Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britský Ford slaví 80 let továrny v Dagenhamu, dnes zde vyrábí milion motorů ročně

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Před 80. lety začala stavba nové továrny britského Fordu na pozemcích v Dagenhamu.

Dagenham, který se nachází v severovýchodní části tzv. Velkého Londýna (tedy britské metropole se všemi předměstími), se stal druhým domovem britské pobočky amerického koncernu po manchesterském Trafford Parku. Automobilka zakoupila bažinaté pozemky u řeky Temže již v roce 1924, ovšem teprve 17. května 1929 se Edsel Ford, syn Henryho Forda, stříbrným rýčem poprvé dotkl země. Stavba trvala pouhých 28 měsíců i přesto, že muselo být do měkkého terénu až do hloubky 2,5 m umístěno 22.000 betonových sloupů.

Továrnu zprvu opouštěly lehké náklaďáčky typu AA, které byly odvozeny z osobního áčka. Ty od roku 1933 doplnil lidový Model Y, první model značky, který nebyl odvozen od svých amerických sourozenců. Spolu s Popularem z roku 1935 (jak vidno, tento název nepoužívala pouze mladoboleslavská Škoda) byl nejlevnějším typem britského Fordu. Jejich cena začínala v polovině třicátých let na tehdy magické stovce liber. V době druhé světové války se tu vyráběly zbraně a nákladní vozy s pohonem všech kol pro armádu, po ní se továrna vrátila k osobním automobilům. Z pásů sjížděly modely Consul a Zephyr, později přišla Cortina a nakonec Fiesta. Produkce kompletních automobilů byla ukončena v roce 2000. Celkem zde vzniklo takřka 11 milionů vozidel, jak osobních, tak nákladních, ale také například traktorů!

V roce 1966 se z původní budovy stala motorárna, o 37 let později pak byl otevřen druhý závod Dagenham Diesel Centre, zde tedy vznikají v současnosti vznětové motory. Ford v Dagenhamu vyrábí širokou paletu pohonných jednotek od čtyřválce objemu 1,4 litru po vidlicový osmiválec 3,6 litru. V roce 2008 jejich počet poprvé překročil milionovou hranici, celkem továrnu opustilo 1.050.000 agregátů. Ty nesou interně jména kočkovitých šelem – Tiger, Lion, Lynx a Puma. Používá je jak samotný Ford, tak bývalé koncernové značky Jaguar a Land Rover, odebírá je i francouzský koncern PSA, který se zčásti podílel na vývoji.

Celkem bylo v Dagenhamu vyrobeno již přes 37 milionů motorů. Dnes je zde zaměstnáno asi 4.000 lidí, před osmi desítkami let jich byla polovina, ovšem před půlstoletím desetinásobek současného počtu! Zastavěná plocha se postupně zvětšovala, z původních 119 ha, tedy zhruba 150 fotbalových hřišť, narostla na dnešních 192 ha.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)