Ford C-Max 1,6 Duratec - Věrný sluha

Ford C-Max 1,6 Duratec - Věrný sluha

 
 
20.10. 2008 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Posláním Fordu C-Max je být dobrým malým MPV. Pokusili jsme se zjistit, jak se mu je daří naplnit se základní zážehovou motorizací.

Když model C-Max přicházel na trh, vyvolal kolem sebe docela velký rozruch. Strefil se totiž přesně do potřeb mnoha zákazníků, kteří hledali rozumně velké, prostorné MPV s dobrými jízdními vlastnostmi a zajímavým vzhledem. Uběhly nějaké ty roky, proběhl podařený facelift a nyní, dva roky po něm, před námi stojí C-Max znovu. Tentokráte ale neoslňuje objektivy našich fotoaparátů zářivou barvou, silným motorem a litými koly. Dnes se musíme spokojit - tak jako většina běžných zákazníků C-Maxe - s druhou nejnižší dlouhodobě zvýhodněnou výbavou a nejslabším nabízeným agregátem, spalujícím benzin. Právě to je ideální příležitost poznat takový C-Max, který chce Ford prodávat masám.

Cesta do hlubin C-Maxovy duše

obrázek [300 x 278] Model C-Max je dnes dostupné rodinné MPV, které je jako stvořené pro naše, rozhodně ne vždy perfektní silnice. Na nich posádce nabízí velmi dobrý jízdní komfort ve spojení s tradičně perfektním řízením, což dělá z modelu C-Max oblíbený snadno ovladatelný dopravní prostředek pro řidiče i cestující – každý si přijde na své.

Na dlouhých cestách potěší loketní opěrka pro pravou ruku řidiče, která je integrovaná do sedadla. Odkládacích prostor je dostatek, ale mohly by mít větší objem. Pozice za volantem je vzpřímenější než v klasických vozech nižší střední třídy, podobá se v tomto ohledu více automobilům z kategorie SUV. Řidič má velmi dobrý přehled o dění na silnici, což mnoha lidem vyhovuje. Posádka sedí pohodlněji než ve Focusu a také nastupování je snazší. Středně tvrdé, dlouhé sedáky i opěradla nabízejí tělu ideální oporu i při delších výletech, boční vedení je poměrně slabé. Jsme přeci jen v rodinném voze.

Slabé srdce pod kapotou

Jak již bylo řečeno, v testovaném voze pracoval nejslabší z portfolia nabízených zážehových agregátů, léty prověřený čtyřválec o zdvihovém objemu 1596 cm3, který pro Ford vyvíjela Yamaha. Popravdě řečeno, byli jsme na tento starší motor o výkonu 74 kW poměrně zvědavi, zejména na to, zda dokáže obhájit svou roli důstojné základní (nejlevnější, dostupné) motorizace C-Maxe.

obrázek [555 x 388]
 

Abychom z něho vydolovali nejvyšší výkon, je třeba jej vytočit až na hranici šesti tisíc otáček za minutu, točivý moment 150 Nm vrcholí o dva tisíce otáček dříve. Je tedy vidět, že pro dynamičtější jízdu se musí agregát točit, točit a zase točit. Pokud chcete motor držet v nízkých a středních otáčkách a šetřit tak na palivu, máte možnost, ovšem s dynamikou to pak není slavné. Holt doby, kdy prvním Focusům, které nevážily více než 1,1 t, dával tento motor téměř sportovní vlastnosti, jsou pryč. Agregát svázaný emisními předpisy (nyní Euro 4, v prvním Focusu jen Euro 2) je zde zatížen podstatně více, když tahá téměř 1,3 tuny pohotovostní hmotnosti…

obrázek [300 x 393] Při klidné jízdě ve voze, obsazeném pouze řidičem, je možné se pohybovat zhruba v mezích výrobcem udávané spotřeby, větší zátěž, či sportovní choutky vyženou žíznivost C-Maxe klidně o několik litrů výše. Kombinovaná spotřeba při sportovnější jízdě se tak bude pohybovat okolo devíti litrů Naturalu na 100 kilometrů, což je na motor o výkonu 74 kW dost. Rychlé dálniční přesuny zvládá C-Max s přehledem, ovšem rychlosti blížící se našemu dálničnímu limitu se mohou prodražit. Poměrně velká čelní plocha vozu ve spojení s pětistupňovou převodovkou znamená, že musíte počítat s odběrem okolo devíti a půl litru benzinu na 100 km. Pokud rezignujete na pozici dálničního stíhače a spokojíte se s pohodovou stovkou, spotřeba klesne na mnohem příjemnějších šest a půl litru Naturalu. Zde stojí jistě za úvahu, zda opravdu potřebujete od Fordu kupovat MPV. Rodinné potřeby totiž snadno splní i prostorné kombi (Focus), které však bude mít se stejným motorem lepší dynamiku i spotřebu.

Zvukový projev zážehového Duratecu je v nižších otáčkách klidný a tichý, ovšem ve vyšších otáčkách se do kabiny začnou prodírat i méně příjemné zvonivé tóny. Není to nic hrozného, ale tenhle motor vám otáčkové Bel canto opravdu nepředvede. S tím jsme do vozu ostatně ani neusedali, takže není proč bědovat. Řazení nás naopak potěšilo svým lehkým a přesným chodem. Jako velmi vhodná k městskému provozu (a neustálým zácpám) se ukázala být spojka s velmi postupným a přesně dávkovatelným záběrem. Její pedál jde ovládat velmi lehce, a tak ani hodinové popojíždění v koloně nepůsobí levému lýtku vážnější potíže.

Vyzrálý klasik

Celkově vzato, nabízí C-Max stále aktuální, uživatelsky příjemný mix. Je pravda, že v interiéru je, zejména u levnějších verzí, patrné několikaleté působení tohoto modelu na evropských trzích, žádná katastrofa to ovšem není. Spíše tomu může být paradoxně naopak. Řada zájemců o tento vůz vezme zavděk vrcholně praktickým interiérem bez, na poškození náchylných, designových vychytávek. Pro rodinné použití ideální stav.

Co už tak ideální není je zástavba nejslabšího zážehového motoru. Aby vůz jel svižně, musíte jej vytáčet a spotřeba roste – a to rodinný rozpočet nepotěší. Lépe bude (i vzhledem k výraznější výkonové rezervě) zvolit jednu z mnoha silnějších motorizací. Vždyť větší zážehový motor 1,8 dává za stejnou sazbu povinného ručení celých 92 kW, dynamika odpovídá dnešním standardům a cena je vyšší jen o 30 tisíc korun.

obrázek [555 x 325]
 

První cena vozu409.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací409.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Trend)
Základní cena testovaného vozu409.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Trend)
Cena testovaného vozu vč. příplatků430.590,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Trend)

Plusy

  • prostorný interiér
  • přesné řazení a řízení
  • tuhá karoserie
  • výborné jízdní vlastnosti
  • bezpečnostní výbava
  • atraktivní cena

Minusy

  • drobné nedostatky ve zpracování
  • horší dynamika jízdy
  • na obsluhu náročný systém vyjímání zadních sedadel
  • vyšší spotřeba paliva
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford C-Max 1,6 Duratec

Cena v základní výbavě: 409 990 Kč Cena v testované výbavě: 430 590 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ESP, ABS s EBD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, sedadlo řidiče s manuálně nastavitelnou výškou bederní opěrkou, loketní opěrka sedadla řidiče, látkové čalounění, přední mlhové světlomety, autorádio s CD přehrávačem, 16palcová ocelová kola, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna, výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, schránka na sluneční brýle, vnitřní kliky dveří a tlačítko ruční brzdy s hliníkovou povrchovou úpravou, 4ramenný volant, palubní počítač

