reklama


Ford Explorer v Transylvánských alpách

Ford Explorer v Transylvánských alpách

 
 

Ford Explorer jsme testovali 10 dní v náročném terénu Transylvánských alp na severu Rumunska. Vyzkoušeli jsme téměř všechny druhy terénu, kamenité a lesní cesty, travnaté podmáčené pláně, boční náklony, stoupání i klesání dokonce i jízdu korytem potoka.

Ford Explorer jsme testovali 10 dní v náročném terénu Transylvánských alp na severu Rumunska. Vyzkoušeli jsme téměř všechny druhy terénu, kamenité a lesní cesty, travnaté podmáčené pláně, boční náklony, stoupání i klesání dokonce i jízdu korytem potoka. Tento americký vůz má přes svoji malou světlou výšku, pouhých 167 mm, poměrně dobré výchozí vlastnosti pro jízdu v terénu. Základem je mohutný žebřinový rám, vpředu lichoběžníkové závěsy na kterých jsou nezávisle zavěšena kola s teleskopickými tlumiči. Zadní tuhá náprava je odpružena podélnými listovými pery a má kapalinové tlumiče pérování. Příznivcům klasického offroadu bude v Exploreru asi chybět pevná uzávěrka zadního diferenciálu, ten má v tomto případě pouze omezenou svornost. Největší předností na silnici, ale především v terénu je silný motor, kapalinou chlazený vidlicový šestiválec, s dostatečnou rezervou výkonu 152 kW/5250 ot/min. Ten pohání zadní kola s možností připojení pohonu předních kol a redukovaného převodu. Automatická převodovka má pět stupňů. Pokud navíc jako my zvolíte pneumatiky Colway 31x10,5 R15 budete muset dlouho hledat terén se kterým by si Explorer neporadil.

Před jízdou jsme měli z malé světlé výšky obavy, které se nakonec potvrdily. Na kamenitých cestách v prudkém stoupání nebo klesání jsme museli cestu vyčistit od větších kamenů. Ani tak jsme se ale nevyhnuli "šourání břichem o zem". To především kvůli malému přechodovému úhlu, který je jen 15 stupňů. Silný motor spolu s kvalitními pneumatikami vás ale v podstatě vytáhne odkudkoliv. Na rovnějších polních a kamenitých cestách, které jsou v Rumunsku považovány za silnice a jsou tak i označeny v mapách, Explorer nemá problém. "Rychlá čtyřkolka", ovládaná elektricky jednoduchým přepínačem, dopřává posádce pocit naprostého bezpečí. I v prudkých a rychle projížděných zatáčkách si vůz drží stopu a přesně reaguje na otáčení volantem.

Do opravdu těžkého terénu je Explorer vybaven redukovaným pohonem 4x4. Při jeho zařazení dojde automaticky k vypnutí systému ABS. V hlubokém bahně nebo prudkých výjezdech do kopce poskytuje tento převod dostatek síly na překonání překážek. Naopak při prudších sjezdech musí řidič více dobržďovat protože ho automatická převodovka i na první redukovaný rychlostní stupeň tlačí z kopce dolů poměrně rychle. Pozor je ale třeba stále dávat na nízký podvozek, překážky v bahně, jako jsou kameny nebo silné větve totiž nejsou vidět a vůz na nich může uvíznout, což jsme si v praxi také vyzkoušeli. Při přejezdech velkých kamenů je třeba dbát aby se vůz nerozhoupal, pokud k tomu dojde odnese to opět podvozek. V terénu, kterým jsme projížděli však měly problémy i speciálně upravené vozy se zvýšeným podvozkem.

Interiér Exploreru je velmi pohodlný což oceníte nejen v terénu, ale i na dlouhých cestách. Pochvalu si při jízdě mimo silnici zaslouží dobře zkonstruované bezpečnostní pásy. Při rychlejší jízdě na nerovnostech vás pevně přitahují do sedačky. V silném náklonu v nich řidič i spolujezdec doslova visí. Pokud si na tuto skutečnost zvyknete, příjemně vám ulehčí ovládání stability.

Spolehnout se můžete i na poměrně dobře tvarované sedačky, které se dají díky jednoduchému elektrickému ovládání nastavit v šesti směrech. Při jízdě do kopce i z kopce tak můžete prostřednictvím nastavení sedět prakticky vodorovně.

Pokud potřebujete v těžkém terénu couvat a právě prší, setkáte se s poněkud nepraktickým ovládáním zadního stěrače. Tělo je bezpečnostními pásy přitaženo k sedadlu a na ovladač zadního stěrače, který je umístěn na pravé straně přístrojové desky za audio soustavou, prostě nedosáhnete. Řidiče tak musí v tomto případě zastoupit spolujezdec, který to má k ovladači podstatně blíže.

Praktické je elektrické ovládání zrcátek, která mají velké zorné pole a v případě potřeby se s nimi můžete podívat kamkoliv na oba boky auta od země až po střechu. Přišli jsme na to ve zkřížení a náklonu, kdy jsme se báli pohnout aby se auto nepřevrátilo. Zrcátka vám pomohou kudy z toho ven.

Do kabiny jsou standardně montovány čtyři airbagy, řidič i spolujezdec mají dostatek místa. Prostor na zadních sedadlech je také naprosto vyhovující. Ve velkém vedru velmi příjemně a výkonně pracuje automatická klimatizace, která i při venkovní teplotě 36 stupňů změní interiér Exploreru v příjemnou oázu. Z celého vozu mají všichni pasažéři dobrý výhled. Řidič musí ale v terénu počítat s tím, že jsou místa kde přes mohutnou kapotu na cestu prostě neuvidí.

Palubní deska je přehledná, uprostřed jí dominuje ukazatel rychlosti a otáčkoměr. Na krajích jsou nad sebou umístěny ukazatele tlaku oleje, dobíjení baterie, stavu paliva a teploty motoru. Na spodním okraji je mechanický ukazatel zařazeného automatického režimu. Na pravé straně jsou výrazné žlutě podbarvené kontrolky rychlého a pomalého režimu 4x4. Jediné co zde chybí jsou hodiny. Tempomat umístěný na věnci volantu nelze použít pro pomalé a plynulé projíždění terénu. V činnost jej můžete uvést až v rychlosti překračující 50km/h. Potom funguje naprosto dokonale.

Podle výrobce spotřebuje Explorer v průměru 11,8 litrů benzínu na 100 km. My jsme za celou expedici urazili 3200 kilometrů v horách i po silnici, průměrná spotřeba činila 14,68 litru na 100 km. Pokud vezmeme v úvahu spojení s automatem i nestandardní pneumatiky vychází nám vzhledem ke čtyřlitrovému objemu motoru uspokojivá spotřeba.

Pokud shrneme terénní vlastnosti Fordu Explorer, tak jde o vůz, který na tuzemských cestách, ať už na silnici nebo polní cestě, nebude mít problém. Automatická převodovka spolu s redukcí poskytuje širokou škálu převodů, které vám pomohou překonat 90 procent těžkých překážek. Pokud se s ním však vydáte do hor, nebo náročnějšího terénu, kde už tušíte problémy, raději nejezděte sami. Výjimkou je případ kdy svoje auto vybavíte navijákem. Vůz není výrobcem určen do nejtěžšího terénu, ale i přesto se můžete na "Expláče" spolehnout.

Klasický silniční test Fordu Explorer, pro vás připravil už dříve Tomáš Zajíček.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Explorer - Transylvánie

Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím

Ředitelství vodních cest dá v příštích měsících desítky…

BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant

Britský tabákový koncern British American Tobacco (BAT)…

Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby

O azyl v Česku v loňském roce požádalo 1475 cizinců, což…

 
Technické údaje
Motor Ford Explorer - Transylvánie
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 2
Zdvihový objem (ccm): 4011
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 18.2 / 11.1 / 13.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1210 / 2310
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1967 / -
Rozměr pneu:255/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4813
b) šířka (mm): 1874
c) výška (mm): 1801
d) rozvor (mm): 2835
e) rozchod vpředu (mm): 1486
f) rozchod vzadu (mm): 1488
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 




Ford Police Interceptor Utility dostal nová výstražná světla Ford Police Interceptor Utility dostal nová výstražná světla

Ford si pro svůj policejní speciál připravil pro letošní…

Ford představuje nový Police Interceptor Utility (+video) Ford představuje nový Police Interceptor Utility (+video)

Ford si především pro severoamerické policejní sbory…

 



 
Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Dnes 15:55

Zážehový motor, který by směs zapaloval nikoliv přeskokem jiskry na svíčce, ale kompresním teplem vyvíjí řada automobilek. Zatím nejblíže je mu zdá se japonská Mazda.




Blesk.cz

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na Střeleckém ostrově

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na…

U labutě nalezené na Střeleckém ostrově v Praze potvrdili veterináři nález ptačí chřipky. Jde o druhý případ u…

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se hlásí do čela?

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se…

Europoslanci si v úterý ve Štrasburku volí nového předsedu na další dva a půl roku. Na rozdíl od předchozích…

 

iSport.cz

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz, chce brankáře i Messiho

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz,…

To se mu ještě v trenérské kariéře nestalo. Kouč Manchesteru City Pep Guardiola prohrál v posledním kole na půdě…

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v obležení topmodelek!

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v…

Stáhli oponu a představili nové logo. Šéfové Juventusu, mezi nimiž nechyběl Pavel Nedvěd (44), při té…

 

Reflex.cz

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na krávy či ovce se tabu nevztahuje

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na…

Nejenom v českém parlamentu si poslanci a poslankyně vymýšlejí zákony, nad kterými zůstává rozum stát. Minulý…

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU, tzv. tvrdý brexit

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU,…

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii. Zdůraznila to dnes britská premiérka Theresa Mayová v…

 
 
reklama