Ford Easy Fuel: ochrana pro diesely

Ford Easy Fuel: ochrana pro diesely

 
 
10.12. 2005 Ondřej Láník

Omylem natankovaný benzin do vozu se vznětovým motorem může znamenat vážné poškození motoru a opravu v řádu mnoha desítek tisíc korun. Ford of Europe nyní přichází s řešením, které dokáže podobným přehmatům zabránit.

Když Rudolf Diesel přišel v roce 1892 se svým vysoce efektivním vznětovým motorem, nemohl předpokládat, jak bude vypadat dnešní situace: nafta i benzin se tankuje u čerpacích stanic z téměř identických „pistolí“ usazených ve výdejních stojanech těsně vedle sebe. Omylem natankovaný benzin do vozu se vznětovým motorem může znamenat vážné poškození motoru a opravu v řádu mnoha desítek tisíc korun.

Ford of Europe nyní přichází s řešením, které dokáže podobným přehmatům zabránit. Jde o systém „Easy Fuel“, který nedovolí zasunout benzinovou „pistoli“ výdejního čerpadla do nalévacího hrdla nádrže vozu poháněného vznětovým motorem.

„Konstruktéři automobilky Ford se rozhodli, že připraví systém, který prostě eliminuje poměrně vysoké riziko vážného poškození motoru z důvodu načerpání nesprávného druhu paliva,“ vysvětluje Stefan Buro, vývojový specialista palivových systémů vozů Ford. „Systém Easy Fuel zabrání načerpání benzinu do naftového modelu. Nebezpečí záměny paliva je mimochodem stále aktuálnější i proto, že moderní vznětové agregáty se svými projevy prakticky vyrovnávají tichým a vyváženým zážehovým motorům, což může u čerpací stanice svádět k omylu.“

Základem systému Easy Fuel je patentově chráněná konstrukce koncovky nalévacího hrdla palivové nádrže, sestávající se ze speciální záklopky a zařízení, které identifikuje „pistoli“ výdejního stojanu. Výhodou je, že celý systém je ryze mechanický – při tankování dovolí zařízení Easy Fuel plné zasunutí „pistole“ do nalévacího hrdla pouze tehdy, pokud obsluha do hrdla zvolila správnou "naftovou" hubici většího vnějšího průměru. Při pokusu o natankování ze slabší benzinové hubice se hrdlo neotevře a „pistoli“ nelze zasunout.

Načerpání benzinu do vznětového motoru znamená často vážné poškození palivového čerpadla a vysokotlakého vstřikovacího systému. Odstraňování takto vzniklých škod je většinou finančně značně náročné. Současné moderní vznětové motory pracující s mimořádně vysokými vstřikovacími tlaky jsou velmi choulostivé na kvalitu paliva, takže je příměs benzinu v naftě dokáže snadno poškodit. Už po velmi krátké době spalování nafty s příměsí benzinu dochází k poškození čerpadla a při následné opravě je zpravidla nutné vyměnit celý drahý vstřikovací systém.

Se zvyšujícím se podílem vznětových motorů (asi polovina všech v Evropě prodávaných modelů Ford je v současné době poháněna vznětovými agregáty) se záměna paliva stává stále vážnějším problémem. Ve Velké Británii, kde je podíl vznětových modelů na prodejích osobních automobilů zatím relativně nízký, zaznamenala tamní Automobilová asociace jenom za rok 2003 asi 120 000 případů načerpání nesprávného paliva, přičemž 43 000 těchto omylů skončilo vážným poškozením motoru. V ostatních evropských zemích, jako je např. Německo nebo Francie, mají vznětové motory v osobních vozech delší tradici, a tak je i četnost chyb při tankování o něco nižší. Ale i tady se tomuto problému začínají konstruktéři intenzivně věnovat, protože každé nesprávné tankování přináší nechtěné výdaje ve výši od zhruba 3500 Kč třeba až po 150 000 Kč při totálním poškození motoru.

Fordův systém Easy Fuel už upoutal pozornost mnoha autorit, působících v oblasti automobilového průmyslu. Například renomovaný britský motoristický magazín Autocar ocenil tento systém titulem „Nejlepší nápad roku“. „Systém Easy Fuel dokonale podporuje známé tvrzení, že geniální věci bývají ve své podstatě jednoduché,“ říká Rob Aherne, editor magazínu Autocar. „Toto zařízení dokáže předejít spoustě mrzutostí a šetří kapsu řidiče, protože zahlazovat škody po načerpání benzinu do vznětového motoru bývá pěkně nákladné. Právě proto si myslíme, že toto promyšlené zařízení je tím „Nejlepším nápadem roku“.“

Ford nyní systém Easy Fuel intenzivně testuje, v sériových modelech Ford by se mělo toto užitečné zařízení začít objevovat asi za dva roky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Internet Mall výrazně snížil ztrátu Internet Mall výrazně snížil ztrátu

Internetový prodejce Internet Mall provozující e-shop…

Zeman: Obsazení ministerstva zahraničí je uzavřenou otázkou Zeman: Obsazení ministerstva zahraničí je uzavřenou otázkou

Prezident Miloš Zeman považuje v současné chvíli otázku…

Migrace jako lidské právo? Maďarsko se chystá vystoupit z globálního paktu OSN Migrace jako lidské právo? Maďarsko se chystá vystoupit z globálního paktu OSN

Maďarsko zahájí proceduru odchodu z jednání OSN o…

Glosa Martina Čabana: Ministryně bez programu Glosa Martina Čabana: Ministryně bez programu

Ten kontrast mezi rezignacemi ministrů kvůli akademickému…

 
Zdroj: Tisková zpráva Ford

Štítky Ford

 

Přidat názorDiskuse: Ford Easy Fuel: ochrana pro diesely







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 





 
Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – Krásná, ale opravdu sportovní?

TEST: Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – Krásná, ale opravdu sportovní?

Dnes 12:56

Prahnete-li po vlajkové lodi Opelu v ostřejším provedení, řešením je verze GSi. Jak moc se vyplatí manažerům s oblibou sportovat?




Blesk.cz

Bestiální byznys u Berouska: Tygry vařili 5-12 dní, preparátora chytili při kuchání

Bestiální byznys u Berouska: Tygry vařili 5-12 dní,…

Byznys kolem Berouskova zooparku, kde se mělo obchodovat s mrtvými tygry, nabírá hrůzných rozměrů. Každou šelmu…

David Gránský z Tváře: Svatba? Řekla ANO! Gratulace slavných se jenom hrnou

David Gránský z Tváře: Svatba? Řekla ANO! Gratulace…

Herec a zpěvák David Gránský (26) se rozhodl do toho praštit. Požádal totiž o ruku svoji přítelkyni Nikolu a je…

 

iSport.cz

Pešán sbíral inspiraci v Bostonu: Učil jsem se. A Říha je dobrá volba!

Pešán sbíral inspiraci v Bostonu: Učil jsem se. A…

Pod Ještědem do toho šlápli. Venku ke třicítce, jenže když máte co napravovat, nehledí se na žár. V Liberci, kde…

ANALÝZA: Sparta hledá cestu ze tmy. Co řeší na hřišti i uvnitř klubu?

ANALÝZA: Sparta hledá cestu ze tmy. Co řeší na…

Po skončení minulé sezony Letná potemněla. Konečná pátá příčka v lize přitáhla nad sparťanský svatostánek…

 

Reflex.cz

Ministr Krčál kvůli opsané diplomce rezignoval zbytečně!

Ministr Krčál kvůli opsané diplomce rezignoval zbytečně!

Ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál z ČSSD se stal obětí tak nechutné mediální štvanice kvůli shodám…

Terry Gilliam: Mrtvý už jsem byl a dostal za to 2 krabice vína. Znovu zažít to ale nechci!

Terry Gilliam: Mrtvý už jsem byl a dostal za to 2…

Asi nejzajímavější na setkání s Terrym Gilliamem (77) je, že se neustále směje. Chichotá se, když se mu nedaří,…