nyní již značně rozšířen napříč výrobními programy značek obou koncernů.

Etapa 2 měla za cíl zavedení nového čtyřválce 1998 cm3 se šestnáctiventilovou hlavou. To se bylo v roce 2003.

Etapa 3 - poprvé vedená Fordem, si vzala na mušku perspektivní segment vznětových vidlicových šestiválců. Čtyřiadvacetiventilový motor 2.7 V6 se od června 2003 postupně dostal do Jaguaru S-Type, Peugeotů 607, Land Roveru Discovery III, Range Roveru Sport a Jaguaru XJ. Zanedlouho stejný motor (principelně existují 2 verze přeplňované jedním nebo dvěma dmychadly) najde své místo v Peugeotu 407 Coupé a v Citroënu C6.

Etapa 4. V roce 2005 vede Ford Motor Company výrobu rodiny motorů o objemu 2,2 l pro užitková vozidla, PSA Peugeot Citroën zase chystá silný čtyřválcový motor 2.2 l pro vozy střední a vyšší střední třídy.

Nový čtyřválec 2.2 HDI/TDCI (115-125 kW)
Nový čtyřválec PSA-Ford, který je součástí čtvrté etapy spolupráce dvou výrobců, je určen zejména pro manažerské vozy střední a vyšší střední třídy. Jeho výrobu má na starost závod ve francouzském Trémery, které je, podle zprávy výrobce, v současné době největší motorárnou na světě, vyrábějící vznětové motory.

Výrobci zdůrazňují inovativní systém Extreme Conventional Combustion System (ECCS), který se podílí na snížení produkce škodlivin a současně ovlivňující vysoký výkon a nízký hluk motoru. Spalovací prostor s velkým průměrem (o 25% větší průměr než u předchozí generace) a malým kompresním poměrem (16,6:1) umožňuje rovnoměrnější tvorbu směsi, omezen je také vír vzduchu ve spalovacím prostoru, což snížilo tepelné ztráty stěnami spalovacího prostoru a nakonec i přispělo k celkovému zvýšení účinnosti motoru. Ta se projevuje dvouprocentním snížením spotřeby paliva a současně výrazným zvýšením točivého momentu v celém otáčkovém spektru. Vstřikovací systém common-rail třetí generace (Bosch) produkuje nejvyšší vstřikovací tlaky až 1800 barů. Palivo je vstřikováno sedmiotvorovými vstřikovači s otvory o průměru 135 µm. Piezoelektricky ovládané jehly jsou schopny až šesti otevření během jednoho pracovního cyklu.

Všechny vozy vybavené tímto motorem budou vybaveny filtrem pevných částic, značky koncernu PSA budou nadále využívat systému s aditivy, Fordovy značky se budou spoléhat na systém bez aditiv.

Vrcholná verze tohoto motoru bude prvním sériovým vznětovým čtyřválcem, který bude přeplňován dvěma turbodmychadly. V roce 2003 představená studie Opelu Twin Turbo se dosud nedočkala sériové produkce. Malé turbodmychadlo je v novém čtyřválci naladěno na dodávku maximálních plnících tlaků v nízkých a středních otáčkách, od 2700 ot./min se k němu přidává druhé turbodmychadlo se shodnými rozměrovými parametry. Spolupráce turbodmychadel, opatřených elektricky ovládanými nastavitelnými rozváděcími lopatkami, je usměrňována řídící jednotkou motoru. Dodavatelem systému přeplňování je Honeywell Turbo Technology.

O nejvybranější chování se starají dva vyvažovací hřídele v bloku motoru, ale také rychlý systém ovládající škrtící klapku, která zabraňuje vibracím po vypnutí motoru.

Obě skupiny věří v úspěch nového motoru, protože dosavadní kapacita 70.000 motorů u předchozí generace motoru může být operativně zvýšena až na 200.000 kusů ročně.

Čtyřválec 2.2 HDI/TDCI - Základní technická data
Zdvihový objem [cm3]21782178
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]115-125/4000125/4000
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min]400/2000400/1750
Turbodmychadlo1x VGT2x
Filtr pevných částicanoano

Dalším významným výsledkem spolupráce PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company je nový vznětový čtyřválec 2198 cm3 pro užitkové automobily, který bude vyráběn v pěti výkonových verzích, pokrývající rozsah 62,5 až 96 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí

Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB) expremiéra…

Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce

Americký jaderný koncern Westinghouse čeká bankrot. Firmu…

ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník

Úředníci odmítli stížnost exhejtmana Oty Košty, který…

Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky

Když od března do září 1969 probíhala na Dálném východě…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu u postele platí denně 13 tisíc!

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu…

Jako v ráji se teď cítí tanečnice Lucie Hunčárová (31). Její nový partner, ženatý kuchař Emanuele Ridi (43), ji…

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a Evu Braun mu vzala sociálka

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a…

Žádost o změnu příjmení po vzoru vůdce nacistického Německa posvětil soud americkému neonacistovi. Isidore Heath…

 

iSport.cz

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch pečetily krásné góly

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch…

Čeští fotbalisté do 19 let postoupili na mistrovství Evropy, kde si zahrají poprvé od roku 2011. Tým trenéra…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…