Výbava testovaného vozu:Vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů světlometů (+ 6.700,- Kč), metalický lak (+ 13.900,- Kč)

Michael Kors kupuje za 47 miliard korun módní dům Versace Michael Kors kupuje za 47 miliard korun módní dům Versace

Americká společnost Michael Kors převezme za 1,83…

Dovolenou si letos dopřála většina Čechů, průměrná útrata přesáhla dvacet tisíc Dovolenou si letos dopřála většina Čechů, průměrná útrata přesáhla dvacet tisíc

Na dovolenou letos zamířilo sedm z deseti Čechů, přičemž…

Stanice metra Budějovická bude znovu průchozí oběma vchody Stanice metra Budějovická bude znovu průchozí oběma vchody

Praha a dopravní podnik v příštích týdnech otevřou jižní…

 

Štítky Ford Testy MPV

Technické údaje
Motor Ford C-Max 1,6 Duratec
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.7 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1297 / 558
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4391
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1596
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford C-Max 1,6 Duratec
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 



Ojetý Ford C-Max: Turbodiesel 1.8 TDCI je nejlepší volba Ojetý Ford C-Max: Turbodiesel 1.8 TDCI je nejlepší volba

Malé MPV Ford C-Max se představilo v roce 2003, o tři…

Český trh v červenci 2010: Ford C-Max v závěru kariéry vede kategorii Český trh v červenci 2010: Ford C-Max v závěru kariéry vede kategorii

Ve dvou ze tří kategorií MPV se tentokrát nic podstatného…

 



 
Mazda odhaluje technické detaily nového turbodieselu 1.8 SkyActiv-D

Mazda odhaluje technické detaily nového turbodieselu 1.8 SkyActiv-D

Dnes 13:50

V rámci inovace modelu CX-3 přichází Mazda s novým vznětovým motorem 1.8 SkyActiv-D. S oxidy dusíku bojuje mimo jiné nízkou kompresí 14,8:1.




Blesk.cz

Mykologové varují: Otrav houbami přibývá! Jak se v lese nesplést?

Mykologové varují: Otrav houbami přibývá! Jak se v…

Houby  konečně rostou, a tak není divu, že přibývá i otrav. A své o tom ví i slavní. Muchomůrkou tygrovanou se…

Peníze desetitisíců Čechů ohrožuje nebezpečný virus! Na pozoru by měli být uživatelé Androidu

Peníze desetitisíců Čechů ohrožuje nebezpečný virus!…

Desítkám tisíc tuzemských uživatelů mobilních zařízení s platformou Android hrozí napadení internetového…

 

iSport.cz

Tři minuty od tragédie. Auto slovenské lyžařské hvězdy zničili poté, co vystoupila

Tři minuty od tragédie. Auto slovenské lyžařské…

Slovenská lyžařka Petra Vlhová byla jen krůček od tragédie. Do jejího terénního auta naboural řidič, který…

Není Plzeň jako Plzeň. V Jablonci Kolář vybuchl, Kopic potvrdil trápení

Není Plzeň jako Plzeň. V Jablonci Kolář vybuchl,…

Minulý týden si zasloužili pochvalné uznání, jak zvládli především první poločas v Lize mistrů proti CSKA Moskva…

 

Reflex.cz

Babiš šel celý život přes mrtvoly, psychologicky je to bezcitný predátor, tvrdí Marek Hilšer

Babiš šel celý život přes mrtvoly, psychologicky je…

Andrej Babiš naštval neúspěšného prezidentského kandidáta a teď kandidáta do Senátu Marka Hilšera. Ten premiéra…

Jaké má český Senát pravomoci a jak se jeho fungování liší od Poslanecké sněmovny

Jaké má český Senát pravomoci a jak se jeho…

Senát tvoří podle ústavy důležitou součást zákonodárného procesu, přestože v jeho rámci má o něco slabší…