Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford C-Max 1,6 Duratec - Věrný sluha

Aleš Jungmann
Posláním Fordu C-Max je být dobrým malým MPV. Pokusili jsme se zjistit, jak se mu je daří naplnit se základní zážehovou motorizací.

Když model C-Max přicházel na trh, vyvolal kolem sebe docela velký rozruch. Strefil se totiž přesně do potřeb mnoha zákazníků, kteří hledali rozumně velké, prostorné MPV s dobrými jízdními vlastnostmi a zajímavým vzhledem. Uběhly nějaké ty roky, proběhl podařený facelift a nyní, dva roky po něm, před námi stojí C-Max znovu. Tentokráte ale neoslňuje objektivy našich fotoaparátů zářivou barvou, silným motorem a litými koly. Dnes se musíme spokojit - tak jako většina běžných zákazníků C-Maxe - s druhou nejnižší dlouhodobě zvýhodněnou výbavou a nejslabším nabízeným agregátem, spalujícím benzin. Právě to je ideální příležitost poznat takový C-Max, který chce Ford prodávat masám.

Cesta do hlubin C-Maxovy duše

ford testy mpv ford testy mpv Model C-Max je dnes dostupné rodinné MPV, které je jako stvořené pro naše, rozhodně ne vždy perfektní silnice. Na nich posádce nabízí velmi dobrý jízdní komfort ve spojení s tradičně perfektním řízením, což dělá z modelu C-Max oblíbený snadno ovladatelný dopravní prostředek pro řidiče i cestující – každý si přijde na své.

Na dlouhých cestách potěší loketní opěrka pro pravou ruku řidiče, která je integrovaná do sedadla. Odkládacích prostor je dostatek, ale mohly by mít větší objem. Pozice za volantem je vzpřímenější než v klasických vozech nižší střední třídy, podobá se v tomto ohledu více automobilům z kategorie SUV. Řidič má velmi dobrý přehled o dění na silnici, což mnoha lidem vyhovuje. Posádka sedí pohodlněji než ve Focusu a také nastupování je snazší. Středně tvrdé, dlouhé sedáky i opěradla nabízejí tělu ideální oporu i při delších výletech, boční vedení je poměrně slabé. Jsme přeci jen v rodinném voze.

Slabé srdce pod kapotou

Jak již bylo řečeno, v testovaném voze pracoval nejslabší z portfolia nabízených zážehových agregátů, léty prověřený čtyřválec o zdvihovém objemu 1596 cm3, který pro Ford vyvíjela Yamaha. Popravdě řečeno, byli jsme na tento starší motor o výkonu 74 kW poměrně zvědavi, zejména na to, zda dokáže obhájit svou roli důstojné základní (nejlevnější, dostupné) motorizace C-Maxe.

ford testy mpv ford testy mpv
 

Abychom z něho vydolovali nejvyšší výkon, je třeba jej vytočit až na hranici šesti tisíc otáček za minutu, točivý moment 150 Nm vrcholí o dva tisíce otáček dříve. Je tedy vidět, že pro dynamičtější jízdu se musí agregát točit, točit a zase točit. Pokud chcete motor držet v nízkých a středních otáčkách a šetřit tak na palivu, máte možnost, ovšem s dynamikou to pak není slavné. Holt doby, kdy prvním Focusům, které nevážily více než 1,1 t, dával tento motor téměř sportovní vlastnosti, jsou pryč. Agregát svázaný emisními předpisy (nyní Euro 4, v prvním Focusu jen Euro 2) je zde zatížen podstatně více, když tahá téměř 1,3 tuny pohotovostní hmotnosti…

