Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Easy Fuel: ochrana pro diesely

Ondřej Láník
Diskuze (30)
Omylem natankovaný benzin do vozu se vznětovým motorem může znamenat vážné poškození motoru a opravu v řádu mnoha desítek tisíc korun. Ford of Europe nyní přichází s řešením, které dokáže podobným přehmatům zabránit.

Když Rudolf Diesel přišel v roce 1892 se svým vysoce efektivním vznětovým motorem, nemohl předpokládat, jak bude vypadat dnešní situace: nafta i benzin se tankuje u čerpacích stanic z téměř identických „pistolí“ usazených ve výdejních stojanech těsně vedle sebe. Omylem natankovaný benzin do vozu se vznětovým motorem může znamenat vážné poškození motoru a opravu v řádu mnoha desítek tisíc korun.

Ford of Europe nyní přichází s řešením, které dokáže podobným přehmatům zabránit. Jde o systém „Easy Fuel“, který nedovolí zasunout benzinovou „pistoli“ výdejního čerpadla do nalévacího hrdla nádrže vozu poháněného vznětovým motorem.

„Konstruktéři automobilky Ford se rozhodli, že připraví systém, který prostě eliminuje poměrně vysoké riziko vážného poškození motoru z důvodu načerpání nesprávného druhu paliva,“ vysvětluje Stefan Buro, vývojový specialista palivových systémů vozů Ford. „Systém Easy Fuel zabrání načerpání benzinu do naftového modelu. Nebezpečí záměny paliva je mimochodem stále aktuálnější i proto, že moderní vznětové agregáty se svými projevy prakticky vyrovnávají tichým a vyváženým zážehovým motorům, což může u čerpací stanice svádět k omylu.“

Základem systému Easy Fuel je patentově chráněná konstrukce koncovky nalévacího hrdla palivové nádrže, sestávající se ze speciální záklopky a zařízení, které identifikuje „pistoli“ výdejního stojanu. Výhodou je, že celý systém je ryze mechanický – při tankování dovolí zařízení Easy Fuel plné zasunutí „pistole“ do nalévacího hrdla pouze tehdy, pokud obsluha do hrdla zvolila správnou "naftovou" hubici většího vnějšího průměru. Při pokusu o natankování ze slabší benzinové hubice se hrdlo neotevře a „pistoli“ nelze zasunout.

Načerpání benzinu do vznětového motoru znamená často vážné poškození palivového čerpadla a vysokotlakého vstřikovacího systému. Odstraňování takto vzniklých škod je většinou finančně značně náročné. Současné moderní vznětové motory pracující s mimořádně vysokými vstřikovacími tlaky jsou velmi choulostivé na kvalitu paliva, takže je příměs benzinu v naftě dokáže snadno poškodit. Už po velmi krátké době spalování nafty s příměsí benzinu dochází k poškození čerpadla a při následné opravě je zpravidla nutné vyměnit celý drahý vstřikovací systém.

Se zvyšujícím se podílem vznětových motorů (asi polovina všech v Evropě prodávaných modelů Ford je v současné době poháněna vznětovými agregáty) se záměna paliva stává stále vážnějším problémem. Ve Velké Británii, kde je podíl vznětových modelů na prodejích osobních automobilů zatím relativně nízký, zaznamenala tamní Automobilová asociace jenom za rok 2003 asi 120 000 případů načerpání nesprávného paliva, přičemž 43 000 těchto omylů skončilo vážným poškozením motoru. V ostatních evropských zemích, jako je např. Německo nebo Francie, mají vznětové motory v osobních vozech delší tradici, a tak je i četnost chyb při tankování o něco nižší. Ale i tady se tomuto problému začínají konstruktéři intenzivně věnovat, protože každé nesprávné tankování přináší nechtěné výdaje ve výši od zhruba 3500 Kč třeba až po 150 000 Kč při totálním poškození motoru.

Fordův systém Easy Fuel už upoutal pozornost mnoha autorit, působících v oblasti automobilového průmyslu. Například renomovaný britský motoristický magazín Autocar ocenil tento systém titulem „Nejlepší nápad roku“. „Systém Easy Fuel dokonale podporuje známé tvrzení, že geniální věci bývají ve své podstatě jednoduché,“ říká Rob Aherne, editor magazínu Autocar. „Toto zařízení dokáže předejít spoustě mrzutostí a šetří kapsu řidiče, protože zahlazovat škody po načerpání benzinu do vznětového motoru bývá pěkně nákladné. Právě proto si myslíme, že toto promyšlené zařízení je tím „Nejlepším nápadem roku“.“

Ford nyní systém Easy Fuel intenzivně testuje, v sériových modelech Ford by se mělo toto užitečné zařízení začít objevovat asi za dva roky.

Ondřej Láník
Diskuze (30)
11. 12. 2005 17:45
Re: GTI promine,
Já měl v hlavě nějaké brnění, že jsem o tom kdysi četl, že se mi to nemůže stát... tak tys to připomněl :-) :yes: Jo... obráceně to možné je.
10. 12. 2005 20:48
Re: GTI promine,
Hlídač v autopůjčovně? Jaký děláš, noční?
10. 12. 2005 19:31
Re: GTI promine,
>:D >:D
10. 12. 2005 19:07
Re: GTI promine,
:-) Zajímavé, obráceně jsem to neslyšel. Benziňák po naftě nesáhne.
10. 12. 2005 18:46
Re: GTI promine,
Každej správnej VWkovboj nosil kolt nízko a u pasu. Když ho vytáh´(myslím ten kolt) celej saloon ztichl a čekal, kde se u stolu uvolní jedno místo... Ale, že by si takovejhle VWkovboj splet´ kolta s párátkem... tak s tím jsem se nesetkal ;-) :yes: