Ford a PSA: další dieselové novinky (2.2 HDI/TDCi 125 kW)

Ford a PSA: další dieselové novinky (2.2 HDI/TDCi 125 kW)

 

Společná cesta PSA a Fordu v oblasti vznětových motorů pokračuje od října 2005 čtvrtou fází. Přinášíme přehled dosavadního vývoje motorů se zkratkami HDI/TDCi a novinky, na které se mohou vyznavači nafty brzy těšit...

Společná cesta PSA a Fordu v oblasti vznětových motorů pokračuje od října 2005 čtvrtou fází. Přinášíme přehled dosavadního vývoje motorů se zkratkami HDI/TDCi a novinky, na které se mohou vyznavači nafty brzy těšit...

V září 1998 podepsaly automobilové skupiny PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company kontrakt pokrývající vývoj a výrobu čtyř rodin vznětových motorů se vstřikováním common-rail. Po třech úspěšně absolvovaných etapách je nyní skupina jedním z největších výrobců vznětových motorů na světě, když za poslední tři roky vyrobila čtyři miliony dieselů.

Etapa 1 se týkala vznětového motoru o objemu 1399 cm3, který Ford nabízí pod obchodní značkou 1.4 TDCi ve Fiestách a Fusionech, Peugeot ve 206 a později 307 a Citroën v C2 a C3, vždy jako 1.4 HDI. To se psal rok 2001. Součástí této etapy byl rovněž větší turbodiesel 1590 cm3, který je nyní již značně rozšířen napříč výrobními programy značek obou koncernů.

Etapa 2 měla za cíl zavedení nového čtyřválce 1998 cm3 se šestnáctiventilovou hlavou. To se bylo v roce 2003.

Etapa 3 - poprvé vedená Fordem, si vzala na mušku perspektivní segment vznětových vidlicových šestiválců. Čtyřiadvacetiventilový motor 2.7 V6 se od června 2003 postupně dostal do Jaguaru S-Type, Peugeotů 607, Land Roveru Discovery III, Range Roveru Sport a Jaguaru XJ. Zanedlouho stejný motor (principelně existují 2 verze přeplňované jedním nebo dvěma dmychadly) najde své místo v Peugeotu 407 Coupé a v Citroënu C6.

Etapa 4. V roce 2005 vede Ford Motor Company výrobu rodiny motorů o objemu 2,2 l pro užitková vozidla, PSA Peugeot Citroën zase chystá silný čtyřválcový motor 2.2 l pro vozy střední a vyšší střední třídy.

Nový čtyřválec 2.2 HDI/TDCI (115-125 kW)
Nový čtyřválec PSA-Ford, který je součástí čtvrté etapy spolupráce dvou výrobců, je určen zejména pro manažerské vozy střední a vyšší střední třídy. Jeho výrobu má na starost závod ve francouzském Trémery, které je, podle zprávy výrobce, v současné době největší motorárnou na světě, vyrábějící vznětové motory.

Výrobci zdůrazňují inovativní systém Extreme Conventional Combustion System (ECCS), který se podílí na snížení produkce škodlivin a současně ovlivňující vysoký výkon a nízký hluk motoru. Spalovací prostor s velkým průměrem (o 25% větší průměr než u předchozí generace) a malým kompresním poměrem (16,6:1) umožňuje rovnoměrnější tvorbu směsi, omezen je také vír vzduchu ve spalovacím prostoru, což snížilo tepelné ztráty stěnami spalovacího prostoru a nakonec i přispělo k celkovému zvýšení účinnosti motoru. Ta se projevuje dvouprocentním snížením spotřeby paliva a současně výrazným zvýšením točivého momentu v celém otáčkovém spektru. Vstřikovací systém common-rail třetí generace (Bosch) produkuje nejvyšší vstřikovací tlaky až 1800 barů. Palivo je vstřikováno sedmiotvorovými vstřikovači s otvory o průměru 135 µm. Piezoelektricky ovládané jehly jsou schopny až šesti otevření během jednoho pracovního cyklu.

Všechny vozy vybavené tímto motorem budou vybaveny filtrem pevných částic, značky koncernu PSA budou nadále využívat systému s aditivy, Fordovy značky se budou spoléhat na systém bez aditiv.

Vrcholná verze tohoto motoru bude prvním sériovým vznětovým čtyřválcem, který bude přeplňován dvěma turbodmychadly. V roce 2003 představená studie Opelu Twin Turbo se dosud nedočkala sériové produkce. Malé turbodmychadlo je v novém čtyřválci naladěno na dodávku maximálních plnících tlaků v nízkých a středních otáčkách, od 2700 ot./min se k němu přidává druhé turbodmychadlo se shodnými rozměrovými parametry. Spolupráce turbodmychadel, opatřených elektricky ovládanými nastavitelnými rozváděcími lopatkami, je usměrňována řídící jednotkou motoru. Dodavatelem systému přeplňování je Honeywell Turbo Technology.

O nejvybranější chování se starají dva vyvažovací hřídele v bloku motoru, ale také rychlý systém ovládající škrtící klapku, která zabraňuje vibracím po vypnutí motoru.

Obě skupiny věří v úspěch nového motoru, protože dosavadní kapacita 70.000 motorů u předchozí generace motoru může být operativně zvýšena až na 200.000 kusů ročně.

Čtyřválec 2.2 HDI/TDCI - Základní technická data
Zdvihový objem [cm3]21782178
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]115-125/4000125/4000
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min]400/2000400/1750
Turbodmychadlo1x VGT2x
Filtr pevných částicanoano

Dalším významným výsledkem spolupráce PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company je nový vznětový čtyřválec 2198 cm3 pro užitkové automobily, který bude vyráběn v pěti výkonových verzích, pokrývající rozsah 62,5 až 96 kW.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu

Pražský magistrát se rozhodl uzavřít Libeňský most, který…

Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného

Ruská policie pronikla do petrohradské kanceláře vůdce…

Česká kryptoměnová banka spojila síly s francouzskými experty na kyberbezpečnost Česká kryptoměnová banka spojila síly s francouzskými experty na kyberbezpečnost

Na trhu byznysu s kryptoměnami došlo k uzavření nového…

 

Štítky PSA Bosch Ford

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Dnes 12:51

Velké vozy značky Citroën měly vždycky své zvláštní kouzlo, ale postupně se začaly vytrácet. Nyní ale svítá naděje, že se velkého nástupce opět dočkáme. Jak by mohl vypadat a kdy jej očekávat?




Blesk.cz

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc jsem nevstal ani z postele!

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc…

Proslavily ho nahé fotky Jany Švandové (70), Míši Kuklové (49) a Markéty Hrubešové (45). Dávno předtím ale…

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory dojet bez nehody?

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory…

Česko zasypal sníh. I když jsou silnice s opatrností sjízdné, na řadě míst zůstává rozbředlý nebo ujetý sníh,…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Novák míří do Turecka. Už je na lékařské prohlídce v Trabzonsporu

Novák míří do Turecka. Už je na lékařské prohlídce v…

Fotbalový reprezentant Filip Novák by měl přestoupit z dánského Midtjyllandu do Trabzonsporu. Sedmadvacetiletý…

 

Reflex.cz

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany důvod bát se předčasných voleb?

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany…

Po demisi první vlády Andreje Babiše se má všeobecně za to, že to bude opět šéf hnutí ANO, kdo dostane od…

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při nebezpečném saltu si zlomila vaz

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při…

Byla jedním z největších talentů v dějinách moderní gymnastiky. Vynikala hbitostí, přesností i ženskou ladností.…