Český trh v červenci 2010: Ford C-Max v závěru kariéry vede kategorii
Nissan má v žebříčku malých MPV jako jediný dva modely
Celkové registrace mezi malými MPV meziročně klesly, a to dost razantně: z 572 na 373 vozů (-34,8 %).
Čistě domácí zástupce mezi malými MPV v červenci zaznamenal 174 nových přírůstků (z toho 25 užitkových). Kia Venga ze severomoravských Nošovic se tentokrát dostala na číslo 59. Třetí Citroën C3 Picasso měl na kontě 43 vozů, čtvrtý skončil Nissan Note s 36 kusy a první pětku uzavírá Opel Meriva s 23 novými automobily.
Japonský Nissan má mezi malými MPV již dva zástupce: jejich řady totiž rozšířila malá kostka, tedy řada Cube, ovšem zatím jen s jedním autem. Celkový počet modelů v této kategorii se tak rozšířil na deset (včetně Lancie Musa).
Roomster si oproti červenci 2009 pohoršil o -47,1 %, loni se prodalo 329 vozů. C3 Picasso vykazuje podobné číslo: -45,6 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 79. Nissan Note naopak získal 7 exemplářů, tedy +24,1 %. Opel Meriva dosáhl loni na 89 aut, což letos znamená prudký pád -74,2 %. Ten je zapříčiněn generační výměnou.
Skokanem tak můžeme směle vyhlásit Nissan Note, koneckonců je jediným postupem aktuálního pořadí, všichni ostatní porovnatelní soupeři si totiž pohoršili! Propadákem není tradičně Renault Modus, ale v předchozím odstavci zmíněná Meriva.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | Škoda ROOMSTER | 174 | 1731 | 46,6% | 47,7% |
2. | Kia VENGA | 59 | 597 | 15,8% | 16,4% |
3. | Citroën C3 PICASSO | 43 | 345 | 11,5% | 9,5% |
4. | Nissan NOTE | 36 | 189 | 9,7% | 5,2% |
5. | Opel MERIVA | 23 | 357 | 6,2% | 9,8% |
6. | Hyundai MATRIX | 20 | 219 | 5,4% | 6,0% |
7. | Mercedes-Benz A | 14 | 149 | 3,8% | 4,1% |
8. | Renault MODUS | 3 | 41 | 0,8% | 1,1% |
9. | Nissan CUBE | 1 | 1 | 0,3% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 0 | 1 | 0,0% | 0,0% |
- | CELKEM | 373 | 3630 | 100,0% | 100,0% |
Meziroční registrace od ledna 2010 jsou v záporných číslech, pokles činí -6,1 %, trh se propadl z 3.864 na 3.630 aut.
V celkovém pořadí vede nadále Roomster s 1.731 vozy a podílem 47,7 %, Venga je druhá (597, 16,4 %), Meriva i přes současný propad stále třetí (357, 9,8 %). Ani na dalších příčkách se nic nemění, čtvrté je s mírnou ztrátou C3 Picasso (345 aut, 9,5 %) a první pětku uzavírá nadále veterán Matrix (219, 6 %). Jeho nástupce a sourozenec Kie Venga ix20 se objeví v Paříži.
Počty Roomsteru se meziročně propadly o -26,9 % (-637 kusů). Meriva zaznamenala ještě větší pokles, který dosahuje -30,3 % (o 155 méně). Navýšení Picassa C3 kleslo již do přijatelných a porovnatelných hodnot (+80,6 %, +154 aut). Matrix je na tom o 33,8 % hůře než loni (ztratil 112 registrací). Vengu opět vynecháme.
Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v červenci pouze 7,5 % celkového počtu (13 vozů). Venga má na kontě 3 auta, podíl turbodieselů tedy dosáhl 5,1 %. C3 Picasso vykazuje 4 kusy (tentokrát z Top 5 nejvyšších 9,3 %). Nissan Note má 2 turbodiesely (5,6 %), Meriva jediný (4,3 %).
Ve středních MPV další zlato pro C-Max, Scénic až čtvrtý
Trh v této kategorii meziročně vyrostl, polepšil si ale jen mírně, o 2,7 %, ze 443 na 455 kusů.
Na prvním místě červencového pořadí bychom Renault Scénic hledali marně, stejně jako například v květnu. V pozici lídra je tentokrát osamocený Ford C-Max, po který se rozhodlo celkem 73 zákazníků. Na druhém místě najdeme Citroën C4 Picasso (65) a třetí je Peugeot 5008 s rovnou šedesátkou registrací. Scénic je až čtvrtý (59) a na poslední příčce Top 5 je Mercedes-Benz B se 44 vozy. Toto umístění je pro minivan s trojcípou hvězdou bezesporu úspěchem, běžně se s ním mezi nejlepšími nesetkáváme.
C-Max si oproti loňskému červenci pohoršil o -11 %, registrace se tehdy zastavily na 82 exemplářích. Citroën C4 Picasso ztratil -13,3 % (-10 aut). Peugeot 5008 ještě porovnatelný není, Scénic má úplně stejný výsledek jako loni. Mercedes B má naopak prudký nárůst +175 % (z 16 o 28 více).
Třída B tak tentokrát rozhodně žádným béčkem nebyla, titul Skokan roku patří právě jí. Trojciferným navýšením se mohou pochlubit rovněž Opel Zafira s +112,5 a Peugeot 3008 s + 106,7, stačilo jim k tomu navýšení o 18, respektive 16 exemplářů. Pozice propadáku se změnila, místo tradiční Kie Carens je jím Mazda 5. Před rokem jich bylo zaregistrováno 14, letos pouhé dvě, tedy o 85,7 % méně. Čeká se na nástupce, kterého jsme viděli již v Ženevě, zatím se ale neprodává.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | Ford C-MAX | 73 | 459 | 16,0% | 13,6% |
2. | Citroën C4 PICASSO | 65 | 474 | 14,3% | 14,1% |
3. | Peugeot 5008 | 60 | 308 | 13,2% | 9,1% |
4. | Renault SCENIC | 59 | 622 | 13,0% | 18,5% |
5. | Mercedes-Benz B | 44 | 199 | 9,7% | 5,9% |
6. | Seat ALTEA | 37 | 245 | 8,1% | 7,3% |
7. | Opel ZAFIRA | 34 | 148 | 7,5% | 4,4% |
8. | Peugeot 3008 | 31 | 302 | 6,8% | 9,0% |
9. | Toyota VERSO | 23 | 186 | 5,1% | 5,5% |
10. | Citroën XSARA PICASSO | 16 | 162 | 3,5% | 4,8% |
11. | Volkswagen TOURAN | 6 | 180 | 1,3% | 5,3% |
12. | Kia CARENS | 5 | 24 | 1,1% | 0,7% |
13. | Mazda 5 | 2 | 45 | 0,4% | 1,3% |
- | Ostatní modely | 0 | 15 | 0,0% | 0,4% |
- | CELKEM | 455 | 3369 | 100,0% | 100,0% |
Celý trh od začátku roku posílil o 671 registrací, z 2.698 na 3.369. V procentním vyjádření to znamená +24,9 %. Hodnota se sice mírně snižuje, i tak je ale takřka čtvrtina stále velmi optimistická.
V pořadí od ledna vede nadále Scénic s 622 kusy (podíl 18,5 %) před Picassem C4 s 474 (14,1 %). Třetí je Ford C-Max (459, 13,6 %), čtvrtý už Peugeot 5008 (308, 9,1 %) a pátou příčku okupuje jeho donedávna úspěšnější, menší a starší sourozenec 3008 (302, 9 %).
Scénic oproti loňsku získal 108 % (+323 vozů). Největší Picasso je na tom mnohem hůře, ale naštěstí stále v kladných číslech (+10 %, o 43 kusů více). C-Max si oproti prvním sedmi měsícům předchozího roku polepšil o 1,8 % (+8 aut). Peugeot 5008 porovnatelný není a crossover 3008 má hodně vysoký údaj +738,9 %, který zapříčinilo uvedení na trh v průběhu roku 2009.
