Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Australská Rally 2011 – Ford vítězí podruhé v sezóně, taktika převládá nad sportem (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (4)
Po chybě obou Sebastienů od továrního Citroënu si pro vítězství v klidu dojel Ford, závěr soutěže připomínal přepočítávání sekund ve prospěch taktiky.

Desátým dílem seriálu s názvem WRC 2011 se po roční odmlce stala Australská Rally, která se z Perthu, kde se jela v minulosti, přesunula do města Kingscliff. A to znamená jediné – pro všechny posádky bude tato soutěž nová, na trať tedy vyrazí všichni se stejnými počátečními podmínkami.

Jezdce čekalo na australské šotolině 369 měřených kilometrů rozdělených do šestadvaceti rychlostních zkoušek, které se odjely ve třech etapách. Shakedown dlouhý 3,77 km nejlépe sednul Latvalovi na Fiestě WRC (1:58,9), o 0,2 zpět byl Petter Solberg a další půlvteřinu navíc potřeboval jeho starší bratr Henning. Další havárii ve své kariéře si připsal ruský mladík Novikov – australská havárie číslo 1. Ještě ve čtvrtek večer se za deště odjely dva průjezdy diváckou superspeciálkou (2x 3,77 km) s nimiž si nejrychleji poradili piloti Citroënu – jednou vyhrál Ogier, jednou zase Loeb – dělí je 0,6 sekundy.

První etapa: Bláto a pohroma pro Citroën

Na pátek bylo připraveno 8 rychlostních zkoušek (dva průjezdy trojicí testů + dvakrát divácká speciálka) o délce 116,1 km. Do prašné šotoliny však přes noc napršelo a stalo se z ní mazlavé bláto, které vůbec nedrží. Podmínky tak jsou hodně nevyzpytatelné, jezdci jedou na tvrdé směsi pneumatik a když brzdí, připadají si jako na ledě. Hned v prvním testu, který vyhrál Loeb, dostal hodiny Latvala a havaroval showman Ken Block na Fiestě WRC. Již v další vložce totéž zopakoval mistr světa Loeb, který svou DS3 WRC poslal přes střechu a pro dnešek končí. Fenomenální Loeb havaroval poprvé od Polska 2009, tentokráte za to mohla chvilka nesoustředěnosti na výjezdu ze zatáčky, kdy Seb sledoval split na monitoru.

Vítězství si v testu připsal Petter Solberg, který již v tom dalším dostal hodiny a padá na čtvrté místo za Latvalu (+24,7). Soutěž vede Ogier před Hirvonenem (+9,1). Následuje polední servis.

Hned v první odpolední vložce napodobil Ogier svého staršího týmového parťáka a taky havaroval – australská soutěž je tedy pro Citroën pohromou.

Vedení v blátivé soutěži se ujímá tovární tým Ford v pořadí Hirvonen – Latvala, které v cíli páteční etapy dělilo rovných 7 sekund. Třetí Petter Solberg ztrácel již 44,3 a čtvrtý Henning dokonce téměř 2,5 minuty. První etapu charakterizovala slova bláto, kluzkost, havárie a nebylo snad pilota, který by si na trati neprožil “horkou chvilku.“ Další havárii (v Austrálii již druhou) si na své konto připsal Novikov, v sobotu však bude pokračovat.

PWRC

Ze šampionátu produkčních vozů byl za neúčast na Finské Rally vyloučen Yuriy Protasov – nezúčastnil se technické přejímky a ani nezaplatil startovné. Po první etapě Australské Rally pořadí PWRC vede Paddon na Subaru před Kosciuszkem (+1:30,2) a Salyukem (+2:02,7) na Mitsubishi. Pokud by tyto výsledky vydržely až do cíle, Paddon se již nyní stává mistrem světa PWRC.

Druhá etapa: Fordy si užívají vedení

Sobotní etapa byla nejdelší, obsahovala deset měřených testů (dva průjezdy čtveřicí zkoušek + 2x superspeciálka) o délce 146,5 km. Malé odskočení od soutěže – na tu nedorazil i přes její nominaci Kimi Raikkonen resp. jeho tým Ice1 Racing a byl za to a za nezaplacení startovného vyloučen z hodnocení MS. Samotný Kimi startovat v MS dál může, ale bez nároku na mistrovské týmové body.

I přes pokropení šotolinových tratí deštěm se neopakovalo bahnité trápení z pátku a jelo se na suché šotolině. Oba Sebové od Citroënu se zase vrátili na trať, soutěž však bezpečně vede tovární Ford, přičemž Latvala předstihnul Hirvonena díky jeho čištění trati – v sobotním servisu na něj měl náskok 17,2 sekundy. Použije Malcolm Wilson taktiku, aby udržel Hirvonena ve hře o titul? Třetí je Petter Solberg, který nezatroubil k útoku jak avizoval včera, ale ztrácí už přes jednu minutu. Novikov opět na trati vyrobil hezké hodiny a opět se vrací do svých „rozbíjecích“ předešlých let. Následuje polední servis.

Odpoledne patřilo továrním Citroënům – šest zkoušek si rozdělili v poměru 4:2 ve prospěch mladšího Sebastiena. To nic ale nemění na tom, že si polepšili z třiadvacátého místa na sedmnácté (Loeb) resp. ze šestnáctého na jedenácté (Ogier). Soutěž stále bezpečně vede Latvala před Hirvonenem (+22,7) a Petterem (+59,5). Ze hry je ovšem čtvrtý Henning Solberg, jehož Fiesta začala stávkovat pro poruchu elektroniky. Na bramborovou pozici tak poskočil Wilson mladší, ovšem jeho ztráta téměř šesti minut mluví za vše.

PWRC

Mezi produkčními vozy přišel o náskok Paddon kvůli zlobícímu turbodmychadlu, které provizorně opravoval na přejezdu. Nestihnul však čas a obdržel penalizaci 20 sekund. O 2,9 sekundy zpět je Kosciuszko, kterého zase trápila převodovka, další dvě minuty navíc má třetí Salyuk jr.

Třetí etapa: Poslušný Latvala

Nedělní etapa obsahovala „pouze“ šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy dvojicí erzet + 2x divácká speciálka jednou jetá jako Power Stage) o měřené délce 98,8 km. Otázka pro dnešní etapu zní: Pustí JML před sebe Hirvonena? Dopoledne tomu nic nenasvědčovalo – jednou vyhrál Hirvonen, podruhé Latvala a na divácké vložce dosáhli stejného času. Mikko tak stáhnul Jari-Mattiho z 22,7 na 19,7 sekundy, což nic neřešilo. Novikov již potřetí v Austrálii havaroval, tentokrát šel přes střechu – prostě hodně nepovedená soutěž.

Podobně dopadnul na třiadvacáté zkoušce i Henning Solberg – svou žlutou Fiestu WRC poslal přes střechu.

Odpoledne na to došlo – v prvním testu ještě ne, to vyhrál Hirvonen vlastními silami, ale v tom následujícím zastavil Latvala na půlminutu na trati a nechal se tak předstihnout svým týmovým kolegou o 15 sekund. Přiznaná a nemaskovaná týmová režie zohledňující možnost Hirvonenova boje o titul. Co si o tom myslíte, nám můžete sdělit v diskuzi pod článkem…

Power Stage

Závěrečnou rychlostní zkoušku pod televizním dohledem vyhrál Loeb, který si tak z Austrálie odváží alespoň pár mistrovských bodů, Hirvonen na body o 0,3 sekundy nedosáhnul a dojel čtvrtý. Po zásahu týmového vedení se tak může radovat z celkového vítězství a vylepšení svého bodového konta o 25 bodů – po devíti vítězstvích Citroënu v řadě vítězí Ford a Mikko je za Loebem tři soutěže před koncem o pouhých 15 bodů. Stříbro si domů veze “týmový hráč“ Latvala (+14,7) a z bronzu se raduje soukromník Petter Solberg (+44,8), který si připisuje i jeden bod za třetí místo v Power Stage.

Na taktizování došlo i u Citroënu – Ogier si nechal připsat penalizaci 50 sekund, ale i on musel na trati zastavit – na hoooodně dlouhou dobu, aby jej Loeb s mankem desíti minut přeskočil a připsal si jeden bod za desáté místo. Takže se nám Australská Rally zvrhla spíše k počítání sekund u stolu, zastavování na trati a odmítání komentovat ze strany jezdců příkazy týmového vedení. A kam se poděl chudák sport jako takový?

Celkové výsledky Repco Rally Australia 2011:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 3:35:59,0
2. Jari-Matti Latvala / Mikko Anttila Ford Fiesta RS WRC +14,7
3. Petter Solberg / Chris Patterson Citroën DS3 WRC +44,8
4. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Fiesta RS WRC +8:45,2
5. Khalid Al-Qassimi / Michael Orr Ford Fiesta RS WRC +12:33,3
6. Hayden Paddon / John Kennard Subaru Impreza STi +17:29,3
7. Michal Kosciuszko./ Marcel Szcepaniak Mitsubishi Lancer Evo X + 19:01,3
8. Alexander Salyuk jr../ Pavlo Cherepin Mitsubishi Lancer Evo IX +21:08,5
9. Benito Guerra jr./ Borja Rozada Mitsubishi Lancer Evo IX +22:48,9
10. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC +30:19,4
11. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Citroën DS3 WRC +30:19,4

„Mám tohle místo rád. Vítězství máme díky fantastické týmové práci, kterou jsme tady předvedli. Je to skvělý výsledek a je důležitý i pro Ford. Samozřejmě veliké díky míří k Jari-Mattimu za jeho zpomalení a darování mi bodů v šampionátu. Nyní jsme zpět,“ říká vítěz Australské Rally z týmu modrého oválu Mikko Hirvonen.

„Po našem pátečním vypadnutí jsme museli dělat maximum pro to, abychom neztratili mnoho bodů. Abychom získali i body do Poháru konstruktérů, řekl jsem si, že musím bezpodmínečně vyhrát Power Stage. Musím poděkovat technickému týmu, který udělal DS3 WRC opět konkurence schopným a umožnil nám se znovu zapojit do závodu, což bylo stejné i pro mého týmového kolegu. Tím jsme minimalizovali škody a náš cíl je nyní vyhrát v Alsasku," komentuje svou účast v Austrálii Sebastien Loeb.

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 196
2. Mikko Hirvonen (FIN) 181
3. Sébastien Ogier (FRA) 167
4. Jari-Matti Latvala (FIN) 116
5. Petter Solberg (NOR) 110
6. Mads Ostberg (NOR) 56
7. Matthew Wilson (GBR) 52
8. Kimi Räikkönen (FIN) 34
9. Henning Solberg (NOR) 32
10. Dani Sordo (ESP) 23
11. Federico Villagra (ARG) 20
12. Khalid Al-Qassimi (SAE) 15
13. Juho Hänninen (FIN) 13
14. Haydon Paddon (NZE) 10
15. Martin Prokop (CZE) 7
16. Ott Tänak (EST) 7

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 347
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team 285
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 117
4. Petter Solberg World Rally Team 98
5. Ice 1 Racing 48
6. Munchi’s Ford World Rally Team 32
7. Team Abu Dhabi 30
8. FERM Power Tools World Rally Team 22
9. Van Merksteijn Motorsport 12
10. Monster World Rally Team 11
11. Brazil World Rally Team 1

PWRC

Mezi produkčními vozy se celkové pořadí neměnilo, pouze se natáhly rozestupy mezi jednotlivými jezdci. Paddon opět najel na Kosciuzska minutu a půl a o vítězi je tak rozhodnuto. A nejen o vítězi – Hayden Paddon se díky němu stává letošním mistrem světa PWRC! Čtyři starty – čtyři vítězství a 100 bodů na kontě – na Nový Zéland posíláme gratulace čerstvému mistru.

Celkové výsledky Repco Rally Australia 2011 v kategorii PWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Hayden Paddon / John Kennard Subaru Impreza STi 3:53:28,2
2. Michal Kosciuszko./ Marcel Szcepaniak Mitsubishi Lancer Evo X +1:32,0
3. Alexander Salyuk jr../ Pavlo Cherepin Mitsubishi Lancer Evo IX +3:39,2
4. Benito Guerra jr./ Borja Rozada Mitsubishi Lancer Evo IX +5:19,6
5. Valeriy Gorban./ Vadim Chernega Mitsubishi Lancer Evo IX +12:52,8
6. Gianluca Linari / Nicola Arena Subaru Impreza STi +21:20,9
7. Brendan Reeves / Rhianon Smyth Mitsubishi Lancer Evo IX +23:50,9

Celkově pořadí v šampionátu PWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Hayden Paddon (NZE) 100
2. Martin Semerád (CZE) 50
3. Valeriy Gorban (UKR) 38
4. Michal Kosciuszko (POL) 35
5. Patrik Flodin (SWE) 34
6. Benito Guerra (MEX) 32
7. Jukko Ketomaki (FIN) 30
8. Alexander Salyuk jr.(UKR) 29
9. Nicolas Fuchs (RAK) 27
10. Dmitriy Tagirov (RUS) 25
11. Gianluca Linari (ITA) 22
12. Jarkko Nikara (FIN) 18
13. Majed Al-Shamsi (SAE) 8
Michal Otruba
Diskuze (4)
12. 9. 2011 15:17
Re: Taktika nepřevládá nad sportem
Je taktika s 30s a je taktika s 10 minutami, to co dělá Citroen je za hranicemi sportu. ;-)
12. 9. 2011 15:10
Re: S taktikou první přišel Citroën
:yes: :yes: :yes: :yes:

Holt někteří by rádi šoupli Ford do jedné kategorie s Citroenem. ;-)
Avatar - ferovychlap
12. 9. 2011 13:17
Taktika nepřevládá nad sportem
Taktika nemůže převládat nad sportem, protože je (nebo měla by být) jeho přirozenou součástí. A to nejen u motoristických sportů. Jsou sporty, kde je samotná taktika považována za sport a v motorsportu byla je a vždycky bude taktika více než klíčová ;-)
12. 9. 2011 11:58
S taktikou první přišel Citroën
Předně je potřeba říct fakt, že s taktizováním první přišel Citroën, který ho dotáhl k dokonalosti a stal se přirozenou součástí v jeho boji o titul... V sezoně 2009, kdy Ford netaktizoval při rallye Sardinia, tak tím přišel Hirvonen o titul mistra světa, kdy skončil v celkovém hodnocení o bod za Loebem a v tomto ročníku se jen díky taktice, kdy Ogier čistil trať Loebovi na některých šotolinových rallye, se stal mistrem světa...

Ford se z této situace přirozeně poučil a využívá tak taktiku naprosto rozumně také..