Český trh v květnu 2010: Ve středních MPV zlato pro Citroën a Ford

Český trh v květnu 2010: Ve středních MPV zlato pro Citroën a Ford

 
 

Ve třídě malých a velkých MPV se toho v květnu moc neudálo, lídři jsou stále titíž. Vše vynahradila střední kategorie.

Venga na Roomster stále nestačí

Celkové registrace mezi malými MPV meziročně stouply, a to ze 476 na 548 vozů (+15,1 %).

Čistě domácí zástupce mezi malými MPV se v květnu vrátil nad hranici 200 kusů, zaznamenal 219 nových přírůstků (z toho 33 užitkových). Kia Venga ze severomoravských Nošovic se tentokrát dostala na číslo 125. Rozdíl mezi nimi tedy nebyl tak malý jako před měsícem, i tak ale agresivní jihokorejský výrobce přebírá mladoboleslavské automobilce zákazníky. Třetí Citroën C3 Picasso měl na kontě 57 vozů, čtvrtý skončil poněkud překvapivě Mercedes-Benz A s rovnými 50 kusy a první pětku uzavírá Opel Meriva s 38 novými automobily.

Roomster si oproti dubnu 2009 pohoršil o 27,2 %, loni se prodalo 301 vozů. C3 Picasso vykazuje naopak mohutný nárůst o 147,8 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 23, v žebříčku byl ale pouze třetí měsíc. Mercedes-Benz A získal 17 exemplářů, tedy +51,5 %. Odcházející Opel Meriva dosáhl loni na 50 aut, což letos znamená -24 %.

Skokanem tak můžeme směle vyhlásit C3 Picasso, uspěl znovu i Nissan Note, který se zlepšil ze 13 na 20 kusů (+53,8 %). Áčko s trojcípou hvězdou za ním příliš nezaostává. Propadákem je tradičně Renault Modus (-90 %). Charakterizuje jej pokles z 20 na pouhé 2 kusy.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20101-5/20105/20101-5/2010
1.Škoda ROOMSTER219126740,0%47,1%
2.Kia VENGA12544622,8%16,6%
3.Citroën C3 PICASSO5724310,4%9,0%
4.Mercedes-Benz A501179,1%4,3%
5.Opel MERIVA382866,9%10,6%
6.Hyundai MATRIX371796,8%6,7%
7.Nissan NOTE201263,6%4,7%
8.Renault MODUS2260,4%1,0%
-Ostatní modely010,0%0,0%
-CELKEM5482691100,0%100,0%

Meziroční registrace od ledna 2010 se vrátily zpátky do kladných čísel. Nárůst činí ale pouhých 0,8 %, z 2.670 na 2.691 aut. Připomeňme, že v dubnu trh vykazoval mírný pád: -2,3 %

V celkovém pořadí vede nadále Roomster s 1.267 vozy a podílem 47,1 %, Venga je druhá (446, 16,6 %), Meriva třetí (286, 10,6 %). Ani na dalších příčkách se nic nemění, čtvrté je C3 Picasso s 243 auty (9 %) a první pětku uzavírá i nadále Matrix (179, 6,7 %).

Počty Roomsteru se meziročně propadly o 26,3 % (-452 kusů), pokles zaznamenala také Meriva, dosahuje -6,8 % (o 21 aut méně). Matrix je na tom o 31,7 % hůře než loni (ztratil 83 registrací). Venga porovnatelná ještě zdaleka není a C3 Picasso má zatím navýšení přes 500 %.

Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v květnu 10,5 % celkového počtu (23 vozů). Venga má na kontě 15 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl 12 %. C3 Picasso vykazuje 6 kusů (stejných 10,5 % jako u Roomsteru). Mercedes A se s turbodieselem neprodal ani jeden, Meriva rovněž ne!

Ve středních MPV se dělí o vítězství C4 Picasso s C-Maxem

Trh v této kategorii meziročně prudce vzrostl, polepšil si o 66,6 %, z 362 na 603 kusů. Největší vliv na tento vývoj mají první čtyři modely žebříčku.

Na prvním místě květnového pořadí bychom Renault Scénic hledali marně. Pro dva vozy se rozhodlo celkem 85 zákazníků, jsou jimi v abecedním pořadí Citroën C4 Picasso a Ford C-Max. Došlo tak k málo vídané rovnosti celkových počtů. Scénic je až třetí s 82 registracemi. Na čtvrté příčce najdeme Peugeot 5008 se 70 vozy. Páté místo je pro německý Volkswagen Touran úspěchem, stačilo mu na něj 48 kusů. Jedná se o výprodej stávajícího provedení.

C4 Picasso si oproti loňskému květnu polepšilo o 70 %, registrace se tehdy zastavily na 50 exemplářích. Ford C-Max získal dokonce 97,7 %, celkem 42 aut. To ještě není nic proti Scénicu, který má +127,8 % (z 36 o 46 více). Ani Touran se této statistice nevymyká, vykazuje navýšení o 60 %, respektive 18 kusů.

Vzhledem k tomu, že Peugeot 3008 se loni prodával druhý měsíc a jeho nárůst o 900 % je tak spíše perličkou, Skokanem roku budeme muset vyhlásit někoho jiného. Horkým adeptem je Opel Zafira s +245,5 %. Polepšil si z 11 exemplářů na 38, takže překonal i Scénic. Pozice propadáku se nemění, je stále obsazena Kiou Carens. Před rokem jich bylo zaregistrováno 35, letos pouhé tři, tedy o 91,4 % méně.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v květnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20101-5/20105/20101-5/2010
1.Citroën C4 PICASSO8532014,1%14,4%
1.Ford C-MAX8526314,1%11,9%
3.Renault SCENIC8242813,6%19,3%
4.Peugeot 50087015711,6%7,1%
5.Volkswagen TOURAN481468,0%6,6%
6.Mercedes-Benz B451147,5%5,1%
7.Peugeot 3008402226,6%10,0%
8.Opel ZAFIRA38916,3%4,1%
9.Seat ALTEA341735,6%7,8%
10.Citroën XSARA PICASSO321225,3%5,5%
11.Toyota VERSO291234,8%5,5%
12.Mazda 59291,5%1,3%
13.Kia CARENS3170,5%0,8%
14.Honda FR-V270,3%0,3%
15.Fiat MULTIPLA140,2%0,2%
-Ostatní modely030,0%0,1%
-CELKEM6032219100,0%100,0%

Celý trh od začátku roku posílil již o 467 registrací, ze 1.752 na 2.219. V procentním vyjádření to znamená +26,7 %, tedy mnohem optimističtější situaci než v menší třídě. O MPV střední velikosti je v současnosti velký zájem.

V pořadí od ledna vede i nadále Scénic s 428 kusy (podíl 19,3 %) před Picassem C4 s 320 (14,4 %). Třetí je díky zakolísání Peugeotu 3008 Ford C-Max (263, 11,9 %). Francouzský crossover drží desetiprocentní podíl, až sedmé květnové pořadí jej srazilo na čtvrtou pozici (222 aut). Pátý je stále Seat Altea (173, 7,8 %), i když tomu v aktuální hitparádě patří dokonce až deváté místo.

Scénic oproti loňsku získal 95,4 % (+209 vozů). Největší Picasso je na tom hůře, ale naštěstí stále v kladných číslech (+23,1 %, o 60 kusů více). C-Max získal oproti prvním pěti měsícům předchozího roku 4,4 % (+11 aut). Altea má výsledky v opačném duchu, vykazuje o 16,4 % méně (-34 registrací).

Podíly turbodieselů v květnové Top 5 vypadají následovně: Citroënů C4 Picasso se vznětovými motory se prodalo 59 (69,4 %), Fordů C-Max bylo celkem 32 (37,6 %), Renault Scénic má na kontě 34 vozů (41,5 %), Peugeot 5008 44 (62,9 %) a Volkswagenů Touran s motory TDI bylo 33, jejich procento soupeří s větším Picassem, je vysokých 68,8 %. Mimochodem, jeden nový Touran spaluje CNG.

Chrysler Voyager stříbrný mezi velkými MPV

Celkový objem trhu velkých vanů oproti květnu 2009 klesl, ale pouze o -2,9 %, ztratil jen dva kusy. Před rokem se jich prodalo sedm desítek, letos tedy 68.

Nejúspěšnějším z devítky modelů aktuálního žebříčku byl opět Ford S-Max s 29 novými vozy. Následuje jej dvojče Galaxy, druhou příčku ovšem sdílí s Chryslerem Voyager, oba mají po 10 kusech. Čtvrtý skončil znovu Renault Espace (9) a pátá Alhambra od Seatu (3).

V nejlepší pětce najdeme pouhý jeden pokles. Netýká se však prvních čtyř. Vedoucí S-Max získal 31,8 % (+7 aut), Galaxy je Skokanem roku, vykazuje o 150 % více (+6 kusů ze čtyř), což mu na titul bohatě stačilo. Voyager má +100 % (+5), Renault Espace si polepšil o polovinu (+ 3). Jediným modelem, který v Top 5 ztratil, je Seat Alhambra (-25 %, -1).

Propadákem je Peugeot 807. Místo sedmi loňských se prodal jediný, což znamená -85,7 %. Titul si tak převzal od Sharanu, který netrpělivě čeká na nástupce a v květnové tabulce zcela chybí!

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2010
-¨OA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20101-5/20105/20101-5/2010
1.Ford S-MAX299942,6%32,6%
2.Ford GALAXY104214,7%13,8%
2.Chrysler VOYAGER102614,7%8,6%
4.Renault ESPACE93113,2%10,2%
5.Seat ALHAMBRA3474,4%15,5%
6.Citroën C8232,9%1,0%
6.Kia CARNIVAL2182,9%5,9%
6.Mercedes-Benz R2202,9%6,6%
9.Peugeot 807161,5%2,0%
-Ostatní modely0120,0%3,9%
-CELKEM68304100,0%100,0%

Celkový objem trhu v této třídě za prvních pět měsíců roku 2010 klesl o 12,6 %, z 348 na 304 vozů. Ve statistice od ledna vede Ford S-Max (99 aut, podíl 32,6 %) s obrovským náskokem před ostatními. Druhá zůstala Alhambra (47, 15,5 %), třetí Galaxy (42, 13,8 %), čtvrtý Renault Espace (31, 10,2 %) a konečně páté pořadí patří díky květnovému úspěchu Chrysleru Voyager (26, 8,6 %). Ford tedy ovládá skoro polovinu trhu.

Ve srovnání od začátku roku si Top 5 vede takto: S-Max ztrácí -10 % (prodalo se jich o 11 méně), Alhambra má +123,8 % (naopak o 26 více), Galaxy +100 % (získal 21 kusů), Espace se vrátil do kladných hodnot (+6,9 %, +2) a Voyager je zatím na -10,3 %, ztratil 3 exempláře.

V květnu měl stoprocentní podíl vznětových motorů pouze jediný člen nejlepší pětice: Seat Alhambra. U Fordu Galaxy a Chrysleru Voyager činil 90 %, v obou případech poháněl jeden z deseti kusů zážehový agregát. Renault Espace vykazuje v tomto ohledu 88,9 %, benzinový byl také jeden, ale turbodieselů osm. Výjimkou je Ford Galaxy, u něj je poměr 23 jednotek TDCi ku 6 spalujícím Natural, tedy 79,3 %.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
Zdroj: Data SDA
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…