Podíly turbodieselů v červencové Top 5 vypadají následovně: Fordů C-Max se vznětovými motory se prodalo 12 (16,4 %), Citroënů C4 Picasso bylo celkem 55 (mnohem větších 84,6 %), Peugeot 5008 má na kontě 43 vozů (71,7 %), Renault Scénic 28 (47,5 %) a Mercedesů B s motory CDI bylo 14 (31,8 %). Střední minivan od Mercedesu je výjimečný i tím, že plná dvacítka (!) nových vozů spaluje zemní plyn.
Francouzi úspěšní i mezi velkými MPV, opět za Fordem
Celkový objem trhu velkých vanů oproti červenci 2009 klesl, a to dost podstatně, o -34,6 %, ztratil 28 kusů, což je v tomto případě hodně. Před rokem se jich prodalo 81, letos tedy jen 53.
Nejúspěšnějším z pouhé sedmičky modelů aktuálního žebříčku byl opět Ford S-Max s 18 novými vozy. Následuje jej dvojče Galaxy (15). Ve třídě, kde vládne Ford, je úspěchem ostatních výrobců třetí místo. To tentokrát obsadil Renault Espace (9) a čtvrtý je Citroën C8 (5). Pátou příčku sdílí Kia Carnival s Mercedesem R (2), žebříček jen doplňuje Chrysler Voyager (1).
Vedoucí S-Max ztratil v meziročním srovnání -18,2 % (-4 auta). Galaxy i Espace mají shodně o čtvrtinu více, Ford se zlepšil o tři kusy, Renault o dva. O dvě třetiny lepší výsledek má Citroën C8 (+2 registrace). Kia Carnival naopak ztratila tři čtvrtiny (-6) a třída R třetinu (-1 kus). Vzhledem k tomu, že Voyager má stejně jako loni, je skokanem Citroën C8, titul největšího losera naopak udělujeme Carnivalu.
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | ¨ | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | Ford S-MAX | 18 | 172 | 34,0% | 37,6% |
2. | Ford GALAXY | 15 | 80 | 28,3% | 17,5% |
3. | Renault ESPACE | 10 | 46 | 18,9% | 10,1% |
4. | Citroën C8 | 5 | 9 | 9,4% | 2,0% |
5. | Kia CARNIVAL | 2 | 25 | 3,8% | 5,5% |
5. | Mercedes-Benz R | 2 | 24 | 3,8% | 5,3% |
7. | Chrysler VOYAGER | 1 | 36 | 1,9% | 7,9% |
- | Ostatní modely | 0 | 65 | 0,0% | 14,2% |
- | CELKEM | 53 | 457 | 100,0% | 100,0% |
Celkový objem trhu v této třídě za prvních sedm měsíců roku 2010 klesl o -11,9 %, z 519 na 457 vozů.
Ve statistice od ledna vede Ford S-Max (172 aut, podíl 37,6 %) s obrovským náskokem před ostatními, druhý je totiž Galaxy (80, 17,5 %). Následuje třetí Seat Alhambra, který v měsíčním pořadí již nefiguruje a čeká na stejnojmenného nástupce (47, 10,3 %). Čtvrtý Renault Espace zaostává o jediný kus (46, 10,1 %) a konečně páté pořadí patří Chrysleru Voyager (36, 7,9 %). Ford tedy ovládá 55 % trhu.
Ve srovnání od začátku roku si Top 5 vede takto: S-Max získal +7,5 % (prodalo se jich o 12 více), Galaxy má +63,3 % (+31), Alhambra +62,1 % (navýšení o 18 kusů), Espace +4,5 % (+2) a Voyager je zatím na +9,1 %, polepšil si o 3 exempláře.
V červenci měli stoprocentní podíl vznětových motorů tři členové rozšířené nejlepší pětice: Citroën C8, Kia Carnival a Mercedes R. U Fordu S-Max činil 77,8 %, čtyři kusy z osmnácti poháněl zážehový agregát. Výjimkou je také Galaxy, u něj je poměr 14 jednotek TDCi ku jedné spalující Natural, tedy 93,3 %. Renault Espace vykazuje v tomto ohledu 90 %, benzinový byl také jeden, ale turbodieselů devět.