Ford Cortina – Bestseller z Albionu (1.díl)

Ford Cortina – Bestseller z Albionu (1.díl)

 
 

Cortina d’Ampezzo, dějiště zimních olympijských her v roce 1956, dala jméno jednomu z nejúspěšnějších britských automobilů, Fordu Cortina. Vyráběl se od roku 1962 a za dvacet let jich vzniklo ve čtyřech (nebo pěti?) generacích hodně přes 4 miliony.

Na začátku šedesátých let minulého století slavil největší britský výrobce automobilů BMC (British Motor Corporation) velké prodejní i sportovní úspěchy se svým revolučním Mini. Britský Ford si uvědomil, že by v této kategorii neuspěl a proto se pustil do vývoje většího rodinného vozu. Výsledkem byl osobitě tvarovaný vůz, nazvaný Consul Cortina, později jen Cortina. Představil se jako středně velký vůz s nízkou cenou (základní provedení stálo 573 liber). Podívejme se, jak se postupem času v jednotlivých generacích měnil. V Anglii je zvykem označovat generace římskými číslicemi za slovem Mark (nebo zkráceně Mk), zůstaňme tedy u toho.

Cortina Mark I (1962 – 1966)

Ford Consul Cortina debutoval 21. září 1962. Tradice velela, aby převzal jméno od svého předchůdce, Fordu Consul, jehož druhá generace se vyráběla od roku 1956. Druhé jméno dostal, jak již bylo uvedeno v titulku, podle italského olympijského města v Dolomitech, Cortiny d’Ampezzo. Ostatně také vůz střední třídy Ford Consul Classic (exportní verze se jmenovala Consul 315) se záporným sklonem zadního okna, vyráběný v letech 1961–63 nesl dvě jména. Z propagačním důvodů si několik Cortin sjelo olympijskou bobovou dráhu.

Nová Cortina vzbudila okamžitě pozornost moderně řešenou karoserií s výraznou lichoběžníkovou maskou chladiče, výrazným prolisem na bocích ve výši klik dveří, vedeném od předních světlometů až k zadním světlům a velkým zadním oknem s poměrně malým sklonem. Jednoduchý interiér měl samostatná přední sedadla s minimálním bočním vedením, zadní lavici a palubní desku s vodorovně uspořádanými ukazateli před dvouramenným volantem. Řazení čtyřstupňové převodovky se ovládalo dlouhou řadicí pákou na podlaze.

obrázek [555 x 286]  

Cortiny se v malých počtech dovážely i k nám, v roce 1964 stály 48.200,- Kčs, což nebylo mnoho – vždyť Škoda 1000 MB stála tehdy skoro 45 tisíc korun. Nebyly ale pro každého. Jedním ze šťastných majitelů byl i můj tchán, takže jsem měl možnost osobně s Cortinou jezdit a dodnes na to rád vzpomínám. Jen pro zajímavost, před Cortinou se do ČSSR dovážely z Anglie ještě Ford Anglia a Hillman Minx. Dobové snímky nejsou příliš kvalitní, a proto si vůz raději prohlédněme na snímcích Cortiny, nádherně restaurované do stavu, ve kterém se dovážela do Československa a vystavené na srazu veteránů Retro Prague na pražském výstavišti v červenci 2008.

Na vystavené hráškově zelené Consul Cortině si všimněme drobných detailů, kterými se dovážené vozy lišily, zřejmě s cílem stlačit cenu co nejníže. Začněme lakovanými rámečky světlometů a zjednodušeným nápisem Consul na vystupujícím prolisu přední kapoty. Lakované byly i okapové žlábky. V chromu zůstaly naštěstí aspoň nárazníky, nápis na zádi a víčko nalévacího otvoru. Kruhová zadní světla připomínala znak protiválečného odporu (kampaně za jaderné odzbrojení, známé pod zkratkou CND), ale také obrácené logo Mercedesu. Údajně prý kvůli tomu došlo i k právnímu sporu.

obrázek [555 x 372]  

Cortiny první generace se vyráběly v dvoudveřovém i čtyřdveřovém provedení a nechybělo ani pětidveřové kombi Estate. Vůz měl rozvor 2489 mm (98 palců) a vnější rozměry 4274x1588x1435 mm. Vpředu umístěný řadový čtyřválec s rozvodem OHV poháněl zadní kola. Vznikl úpravou motoru Kent 1.0 z Fordu Anglia. Jeho zdvihový objem se zvýšil na 1198 cm3, (vrtání/zdvih 81/58,2 mm) a s karburátorem Solex dával 34 kW (46 k) při 4800 min-1. Maximální točivý moment 88 Nm dosahoval při 2700 min-1. Při pohotovostní hmotnosti 780 kg dosahoval maximální rychlost 125 km/h a z nuly na stovku zrychloval za 25,5 s. To nebyly bůhvíjak oslňující hodnoty, proto se brzy objevila také verze Super s motorem 1,5 litru (43 kW/58 k) a Cortina GT se stejným motorem vyladěným na 58 kW (79 k).Tyto vozy se zvenku poznaly podle chromovaného orámování bočních prolisů a dolní hrany víka zavazadlového prostoru.

obrázek [555 x 410]  

Koncem roku 1964 došlo k mírnému omlazení vzhledu novou maskou chladiče, zahrnující také obdélníková směrová a koncová světla pod hlavními světlomety. Přestal se používat název Consul, takže na přídi se tento nápis změnil na Cortina. Současně dostaly Cortiny bezprůvanové větrání Aeroflow s odsávacími otvory na zadních sloupcích. Změnila se také přístrojová deska, včetně tvaru ukazatelů a ovládacích prvků.

Samostatný odstavec si zaslouží model Lotus-Cortina (nebo také Cortina-Lotus, jak si přál Ford), výsledek spolupráce mezi Fordem a malou anglickou firmou Lotus, vedenou Colinem Chapmanem. Na bázi Fordova motoru 1.5 vyvinul Chapman výkonný řadový čtyřválec s rozvodem DOHC a objemem 1558 cm3, který se dvěma karburátory Weber dával 78 kW (106 k) při 6000 min-1. Tento motor se montoval do upravených dvoudveřových Cortin s cílem splnit podmínku tisíce vyrobených vozů k homologaci FIA pro skupinu 2. U vozu se změnilo zadní zavěšení, dveře a kapota motoru byly vyrobeny z hliníkové slitiny. Skoro všechny vozy dostaly bílý nátěr se zelenými pruhy na bocích.

Bengt Soderstrom a Gunnar Palm dokázali v roce 1966 vyhrát na Fordu Lotus-Cortina Rallye Wales a v následujícím roce Švédskou rallye. Se závodní Lotus-Cortinou (výkon až 140 koní) se na okruzích proháněl i legendární závodní jezdec Jim Clark. V roce 1966 dostaly Lotus-Cortiny ještě výkonnější motor (81 kW) a řadu dalších úprav.

obrázek [555 x 346]  

Úspěšná první generace Cortiny, celkem jich bylo za čtyři roky vyrobeno přes 933 tisíc, měla pokračování v dalších generacích. O těch si povíme někdy příště.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 

Štítky Ford

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Ford Comuta: Elektrické mikro z roku 1967 Ford Comuta: Elektrické mikro z roku 1967

Městský elektromobil není nová věc. Ford Comuta byl…

Ford Cortina – bestseller z Albionu (2. díl) Ford Cortina – bestseller z Albionu (2. díl)

Po úspěšné první generaci pokračoval britský Ford dalšími…

 



 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…