ford testy mpv ford testy mpv Při klidné jízdě ve voze, obsazeném pouze řidičem, je možné se pohybovat zhruba v mezích výrobcem udávané spotřeby, větší zátěž, či sportovní choutky vyženou žíznivost C-Maxe klidně o několik litrů výše. Kombinovaná spotřeba při sportovnější jízdě se tak bude pohybovat okolo devíti litrů Naturalu na 100 kilometrů, což je na motor o výkonu 74 kW dost. Rychlé dálniční přesuny zvládá C-Max s přehledem, ovšem rychlosti blížící se našemu dálničnímu limitu se mohou prodražit. Poměrně velká čelní plocha vozu ve spojení s pětistupňovou převodovkou znamená, že musíte počítat s odběrem okolo devíti a půl litru benzinu na 100 km. Pokud rezignujete na pozici dálničního stíhače a spokojíte se s pohodovou stovkou, spotřeba klesne na mnohem příjemnějších šest a půl litru Naturalu. Zde stojí jistě za úvahu, zda opravdu potřebujete od Fordu kupovat MPV. Rodinné potřeby totiž snadno splní i prostorné kombi (Focus), které však bude mít se stejným motorem lepší dynamiku i spotřebu.

Zvukový projev zážehového Duratecu je v nižších otáčkách klidný a tichý, ovšem ve vyšších otáčkách se do kabiny začnou prodírat i méně příjemné zvonivé tóny. Není to nic hrozného, ale tenhle motor vám otáčkové Bel canto opravdu nepředvede. S tím jsme do vozu ostatně ani neusedali, takže není proč bědovat. Řazení nás naopak potěšilo svým lehkým a přesným chodem. Jako velmi vhodná k městskému provozu (a neustálým zácpám) se ukázala být spojka s velmi postupným a přesně dávkovatelným záběrem. Její pedál jde ovládat velmi lehce, a tak ani hodinové popojíždění v koloně nepůsobí levému lýtku vážnější potíže.

Vyzrálý klasik

Celkově vzato, nabízí C-Max stále aktuální, uživatelsky příjemný mix. Je pravda, že v interiéru je, zejména u levnějších verzí, patrné několikaleté působení tohoto modelu na evropských trzích, žádná katastrofa to ovšem není. Spíše tomu může být paradoxně naopak. Řada zájemců o tento vůz vezme zavděk vrcholně praktickým interiérem bez, na poškození náchylných, designových vychytávek. Pro rodinné použití ideální stav.

Co už tak ideální není je zástavba nejslabšího zážehového motoru. Aby vůz jel svižně, musíte jej vytáčet a spotřeba roste – a to rodinný rozpočet nepotěší. Lépe bude (i vzhledem k výraznější výkonové rezervě) zvolit jednu z mnoha silnějších motorizací. Vždyť větší zážehový motor 1,8 dává za stejnou sazbu povinného ručení celých 92 kW, dynamika odpovídá dnešním standardům a cena je vyšší jen o 30 tisíc korun.

ford testy mpv ford testy mpv
 

První cena vozu409.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací409.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Trend)
Základní cena testovaného vozu409.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Trend)
Cena testovaného vozu vč. příplatků430.590,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Trend)

Plusy

  • prostorný interiér
  • přesné řazení a řízení
  • tuhá karoserie
  • výborné jízdní vlastnosti
  • bezpečnostní výbava
  • atraktivní cena

Minusy

  • drobné nedostatky ve zpracování
  • horší dynamika jízdy
  • na obsluhu náročný systém vyjímání zadních sedadel
  • vyšší spotřeba paliva

Aleš Jungmann
Ford C-Max 1,6 Duratec
Cena základní sestavy 409 990 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ESP, ABS s EBD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, sedadlo řidiče s manuálně nastavitelnou výškou bederní opěrkou, loketní opěrka sedadla řidiče, látkové čalounění, přední mlhové světlomety, autorádio s CD přehrávačem, 16palcová ocelová kola, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna, výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, schránka na sluneční brýle, vnitřní kliky dveří a tlačítko ruční brzdy s hliníkovou povrchovou úpravou, 4ramenný volant, palubní počítač Kč
Cena testované sestavy 430 590 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů světlometů (+ 6.700,- Kč), metalický lak (+ 13.900,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.7 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1620
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1297 / 558
Rozměr pneu: 205/55 R16
Ford C-Max 1,6 Duratec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4391
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1596
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano