reklama


Ford a PSA: další dieselové novinky (2.2 HDI/TDCi 125 kW)

Ford a PSA: další dieselové novinky (2.2 HDI/TDCi 125 kW)

 

Společná cesta PSA a Fordu v oblasti vznětových motorů pokračuje od října 2005 čtvrtou fází. Přinášíme přehled dosavadního vývoje motorů se zkratkami HDI/TDCi a novinky, na které se mohou vyznavači nafty brzy těšit...

Společná cesta PSA a Fordu v oblasti vznětových motorů pokračuje od října 2005 čtvrtou fází. Přinášíme přehled dosavadního vývoje motorů se zkratkami HDI/TDCi a novinky, na které se mohou vyznavači nafty brzy těšit...

V září 1998 podepsaly automobilové skupiny PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company kontrakt pokrývající vývoj a výrobu čtyř rodin vznětových motorů se vstřikováním common-rail. Po třech úspěšně absolvovaných etapách je nyní skupina jedním z největších výrobců vznětových motorů na světě, když za poslední tři roky vyrobila čtyři miliony dieselů.

Etapa 1 se týkala vznětového motoru o objemu 1399 cm3, který Ford nabízí pod obchodní značkou 1.4 TDCi ve Fiestách a Fusionech, Peugeot ve 206 a později 307 a Citroën v C2 a C3, vždy jako 1.4 HDI. To se psal rok 2001. Součástí této etapy byl rovněž větší turbodiesel 1590 cm3, který je nyní již značně rozšířen napříč výrobními programy značek obou koncernů.

Etapa 2 měla za cíl zavedení nového čtyřválce 1998 cm3 se šestnáctiventilovou hlavou. To se bylo v roce 2003.

Etapa 3 - poprvé vedená Fordem, si vzala na mušku perspektivní segment vznětových vidlicových šestiválců. Čtyřiadvacetiventilový motor 2.7 V6 se od června 2003 postupně dostal do Jaguaru S-Type, Peugeotů 607, Land Roveru Discovery III, Range Roveru Sport a Jaguaru XJ. Zanedlouho stejný motor (principelně existují 2 verze přeplňované jedním nebo dvěma dmychadly) najde své místo v Peugeotu 407 Coupé a v Citroënu C6.

Etapa 4. V roce 2005 vede Ford Motor Company výrobu rodiny motorů o objemu 2,2 l pro užitková vozidla, PSA Peugeot Citroën zase chystá silný čtyřválcový motor 2.2 l pro vozy střední a vyšší střední třídy.

Nový čtyřválec 2.2 HDI/TDCI (115-125 kW)
Nový čtyřválec PSA-Ford, který je součástí čtvrté etapy spolupráce dvou výrobců, je určen zejména pro manažerské vozy střední a vyšší střední třídy. Jeho výrobu má na starost závod ve francouzském Trémery, které je, podle zprávy výrobce, v současné době největší motorárnou na světě, vyrábějící vznětové motory.

Výrobci zdůrazňují inovativní systém Extreme Conventional Combustion System (ECCS), který se podílí na snížení produkce škodlivin a současně ovlivňující vysoký výkon a nízký hluk motoru. Spalovací prostor s velkým průměrem (o 25% větší průměr než u předchozí generace) a malým kompresním poměrem (16,6:1) umožňuje rovnoměrnější tvorbu směsi, omezen je také vír vzduchu ve spalovacím prostoru, což snížilo tepelné ztráty stěnami spalovacího prostoru a nakonec i přispělo k celkovému zvýšení účinnosti motoru. Ta se projevuje dvouprocentním snížením spotřeby paliva a současně výrazným zvýšením točivého momentu v celém otáčkovém spektru. Vstřikovací systém common-rail třetí generace (Bosch) produkuje nejvyšší vstřikovací tlaky až 1800 barů. Palivo je vstřikováno sedmiotvorovými vstřikovači s otvory o průměru 135 µm. Piezoelektricky ovládané jehly jsou schopny až šesti otevření během jednoho pracovního cyklu.

Všechny vozy vybavené tímto motorem budou vybaveny filtrem pevných částic, značky koncernu PSA budou nadále využívat systému s aditivy, Fordovy značky se budou spoléhat na systém bez aditiv.

Vrcholná verze tohoto motoru bude prvním sériovým vznětovým čtyřválcem, který bude přeplňován dvěma turbodmychadly. V roce 2003 představená studie Opelu Twin Turbo se dosud nedočkala sériové produkce. Malé turbodmychadlo je v novém čtyřválci naladěno na dodávku maximálních plnících tlaků v nízkých a středních otáčkách, od 2700 ot./min se k němu přidává druhé turbodmychadlo se shodnými rozměrovými parametry. Spolupráce turbodmychadel, opatřených elektricky ovládanými nastavitelnými rozváděcími lopatkami, je usměrňována řídící jednotkou motoru. Dodavatelem systému přeplňování je Honeywell Turbo Technology.

O nejvybranější chování se starají dva vyvažovací hřídele v bloku motoru, ale také rychlý systém ovládající škrtící klapku, která zabraňuje vibracím po vypnutí motoru.

Obě skupiny věří v úspěch nového motoru, protože dosavadní kapacita 70.000 motorů u předchozí generace motoru může být operativně zvýšena až na 200.000 kusů ročně.

Čtyřválec 2.2 HDI/TDCI - Základní technická data
Zdvihový objem [cm3]21782178
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]115-125/4000125/4000
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min]400/2000400/1750
Turbodmychadlo1x VGT2x
Filtr pevných částicanoano

Dalším významným výsledkem spolupráce PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company je nový vznětový čtyřválec 2198 cm3 pro užitkové automobily, který bude vyráběn v pěti výkonových verzích, pokrývající rozsah 62,5 až 96 kW.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš uspěl ve Sněmovně s rozpočtem. Schodek klesne na šedesát miliard Babiš uspěl ve Sněmovně s rozpočtem. Schodek klesne na šedesát miliard

Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok.…

Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou

Pebble vydal konečně oficiální prohlášení potvrzující…

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro Českou republiku Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro Českou republiku

Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z…

Účtenková loterie začne v polovině roku 2017. Hrát se bude o auto a desítky milionů korun Účtenková loterie začne v polovině roku 2017. Hrát se bude o auto a desítky milionů korun

Ministerstvo financí plánuje spustit účtenkovou loterii k…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 






 
Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Dnes 18:50

Samočinná převodovka s dvojicí spojek v posledních deseti letech takřka vytlačila klasické automaty s kapalinovým měničem.




Blesk.cz

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard korun. Ten žádá víc

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard…

V dnešní době je jasné, že prodeje fyzických CD téměř nic nevydělávají. Příjem hudebního průmyslu pochází z…

Omšelé, za to čisté a levné: WC hlídku toalety na I.P.Pavlova mile překvapily

Omšelé, za to čisté a levné: WC hlídku toalety na…

Potřebujete nutně na záchod a jste v metru? Veřejné záchodky vás mnohdy zachrání před malou nebo velkou nehodou.…

 

iSport.cz

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil návrat do Česka

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa skončil v Tomsku, který má finanční problémy a neplatil hráčům výplaty. S…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama