Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford začíná testovat „inteligentní“ S-Max v běžném provozu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Ford vyvíjí nové bezpečnostní systémy a jimi vybavená MPV S-Max vyjedou na německé silnice.

Z laboratoří se tak S-Maxy dostanou do reálného provozu. Je jich celkem dvacítka a potkáte je kolem Frankfurtu nad Mohanem. Projekt simTD podporují i jiní výrobci. Poněkud zvláštní zkratka znamená „Safe Intelligent Mobility - Testfield Germany“ (Bezpečná inteligentní mobilita – testovací oblast Německo). Aut bude celkem 120 a zkoušky potrvají čtyři roky. Měly by přinést nejen zvýšení bezpečnosti, ale i plynulosti individuální dopravy.

Systémy instalované ve velkém MPV s modrým oválem podporují vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými vozy, ale auto si může „povídat“ také s infrastrukturou. A čím jsou S-Maxy vybaveny? Tak například elektronickým brzdovým světlem. Pokud je nutná prudká decelerace, vůz vyšle signál k tomu, který jede za ním, aby jej včas varoval. A to i tehdy, je-li skryt až za zatáčkou. Odpadá tak použití výstražného trojúhelníku, nebo blikačů, které je už dnes mnohdy rovněž samočinné.

Varování před překážkou umí říci ostatním účastníkům provozu o nebezpečném předmětu na silnici, jeho přesné poloze i typu. Rozpoznávání dopravních značek už dnes známe. To od Fordu ovšem funguje takřka v reálném čase, je totiž v kontaktu s centry řízení dopravy. Řidič tak dostává aktuální zprávy o rychlostních limitech, dočasných i trvalejších dopravních omezeních, objížďkách a změnách přednosti v jízdě.

Informace o vývoji dopravní situace jsou založeny na prognózách a pravděpodobných scénářích, pochopitelně stejně jako v předchozím případě aktualizovaných. A přístup na internet? Osoba za volantem určitě nebude při jízdě klábosit na Facebooku, ale rezervaci parkovacího místa v přecpaných metropolích využije lépe. A to včetně zaplacení předem během jízdy.

„Tento výzkum je klíčový pro rozvoj nové generace asistenčních technologií našich automobilů. Přinese prospěch zákazníkům společnosti, ostatním účastníkům silničního provozu i životnímu prostředí,“ řekl Christian Ress, technický expert z evropského výzkumného střediska Fordu v Cáchách (Aachen). „Automobily během testovacích a vyhodnocovacích jízd najezdí tisíce kilometrů, čímž získáváme cenná výzkumná data z běžných situací v každodenním provozu,“ uvedl dále Ress.

Projekt simTD stál 53 milionů eur (přes 1,3 miliardy korun). Na jeho realizaci přispěli i němečtí daňoví poplatníci prostřednictvím rozpočtů dvou federálních ministerstev a pokladničky země hesenské. Spolkový úřad zabývající se dopravou pak má na starosti investice do infrastruktury. Členy konsorcia jsou také ostatní velké německé automobilky, dále Bosch, Continental, logicky Deutsche Telekom a několik technických univerzit.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)